Suzuki SX4 S-cross – första testintrycken

Suzuki-SX4-S-Cross-sida

Suzuki SX4 S-cross lanseras som en familjebil och nu ska vi se hur bra den räcker till. Tidigare har jag ju testat Suzuki Grand Vitara här på familjebilsbloggen och då var jag kanske inte överimpad – samtidigt som jag och andra småbarnsfamiljer i storstadsförort utan häst eller husvagn knappast tillhör Grand Vitaras målgrupp. Men Suzuki SX4 S-cross ska ju definitivt vara en möjlig kandidat för mig som gillar familjebilar med fyrhjulsdrift, eller hur?

Suzuki-SX4-S-Cross-forar-miljo

Den demobil jag testar har lädersäten och ett stort panoramaglastak, tillsammans med den uppfriskande färgen blir detta ett test att minnas. Bensinmotor med CVT/automatlåda och olika val för fyrhjulsdriften (Auto, Snow, Sport eller Snow+Lock) utgör drivlinan och jag trivs snabbt bakom ratten, men det kunde få vara lite mer snö att leka loss på… den kanske kommer om jag har tur.

För mig är Mitsubishi ASX en rätt trolig konkurrent till SX4 S-cross och körmässigt är Suzukin en helt annan upplevelse än den rätt bruksiga men väldigt genuint trevliga ASX:en. Vi får se hur innerutrymmena står sig när jag börjar montera in bilbarnstolar men efter en snabb titt i bagageutrymmet så kan jag meddela att dubbelbarnvagn är uteslutet.

Suzuki-SX4-S-Cross-flexibelt-bagageutrymme

Dock är bagageutrymmet flexibelt med ställbart lastgolv vilket är bra, man kan gömma en del bra-att-ha grejer under golvet och även ställa ner lastgolvet när man fäller sätena så att man får en plan yta att lasta på.

Suzuki-SX4-S-Cross-kupeTack vare glastaket blir kupén rätt luftig och vi får se hur ungarna trivs i baksätet, de är rätt luttrade efter alla familjebilstester, kräsna är väl rätt ord. En sak är dock nästan helt säker, bara den glada färgen på testbilen kommer att ge en hel del pluspoäng i äldsta dotterns ögon.

Att ratta SX4 S-cross är trevligt, den är alert och pigg och man har bra uppsikt på världen utanför. En del vägljud läcker in i kupén och nu har jag inte kört långväg med SX4 S-cross än men det finns säkert tystare bilar om det är av högsta prioritet. Jämfört med ASX är den upplevda ljudnivån rätt lik men man känner att SX4 S-cross är en modernare konstruktion, den är också lägre vilket ger en mer vilsam körupplevelse.

Jag ska nu spendera lite tid den kommande veckan med Suzuki SX4 S-cross så vi får se hur jag kommer att summera upp hela testet, men drivlinan känns i alla fall perfekt för trafik inomskärs och i stadstrafik, vi får se hur resten av mitt testlag uppfattar den, färgen är inte allt i slutändan.

EmailShare

9 reaktion på “Suzuki SX4 S-cross – första testintrycken

  1. Hej!
    Jag behöver verkligen hjälp och du verkar ju onekligen ha koll på det här med bilar!
    Vi har ett barn på väg och vet inte vad vi ska köpa för bil! Vi vill köpa en begagnad i 50.000-kronorsklassen.
    Vi vill gärna ha dragkrok, kombi med stort bagage och AUX (eller möjlighet att sätta in för inte allt för stor peng). Hur ska vi tänka ang. milantal, byte av kamrem, årsmodell osv?
    Vore enormt tacksam för hjälp!
    /Lena

    • AUX ingång och sånt finlir är jag inte rätt person att fråga om men man får väldigt mycket Saab 9-3/9-5 för din budget. Köp alltid hellre en bil som har lägre milantal och med ordentlig servicebok och kanske lägre utrustningsnivå än en högt utrustad bil med många mil – det brukar kunna handla om samma pengar för vanliga familjebilar. Toyota Avensis är ett annat bra alternativ.
      När ni bestämt er för en viss bil/modell så får man helt enkelt ringa verkstan och läsa på lite kring hur service och kamrem mm ska ha bytts så att ni inte behöver lita på säljarens ord om ni köper privat. Köper ni av handlare så blir den diskussionen lite lättare men du får å andra sidan mindre bil för pengarna, en handlare ligger ca 5 000 -10 000 över en privatsäljare för likvärdiga bilar.
      Lycka till!

      • Tack för ditt svar!
        Är 15000 mil för mycket för en Saab 9-5 -05?
        Hur lite är lite milantal? Vi har tittat mycket på saab 9-5 faktiskt men är lite osäkra på hur vi ska tänka kring årsmodell, milantal och kamkedja. Vi har som sagt en budget på 50.000 max och vill få så mycket bil för pengarna som möjligt.
        Mvh Lena

        • Det är förstås en balansgång att få så mycket bil som möjligt för pengarna men ca 1000 mil/år är lite och 3000 mil/år är mycket. Ju högre milantal desto lägre pris men å andra sidan desto fler slitdelar som antingen måste bytas eller som bör ha bytts. Ser servicebok mm bra ut så kanske den Saab du nämner är ett ok köp, man kan göra en kontroll innan köp hos många bilbesiktningsfirmor nu för tiden, det kostar en slant men kan vara en bra försäkring

  2. Pingback: Mazda3 – första testintrycken | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  3. Upplever man en stor skillnad när man väljer sportläget istället för automatläget? Ändras cvt-lådans funktion i det läget?

    • Den blir rappare och mer varvvillig, tror även driften blir mer 4wd än 2wd. Den känns betydligt alertare men det kostar vid pumpen och det brummar en del extra i kupén

  4. Hej, jag är väldigt intresserad av en Suzuki SX4 S Cross så jag undrar hur det går med summeringen av testen av Suzukin?
    Mycket tacksam för svar.

    Mvh Helen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>