Stora sju-sitsiga bilar som ser små ut…
Ser man en Renault Espace på håll så ser den inte så stor ut, men när man kommer nära plingar förståelsen till för hur stora däcken är och därmed inser man att proportionerna (stora däck, stor kaross) stämmer men är mycket förvillande. För Espace är en stor bil, den har till och med fyrhjulsstyrning för att öka smidigheten i trånga utrymmen som parkeringsgarage – och det funkar utmärkt!
Ford har med sin nya design på S-Max och Galaxy lyckats göra fronten riktigt slimmad, sedda rakt framifrån ser de nästan ut som småbilar men rymmer förstås båda 7 personer, Galaxy är den större av de två. Med ett bättre insteg samt mer rymd i kupen är det Galaxy du väljer om du behöver mer än 5 platser i vardagen.
S-Max är dock definitivt den snyggare av de två och har du snöat in på Ford och endast vill ha sju-sits ibland så väljer du nog S-Max.
Bakom ratten är S-Max och Galaxy identiska i alla fall visuellt, all instrumentering mm ser likadan ut och får man inte titta i backspegeln är det i stort sett omöjligt att säga vilken bil man sitter i (inte helt sant men du fattar, de är lika).
När man kör är S-Max klart mest underhållande, S-Max känns personbilslik jämfört med den mer bussiga Galaxy, den svajar lite över tex fartgupp och ibland bjuder den på lite jänkegung, tex vid inbromsning.
Både S-Max och Galaxy är tysta och känns bra på långväg, dock testade jag S-Max med 19-tums däck med låg profil och visst är det snyggt men de stora däcken letar reda på spår och ojämnheter och skarvar i vägen ger rätt hårda dunsar i kupen. De flesta kittar nog inte sin S-Max på detta sätt gissar jag och även om Galaxy ser rätt tråkig ut i standarddäck så är det bekvämt – och det är oftast fokus i denna typ av minibussar.
I Renault Espace känner man sig lite som en king, lite som kapten sittandes på kommandobryggan i Millenium Falcon, man får leka Han Solo ett tag, iaf känns det lite så första gångerna i Espace, gissar att den grå vardagen med skrikande leriga barn och dagishämtning med påföljande hemkomst till fakirtimmen (till middagen är på bordet) kommer att tvätta bort Star Wars romantiken, men det är ju trevligt så länge det varar, eller hur?
Rymdskeppsliknelsen står sig dock när man kör, vägbana och styrning är lite fluffigt avlägsna och Espace framkallar ingen kördjävul – man är inte alls sugen att forcera kurvor – däremot blir man väldigt sugen på att cruisa i 110 ner mot kontinenten.
För långfärd väljer jag helst Espace, sen Galaxy och sist S-Max. Kanske hade S-Max kommit före Galaxy om den testade S-Max hade ” vanliga” ful-däck men oavsett vinner Espace över Fordarna.
I vanlig vardagskörning (blandad stadstrafik med ett å annat p-hus, dagislämningar, fickparkering och veckohandling på ett busy Coop Forum) så är det Fordarna som kommer ut on top. Både S-Max och Galaxy känns smidigare i tajtare utrymmen och tät trafik, dock sitter man högst i Espace (känns det som i alla fall) vilket är en styrka i de flestakörmiljöer. Totalt sett är S-Max dock definitivt den bil jag helst tar in till stan då den känns mest flexibel till storlek och alert i drivlinan.
Ok – du har säkerligen minst 2 barn om du läser detta eller kanske ett barn och går i väntans tider på tvillingar. Eller så har du 2 barn och behöver bra utrymmen, kanske behöver du få plats för både barnvagn och hund. Alla dessa tre minibussar lastar riktigt bra om man använder 5 säten och alla 3 lastar faktiskt rätt dåligt om man använder 7 säten. Jag skulle säga att Sharan och tex XC90 ( den äldre modellen om vi ska prata samma pengar) lastar bättre med 7 säten i bruk. I vardagen anser jag också att insteget till sista sätesraden är enklare också i Sharan (du kan läsa tidigare test av Sharan här) sen finns det ytterligare en grej som gör att Sharan är en svår konkurrent, jag säger bara ”skjutdörrar”.
Espace, Galaxy och S-Max har rätt maffiga dörrar bak och det funkar fint på den egna uppfarten men mindre fint på stormarknadens parkering. Alla tre har dock dörrsidor som täcker dörrtrösklarna, det gör att dörren går långt ner mot marken och innebär att man inte skitar ner sig när man stiger in i bilen, särskilt bra är det om barnen börjat klättra in själva, det spar många extra tvättmaskinskörningar!
För familjens behov erbjuds förstås inbyggda solgardiner i bakrutorna, brickor som fälls ut från framstolarnas ryggstöd och generösa glastak i dessa bilar och alla 3 är riktigt väl genomtänkta för familjebehoven, tex kan man i alla 3 fälla baksätena med en enkel knapptryckning från bagageutrymmet.
Ska du köpa Renault Espace, Ford S-Max eller Ford Galaxy?
Svaret är: ”Det beror på”
Espace är den bil som har mest charm i mitt tycke och ungarna gillar också det lite utsvävande designmässigt som Renault erbjuder (mina ungar gillar också Citroen Grand Picasso (läs test här) av samma anledning) så köper jag med hjärtat blir det Espace.
Men…
om bara inte ordet ”men” fanns…
Men om jag tänker krasst praktiskt blir det en Galaxy.
Grymma test för det första!
Här är jag : tre barn, en nyfödd en tvååring och en 10åring. Och hund.
Är det en galaxy vi ska ha, söker familjebuss varje vecka på blocket men kan inte komma till skott och bestämma mig.
Vi äger idag en v70′ och får inte med oss något nu, efter hund och vagn är inne.
Tips? Råd? Eller ”köp galaxy”.
Har dock kollat på den äldre modellen, med powershift, diesel och automat…
Hjälp!
Mitt råd är att kolla beggade Sharan och Alhambra först (versionen med skjutdörrar), har du inte plats för en sån i din budget är det nog Galaxy eller kanske Mitsubishi Grandis. Fiat Freemont/Dodge Journey kan också vara ngt men Sharan/Alhambra/Galaxy är några snäpp rymligare utan att vara bussiga som en Transporter.
Har ett test av ”gamla” Galaxy också
Hej.
Vi har en Sharan 2016 och är supernöjda. Vi är 2 vuxna och 3 barn. En ettåring i bakåtvänd stol (Sitter på passagerarplatsen fram), en treåring i bakåtvänd stol (Bakom passagerarplatsen) och en 5 åring som sitter i framåtvänd stol (Bakom föraren). Vi känner aldrig att bilen är trång och det är gott om bagageutrymme så länge man åker 5 pers. Tror bagageutrymmet i den kombinationen har djupet 130 cm och bredden strax över 100 cm. Den går väldigt stabilt och komfortabelt.
Skjutdörrarna är helt klart superba för oss småbarnsföräldrar!
VI har diesel med fyrhjulsdrift i stället för automat. Tar omkring 0,65 för oss på heltank, men då är det en hel del korta dagis hämtningar. Landsväg ligger ”rekordet” än så länge på 0,52 l/mil.
Skjutdörrar is the shit
Tjenare. Grymt test men då är min fråga jag måste anv alla 7 platser vill inte ha en buss. Har 3 barn och väntar på våran 4e. Ibland kommer dem äldre barnen att stanna hemma men längre sträckor vill vi ha med hela familjen. Har snöat mig in på s-maxen riktigt fin bil men efter att jag läst denna artikel blev jag kluven. Vad rekomenderar du för 4 barns familjen. Vi bor i norrland så storstads körande blir det inte mycket av endast när vi åker till Sundsvall/övik eller dem få gånger vi åker ner till Eskilstuna. Tack på förhand MvH Kent