Att äga Volvo XC70 som begagnad: Nu har vi haft vår XC70 i snart två år och det kanske är dags att kort summera bilägandet. Den är inte längre lika glittrande som den var vid uthämtning, men rätt ok när den väl är tvättad (men det händer ju tyvär inte så ofta). Dock vill den gärna in till verkstaden rätt ofta har det visat sig…
För att bli varm i kläderna kan du läsa inlägget jag skrev när vi just hämtat bilen (en 2012:a som vi köpte begagnad på Bilia).
Som alla familjebilsägare vet så behöver en bra familjebil leverera på några områden:
Driftsäkerhet – bilen ska funka i ur och skur annars blir man senare än man redan alltid är
Flexibiltet – bilen ska lasta mer än man tror sig behöva för man behöver alltid mer plats
Säkerhet – bilen ska vara säker för du fraktar runt på det viktigaste du har (ungarna alltså…)
Utöver punkterna ovan så ska gärna bilen också ha en hanterbar kostnadsstruktur (för det är sällan du har pengar i överflöd med småbarn) och visar den milöhänsyn och är rolig att köra så är ju det toppen men inte nödvändigt (det finns en anledning till varför gubbar på 60 år köper Porsche, först då har de råd att prioritera glädje bakom ratten).
Mot dessa viktiga punkter kan vi nu summera hur livet med vår XC70 varit. Redan när vi köpte bilen sa min kompis Jocke att ”nu när du köper Volvo kanske du behöver besöka verkstaden lite oftare än en gång per år, så buffra lite pengar för det.”
Jag tänkte svara
”nejdu här har vi köpt oss en perfekt bil och jag är ju bilbloggare så är det något jag kan är det att göra rätt bilval”
nu i backspegeln kan man väl kort säga att han fick rätt…
Vi börjar med säkerhet:
XC70 har verkligen levererat på denna punkt, med lastgaller, en rejäl känsla i material och detaljer, bra öglor för remmade bilbarnstolar, förutsägbar väghållning och autobroms så är det inte så mycket jag upplever att jag saknar för den peng jag lade på bilen. Det är bra men så köpte vi ju en Volvo också.
Sen tar vi flexibilitet:
Ibland känns det onödigt att åka runt med en luftig kombi när man ensam ska köpa mjölk men andra gånger, som på bilden ovan när vi åker upp till Höga Kusten så är den grym på att lasta allt vi behöver ha med – visst är den knökfull i skuffen men så ryms vi också 5 pers i bilen, vi är 2 vuxna (en som kör och en som sitter i mitten bak) en 2 åring i bakåtvänd bilbarnstol på passagerarsätet fram, en stor framåtvänd isofixstol bak för 5-åringen samt en inbyggd säteskudde för 9 åringen. Baksätet är såpass brett att vi alla ryms ok och mittensätet är bekvämt nog för att långåka på (fast att köra är såklart skönare…). En punkt under flexibilitet som inte är att underskatta för tidspressade småbarnsföräldrar är bränsleåtgång och tankvolym – räckvidd kort och gott. Vår förra bil (en bensin Honda CR-V) fick vi tanka rätt ofta men vår XC 70 som har bortåt 70 liter i tanken och är en diesel hinner man nästan glömma bort vilken sida tanklocket sitter på mellan mackbesöken.
Nu kommer vi till driftsäkerhet:
Vi köpte bilen med Bilias Maxitrygg avtal som gäller i två år, det har visat sig vara mycket, MYCKET klokt… Under vårt första år med bilen gjorde vi en service men annars funkade allt som det ska förutom att låset på passagerardörren började spöka lite, den låser inte alltid dörren även om det ser ut så…
Under vårt andra år har en hel del hänt, problem som kunde ha kostat oss MYCKET pengar men som nu bara kostat oss GANSKA mycket pengar och en jävla massa irritation, frustration och ”I want to tear your eyes out” ilska…
I våras fick vi punktering på ena framdäcket – på vinterdäck som rullat en säsong. Ingen tydlig spik eller så i däcket utan bara punka. Grr, inte det man behöver när man kommer ut med andan i halsen och två ungar i släptåg som ska skjutsas till skolan. Har haft bil i 22 år och kört alltifrån regummerade skitdäck till nya dyra Nokian däck, kört i Europa på långa semestrar och haft bil i London under 3 år där glas på gatan är lika vanligt som fish and chips till lunch – jag har aldrig fått punka tidigare. Men ok, någon gång ska ju vara den första. Använde den medföljande skumkompressorn och tog mig till verkstad. Typ 1600 kr för nytt däck och skumkomressorn vågade jag inte ens fråga vad den kostar att ersätta.
I maj gjorde vi vår andra service på Bilia (gör allt by the book så att MaxiTrygg avtalet ska gälla utan tvivel) och då flaggades det att vissa bromsbelägg kan komma att behöva bytas till hösten – det är givetvis ok. Vi lägger till ca 4000 kr till årets bilnota för den årliga servicen.
I juni kör vi norröver med fullt packad bil och när vi glider av på avfarten mot Tönnebro (halvvägs till vårt mål) så varnar bilen – ”Växellådan har nedsatt funktion” och jag tänker ”va nu då??” – Men vi käkar en korv, håller tummarna och låter bilen vila en timme och sen när jag startar igen (med stresspåslag då jag målar upp bilden av bärgning och urlastning av bilen till hyrbil) så varnar den inte – skönt tänker jag, det kanske var något temporärt…
Väl framme är jag hemma med ungarna i vårt torp och hustrun kommer tillbaka från en storhandling. Hon säger att nu varnar bilen om att växellådan behöver omedelbar service. Va fan! Det är typ 5 mil till närmsta mek och Bilia finns ju inte här uppe.
Efter viss rundringning till bilmekar, försäkringsbolaget (Volvia) och Volvo-assistans kommer jag fram till att jag ska köra bilen till Härnösand. Packar ur bilen för jag vet ju inte hur lång tid den kommer vara borta och när jag ska in i bagageluckan en sista gång så öppnar inte luckan sig. Låset funkar inte. Med en vulkan av irritation i bröstet kör jag på vinst och förlust ner bilen till Bilbolaget i Härnösand. Det finns inga tider att få förstås, det är mitt i juli, alla utom två överbelarmade mekaniker är på semester. Jag bönar och ber och de bestämmer sig för att jobba sent så att de kan kolla på växellådan. Bagageluckan är bara att glömma att de ska ha tid med. Får en hyrbil via Volvoassistansen och åker hem – 1500 kr som vi tackar Volvo assistans för.
Följande dag ringer jag Bilbolaget som gärna vill behålla bilen en dag till. De kom tillsammans med Volvia fram till att de ska byta växellådsolja, det är förstås inget som går på försäkringen så där försvann 4800 kr av semesterkassan. Bagageluckan får jag en tid för två veckor senare. På min fråga hur man ska använda en kombi utan bagagelucka så blir svaret att du får nog tyvärr lasta från baksätet. Vulkanen i bröstet pyser nu lite extra…
Hämtar ut bilen från verkstaden, växellådan larmar inte längre men jag har en bagagelucka som inte går att öppna. Mitt dilemma är (förutom att jag inte kan lasta i bilen) också att jag, slug som jag (trodde att jag) är, hade gömt hustruns 40 års present under golvet i bagageutrymmet. Men problemet är att luckan för att komma åt de jävla örhängena går inte att få upp utan att bagageluckan är öppen. Den tid jag fick på verkstaden för att fixa bagageluckan är dagen efter hustruns födelsedag. Känns som att Volvoguden pissar mig i ögat.
Nåja, vi åker runt och hälsar på släkt och vänner och jag försöker på alla sätt lirka mig in under bagagerumsgolvet från baksätet vid varje tillfälle jag får. Fattar ni hur frustrerande det är att vara typ 20 cm från att nå en rätt så viktig grej (presenten alltså) men att inte komma åt den?
Efter två veckor av lastande via baksätet och med hustruns 40 års dag passerad (ni kan ju gissa vad hon sa – yeah right att du köpt örhängen till mig som ligger i skuffen, en bättre lögn kan du ju komma på när du inte köpt en present till mig…) så åker jag igen till Bilbolaget. Det ska ta typ 40 min att byta låset i bagageluckan så jag bestämmer mig för att vänta, men det tar 7 timmar innan jag är därifrån, en högkvalitativ semesterdag spenderad med gratis kaffe utanför deras reservdelsshop. Under den tiden har jag försäkrat mig om att MaxiTrygg ska ta de ca 5000 kr som bytet kostar – annars hade nog halva Härnösand hört när min vulkan hade blåst topplocket. Mekanikern fick skära sönder låset – jodå, när det är låst så är det låst.
Väl hemma igen i Stockholm hinner vi komma igång i vardagen 1 vecka, sen börjar lampan för motorn att varna. SUCK! Vi märker ingen skillnad på motorns körbarhet men att få en tid hos Bilia är som att vänta på jultomten. Till slut kör jag bara in bilen till Bilia Alvik och ställer den där, dels hoppas jag att de hinner ta den under dagen och dels hoppas jag så in i helvete att det är något som täcks antingen av MaxiTrygg eller av bilförsäkringen. Denna gång infriades båda förhoppningarna och någon sensor till turbon byttes för 5000 kr – MaxiTrygg stod för notan och jag tackar Bilia Alvik för att jag får kalla mig nöjd kund.
Så nu är de bilrelaterade puckar jag har kvar (och som jag vet om) på bilen detta år dels att byta bromsbelägg för ca 4000 och dels att få passagerarlåset, som fortsatt spökar åtgärdat. Om inget oförutsett händer (och det har vi ju nu lärt oss att man INTE ALLS kan tro) så kommer service och reparationer på bilen att kosta mig ca 14 000 kr detta år på en bil från 2012 – jag hade räknat med max 5000 kr. MaxiTrygg har fått lägga ytterligare ca 10 000 kr på bilen. Därtill hoppas jag att det spökande passagerardörrslåset läggs, ca 4600 kr var den prisoffert jag fick – ska jag pröjsa det så kommer det inte att bli gjort – jävlar i mig vilket rappel på en så pass ny bil!! Utöver rena pengar har jag förlorat minst 4 semesterdagar i research, telefon och väntades på att bilen ska bli klar på verkstaden medans jag druckit gratiskaffe och försökt hålla vulkanen inom mig i schack.
Beskymmersfritt bilägande? Man kan ju önska! Kommentera gärna nedan!
Hej, Hur långt har bilen gått?
Gissar att det bli japanskt för dig nästa gång du byter bil?
Den har gått lite över 5000 mil. Ja kanske blir det japanskt igen eller tyskt. Tyvärr tilltalas jag dock rätt mycket av nya V90 CC designmässigt men den verkar ha en del barnsjukdomar…
Det är ju orimligt mycket strul på en så ny bil med de milen.
Har en 2013 fiesta som pendlarbil, snart kört 7000 mil och har inte haft ett enda problem.
CRV är också problemfri efter 4500 mil men det behöver jag väl nästan inte nämna:)
Jag vet inte om det är ”orimligt mycket strul” – det var lite därför jag skrev detta också för att höra hur andra har det. Vad gäller CR-V så rub it in
Du vet hur det är med bilköp, man sätter budget, kollar runt, justerar budget uppåt, kollar runt, justerar uppåt, kollar igen. Vid någon av budgetjusteringarna trillade CR-V bort från medvetandet lite och vi blev hookade på känslan av kvalitén i Volvo (vilket jag för övrigt fortsatt känner när jag sätter mig i bilen) Men det är ju alltid trevligt om man också kan köra någotsånär problemfritt, vårt strul med bilen är grymt ihopklumpat med hade det kommit över hela vårt 2-åriga ägande hade man kanske inte grinat lika illa… Sen tycker jag det är jobbigt att defaultprislappen på ett verkstadsbesök med Volvon alltid verkar landa runt 5-tusingen, när vi hade CR-V var typ 3500 kr mer standard när man besökte verkstaden.
Efter att ha besökt din blogg flitigt och efter egna undersökningar/provkörningar bestämde vi oss för en V70 D3 2011. Köpte bilen för fyra månader sedan och nu är den inne på verkstad för byte av topplockspackning.. En nätt kostnad på ca 40 000 kr. Som tur var köpte jag försäkring till så jag behöver inte betala något men jag var lite svettig innan klartecken på om försäkringen täckte detta eller ej. De sa först nej.. Ja, en lång historia men sedan löste det sig.. I vilket med allt strul kring det har jag tappat sugen lite på bilen.. Fick så dålig start. Du verkar ju haft en extrem otur med alla fel!! En olycka kommer sällan ensam?? Eller så är inte kvalitén på Volvo så hög som man vill tro. Jag måste erkänna att jag själv blundat lite inför olika listor där det framgår att V70 inte alls är speciellt problemfri utan snarare i något mittensegment av bilar i samma klass. Och dyr vid reparationer. Kanske har man gått i reklamfällan av svensk stabil kvalité anpassat för vårt klimat (allt från trygghet till Zlatan i vintrigt landskap..). Generellt kanske vi svenskar överskattar Volvo lite väl. Bilen vi hade innan var en V70 från 2001 och även den långt ifrån problemfri.. Vi kommer nog dock behålla bilen några år då det är för dyrt att byta men nästa bil kommer inte bli en Volvo. I dagsläget är jag lite sugen på en Skoda octavia scout av senaste modell
Kanske blir en sådan nästa gång! Hoppas att du har bättre lycka framöver! O tack för underhållande blogg.
Problemet jag har är att jag verkligen är riktigt nöjd med bilen (när den inte är på verkstaden, strular eller låset spökar – rätt sällan alltså men ändå tillräckligt ofta) – När den väl funkar som den ska känns den perfekt – rejäl, solid och praktisk, om Honda är en japansk BMW vilken bil är då en japansk Volvo – Lexus kanske?
Lexus är ju Japans Mercedes
Fast vad som kan kallas Japans Volvo vet jag inte, Subaru kanske?
Så sant, men Subaru har jag alltid tänkt på som Japans Audi iom 4WD/Quattro likheten och nya Levorg är rätt mycket A4 if you ask me.
Hej
Vi ska de närmsta månadena byta bil. Fick barn nr två för några veckor sen och inser att min Ford fokus inte räcker till oss längre.
Både jag och sambon är långa 172 och 195cm. Vi funderar på att byta till en suv denna gång. Detta då vi är så pass långa då sambon får mer plats att sitta och blir även lättare att ta sig in och ut. Har nu två barn en på två år och en nyfödd så både vagnar matkassar och två bilbarnstolar måste gå in och ändå måste det vara gott om plats så vi kan få plats i sätena framför. Vi kommer ha ca 200 000 att lägga på bil så nu till min fråga. Vad för suv hade du själv valt i detta läge? mvh annette
Hej! Vi är en familj med 5 personer, 2 vuxna och 3 barn en på 5 år i framåtvänd bilbarnstol en på 3 år och sitter i bakåtvänd och en bebis på 2 månader i babyskydd. . Vilken bil hade du rekommenderat? Skulle jättegärna velat ha alla 3 barn där bak så har du ett förslag?
Många minibussar (MPV) funkar, tex Ford S-Max, Grand Picasso. En sak att tänka på är att babyskyddet snart byts mot en till bakåtvänd stol och ni kommer ha två bakåtvända och en framåt under minst ett år gissar jag innan mellanbarnet också vänds framåt. Så testa hos handlare både med två båkåtvända och en framåtvänd samt 2 framåtvända och en bakåtvänd så är ni lite framtidssäkrade. Det är viktigt att testa speciellt om man har isofix stolar då ett brett och fint baksäte ändå kan vara svårt att använda fullt ut beroende på hur tillverkaren satt isofixfästena.
Har haft ett fyrtiotal bilar av både tysk, svensk och asiatisk härkomst.
Volvo numera är dålig kvalitet, skulle aldrig någonsin köpa en Volvo idag.
Säljerpå sitt säkerhetsrykte, Zlatan och den Skandinaviska designen.
Det finns EN bil jag haft som aldrig krånglade, Toyota Land Cruiser 120,
rullat 30000 när jag köpte den och 40 när jag sålde den. Det är bara att googla på Land Cruiser så hittar man hur många bevis som helst för att detta är världens mest tillförlitligabil. Om man har råd så rekommenderar jag alla barnfamiljer en Land Cruiser, köp en 150 med extrasäte. Bilen fungerar lika bra till och från ICA som till polarexpeditioner!
Den näst bästa bilen jag haft är en gammal Volkswagen Caravelle med 1,9 tdi motorn, den motorn går med 100000 mil med rätt service.
Tyvärr är VAG koncernens bilar nu inte mycket att ha, motorfel, dålig service och fusk med utsläpp.
Jag säger det igen, om man vill ha ett absolut bekymmersfritt ägande så köp en Toyota Land Cruiser.
Hej! Nu var det ett tag sedan du la upp detta, jag vet inte om bloggen är aktiv.
Du har verkligen haft maximal otur, säger jag. Jag har en XC70 D5 årsmodell 2011 utan motsvarande besvär, men mer om det längre ner.
De senaste 12 åren har vi i familjen haft 3 olika Volvo, och en annan bil instucken emellan. Det har varit så gott som felfria bilar hela tiden!
* Först en V50 1.8F (ja, en flexifuel som fick dåligt rykte) som vi tog ut fabriksny och hade 2004-2006. Inte ett verkstadsbesök på alla 3 åren förutom regelbunden service.
* Sedan en V70II 2.0F (en flexifuel till) som vi tog ut fabriksny och hade 2006-2009. Detta var ju då också första årgången på den modellen, och de bilarna brukar ju ha barnsjukdomar. Inte ett verkstadsbesök på alla 3 åren förutom regelbunden service.
…sedan hade vi ett annat märke emellan. Inga problem där heller.
* 2011 köpte vi en fabriksny XC70 D5 AWD Aut, som din alltså fast ett år tidigare årsmodell. Den bilen har vi nu haft i 5,5 år och den har rullat drygt 8000 mil. Förutom några enstaka småsaker som i princip inte kostat nämnvärd tid eller pengar att fixa så är det bara en större sak som hänt, att spännaren till generatorremmen gick av förra året vilket ledde till tomt batteri och därmed bärgning. Det visade sig vara ett sk ”känt fel” som Volvo därmed tog hela kostnaden för (och Volvo Assistans tog bärgning + hyrbil).
Med andra ord har vi haft tre olika Volvos i sammanlagt 3 + 3 + 5,5 år och de har i princip inte strulat alls. Det kan ju vara så att det är vi som har haft tur och inte alls haft det som genomsnittsägaren, men jag vill nog ändå påstå att din XC70 verkar vara ett måndagsex som du haft riktig otur med. Liten tröst, jag vet!
Det är verkligen tråkigt att Volvo har bristande kvalitet i dessa dagar eftersom just V70/XC90 är en så pass duglig familjebil. Jag har en kollega som köpte sig en XC70 2012 i höstas och jag tycker den mest varit inne på verkstad hela tiden. Han har reparerat dieselvärmaren som stendog och så var det något med fyrhjulsdriften som krånglade, tydligen vanligt med Haldexproblematik. Och riktigt riktigt dyrt. Sen några fler småfel som han råkat ut för. Tittade själv på V70 kring de årsmodellerna förra året men det föll på några uppenbara praktiska punkter. Ovissheten angående kvalitet och reparationskostnader över tid hamnade såklart också i kalkylen. Vi köpte oss en ny Octavia Combi Trend istället för bara några få tiotusingar mer och har ännu inte ångrat det en sekund. Octavian har lite bättre kupeutrymme på längden än V70/XC90 vilket gör att vi får plats med två Britax Multitech II med benutrymme kvar för båda barnen. En höger fram och en höger bak. Har inte saknat de ca 10cm mer i bredd som V70/XC70 har i bagaget och då har vi ändå en ca 80cm bred Emmaljunga Double Viking. Eftersom man kan sänka golvet i Skodan med 10cm så går det utmärkt att lasta ovanpå den hopfällda vagnen utan att förstöra sikten bakåt för föraren. Något som inte skulle gå i Volvon då höjden är så dålig. Octavian lastar mer i VDA och utöver vagnen blir det mycket smått som går att stuva in i skrymslen och vrån för att utnyttja totala volymen. Så för våra ändamål är Octavian perfekt. Skoda har verkligen lyckats med Octavian och har egentligen inte några svagheter när det kommer till kategorin familjebil enligt min uppfattning. Ett hett tips till alla som tittar på begagnad V70/XC70 är att snegla på Octavia/Octavia Scout. Ju mer man räknar, ju mer man jämför. Så föll logiken på plats för oss. Med lite extra motor och lullull men ca 12% rabatt(hallbil men ny) så hamnade vi på 225 000:-. Motsvarar en 2 år gammal Volvo V70 D4 utan garanti eller med en i bästa fall 2 års försäkring med kryphål och höga självrisker som får en människa att sova dåligt om nätterna. Dålig sömn har vi småbarnsfamiljer redan tillräcklig av känner jag…
Måste tyvärr instämma i att Volvo inte lever upp som premiumbil.
Ägde under 14 månader en V70 D5 AWD-08
När jag summer reparationskostnader utöver servicekostnader så blir det 45 tkr.
Tror vi bytte varenda givare som fanns, . Efter återkommande besök brister t.o.m. ”Den personlige serviceteknikern” ut, – Förbannade Fordprylar!!!
Äger i dagsläget en Santa Fe. Har på 4 år bytt en spindelled och en spolarpump.
Hej själv ägde jag flera olika bilar kan säga att nya bilar är dåligt byggda.
Sista bil som jag ägde var BMW 530 2013 ganska många DYRAAA fel.
1) Nånting fel med framvagn går inte att hitta felet verkstad byte bromsskivor,belägg,framvagns inställning,4 nya däck summa 35tk.
2) Ac slutade fungera 5tk
3) Luftfjädrar båda sidor 10tk
4) Svänghjul 30tk
5) AGR kylare 13tk
Så hela summa under 2 år var nästan 100tk med service så ingen regler som gäller längre äntligen har du tur och köper bil som fungerar felfritt eller extremt otur med måndagsexempel.
i mitt fall halva kostnader täcks av garanti men inte allt så i fall att du köper begagnat bil glöm inte absolut inte att köpa extra garanti.
Idag kör jag XC70 som vid 8000 mil växellåda rasade fick utbyt på garanti i övrigt bilen fungerar klockrent.
Köp en Octavia nästa gång!? Kört 4 år och 7500 mil utan ett endaste fel. Service har kostat mig 1 kr/milen. (ej däck inräknat). Säker bil.. drar lite (0,6 liter/mil bensin). Man skall dock inte krocka den mot tyngre stridsvagnar som Volvo.
Jobbar inom reservdels-branschen på huvudkontoret för en av våra större kedjor inom analys av statistik på bilmodeller för att planera framtida lager.
Vi tackar alla som köper bilar från VAG-koncernen och Volvo nu för tiden.
Volvo ligger ganska högt upp i listan över märken som får fel som kräver bärgning på sina nyare modeller.
Däremot ber vi folk undvika Toyota, Honda och Suzuki