Test av två bra kombibilar, Ford vs Kia – på ena sidan Ford Focus som för mig är en positiv överraskning då Familjebilsbloggen inte testat Focus tidigare och på andra sidan Kia Ceed som jag testat tidigare och som nu är testad i GT utförande.
Både Ford och Kia har haft en uppförsbacke varumärkesmässigt – ”Aldrig en Ford på våran gård” hör man ibland från 40-talisterna och att köpa Kia som är koreanskt och ”ny” på bilmarknaden kan ju inte vara bra heller… Men med hårt varumärkesarbete, mer generösa standrardutföranden och garantier och mer schwung i designen så har dessa tillverkare lyckats vända och tuffar nu på riktigt bra.
Ford Focus får man väl ändå säga är en typisk Svenssonbil och tillsammans med andra mindre kombibilar så som Kia Ceed och Hyundai i30 är de fruktansvärt vanliga på våra vägar och exalteringsfaktorn när man ser dem är rätt liten. Den nya Ford-looken men inslag av Aston Martin sexar förstås upp Focus lite, men jag tycker inte dimensionerna sitter lika snyggt som på Mondeo – men på Focus är det å andra sidan betydligt bättre än hur det ser ut på Fiesta.
Svenssons åker dock riktigt bra nu för tiden, nästan lite småflott med alla säkerhetssystem som Ford Focus skickar med som standard och fin komfort med låga ljudnivåer och trevligt chassi med körglädje built in.
Lastkapaciteten är riktigt bra med ett lätt tillgängligt och lättpackat bagageutrymme i sann fyrkantsstil.
Jag har också för referens testat Ford C-Max, dock ej i Grand utförande som ju ger skjutdörrar och 7 säten.
Femsitsiga C-Max är dock också en genomtrevlig bil med trevliga köregenskaper, utrymmen och säkerhetssystem, vi tar med den som referens i denna jämförelse eftersom prisbilden är rätt lik och familjebehoven brukar leda oss familjebilsförare till att köpa smart, med smart tänker jag kubikdecimeter per krona – alltså ju mer utrymmen desto bättre.
Kia Ceed har jag testat innan facelift, du kan läsa det testet här. Där finns många omdömen och bilder av Kia Ceed. Nya Ceed i GT utförande med 7 stegad automatlåda och sportiga detaljer både på utsidan och i kupen är riktigt nice faktiskt.
Automatlådan går riktigt bra och jag får lite BMW vibbar faktiskt, kan vara då jag mest kört BMWs automatlådor med fler än 6 växlar och det är när tvåan går in under acceleration vilket kommer lite tidigare (och liksom innan man förväntar sig det) än på ”vanliga” automatväxlade bilar – tror det är det som ger mig denna feeling. Jag är också glad att Kia i detta utförande låter ratten ha sportläge som default, i andra Kia modeller är ratten i mitt tycke för lättvevad och jag brukar ställa in sportläget direkt. Men det var ratten det, för resten av drivlinan trycker jag in eco-läget dels för att det känns konstigt att inte nyttja det när det finns men också för att när man då ibland vill busa lite kan man välja andra lägen och uppleva en skillnad i bilen. Det ska väl sägas att bilen inte går från att vara en lobotomerad kombi till banracer men man märker en markant skillnad i hur alert bilen svarar – tyvärr syns det också på snittförbrukningen.
Kia Ceed går bra i Ecoläge men växellådan får någon gång ibland lite beslutsångest – det händer vid långsamt startande i motlut och det märks bara just i Ecoläget. Annars känns faktiskt drivlinan rätt premiummässigt (förutsatt att ratten är i Sportläget ) och ger bra skjuts till bilen.
Sammanvägning:
Både Kia Ceed och Ford Focus tillhör ju den mindre kombiklassen och det speglar sig mest på bredden faktiskt. De är också förstås kortare än större kombis som V70 och Passat men längdskillnaden märker man inte alltid i vardagen. Bredden däremot upplever jag lite frustrerande ibland, dels fylls bagageutrymmet ganska snabbt upp om man snabbt vill ställa in en vanlig fyrhjulig barnvagn på hjulen och få plats med en veckohandling bredvid. Självklart ryms allt, det är inte det, men med bredare kombis har man mer handlingsfrihet och behöver väldigt sällan börja plocka bort hjul på barnvagnen t.ex.
Bredden är också en svaghet i baksätet, sätter du en vanlig bilbarnstol på en av ytterplatserna i baksätet så ryms krasst inte två vuxna till i bak. Jobbigt om man har två barn i bilbarnstol och får besök av farmor. Att sätta två bilbarnstolar i baksätet funkar förstås fint men du får inte plats med någon fler, knappt en 13 årig kusin kan åla sig ner och spänna fast sig. Så tänk efter lite, Focus, Ceed och alla mindre kombis är faktiskt inte femsitsiga utan snarare 4+1 sitsiga.
Som motpol finns då C-Max som ju är en minibuss, den är högre, inte lika följsam att köra men den lastar fantastiskt mycket (även om man får stapla lite) och volymen i kupen ger en helt annan känsla av rymd. Sen finns det ju tre säten i baksätet också så C-Max är en femsitsig bil – kolla åtminstone på en minibuss innan du slår till på en mindre kombi.
Slutsats:
Ford Focus och Kia Ceed är två riktigt trevliga och bra bilar. De är underhållande att köra och lastar förhållandevis bra sett till balansen mellan kostnad, utrustning och storlek. De passar bäst för er med max 2 barn och som inte har bakåtvända barn längre. Helst är ett av barnen stort nog att sitta utan bilbarnstol, då finns det iaf en chans att kunna erbjuda ytterligare en vuxen skjuts. Om du ens i det minsta misstänker att du behöver något lite större än vad dessa bilar erbjuder så ska du benchmarka mot en minibuss, t.ex. C-Max, Scenic, mfl – det är samma pengar men en helt annan rymd. Tror du att du behöver mer bredd i bilen så är det bara vackert att titta på det större kombisegmentet där V70 och Passat tronar.