Har jag hittat rätt ny bil till min familj?

Som jag skrev i mitt förra inlägg väntar vi tillökning och som den bilfokuserade person jag är leder det mig snabbt ut i att söka efter en ny bil. Jag kollar priser på både nya och begagnade bilar och eftersom jag vet att jag man får betala ett visst överpris i mitt närområde landar jag till slut hos en bilhandlare i Skåne, Mårtenssons Bil. De är nybilsförsäljare av Honda (gissa varför jag hittade till dem!) men de har också ett bra lager av begagnade bilar  - kanske ett bra läge för inbyte av min Honda CR-V mot en bättre begagnad XC70? Med ett ”hus fullt av Volvobilar” som de skyltar med på sajten finns det en hel del olika begagnade bilar att botanisera runt kring, visst är det lite härligt ändå att leta ny bil? Jag har inte varit ”in the market” själv på länge men via bloggen har jag ju hjälpt många av er som läser så någon duvunge är man ju inte precis direkt :-)

Jag har nu hittat en schysst XC70 D4 AWD som fått gomvattnet att gå och ska ta och ringa Mårtenssons för att höra vad en affär med inbyte skulle kunna landa på. Sen blir det att räkna på det hela. Jag har egentligen ingen brådska och de bästa bilaffärerna gör man i min erfarenhet när man inte står med kniven på strupen, då kan man förhandla sin nya bil (som i detta fallet är en bättre begagnad) utan stress och med is i magen.

Tycker ni att jag ska ha en XC70? Är det rätt för mig som familjebilsbloggare? Kommentera gärna nedan!

EmailShare

30 reaktion på “Har jag hittat rätt ny bil till min familj?

  1. Hej tack för en informativ blogg.
    1 du pratar ibland om riktiga suvar/fusksuvar vad innebär det?
    2 har du testat hur bilarna fungerar i terrängen, om inte vet du någon blogg/hemsida som gör detta?
    mvh
    Mattias Utterström

    • Med fusksuv menar jag t.ex. min Honda CR-V som ser kompetent ut men som är byggd för vanliga asfaltsvägar. Stötdämpning, 4wd, chassi, vridstyvhet mm klarar helt enkelt inte ett liv utanför för det vanliga vägnätet över tid. De flesta suvar faller ju tyvärr in i denna kategori. Men t.ex. Subaru Forester känns mer byggd för grusvägar och hårdare tag, alltså då en ”riktig” SUV. Men jag har inte testat dem i terrängen och vet tyvärr ingen som gör det heller. Det är kanske fånigt av mig att tala om fusksuvar men jag försöker förmedla en känsla som är att du får ett utseende på bilen och funktioner som strävar mot offroad men som inte kommer att klara ett liv offroad.

        • Jag menar att den känns rejäl, oöm och användningsbar offroad men samtidigt helt ok för småbarnfamiljens lämna/hämta vardag – så tycker jag en riktig SUV ska vara, tänk bruksig. Vad tycker du är en riktig SUV? Och ja, Subarufolket är snälla mot mig men det är alla generalagenter i min erfarenhet.

          • Mercedes GLK är en riktig SUV. Fungerar ypperligt i stadstrafik och på landsvägen samt är riktigt duktig i terrängen om det behövs. Fast ska du sladda i leran ska du inte köpa 19-tums AMG-fälgar och sänkningssatsen :)

  2. Nej, att välja en XC 70 är alldeles för trångsynt patriotiskt, okonstruktivt och tråkigt. Du som biltestare ska kunna komma på något bättre.

    Kör själv Volvo men är inte nöjd med enkelhet och känsla i matrial och reglage.

    Citroen C4 Grand Picasso kanske?

    • Jag kan hålla med dig men jag har 4wd som ett krav så då faller en hel del bilar bort. Min shortlist just nu är Hyundai Santa Fe, XC70 eller nya X-trail. Tyvärr är det bara XC70 på den listan som finns bättre beg…

  3. Hej,

    Jag fick förmånen att plocka ut en tjänstebil och då valde jag en MY2013 XC70 med en D4 och automatlåda. Min tidigare bil var en Honda CR-V 2007 och den tog mig dit jag ville på norrländska fiskeresor och i snörök med julklappar packat upp till taket.

    XC70:n upplever jag betydligt mer stabil på vägen och är enklare att hantera med sin lägre tyngdpunkt, speciellt på grusvägarna som har varierande kvalitet och mängd grus. Inga överraskande sladdar och de som uppstår hanteras med enkelhet då bilen är otroligt följsam. Har nu kört bilen i ca 7 månader och jag ångrar inte en sekund att jag valde denna.

    Har en bakåtvänd- och en framåtvänd bilstol och det är inga problem med utrymmet.

    • Ja det känns som att XC70 skulle kunna vara en bra avlösare för vår CR-V 2007 också. Känner verkligen igen mig i hur du beskriver användandet av bilen. Men är samtidigt bra sugen på en Santa Fe eller nya X-trail. Jag håller på att räkna på dem alla som tjänstebilar – även om det kanske inte är det mest ekonomiska sättet att ha bil på så tror jag att det kommer att bli en tjänstebil nu när vi byter.
      Men en XC70 D4 AWD automat Momentum ligger bra till…

      • Min senaste kalkyl angående tjänstebil vs. egen bil var ekonomiskt övervägande mot en egen bil. Den fördel som väger över i vår livssituation just nu är att jag har ett sådant avtal där jag bara behöver tanka, allt annat hanteras av återförsäljaren. Jag vet att jag betalar för det men jag har den möjligheten så det passar mig.

      • Jag, du och alla andra vet att XC70 är en bra bil som funkar kanon för precis du behöver :) MEN det är en Volvo med allt vad det innebär. Har inte sett eller kört nya X-Trail men den ser cool ut med skön attityd, verkligen offroad/äventyrs-vibbar. Själv väntar jag på en Santa Fe som jag vet att du gillar, där hamnar min röst. Lycka till!

        • Japp – Santan vore mitt förstahandsval men finns inte på begmarknaden och med ett tredje barn på g vill jag inte bränna alla ihopkämpade slantar på bil. Men fanns det lite mer luft i budgeten då skulle jag också vänta på en Santa Fe ny :-)

  4. Vi har i förra veckan kommit på att vi nog ska ta steget och skaffa en bil. Jag har haft mycket nytta och nöje med att läsa dina tester. Väldigt bra och trevligt skriver du!

    Jag var länge inne på Octavia, Passat, V70, XC60 och CR-V men snubblade här om dagen över Toyota Auris Touring Sport och då i hybrid (bensin+el) utförande. Är det någon bil du hunnit kika på eller har någon åsikt om? Just vår familj består av två vuxna, ett barn på 2 år och så kommer en till i juni.

    Lycka till själv med tillökningen förresten!

    /Jakob

    • Jag har väl egentligen inga invändningar mot Auris mer än att jag tror den kommer att bli trång med två barn. Den har ju en beprövad drivlina och är dessutom snygg så är miljöparametern värd det kommer man nog att vara nöjd även om den blir lite trångbodd ibland. Jag skulle dock mer titta åt Prius plus hållet, då kanske man får det bästa av två världar. Se till att testa av Auris med dubbla bakåtvända bilbarnstolar och barnvagn (låna hem över natten så ni kan simulera lite vardagssysslor) innan du går in i prutningsmatchen med säljaren.
      Lycka till själv med tillökningen, tillsammans befolkar vi Sverige!

  5. Hej!

    Hur ser du på än större bilar. Jag har idag en Volvo V70 där mina tre barn får plats, men det är inte mer än så. Ofta vill svägerska med barn eller svärmor följa med på diverse färder. Min fru är lite inne på XC90, och jag har varit skeptisk innan, men börjar väl mjukna lite. Dock så har jag en favorit och det är en Chevrolet Suburban. Vad anser du om den jämfört med de bilar du gått igenom här på bloggen? För/nackdelar? Jag gillar stora V8:or, men den är inte direkt ekonomisk, men frågan är hur mycket dyrare är det att äga och åka en sådan jämfört med en xc90 D5? Platsmässigt, är det riktiga säten allihop, eller några halvdana? Priset bör inte överstiga 250-300 kkr. Finns säkert fler frågor, men vi börjar såhär.

    MVH

    • En Suburban (eller liknande jänkejärn) blir nog inte så fasligt mkt dyrare än en XC90 D5 att driva men värdeminskningen på en Suburban torde vara tuffare, det är ju inte jättemånga som vill köpa brak V8:or nu (xc90 V8 kanske?) och hur är det då om 3-5 år när du ska sälja? Skulle gissa att XC90 kommer att hålla ett bättre andrahandsvärde här i Volvopatrioternas land utan att det är baserat på faktiska ägarkostnader. XC90 är fem-sits med två ok extrasäten längst bak för oss under 180 cm. Jag har åkt 10-milatrippar längst bak i XC90 utan att ha något att klaga på. Suburban ger förstås en helt galen rymd men så ska man klara av att fickparkera monstret ibland också. Saab 9-7/Trailblazer känns mer sansat kanske?

  6. Hej!
    Tack för en mycket intressant blogg!
    Kan inte en Legacy eller Outback vara ett alternativ till den bra men kanske lite för vanliga/tråkiga Volvon?

  7. Vi har tre barn, 13 10 och 6 år och har två Volvobilar i nuläget, en 855 och en V70N. Vill ha en en bil med bra bredd i baksätet men tycker det är svårt att hitta något. Helst fyrhjulsdrift. Lutar mest åt XC70 men har även Freelander 2 med som en joker i leken. Synpunkter önskas!

    • Bredast är MB E-klass och en Skoda Superb är i klass med XC70.
      Honda CR-V är också bred i baksätet men före 2013 års modell kan man inte stänga krockkudden.
      Subaru Legacy/Outback är också fint breda där bak, iaf i senaste karossutförandet som jag testat här på familjebilsbloggen. Freelander låter kul men tror inte på totalekonomin såvida du inte gillar och kan skruva?

      • Är väl ungefär dom bilarna som jag också landar på och där Volvon känns förnuftigast och säkrast dessutom. Tror dock att Freelander 2-modellerna från 2010 och framåt inte är så dåliga kvalitetsmässigt. Både Volvo och BMW har ju varit med och rört om i grytan och indiska Tata verkar seriösa. Joker nr 2 har dykt upp sista veckorna, Fiat Freemont! Intressant och spännande alternativ, största minustecknet för min del är dragvikten, bara 1100 kg, synd eller har jag bara läst fel? Har någon annan tittat eller funderat på Fiaten? Jag har inte provkört ännu…

        • Kan inte svara för dragvikten men jag provkörde Freemont när den hette Dodge Journey, det ska finnas ett gammalt inlägg om Journey här på familjebilsbloggen. Den ger viss mersmak men dragvikten är kanske det som fäller den. Har en granne som har en Freelander och jag kan säga att han spenderar betydligt mer tid på verkstan med sin 2010 än jag gör med min 2007 CR-V… De kanske är bättre nu än förr men en bit kvar är det nog. Outlander?

  8. Ja, jämfört med Honda lär ju det mesta i bilväg stå mer på verkstad. Kommer du att märka om du byter till Volvo… Outlandern har jag sneglat och provsuttit en del, utrymmena verkar bra men har väl inte direkt rosats i pressen. Rostskydd mm verkar inte vara i toppklass. Nä, det lutar väl ändå mest åt XC70 som ju även verkar vara en favorit hos dig och det verkar förtroendeingivande med tanke på hur mycket du har testat:) Har det blivit något byte för er ännu?

  9. Hej!

    Jag tycker att du gör helt rätt som tittar på XC70. Jag anser mig hyggligt bilkunnig och läser på/kollar mycket och har ägt bilar av såväl billighets- som premiummärken (Audi). Idag äger jag en XC70 D5 AWD Summum -11 som jag köpte ny och har haft i nästan exakt 3 år. Den är privatköpt.

    Jag tycker att det bilen är en mycket bra kompromiss mellan många olika attraktiva egenskaper. Jag ska räkna upp några av dem nedan:

    1. Det är svårt att slå ”barnfamiljsutrymmena” om man inte ska växla upp till en full-size SUV. Baksätet har inte gigantiskt benutrymme men det är brett vilket är mycket viktigare för möjligheten att ha en vuxen bak + 2 barnstolar och en barnstol fram vilket är det logiska om ni har 3 små barn. Bagaget är enormt stort och lättlastat om man gör som man ska – kastar ut insynsskyddet och lastar så högt det behövs (lastgaller är ju standard på XC70 dessutom).

    2. Bilen är otroligt skön att åka i. Den är bevisligen mycket tyst, och den är pga terrängkaraktären lite ”amerikanskt gungig” att åka i. Visst, en del avskyr det och vill ha en bil som ligger som ett strykjärn på vägen, men inte jag. Och barnen sover som spädgrisar i sina barnstolar när vi rullar nånstans.

    3. Terräng-/vinteregenskaperna är bättre än man kan tro. Nyare Haldex är betydligt bättre än många andra elektriska/lamellsystem (inte minst Hondas!) och markfrigången är hygglig. Jag har utsatt min XC70 för tuffa tag och inte blivit besviken. Den ger lite ”stridsvagnskänsla” utan att vara en jätte-SUV.

    4. Kvaliteten i inre och yttre detaljer kanske inte riiiktigt är på Audi/Merca-nivå men faktiskt inte långt efter på Volvobilar från 2011 och framåt (när de skruvade åt några snäpp till). Jag känner ingen gigantisk skillnad när jag tar i vred och knappar i min Volvo jämfört med min förra Audi. Och driftssäkerheten har varit exemplarisk. Inga fel att tala om på 3 år och bilen har aldrig stått på verkstad förutom att den varit på de årliga servicetillfällena. (Inom parantes så hade vi tidigare en Volvo V50 -05 och en Volvo V70 -08 och samma upplevelse där – verkstadsfritt). Visst, man kan ha röta, men personligen begriper jag inte varför Volvo fortfarande ska dras med rykte om problem?

    5. Totalekonomin har varit god. Bränsletörsten tycker jag är måttlig och Volvos bilar ligger betydligt närmare sina uppgivna förbrukningssiffror än vad många andra märkens (särskilt tyska!) glädjekalkyler gör. Jag har ju största motorn, 205 hk, dessutom Polestartrimmad till 225 hk. Uppgiven snittförbrukning är 0,72. Bilen har under mina tre år legat runt 0,75 – 0,8 och då åker vi ändå mycket i stan. Servicekostnaderna tycker jag är OK för en stor, fullutrustad, nästan-premiumbil. Jag har valt serviceavtal som man tecknar 36 månader i taget och för de första sex åren betalar man drygt 300 kr/mån för all årlig schemalagd service inkl delar.

    6. Det är en bil som ger en hygglig premiumkänsla på uppfarten. Om nu det är viktigt.

    Mina två cent. Du har min mejl, så du får gärna höra av dig om du undrar mer.

    • Tack för din köttiga beskrivning, jag kommer nog att höra av mig när beslutsvåndan kring budget nivå börjar lägga sig :-)

  10. Jag kör idag en Ford S-max vilket fungerar perfekt med tre små barn (2,5,7). Sneglar dock på ett byte till en SUV i motsvarande storlek men hittar inget. Till och med XC90 känns trång i baksätet när man jämför med S-max, speciellt när man som vi vill placera alla barnen där bak. Verkar inte som att någon bil kan slå den invändiga bredden i baksätet. Någon kanske har ett tips på en rymlig SUV som inte helt skenar iväg prismässigt? För att krångla till det ytterligare måste det vara sju säten, det är guld värt när man fyller hela bilen med sin egna familj men man vill ta med en kompis eller två hem från skolan eller till sommarstugan.

  11. Hej!
    Vi funderar också på att köpa en beg XC70 (1 barn och 1 på väg) – vilken årsmodell skulle du själv titta från? Jag har noll koll på hur de förändrat modellen genom åren… Tack på förhand! /Frida

    • 2010 och framåt är mitt tips. Lite lägre skatt och förbrukning på dessa, 2011 har dessutom fått lite fräschare interiör.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>