Nya BMW 5-serie Touring är ju drömmen för många familjer (i alla fall många familjefäder) och nytt för 2012 är att sexan i 525d ersatts av en 4 cylindrig motor med dubbelturbo på 218 hästar, det ger bättre möjligheter till ekonomi och miljöhänsyn samtidigt som det finns kräm när man behöver det. En åttastegad automatlåda gör att man kan glida runt utan att man tänker på att det växlas friskt i bakgrunden – givetvis är känslan av soliditet, tystnad och kontroll också påhejande faktorer, man tillbringar gärna många mil på vägen utan att ledsna eller krokna, sportstolarna hjälper ju till att hålla kroppen fräsch och rumpan fri från träsmak.
För en gångs skull är den BMW 5-serie Touring jag testar inte fullpackad med extrautrustning (pressbilar brukar annars vara show cases för tillverkarna), jag skulle säga att testbilen matchar BMW Svenssons utrustningsval på ett ganska bra sätt (nåja, se prissammanställningen nedan), dock är 520d volymmodellen och inte 525d. Prisskillnaden mellan 520d och 525d är ca 50 000 kronor.
Den 525d Touring som familjebiltestats har följande utrustning och pris:
BMW 525d Touring………………………421 800 kr
Comfortpaket………………………………18 400 kr
8-stegad aut. växellåda………………….23 000 kr
Navigationssystem Professional………28 400 kr
Metallic lack……………………………….11 400 kr
Läderklädsel……………………………….21 000 kr
Lättmetallfälg………………………………5 900 kr
Övriga tillval*……………………………ca 90 000 kr* I slutet av denna artikel kan du se vad Comfortpaketet innehåller samt de tillval som jag klumpat ihop som ”Övriga tillval”
En familjekombi utan egentliga extravaganser med en prislapp på ca 620 000 kr är givetvis en dröm för många, men som sagt väljer de flesta 520d och då landar man runt 570 000 kronor vilket kanske gör drömmen till verklighet för några fler. Lägg därtill att man säkerligen kan skippa en hel del av de 90 000 kr i ”Övriga tillval”. Du kan givetvis konfigurera efter egen smak på www.bmw.se.
Efter ca 100 mil i bilen så finns det faktiskt för en gångs skull ett tillval som jag saknade, automatisk avståndshantering när man kör på farthållare, det som är lite försmädligt är att jag kan se att displayen finns förberedd mellan hastighetsmätaren och varvräknaren, man skymtar den karakteristiska vägstiliseringen med avståndsblock, men den finns inte att aktivera. Dock kan man sätta en Limit, maxhastighet, på farthållaren (ja den funkar också utan farthållare faktiskt) vilket är bra där det finns fartkameror eller på 30-vägar.
Karaktären kan ändras mellan Sport, Comfort och Eco Pro där Comfort är defaultinställningen när man startar bilen. I sportläget pumpar dubbelturbon på bra (inte alls lika impad som av X3 3.0d i det läget dock!) och i Eco Pro känns gasen vag och svajig men man sparar droppar och efter 10 mil på 90 väg med fartkameror där vi bara rullat på farthållare så ser jag definitivt nyttan med Eco Pro. Comfortläget är ett bra mellanting så alla lägen har sin funktion väl avvägd. Skulle jag äga en 525d så vore Eco Pro det läge jag skulle använda i vardagen – man kommer att bli så glatt överraskad de gånger man väljer Sportläget då.
Förarmiljön är riktigt bra, sportstolarna fram kan ställas på en massa olika sätt, ratten givetvis likaså (och på kalla vårkvällar är rattvärmare aldrig fel!) – man sitter bra och har god utsikt framåt samt åt sidorna. Bakåtsikten är det lite sisådär med, om mellannackstödet i baksätet är uppfällt så begränsas bakåtsikten en del (även när man inte dessutom har en barnspegel där) och de yttre backspeglarna är inte direkt jättestora heller. Om man sänker ner förarsätet i bottenläget så tycker jag att även sidosikten och döda vinkeln lider en hel del, nu är jag blott 176 cm men jag tycker det känns som att sitta djupt ner i ett badkar. Dock är jag ju van en betydligt högre sittposition i min CR-V så ni får väl tolka detta som ni vill…
Alla reglage sitter lätt åtkomliga och efter lite tid med bilen har jag till och med börjat använda multidisplayen (jag är annars lite av en teknofob) för navigationshjälp, för att kolla trippmätare, däcktryck, etc
Baksätet är bekvämt men det blir lite trångt om de i framsätet är av den långa sorten. Man kan själv slå på stolsvärmen bak på konsollen mellan framsätena och två vuxna åker bra i baksätet, mittenplatsen är inget att hurra för, kardantunneln är också stor så man får samsas med åkande på ytterplatserna om man sitter i mitten.
Isofixstolar monteras med enkelhet, men om man vill ha in en bakåtvänd stol med remmar under framstolen så får man jobba lite, dels är det svårt att komma åt och dels är det inte helt enkelt att trä remmarna runt stolsbenen (grymt svettigt faktiskt), när man väl fått dit stolen kommer man inte att lossa de remmarna förräns ungen växt ur stolen. Ev finns öglor i golvet som tillval, jag hoppas det! Passagerarstolen fram är i alla fall fullt brukbar även med den bakåtvända remmade barnstolen i baksätet.
Med två barnstolar monterade kan man klämma in sig på mittenplatsen men nån vidare bakdel får man inte ha, och inte kommer man att vilja sitta länge – satsa på en bakåtvänd stol i framsätet istället om barnet behöver vaktas på, men kom ihåg att stänga av airbagen.
Att lyfta in barn i den bakåtvända stolen är inget problem, lite jobbigare är det med den framåtvända isofixstolen. För att spänna fast dottern får man nästan lägga sig över hennes ben då båda händerna behövs för att lotsa ner säkerhetsbältet i låset. Detta kan säkert variera lite mellan olika stolar men på min var det väldigt trångt mellan plasten på stolens bak/underkant och den vinkel som man måste få till för att få in bältets bygel i låset. Väl på plats sitter ungarna riktigt bra och tack vare att bilen är tyst så kan man lätt föra en diskussion med dem från framsätet.
BMW bygger ju som bekant bilar för föraren och kombimodellen av 5-serien är förstås inget undantag. Det är ju inte direkt någon gatracer men bra väghållning, styrning och stabilitet kombinerat med möjlighet till lekfullhet ( Sportläget) samt förtroendeingivande bromsar gör att man gärna försöker piska på när möjlighet ges (en slingrig och vindlande 70-väg och ingen familj i bilen är ett tillfälle som man ska tillvara på!). Sen är det i min värld inte fel att bilen driver på bakhjulen, det ökar i alla fall körglädjen för mig och med alla elektroniska hjälpmedel torde bakhjulsdriften inte vålla några bekymmer på vinterväg heller.
Man lär sig ganska snabbt känna bilens dimensioner samt var man har hjulen, höger framhjul sitter längre fram än jag spontant tror och då är det tur att styrningen är av den kommunikativa sorten, annars skulle man nog lätt kunna skära ner framhjulet i ett dike när man står på in i högerkurvor med gruskant. Att snyggt glida in till en trottoarkant finner jag lite svårt, höger framhjul touchar trottoaren tidigare än jag gissar, man får öva lite innan man har koll.
Bagageutrymmet i BMW 5-serie kombi är lättlastat och det finns öglor i golvet samt några stuvfack längs sidorna. Den automatiska bakluckan kan säkert uppfattas som lite långsam när man är stressad (vilket min fru alltid är), samtidigt vore det lite farligt om den var för kvick. Det är i alla fall skönt att bara behöva trycka på en knapp för att stänga den. Bakrutan kan öppnas separat och då följer insynsskyddet med så att man kan stuva en kasse eller väska direkt, det har inte alltid varit så om jag förstått saken rätt.
Bagageutrymmets yta räcker bra till för vardagsbehoven, man får in en dubbelvagn vilket lämnar plats för några kassar, en vanlig barnvagn går in på längden så då har man halva utrymmet kvar att lasta storhandlingen i. Tar man ut insynsskyddet ökar stuvningsmånen lite, och storhandling med en dubbelvagn kräver att insynsskyddet lämnas hemma, man får ändå några kassar med in i kupen, trots ökat utrymme.
Baksätet kan fällas 40/20/40 vilket är bra, dessutom fälls de (60/40) enkelt från bagageutrymmet med två flärpar ovanpå hjulhusen. Med fällda säten har man en plan och stor yta att stuva grejor på, den eventuellt begränsande faktorn är bakluckans öppning. För att sammanfatta; BMW 5-serie kombi stuvar bra på alla sätt och vis och klarar familjevardagen utan problem men jag skulle nog införskaffa en takbox för bilsemestrarna såvida man inte monterar ett galler mot bagageutrymmet, då kan man stuva ända upp till taket.
BMW 525d är en säker bil med 5 stjärnor från EuroNCAP, fordonskatten ligger på fullt rimliga 1 933 kr per år och BMW ger 2 års nybilsgaranti, 12 års rostskydd samt fri service i 3 år eller 8000 mil. Under testet drog bilen ca 0,55 liter/mil (dock var det en hel del motorväg) men angiven förbrukning vid blandad körning är 0,51 och för stadskörning anges 0,6 så BMW har lyckats bra med tanke på bilens storlek och kapacitet. Det är också skönt att slippa uppsöka macken alltför ofta inser jag som är van med en bensindriven bil.
I stadstrafik gör säkert start/stop funktionen sitt till för att pressa ner förbrukningen och den funkar väldigt obemärkt – detta är den första start/stop bil som jag kört där funktionen känns naturlig och icke påträngande på något sätt, i andra bilar märks den av mycket mer både vid avstängning men framförallt vid uppstart och samtidigt så gör vissa tillverkare ett stort nummer och blinkar upp med displayer som säger att ”Nu käre förare sparar du på miljön!” Såna notifieringar är kul första gången men inte i vardagen.
BMW 5-serie Touring är givetvis väldigt dyr om man söker en familjefraktare från A till B, men för de som väljer att ha råd så är det en rikigt grym bil (särskilt på långväg) – den klarar familjens utmaningar och vardag (kanske med hjälp från en skidbox på semestern), den är rymlig, säker och underhållande när man vill, men samtidigt ganska snäll mot miljön och plånboken när den väl är köpt… och vi människor är ju duktiga på att bortse från den oundvikliga värdeminskningen som tickar i på bakgrunden.
En sak är säker, åker du och provkör en BMW 5-serie kombi så sätts ribban på din förväntningsnivå högt och snart infinner sig tankar på att pengar är ju inte allt, man lever bara en gång. Det är jag värd!
Du kan enkelt och snabbt boka en provkörning via Facit. Klicka här så landar du hos Facit och de kommer att fixa en provkörning åt dig, gratis och utan förpliktelser förstås – du får även med en unik checklista inför provkörningen, bra att ha för att samla tankarna efteråt!
This test is also available in English:
http://familjebilsbloggen.se/2012/10/03/bmw-525d-touring-family-car-test/
Andra tester:
http://www.dn.se/motor/har-ar-nya-bmw-5-serie-kombi
http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-bmw-520d-touring-520
http://www.svd.se/naringsliv/motor/bilduell-mercedes-e-klass-220-cdi-kombi-vs-bmw-520d-touring_5474627.svd
http://www.smartson.se/test/bil/storbilar/test_-_bmw_520d_touring.html
http://www.gp.se/motor/tester/1.436238-touring-utmanar-v70
http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/111901.pdf
http://www.tjanstebilsfakta.se/biltester/default.asp?page=specific&id=34427
http://bilmagasinet.dk/article/89313-bmw-525d-touring-aut/gallery/591795
Utrustning på testad bil:
- Comfort-paket
(Inkluderar: stöldlarm med fjärrkontroll, takreling, förberedelse för
Bluetooth-telefon, Park Distance Control PDC fram och bak,
xenonstrålkastare, klimatautomatik med 2-zonsreglering med utökad funktion)
-Övriga tillval:
Eluppvärmd ratt, Lädersportratt, Automatisk bakluckeöppning, Komfortöppning, Dragkrok infällbar, Backkamera, Bagageutrymmespaket, Velourmattor, Automatiskt avbländbara inner- och ytterbackspeglar, Stolsvärme bak, Sportstolar, Ambient Light, Skid- och snowboardsäck, Adaptiva kurvljus, Extra 12V-uttag, Helljusassistent, Active Protection, Park Assist, Internetförberedelse, USB-anslutning, Musikgränssnitt för smartphones, BMW Apps, Speed-Limit-information
Pingback: BMW X3 – familjebilstestad! « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen
Pingback: Är du lång och vill bli nöjd? – Subaru Legacy « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen
Pingback: Små och mellanstora suvar – glöm de små! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen
Pingback: Ford Galaxy – familjebilstestad! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen
Pingback: Familjebilar i olika kategorier – bästa familjekombin för dig 2013! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen
Pingback: Nya BMW 3-serie Touring – första testintrycken | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen
Pingback: Nya bilbarnstolar från Britax i familjebilstesterna | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen
Kan en person på dryga 1.80 sitta i framsätet efter du monterat bakåtvända stolen i baksätet?
Det beror lite på typ av bakåtvänd stol och sedan dessutom hur gammalt barnet som ska sitta i den är. En Britax HI-WAY tar mycket plats (det är därför jag testar med dem
) men om barnet sitter mer upprätt i en sån stol kan en längre person sitta bra framför. I mitt kommande test av 328i har jag en 187 cm lång man som sitter framför en HI-WAY men då är den bilbarnstolen ganska upprätt monterad. Mao små barn skulle nicka framåt om de somnade
Perfekt. Har en exakt likadan stol som dig och får min 525:a levererad om någon vecka. Var lite orolig för att behöva byta stol. Grabben är drygt 2 år så han sitter ganska upprätt.
Tack för en bra blogg!
Pingback: BMW 3-serie Touring – familjebilstestad! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen
Hej!
Jag står precis i det intressanta valet att skaffa tjänstebil. Jag och frugan har dessutom planer att förhoppningsvis utöka familjen med en 3e person.
SÅ! du som har full koll på detta. När det kommer till tjänstebil så har jag en co2 gräns på 120. Där kommer alltså BMW 520d sedan in i bilden. Har dock hört en del skräckhistorier kring sedanen och barn… Har du testat den? Bagaget är ju stort och så, men går barnvagn in? Får alla attiraljer som kommer med barnfamilj plats tillsammans med vagnen? Framstolarna i en BWM är ju ganska stora och konsollen i fram är även den väldigt stor. Blir detta problem med barnstol och om nån skall sitta framför/bakom?
Kort och gott; Trots att jag vet att sedan är opraktiskt när det kommer till allt som kommer med en bäbis, skulle du kunna lovorda BMW 5-serie sedanen?
mina andra val är:
toyota avensis
peugeot 508 RXH
vw passat
Audi a4 (hade den förr, och den är ju inte direkt bamsestor i bakluckan dock)
tacksam för svar!
mvh
/Fredrik
har nu tittat på din recension av hyundai i40 också, vilket verkar väldigt trevlig och prisvärd!
Ja det finns en hel del bra val, en 520 sedan ryms man i men det finns väl två saker att betänka:
1: man får in en barnvagn i många bilar, även en 320 sedan om man vill men det är inte funktionellt i vardagen att stå och vika ihop barnvagnen enligt konstens alla regler och vill du ha något annat med dig blir det kämpigt. Läs detta inlägg.
2: Antal barn… Skulle ni ”råka” få tvillingar kommer ni att vara väldigt svårt ute. Det är kanske lite av ett cornercase men ändå. Mer troligt är kanske att du plockar ut din bil med ett 3-års kontrakt, ni får barn 1 under bilens första år och barn 2 under bilens andra eller tredje år. Det blir också inte alls bra. Jag vet att man inte tänker på barn nummer 2 innan man ens fått nummer 1 men beroende på er ålder och år mellan barnen i allmänhet, så ska man nog väga in det. De flesta har 1-3 år mellan barn 1 och 2 och även om ni kanske är i slutet av 3 års kontraktet när ni väntar nummer 2 så kommer nog inte din partner att uppskatta en onödigt komplicerad fällning av barnvagn och allmänt trång bil när hon är höggravid
Hej!
Jag har blivit lite sugen på BMW 520 och spanat runt en del, främst på begagnade varianter. Mina förhoppningar grusades något när jag här om dagen upptäckte att det inte finns nyckelavstängning av krockkudden, vilket känns som en stor nackdel för oss. Hur är det på senaste modellen som du testade, har den utrustats med detta?
Tack för en mycket bra blogg!
Mvh,
Magnus
Den BMW 525d 2012 jag testade hade nyckelavstängning, så från 2010/2011 kan du leta beg om bilbarnstol fram är ett krav är jag ganska säker på.
Pingback: Första testintrycken – BMW 3-serie GT | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen
Hej, jag har läst båda testen på 5 och 3-serien. Tvekar mellan de båda, behöver inte den extra storleken som 5an erbjuder men tänker köpa en välutrustad begagnad och lägga fokus på körgladje. Vilken skulle du rekommendera i så fall, 5- eller 3-serien (sedan eller touring i 5an, defintivt touring i 3an). Mvh.