Mitsubishi Outlander PHEV – laddad för familjen?

 

Mitsubishi-Outlander-PHEV-front

Mitsubishi Outlander PHEV: supermiljöbil, förmånlig tjänstebil och femsitsig familjebil. Tillika SUV med rätt bra klös och den första plugin-hybriden som i billigaste utförandet i alla fall får anses som prisvärd eller hanterbar kostnadsmässigt för många nybilsköpare med miljösamvete. Familjebilsbloggen har testat Outlander PHEV och det finns mycket att gilla och en del att önska.

Har du inte gjort det redan så kan du läsa mitt förra test av Outlander på denna länk, i detta test är det mest fokus på PHEV versionen specifikt samt en hel del familjebilsrelaterat kring bilbarnstolar och lastförmåga som givetvis gäller samtliga Outlander versioner.

Mitsubishi-Outlander-PHEV-vaxelvaljare

Den största skillnaden bakom ratten i Outlander PHEV är växelväljaren. Den håller inte riktigt samma rejäla (bruks)känsla som övriga detaljer men den gör jobbet galant. Pluppa den snett fram för backen och snett bak för framåt körning – enkelt. Innan man gör det slås man dock av intryck nummer 2… När man trycker på startknappen tänds alla displayer och kartfunktionen mm som på vanliga Outlander men det är knäppt tyst. Känns jävligt mysko första gången, men man vänjer sig och gillar det väldigt snabbt. Pluppar i växelväljaren för Drive läge och så rullar man iväg utan ett ljud, gasar man lite hörs ett litet försynt vinande. Min hustru, som inte alltid är överoptimistisk till mitt biltestande brukar alltid ta upp miljöaspekten då hon vet att den lätt slår hål på det mesta jag har att säga till mitt försvar, nu säger hon bara kort: ”Grym bil”.

Mitsubishi-Outlander-PHEV-oppna-dorrar

Och hon har rätt förstås, både vad gäller att miljöhänsyn är viktigt och att Outlander PHEV är grym. Nu ska man ha i åtanke att den testade bilen är mer eller mindre maxutrustad och kostar i runda slängar en halv miljon kronor innan supermiljöbilspremien på 40 000 kr. Så testbilen borde ju leverera på en hel del områden till den prislappen.

Med full laddning ska man kunna köra ca 5 mil och givetvis blir det aldrig riktigt så långt i verkligheten men man pluggar in den på kvällen och följande dag så hinner de flesta av oss avverka om inte hela vår arbetsdag så åtminstone den allra största delen av vårt vardagliga transportbehov med el som drivmedel. Outlander PHEV gör mig förstås överdrivet intresserad av hur långt jag kör på en dag och man kommer på sig själv med att stänga av AC och bromsa lite i nedförsbackarna för att hålla batterierna vid liv så länge som möjligt. När elen så tar slut är det inget konstigt som händer förutom att den tystnad man vant sig vid bryts av en högvarvande bensinmotor, det känns lite som en förlust på något sätt, man hade gärna åkt vidare i tysthet. Man kan trycka in en knapp vid växelväljaren för att under körning ladda batterierna, då går bensinmotorn igång. Man kan också välja att spara på batterierna och då går bensinmotorn in och stöttar en del men inte så det stör. Sen finns ett ECO-läge som får dig att köra så snålt som möjligt men that’s it, egentligen behöver man inte göra något annat än att plugga in bilen i ett eluttag när man har möjlighet. Så det är inte svårt eller krångligt att köra Outlander PHEV, skillnaden är att du får tanka el ofta (enklast hemma över natten) och bensin väldigt sällan, du kommer att glömma vilken sida tanklocket för bensin sitter på.

Annars funkar Outlander PHEV precis lika bra som vanliga fem-sitsiga Outlander i vardagen. Det finns isofix på ytterplatserna i baksätet och på passagerarsätet fram, Outlander PHEV är en riktigt trevlig familjebil på många sätt.

Mitsubishi-Outlander-PHEV-Britax-isofix-bilbarnstolar-bak

Mitsubishi-Outlander-PHEV-Britax-babyskydd-fram

Mitsubishi-Outlander-PHEV-mittenplats-bak

Med två framåtvända Britax isofixstolar i baksätet blir det dock väldigt tajt för en femte person, vill man åka fem i bilen så måste något barn antingen sitta på en mindre bälteskudde på mittenplatsen i baksätet eller montera den bakåtvända bilbarnstolen eller babyskyddet på mittenplatsen, då frigörs en ytterplats i baksätet för en vuxen.

Mitsubishi-Outlander-PHEV-bagageutrymme-2

Bagageutrymmet är stort och lättlastat, i PHEV utförande finns det dock inte möjlighet att ha två extrasäten längst bak. Laddkablar får dock plats under lastrumsgolvet.

Mitsubishi-Outlander-PHEV-laddkabel

Mitsubishi-Outlander-PHEV-laddning

När jag tidigare testade Outlander var det på vintern med dubbdäck – då kommenterade jag ljudnivån i högre hastigheter som en av Outlanders svagheter. Outlander PHEV ska vara bättre isolerad och det är den säkert men i 110 km/h på sommardäck så är det inte överdrivet tyst, ska du åka mycket i högre hastigheter bör du köra Outlander PHEV i 120 km/h en sväng för att se hur du upplever det. Eftersom Outlander PHEV kostar en försvarbar slant så förväntar åtminstone jag mig hög komfort under långfärd och det bjuder Outlander PHEV på i allt utom ljudnivån, tror det är bruset från däcken som är den största boven i dramat.

Mitsubishi-Outlander-PHEV-sida

Eldriften gör Outlander PHEV riktigt alert när man ska dra iväg från stillastående och tillsammans med en hyggligt direkt styrning och bra chassi så upplevs Outlander PHEV nästan som en mindre bil än den är, jag antar att batterierna hjälper väghållningen genom att ge en låg tyngdpunkt, Outlander PHEV känns mindre svajig vid forcerad kurvtagning än vanliga Outlander.

Mitsubishi-Outlander-PHEV-bak

 

Outlander PHEV är en riktigt välladdad familjebil för dig som väljer miljöhänsyn före premiumkänsla i den här prisklassen, tar du den som tjänstebil blir Outlander PHEV dessutom billig jämfört med andra femsitsiga premiumSUVar i samma prisklass.

EmailShare

8 reaktion på “Mitsubishi Outlander PHEV – laddad för familjen?

  1. Säkert en bra bil men infrastrukturen saknas för laddning. Och vem betalar för nya batterier när de går sönder? För en halv miljon känns en maxad diesel av samma modell som ett mer vettigt köp. Då får du dessutom pengar över till en Mazda Miata för kul på sommaren.

  2. Infrastruktur för plug hybrid bilar finns väl på plats för de allra flesta som köper en sån bil Björn?
    Jag tänker då på att den typiske ägaren kanske bor i villa, och att kör mindre än fem mil per dag, vilket täcker in 95% (har jag för mig, eller var det 98?) av bilresorna i Sverige varje år.
    Nu är det lätt att hitta folk i glesbygd som har mer än fem mil att köra per dag, och det är ALLTID någon som kör långt som kommer med argument som ”infrastruktur saknas” eller ”för dålig räckvidd”.
    Sätt ett uttag ute hemma. Plugga. Kör till jobbet. Spar miljö.

    Batterierna?
    Vem ersätter dig för havererad motor på din nya dieselbil? Läs villkoren.

  3. Kul kommentar om batterierna och en havererad motor! :-)

    Ska göra allt för att min nästa bil ska bli en PHEV, då jag har tre mil enkel resa till jobbet.

    Förhoppningen är att jag ska spara både miljö och plånbok. Dessutom så kan jag ju ladda med egen solel hemma i eluttaget!

  4. Tack för test. Är sugen på pheven men osäker på bagagen. Du skriver inte så mycket somnjag hoppats – får man in en dubbelvagn + lite annat? Hur ör den jämfört med vanliga outlander eller honda cr-v?

  5. Härlig blogg och jag har nog läst alla tester här, men jag tyckte denna test var lite tunn på hårdfakta ,typ vikter ,laster, mått, däck, hk, m.m

  6. Hej!

    Är det vettigt att köpa en PHEV utan att kunna ladda den hemma på kvällarna eller är det helt bortslösat?

    • Jag går och funderar på samma sak i dagarna.
      Och visst går det att ladda om man,som vi två inte kan göra det hemma.Det finns laddstationer som inte kostar ngt än parkeringsavgiften på några kronor i timma.
      http://www.stockholmparkering.se/SitePages/Laddstationer-for-elbilar.aspx
      Även utanför stan finns det
      Lite planering krävs dock

      Kommer fram till att det blir en liten besparing på cirka 50000 kr jämfört med V70 diesel (D3 eller D4) på fem år
      Är det värt?
      Provkörde igår och blev imponerad
      Jag ska nog provköra den en gång till

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>