Efter att ha kört med dubbfritt, Bridgestone Blizzak, i 3 år så köpte jag Nokian Hakka 7:or och fick lugnare långfärder från Uppsala till norrlands inland. Inga överraskande släpp i kurvor och kortare bromssträcka förutom på våt asfalt vilket ofta uppträder under vintern här i Uppsala. De dubbfria jag hade var väldigt känsliga för vattensträngar och planade väldigt lätt vilket jag inte känt med Hakka 7:orna.
Då inlandsvägarna ofta får en tjock iskärna som ibland är täckt av snö så passar de dubbade däcken bättre men på packad snö så går det lika bra med dubbfria.
Överlag är Nokian mycket bättre men lite mer vägljud som jag lärt mig acceptera. Jag använder dubbade däck för det passar mig bättre där jag kör, hade jag bara kört bil runt Uppsala/Stockholm så hade jag valt dubbfria.
Jag har kört dubbfritt de senaste 7 åren (i kombination med 4wd) och har aldrig haft några problem. Har kört de nästan 100 milen till Hemavan från Stklm under sportlov men annars mest Stklm-Höga Kusten som ju primärt är en färd på en oftast väldigt bra E4. Men i år med nya Nokian dubbfria var närområdet kring torpet i Höga Kusten i stort sett helt ofarbart, grannarna här uppe kör alla dubbat i sina gamla rostiga Skodor och Saabar. Tro fan det, min CR-V gled till och med runt när jag parkerat den med åtdragen handbroms, kilade in lite vedträn under däcken för att kunna känna mig säker på att hitta bilen där jag lämnade den. Höga kusten är ju dessutom rätt backigt så bilden representerar nog den mest plana vägsträckan Det som räddade mig var att Hondan har lite högre markfrigång vilket tillät mig att köra med ett hjulpar i dikesrenen där isen iaf inte var som en nyspolad hockeyrink. Jag borde väl kanske ha investerat i ett par snökedjor just för dessa tillfällen men har aldrig haft behovet, förräns nu…
Efter att ha kört med dubbfritt, Bridgestone Blizzak, i 3 år så köpte jag Nokian Hakka 7:or och fick lugnare långfärder från Uppsala till norrlands inland. Inga överraskande släpp i kurvor och kortare bromssträcka förutom på våt asfalt vilket ofta uppträder under vintern här i Uppsala. De dubbfria jag hade var väldigt känsliga för vattensträngar och planade väldigt lätt vilket jag inte känt med Hakka 7:orna.
Då inlandsvägarna ofta får en tjock iskärna som ibland är täckt av snö så passar de dubbade däcken bättre men på packad snö så går det lika bra med dubbfria.
Överlag är Nokian mycket bättre men lite mer vägljud som jag lärt mig acceptera. Jag använder dubbade däck för det passar mig bättre där jag kör, hade jag bara kört bil runt Uppsala/Stockholm så hade jag valt dubbfria.
Jag har kört dubbfritt de senaste 7 åren (i kombination med 4wd) och har aldrig haft några problem. Har kört de nästan 100 milen till Hemavan från Stklm under sportlov men annars mest Stklm-Höga Kusten som ju primärt är en färd på en oftast väldigt bra E4. Men i år med nya Nokian dubbfria var närområdet kring torpet i Höga Kusten i stort sett helt ofarbart, grannarna här uppe kör alla dubbat i sina gamla rostiga Skodor och Saabar. Tro fan det, min CR-V gled till och med runt när jag parkerat den med åtdragen handbroms, kilade in lite vedträn under däcken för att kunna känna mig säker på att hitta bilen där jag lämnade den. Höga kusten är ju dessutom rätt backigt så bilden representerar nog den mest plana vägsträckan
Det som räddade mig var att Hondan har lite högre markfrigång vilket tillät mig att köra med ett hjulpar i dikesrenen där isen iaf inte var som en nyspolad hockeyrink. Jag borde väl kanske ha investerat i ett par snökedjor just för dessa tillfällen men har aldrig haft behovet, förräns nu…