Volvo XC70 – den nya familjebilen

XC70_2

Så där ja! Nu är vi runt med försäljning av vår gamla CR-V (aka skottkärran) och ny på uppfarten har vi så en svart Volvo XC70. Ett inte så spännande val av bil kanske, vi köpte inte med hjärtat utan det var hjärnan som fick råda (för en gångs skull) – att köpa XC70 var rationellt baserat på våra behov, men vi gillar båda SUV så därför gick vi hjärtat till mötes med lite extra plast och markfrigång – annars hade ju en V70 funkat lika bra.

XC70_3

XC70_6Mest nöjd är jag med de inbyggda bilkuddarna i baksätet och lastgallret (sexigt värre visst?) – minst nöjd är jag väl med att alla andra har typ en likadan bil.

Gillar också att det är läderklädsel men saknar tonade rutor, det går dock förvisso att fixa i efterhand.

Gillar att det är automatlåda men räds dieselförbrukningen då vi kör en hel del i stadstrafik. Gillar att den går tyst, till och med på dubbdäck är den tystare i kupén än många japanska/koreanska bilar jag testar med sommardäck.

XC70_5Gillar att XC70 är och känns rejäl och säker, ogillar den silvriga dekorpanelen, men köper man begagnat kan man inte få allt. Gillar tidsurvärmare och avtagbar dragkrok samt backsensor. På Hondan hade vi fast monterad kula och ingen backsensor – fast å andra sidan behövdes ju inte den då :-)

Det blev dubbade vinterdäck efter förra årets glashalka och vinterfälgarna är inte mycket att hänga i julgranen men jag har insett att jag behöver funktion för att få vardagen att gå runt, att ha en rolig eller snygg bil är kul men jag behöver en slitåsna för att få ihop vardagen, jag har inte råd med en snygg, rolig och funktionsriktig bil (kanske en X5…) så det får bli en XC70 som vi kommer att rulla omkring i de närmaste 4-6 åren, det bygger kalkylen på i alla fall…

Kommentarer eller tankar/frågor?

 

EmailShare

15 reaktion på “Volvo XC70 – den nya familjebilen

  1. Bra val! Jag beskrev ju i positiva ordalag min egen XC70 (också svart!) när du var i funderar-tagen. Kul att det blev en sådan. Ni blir säkert minst lika nöjda som jag.

    • Tack, jo budgeten gick ihop :-) (efter ett tillskott på ytterligare 100 000 kr…) Scope creep som det brukar heta i IT-projekten. Dock ökade vi också avräkningstiden, så vi tänker behålla den i 4-6 år istället för 3-4 som var originalplanen när budgeten var max 200 000 kr.

  2. Grattis till nya bilen och tack för bra en bra och intressant blog!

    Jag är lite nyfiken på hur du fått till bilstolarna och hur du upplever utrymmena i XC70 (och även den V70 du testade för någon månad sedan) med barnstolarna monterade?

    Jag har tre barn (tvillingar på 1,5 år och en son på snart 4) och kör en Sharan som införskaffades då tvillingarna kom. Skulle gärna byta till en XC70 då jag inte riktigt använder möjligheten till sju säten och inom något år inte har samma behov av att lasta tvillingvagn så fort man åker någonstans. Är dock osäker på om den platsmässigt skulle räcka om ett par år då man kanske kör två framåtvända stolar i baksätet. Framförallt för långresorna då jag inbillar mig att man som vuxen bak inte sitter riktigt bra.

    Kommentarer, tankar och bilder på hur ni löst det skulle uppskattas. :)

    • Du har full besättning med andra ord! Ja, tvillingarna sitter väl bakåtvänt i typ en Britax Hiway i ca 2,5 år till och sonen sitter då framåtvänd… Ok, för att få plats i baksätet på vardagsresor skulle jag isf se till att köpa med dubbla inbyggda stolar i baksätet (för framtiden, du behöver det om några år). Då kan sonen sitta på vanlig framåtvänd isofix med sidoskydd under ca 2 år, ni har en tvilling bakåtvänd fram och en direkt bakom (genom att ha de på ytterplatserna så blir det lättare att spänna fast dem i vardagen). Under kortare vardagsresor sitter man helt ok mellan en framåtvänd isofix och en bakåtvänd bilbarnstol (om du är normalbyggd), men inte på långväg. På långväg skulle jag sätta den bakåtvända tvillingen på mittenplatsen, och en vuxen på ytterplats bak, då åker alla bra men det är jobbigt att lasta barn i bakåtvända stolar på mittenplats i vardagen.
      Om några år, ca 2, kan sonen så skippa isofixstolen och sitta på en inbyggd kudde istället. De andra sitter väl bakåtvända ca något år till. Med den inbyggda kudden så frigörs mer lebensraum också för en vuxen på mittenplats så då kanske man tom klarar långresor i den setupen. När tvillingarna övergår till framåtvända isofix (4+ år) får de sitta på ytterplatserna bak och sonen på enkel bälteskudde i mitten. Efter ytterligare 2 år skippar ni framåtvända isofixstolarna också till tvillingarna och de sitter på de inbyggda, sonen i mitten. Frågan är väl bara hur länge ni skulle ha XC70:n förstås? Nu har jag räknat med att ni har den i 4,5 år ungefär :-)
      Min sjuåring sitter på inbyggda kudden i vår XC70, 4 åringen på en framåtvänd isofix – man ryms helt ok på mittenplatsen men ej långfärd. Vår 5 månaders åker fram. På långväg kör jag, 5 månaders bak på mittenplats med 4 åringen i sin isofix på ena sidan och hustrun på den andra. 7 åringen åker fram med mig på bilkudde. Så länge ingen av er är onormalt lång eller för bred om baken så borde alltså XC70 funka för er, men ni bör givetvis testa med olika stolskombinationer innan köp.

    • Dottern tjatar om en Golden Retriever och då vore väl bilden komplett, men jag står emot! Är ju van från Hondan att bilägande är rätt problemfritt så tack för påminnelsen. Fick med maxitrygg 24 mån så förhoppningsvis har jag lite tid att buffra för alltför dyra reparationer

  3. Får man fråga varför du inte hade med en nyare CR-V på din shortlist när du bytte bil? Har själv en Golf Variant 2010 som jag tycker är lite trång på längre semestrar med familjen och vill därför byta upp mig. Passat känns för lagom och tråkig och har därför blivit såld , utan att ha testat själv, men läst alla din positiva inlägg om din gamla Honda.

    • Bra fråga! Det är väl 2 saker som bidrog till att Honda CR-V inte fick förnyat förtroende:
      1. Nya Honda CR-V har gått mer mot kombi, t.ex. kan man inte skjuta baksätena längre. Hade Honda gjort tvärtom och fortsatt vara en grym kombo av MPV flexibilitet och SUV (som t.ex. nya X-Trail) så hade den definitivt varit med på listan.
      2. När vi började titta på bil ville vi helst ha sjusitsig SUV. Redan där föll CR-V bort. Över tiden när vi letade och testade olika bilar så föll vi för flexibiliteten med de inbyggda sätena i Volvo (både i XC90 och XC70) och eftersom XC90 kändes gammal och dyr blev det en XC70.
      Jämför jag nu XC70 med CR-V som efterkonstruktion så känns XC70 mer påkostad och betydligt mer komfortabel och tyst än CR-V, mer rejäl på något sätt. Detta kan visa sig vara en illusion men vi får se.

      • Det är nog inte bara en illusion. Varje gång jag sätter mig i en Volvo får jag en genuin känsla av trygghet och kvalité. Men det kan ju bero på att jag är indoktrinerad att Volvo är det enda man bör ha eftersom alla mina kompisar i uppväxten hade det. Själv fick jag skämmas över mina föräldrars Vaz Lada som sen blev en Citroën BX och till sist en Saab 900 Turbo (fantastisk rolig att låna när man fick kökortet). I ungefär samma ålder svor jag över att aldrig skaffa villa, hund och Volvo. Nu har jag villa, katt, två barn och … Om inte min fru stått fast vid att Volvo är en traktor och aldrig kommer in på parkering hade jag nog inte letat vidare. Nu vet jag inte vart det bär hän? Jag tillhör ju den självföraktande kategorin som vill ha en 4WD för fjällturen en gång om året, underbart komfortabel för de 50 milen till västkusten fyra gånger per år, smidig som en vessla för mataffären samt draghäst till att köra grus och annat byggmaterial till byggprojekten.

        • Har din fru suttit bakom ratten på en XC60? CR-V är annars inte alls ett dåligt val och den ger det mesta av det du efterfrågar, till det ett beskymmersfritt ägande – vi var nog redo för något annat än en Honda, har ju haft den i 6 år och en hel del av mitt bilintresse har sakta men säkert rubbed off på min motvilliga hustru, nya CR-V känns dessutom förvillande lik den gamla (bakom ratten i alla fall) – så vi ville nog någonstans prova något nytt. Vi var länge sugna på XC60 också men med tre barn skulle den bli för trång på de tripper vi gör upp till Höga Kusten och takbox slipper jag gärna om jag kan, inte för att det är dåligt med takbox men den ska ju förvaras någonstans…

  4. Hej,

    Tack för informationen! Bloggen är intressant!

    Jag också funderar om xc70 och bilbarnstol (vi kan inte bestämma oss i mellan skoda superb och v70): Om vi skulle ha två bakåtvänd stolar i baksätet av en v70 (båda bredvid fönster), kan min fru sitta fram i bilen (som passagerare)? Hon är inte så lång (167cm) men hon har det väldigt trångt i v50:n som vi har nu. Jag funderar också om jag kommer att få plats med en bilbarnstol bakom mig (jag är 190cm)!?

    Nu har vi bara ett barn, men jag tänker pa framtiden (vi vill ha två barn totalt

  5. Alla Volvo’s XC modeller är helt onödiga, släpper bara ut mer än vanliga bilmodeller. Alla SUV’s är mer eller mindre onödiga, de rymmer inte mer än tex en V70. Vill man ha mycket plats är en MPV mycket mer förnuftigt. Det har gått troll i detta med SUV, markfrigång och fyrhjulsdrift. En massa ”plast” på bilen gör den bara ännu fulare. Fler borde tänka på miljön, bara att folket byter ifrån en vanlig V70 till XC70 gör minst 0,1-0,2 liter/milen.. men många sådana ökar utsläppen ännu mer!? Borde vi inte köpa nya bilar som drar mindre än de gamla vi ägde??? Visst, jag kan också SUV vara coolt att känna mig ”större” än alla andra, men sedan när jag tänker på konsekvenserna att de släpper ut mer, lastar mindre så inser man bara att det är löjligt. Hade SUV varit så bra borde vi haft det för över 20 år sedan. Nu ser man hantverkarna köra runt i stora RAM pick-up:er… varför ingen mindre smartare lättare mer praktiskt skåpbil? Nu känner jag att rädslan styr bil valet, ofta sitter det kvinnor bakom ratten på dessa stora 2 tons klumpar. SUV är en förlust för trafiksäkerheten och miljön, det är min sammanfattning av läget. Tyvärr gjorde dieseln möjligt för folket att köra SUV och 2 tons klumpar, de hade aldrig accepterat en förbrukning på 1 liter/mil (bensin), men 0,6-0,9 liter/mil (diesel) sväljer man lätt idag utan att tänka på att diesel innehåller mer energi.

  6. Det hade vart kul att lösa mer i kommentarerna nu några år senare. Vi är i valet och kvalet själva om vi skall ha XC70 eller en mindre buss för enkelhetens skull.
    Hur var Volvon, kom det några dyra kostnader, en kort uppdatering hade vart trevlig.
    Rolig läsning i bloggen för övrigt!

  7. Pingback: Volvo XC70 – efter snart två års ägande | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>