Familjebilsblogg – varför?

En dag med familjen i VaxholmJag hade kunnat blogga om supersportbilar och vältrat mig i hästkrafter och testosterontrippar… – men vad tusan vet jag om sånt förutom att jag inte har råd med en och även om jag hade kassar med pengar vore jag nog för snål för att köpa en.

Däremot är jag pappa till tre flickor (-07, -10 och -14), bosatt i Bromma och lyckligt gift med min high school sweetheart. Varje dag går jag liksom alla andra småbarnsföräldrar en brottningsmatch med vardagens stress och tidsfacism, alltid är man sen och inte fasen känner man sig som en lyckad förälder hela tiden.
Så vad gäller bilar – det jag kan uttala mig om och har (ibland surt förvärvad) erfarenhet av är familjens behov av en fraktare av rang, en trotjänare och packåsna som tar spya i baksätet med ett leende och bajsiga blöjor med en klackspark – en familjebil helt enkelt.

Många byter bil när de får barn. Så också jag, bort med den trevliga Peugeot 206 GTI och in med en som klarar barnvagn och packning. Men att välja familjebil kan vara lätt ångestframkallande… det finns många parametrar att hålla reda på och ofta så har man inte tid att provköra och provlasta alla de möjliga bilar som finns på marknaden. Man hamnar lätt i V70 träsket, duger den åt alla (nästan iaf) så duger den nog åt oss också.

När vi valde bil tog det nästan ett och ett halvt år att komma till avslut. Vi lånade en Renault Scenic av svärföräldrarna så länge (mycket snällt!) vilket inte direkt snabbade på processen men åtminstone avstyrde de 5 första impulsköpen. Jag vet inte hur många gånger vi satt uppe sent på natten och surfade medans dottern sov i sin säng, trygg i vetskapen om att mamma och pappa skulle välja en rejäl och trygg bil där alla dockor skulle kunna åka med.

Jag har alltid varit bilintresserad så detta med att skaffa en familjebil såg jag som en rolig utmaning, det var en baggis trodde jag. Uppgivenheten satte in otaliga gånger under våra 18 billetarmånader och men i slutändan blev det förstås den bil som vi hade sneglat på från allra första början.


Med denna blogg hoppas jag kunna ge dig lite hjälp med att hitta rätt bil för dig och din familj. Jag har summerat de parametrar som jag kom fram till var viktigast för oss och bloggar löpande om tester av olika bilar för familjen.

Kommentera gärna och ge förslag på vilka bilar du vill se testade (dessa har jag testat ordentligt) eller om du har andra erfarenheter som du vill dela med dig av!
/Magnus  - hej@familjebilsbloggen.se

Ps. Om du är en ovan bloggnavigatör så kan du använda taggmolnet (ord med olika storlekar) längst upp till höger på alla sidor…

17 reaktion på “Familjebilsblogg – varför?

  1. Pingback: Honda CR-V – flexibel skottkärra « Bil för familjen

  2. Hej

    Vilken intressant blogg du skriver.

    Byter man bort sin lilla räcer när man får barn och skaffar en bil bara för transport av familjen och barnvagnen kan det bli lite trist i längden. Speciellt om man får många barn efter varandra.

    Jag har gjort en variant av din blogg i ett av mina inlägg och samlat alla familjebilar som klarar både familj, vardag och racing. Finns ett par fina kombis att välja mellan!

    Nu ska jag läsa igenom dina inlägg…

  3. Tjenare,
    Halkade i på denna sida då jag googlade på 18 000 mil service på Honda CR-V 2003 (jag vet, modell 2 osexig men funktionell).
    Ni som har haft olika CR-V hur upplever ni de när de börjar komma upp i så många mil som min (just nu 17 400 mil) Det är en manuell/bensin som jag handlade från Honda City i UpplandVäsby för ngt år sedan i samband med att jag bytte arbete och fick lämna tillbaka tjänstebilen en Volvo S60 D3 och behövde ngt vettigt och billigt SUV att ta med upp till Umeå där vi nu bor.Tyvärr har det varit en del trassel med bromsoken/skivor :-( men City har varit mycket tillmötesgående och fixat det till vettigt pris och ibland på garanti.
    Funderar nu på att hitta ngn bra utrustad CR-V 2008 som inte passerat 10 000 mil, vad tror ni om det och här uppe är min gamla ganska lättsåld i alla fall enligt diverse handlare.
    / Janne

    • Jag tror det är en bra affär, antingen försöker du hitta en årsmodell 2011 (då ett mindre lyft skedde) eller så tar du sikte på en 2008/2009 med den typ av miltal du är inne på. Jag har en 2007 manuell bensin med 9700 mil på mätaren och besiktigade den igår utan anmärkning. Med lyftet på årsmodell 2011 kunde man t.ex. få automat till dieseln vilket kanske är intressant, jag kommer själv från Umeå (men bor i Stockholm) så jag vet att köper du där uppe får du ju alltid också motorvärmare på en beg bil, vilket min saknar.
      Vad gäller utrustning skulle jag nog hellre prioritera nyare årsmodell och låga mil än mycket lull-utrustning, men smaken är som baken – delad.

  4. Kom in på din blogg när jag googlade om 3 barn i en BMW. Intressanta tester. Har läst både ditt test av 320 och 525. Vi går i bilbytartankar och vi har idag en BMW 320i touring och vi älskar den. Men vi funderar på att byta till en nyare, jag gillar 520 men sambon gillar 320 bättre. Vi har varit inne på en Volvo XC60 också så det hade varit roligt att läsa ett familjebilstest om den modellen.

  5. Tack för en suverän blogg!

    Jag ser verkligen fram emot att få läsa dig testa Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid. Är riktigt sugen på den =)

    • Tack för omdömet! Jag ser också fram emot Outlander PHEV testet, hoppas på september men lovar inget (tyvärr). Undrar när Volvo får fingrarna ur och drämmer till med en XC60 D6 (plug-in hybrid), Mitsubishi kan ju inte få vara så ensamma om hybridtänk på SUV marknaden för evigt, visst finns Lexus Rx 450h men den är ju dels i fel prisklass (vilket väl kanske är var Volvo skulle landa också om man går efter strategin de lagt med V60 D6) och dels är den ju ingen laddhybrid. Nåja, Outlander PHEV verkar ju jäkligt intressant och prisvärd än så länge i alla fall. Antar att det blir tjänste/förmånsbil?

  6. Hej Magnus.
    Tack för en bra sida. Jag och många andra ute i Sverige (Norden?) som verkligen har nytta av informationen du delar med dig.
    Har ett bekymmer jag skulle vilja ha lite hjälp med.
    Är nybliven tvåbarnspappa och således i behov av en ny/lätt begagnad större bil. Tidigare haft en Mercedes Benz C-klass. Efter att läst flera familjebilstester så är jag lite klokare men fortfarande förvirrad/osäker. Tänkte du kanske kunde vägleda mig lite…
    Några krav/önskemål:
    Ska vara anpassad för en familj med två barn (2 mån och 4 år)
    Då jag är mindre bilkunnig så bör den inte gått mer än ca 4-5000 mil
    Maxpris 200.000 kr
    Gärna automatlåda
    Några alternativ jag funderar mellan är V70, Passat, Peugeot 508, i40, Audi A4 el A6, BMW 3. Efter att läst ditt test om i40 så är jag lite sugen på den…

    mvh
    Herman

    • Jag skulle skippa BMW 3 (förutom GT) och A4. Om Passat och V70 känns lite för stora så kanske nya Skoda Octavia är en bra mellanväg – men den finns ej beg än. Om man inte vill betala mer än nödvändigt för bilen och ha ett bra ägande skulle jag kolla på Toyota Avensis också liksom Mazda6.
      V70, Passat och Peugeot 508 är väl dock närmast premiumkänslan i C-klass – dock är inte Mazda6 långt därefter.

  7. Hejsan!
    Fantastiskt med en blogg med familjetestade bilar!

    Du pratar om V70-träsket. Ett mycket större träsk som ”alla” har hamnat i i Sverige är kombiträsket. Jag har precis lyckats ta mig ur träsket. Mina barn är 3 och 5 ibland har vi en sittvagn med oss. Våra semestertripper är några enveckas turer per år. Förra bilen var en Skoda Octavia och den lastade givetvis massor, men jag märkte att jag aldrig behövde dra undan skyddet i bakluckan. Så då föddes tanken att byta till en snygg bil istället. Bilarna provpackade jag med vagn och väskor motsvarande vad vi har med oss för en vecka. Dom jag hade hemma på prov av Mercedes CLA, Mercedes E-klass Sedan, Audi A3 Sedan, Audi A5 Sportback. Inga av dessa bilar var det svårt att få in packningen i. Den bakåtvända barnstolen gick fint in i baksätet på alla bilarna. Det enda som var lite krångligt var att få in ett barn i en bakåtvänd stol när taklinjen är av coupé-typ. Men man måste fråga sig om det är något problem? Jag är mycket bilintresserad och gjorde bedömningen att utseendet skulle få komma högt upp på listan. Slutliga valet blev en Mercedes C220 sedan av nya modellen. Har inte ångrat mig en sekund! Den är ju såååå snygg :)

    Så min uppmaning är att faktist ta med lite bilar som absolut inte kommer på tanke när många får barn. En A6 eller E-klass sedan har ju oceaner av utrymme där bak. Vet så många som är genuint bilintresserade och som säljer sina ögonstenar för att man MÅSTE ju ha kombi. Det måste man ju inte faktiskt. Jag har nu börjat se på bilar som jag gjorde förr, dvs livet är för kort för att välja praktiska bilar! Har man framåtvända barnstolar så är det ju helt möjligt att ha en lite större coupé om man så vill.. Bara lite tankar från en bilnörd :)

    • Tack för din input! Javisst borde jag kunna få med lite sedaner eller till och med coupe’er – problemet är väl att jag är långt ifrån igenom de vanligaste familjebilarna efter snart 5 års bloggande och idogt testande. 3-serie GT är väl så nära jag kommit något som inte varit en kombi, minibuss eller SUV så här långt.

  8. Hej Magnus och tack för en informativ och bra blogg. Jag sitter just nu i ett form av ”lyxproblem”, och har försökt att googla mig till information men inte lyckats hitta. Vi har i familjen två stycken v70II, om än med en del år på nacken (2009 & 2012), som köptes då vi fick barn. Nu är det tyvärr så att jag alltid tyckt att ”om du inte vänder dig om när du lämnat bilen, så har du köpt fel bil”. Jag vänder mig varken om för bilens estetik, eller nöje att köra. Varpå jag vill ha något som faktiskt får mig att vända mig om. Dock vill jag fortfarande ha kvar minst kupéutrymmet och någorlunda lastningsmöjlihheter. Så därför undrar jag dels, kupéutrymmet i xc60, med hänsyn till längd, är det likställt med v70? Får vår barnstol plats? (Be safe, gigantisk stol, och min sambo kan precis sitta framför den). Jag har inte hunnit provmontera en stol men den känns likställd? Sen, vad kan du annars rekommendera för en bra familjebil med tillräckligt stor kupé, men som samtidigt har antingen körglädje alternativt en tilltalande estetik, för max 250000 och helst under 8000mil. Krav är automat.

    Mvh
    Richatd

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>