Volvo XC90 – med bilbarnstolar och barnvagnar

Volvo-XC90-sida2

Volvo XC90 har jag jämfört med och tyckt till om en hel del här på familjebilsbloggen, en hel del positivt och en hel del negativt (framförallt kostnadssidan). Nu har man ju slutat tillverka ”ur-XC90:n” och nya Volvo XC90 verkar ju i mångt och mycket bli en helt annan bil, den ska vi testa någon gång i framtiden! Men i och med att nya Volvo XC90 börjar tillverkas så kommer gamla XC90 kanske att bli ett populärt andrahandsköp för många barnfamiljer, således har jag testat Volvo XC90 med bilbarnstolar och barnvagnar för att ge dig en bild av hur bra XC90 är för familjen.Som förare får man hålla god min om man som jag först testar en BMW X5 och sedan kliver över i en Volvo XC90. Den stora Volvo SUVen är rätt mycket av en klumpeduns i jämförelse och bakom ratten får man acceptera en hel del sävlighet både i drivlinan och styrningen – lägg till det en vändradie som en långtradare och en dieseltörst i stadstrafik som inte känns modern.

Men om jag ser mig som förälder istället för förare så kommer alla goda sidor med Volvo XC90 fram i ljuset. XC90 är en säker bil sin ålder till trots och vad som är ännu viktigare – den känns säker, bastant och rejäl – inte undra på att den gått hem hos de amerikanska hemmafruarna. Till det är den i sjusitsigt utförande en riktigt flexibel bil, XC90 är bred i baksätet och de två sista stolarna går faktiskt att använda även som vuxen, är man under 180 cm lång kan jag nästan hävda att de till och med är rätt bekväma.

Volvo-XC90-öppna-dörrarMed alla sju säten uppe har man dessutom i XC90 ett användbart litet bagageutrymme kvar och man behöver inte vara supervig atlet för att hantera insteget till den bakersta sätesraden. Av de sjusitsSUVar som jag testat (Sorento, Santa Fe, Outlander, Qashqai+2 mfl) så framstår Volvo XC90 som en sjusitsig bil som man nästan skulle kunna använda som sjusits i vardagen, med andra ord det är inte nödsäten vi talar om.

Jag testar med Britax bilbarnstolar, två framåtvända isofixbilbarnstolar, en bakåtvänd remmad HI-WAY och ett babyskydd. Samtliga är lätta att montera i XC90 och eftersom baksätet har bra bredd sitter man riktigt bra på det yttersäte som blir kvar.

Volvo-XC90-Britax-bilbarnstolar-bak

Det är inte många baksäten som klarar en framåtvänd KIDFIX XP SICT, ett babyskydd på mittenplatsen och ändå lämnar ett helt oinskränkt säte kvar. Dels är det förstås trevligt för den vuxne som ska åka på den ytterplatsen men det gör också att man enkelt kan fälla det fria yttersätet för access till den tredje sätesraden. I de flesta bilar som har sju säten (därmed kanske inte sagt att alla är sjusitsiga!) funkar inte detta och har man bilbarnstolar i vanliga baksätet måste de lossas eller flyttas om man ska nyttja bonussätena längst bak, jobbigt.

Volvo-XC90-Britax-isofix

Du kanske kollar på begagnade XC90 och har hittat ett fint exemplar som verkar lite extra prisvärt… Om den är prisvärd för att den är fem-sitsig så ska du verkligen ta dig en funderare – du kanske tänker att ”vi är ju bara fem i familjen, behöver vi verkligen de två extra sätena?” Svaret är ja! Visst kan det vara trevligt att kunna ta med sig några fler åkande i bilen men det finns annat att väga in också. Tänk dig följande:

En biltestare tar med sig sina 3 barn i bilbarnstolar och luttrad hustru ut på en test-tur i XC90. Efter att ha åkt runt på lite olika vägar och ställt en massa frågor till sina medtestare noterar biltestaren att det ligger ett Bauhaus i närheten. Tanken slår honom att det hade varit bra att hinna köpa det där skåpet på Bauhaus nu när man ändå är i krokarna. Sagt och gjort så parkeras XC90:n och barnen erbjuds glass medans biltestaren och den luttrade hustrun navigerar lagerhyllorna. Skåpet hittas och betalas och när de så kommer ut på parkeringen igen undrar den luttrade hustrun var i helsicke det där två meter långa och halvmeterbreda paketet ska ta vägen, bilen är ju ”full”. Biltestaren svarar med sitt bästa Sickan smil att ”jag har en plan” och hoppas innerligt att han inte tagit sig vatten över huvudet. Barnen ser frågandes på sin mamma som med armarna i kors bevittnar hur hennes biltestande make roddar runt i bagageutrymmet, fäller upp säten och stuvar om alla bilbarnstolar, ett barn fram, bäbisen i babyskyddet i mitten i baksätet, en ledig plats för den luttrade hustrun i baksätet och en bilbarnstol i ett av de två sätena längst bak. Voila! Hela familjen kan få följa med på storgrejsshopping och ändå få följa med hem också.

Volvo-XC90-med-last

Det är sann flexibilitet och sånt är svårt att värdera i pengar men jag gissar att köper du en XC90 av familjeskäl så har du nog lite av en sån livsstil – man vet aldrig var man hamnar och vad man måste kunna få med sig hem så det är bra att ha en buffert. De där två extrasätena är en svårslagen buffert. XC90 kan också fås med en inbyggd bilkudde vilket är ytterligare byggsten i bilens totala flexibilitet, en sån ska du ha också.

Volvo-XC90-inbyggd-barn-kudde

Sen har vi bagageutrymmet. Den tudelade bagageluckan är praktisk och lämmen som man fäller ner är bra att ställa saker på när man lastar. Dock är golvet rätt högt upp och med lämmen nedfälld har man svårt att nå hela lastrumsgolvet. Man ska inte vara för kort om man ska storlasta en XC90. Jag är 176 cm och når inte i alla fall utan att smutsa ner mig. En pall kanske är en bra investering…

Volvo-XC90-bagageutrymme

Jag testar att lasta barnvagnar – en Brio Go Next med liggdel tar en försvarbar bit av bagageutrymmet men det finns gott om plats kvar för annat.

Volvo-XC90-Brio-Go-Next

Det syns kanske inte på bilden men vagnen tar emot i bommen för insynsskyddet som löper bakom passagerarsätet, lyfter jag bort bommen eller tar av hjulen på barnvagnen frigörs ytterligare 15 cm lastyta eftersom jag då kan skjuta in barnvagnen en rejäl bit till.

Volvo-XC90-sida

För att summera:

Volvo XC90 är en fruktansvärt bra familjebil men förbrukningen och andra driftskostnader gör att det svider en hel del. Jag gissar att en hel del begagnade XC90 kommer att trilla ner på en inköpsmässigt hanterbar nivå för många barnfamiljer nu när nya XC90 kommer men jag återkommer lite till min tidigare slutsats från 2010 om XC90: ”XC90 vore perfekt om inte om fanns”

Man ska också komma ihåg ett av mina andra budskap – en dyr bil ny är en dyr bil när den blir gammal - du kan ha råd att köpa en beggad XC90 men service, underhåll och framförallt reparation av dyra komponenter kommer att kosta skjortan.

Sanningen att säga så är jag själv väldigt kluven inför XC90, jag vet att den på väldigt många sätt vore rätt bil också för min familj och jag kan hitta begagnade exemplar som jag har råd med och så länge bilen går kommer jag att vara rånöjd förutom när årsskatten ska betalas. Men går något sönder så gäller det i så fall att ha en buffert på ett konto och att den bufferten är inräknad från början i kalkylen.

EmailShare

4 reaktion på “Volvo XC90 – med bilbarnstolar och barnvagnar

  1. Jag letar efter en 7 sitsig säker bil. och blir helatiden hänvisad till volvo XC90. En XC90 för 50 000 kr är enl vissa det säkraste valet även om jag skulle lägga 100 000 kr till.
    Själv vill jag ha en mer miljövänlig bil men säkerheten är viktigast. Jag hittar inga säkerhetstester för tredje sätesraden. I de flesta 5+2 modeller sitter de längst bak väldigt nära bakrutan. Det säger sig självt att vid krock bakifrån lär ha ett tråkigt utfall. Är verkligen xc90 det enda valet om passagerarna längst bak ska sitta säkert?

  2. Hej, vi står i valet och kvalet mellan att köpa en XC90 eller nöja oss med en ful, eländig minibuss. Finns det någon som helst chans i världen att kunna få in en barnvagn bak om man har alla sätesrader uppfällda? :)

    • Hej,

      Ja det finns chans beroende på vilken vagn ni har. Vi har haft Urban jungle som vi ställer på högkant. Så det bör gå med större vagnar också. Jag valde mellan XC90 och Audi Q7. Bagageutrymmet var en av de viktigaste punkterna. Volvon är större i bagagen.

      Jag har haft 2st XC90 och det är den bästa
      bilen (Volvon) jag haft. En stor, säker, snygg, ”tidlös”, stryktålig, ”bruksig” bil helt enkelt.

  3. Jag vill minnas att det ska vara möjligt att plocka bort hela mittkonsolen iaf på äldre varianter och samtidigt kunna flytta fram mittplatsen i andra raden så att ett barn ska kunna sitta nästan emellan föräldrarna. Testa gärna det och återkoppla om det finns möjlighet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>