Octavia eller Golf Sportscombi eller Mazda6?

Här summerar jag Familjebilsbloggens val av finalisterna i Årets Familjebil 2013:

VW-Golf-Sportscombi-sidaSkoda Octavia och Golf Sportscombi har växt till sig för att ge mer etablerade familjebilar en match – och det lyckas de riktigt bra med. Utrymmena för fyra åkande är kanonfina och eftersom Skoda Octavia och Golf Sportscombi fortsatt har en prislapp som inte riktigt reflekterar hur bra konkurrenter de är till tex Passat, Superb och V70 så blir dessa nog för många en riktigt bra bilaffär totalt sett – i den mån bilaffärer någonsin kan vara en bra affär vill säga.
Det har gjorts en del PR runt bagageutrymmet på Skoda Octavia och Golf Sportscombi, det är större än tex V70. Och det är förvisso sant när man räknar vad som ryms under insynsskyddet, dock ska du vara medveten om att V70s kantiga akter och ett lastgaller är svårslaget volymmässigt när småbarnsfamilen ska ut och semestra. Men visst, jag gissar att takbox kommer att vara ett hett efterfrågat tillbehör för småbarnsfamiljer som slår till på Skoda Octavia eller Golf Sportscombi och det behöver inte vara fel, tvärtom så kan man åka runt i en lite mindre och miljövänligare bil i vardagen, det finns ju ingen anledning att dra runt på en massa döfläsk i onödan.
Mazda6-Optimum-2Det finns dock ett område där jag som småbarnsfar upplever att Skoda Octavia och Golf Sportscombi inte riktigt håller måttet och som är svårare att avhjälpa med ett tillbehör som tex en takbox… Skoda Octavia och Golfsportscombi är förstås lite smalare än sina fullstora familjebilskonkurrenter och det gör baksätet fyrsitsigt när man har två bilbarnstolar (tex Britax HI-WAY och KIDFIX som jag testar med) monterade där bak. Ingen ko på isen tänker du men åtminstone i min familj har vi ofta behov av att en farmor eller en tonårig kusin också ska kunna åka med och det låter sig inte göras med mindre än att man monterar om den bakåtvända remmade bilbarnstolen i framsätet istället. Detta är inte en manöver du vill göra ofta för det är lite av ett helvete att få igenom remmarna under framstolarna i både Skoda Octavia och Golf Sportscombi, se till att få öglor monterade för fastspänning av remmade bilbarnstolar när du köper bilen, då kommer du möjligtvis orka med att erbjuda farmor eller mormor eller vem det nu kan vara skjuts också.
Skoda-Octavia-sneakterGolf Sportscombi och Skoda Octavia är annars två väldigt lika bilar, man känner igen layout på instrumentering, knappar mm mellan de två men det finns förstås några områden, förutom det rent varumärkesmässiga, där de skiljer sig åt lite i alla fall. Den Golf Sportscombi som jag testade hade en 1,4 liters bensin motor med sjustegad automatisk DSG låda, den Skoda Octavia som jag testade hade 140 hk dieseln med manuell 6-växlad låda och 4wd. Jag vill vara tydlig med skillnaderna i drivlina på de bilar jag testat då det säkert till viss del inverkar på mitt omdöme kring det som skiljer Octavia och Sportscombi åt.

Den största skillnaden mellan Skoda Octavia och Golf Sportscombi som jag upplever det är att Golfen är aningen mer raffinerad, lite mer komfortabel, bekväm och tyst. Kort sagt är Skodan lite mer bruksig, utan att för den skull vara bruksig om du förstår vad jag menar. Golf Sportscombi känns lite trängre (eller mer ombonad) i kupen och är den jag skulle välja av de två på långfärd.

Ett annat område som Golf Sportscombi och Skoda Octavia skiljer sig åt på är förstås utrustningsmässigt och till viss del prismässigt, Golfen har det lite jobbigt att hålla dels Passat och dels Skoda Octavia stången då de är rätt lika bilar – Skoda Octavia är mer hemma i sin nya kostym eftersom steget upp till Superb kanske är mastigt för många potentiella köpare och gillar man Skoda som varumärke så kommer nog inte Golf Sportscombi att vara en lika naturlig konkurrent. Håller du inte med får du gärna kommentera nedan!

Både Golf Sportscombi och Skoda Octavia erbjuder underhållande köregenskaper med fin chassibalans och rätt direkt styrning, man kan hålla den aggressiva linjen i kurvor utan oroväckande kast eller tydlig understyrning så länge däcken har grepp vill säga – både Skoda Octavia och Golf Sportscombi har ju testats i vinterväglag med dubbfria vinterdäck så greppet var inte optimalt alla gånger. Givetvis hjälper den testade Octavians bredare däck och 4wd till med bättre grepp på pappret men jag pushade inte bilarna under mina tester till den gräns att jag kände uppenbara skillnader i grepp och körglädje, kanske börjar jag bli gammal och feg?

Förutom Skoda Octavia på 1:a plats och Golf Sportscombi på 2:a plats var Mazda6 3:a i Årets Familjebil 2013 och den är inte att förglömma tycker jag. Dels har Mazda6 Wagon en design som både Skoda Octavia och Golf Sportscombi enligt min uppfattning bara kan drömma om och dels har den 10 års garanti – i övrigt matchar den både Octavian och Golfen på nästan allt förutom lastvolym under insynsskyddet. Dock har Mazda6 Wagon en fullgod skuff för den tvåbarnsfamilj som inte är spekulanter på traditionella storlastare som V70 eller Superb.

Sen har Mazda6 något annat som åtminstone tilltalar mig – den har någon form av själ. Det må låta löjligt men jag har spenderat en testvecka bakom ratten i Golf Sportscombi, en testvecka bakom ratten på Skoda Octavia och det har varit trevliga bilar men när jag lämnat dem har jag inte saknat dem – inte alls faktiskt. Så är inte fallet med Mazda6 – pressfolket har fått bända nycklarna ur handen på mig efter testtiden med Mazda6, varför vet jag inte men Mazda6 lämnade ett större intryck på mig av någon anledning.

Så vem är familjebilsbloggens vinnare av Årets Familjebil 2013?
Jag tycker att Skoda Octavia är en värdig vinnare över Golf Sportscombi – men båda bilarna har allt rätt på pappret och det blir nog mest en varumärkesfråga för dig. Dock har båda dessa en fått en släng av Audi-klinisk perfektion som vissa gillar och andra inte – jag tillhör den senare kategorin som hellre bor i ett ombonat hus än en operationssal (för att dra liknelsen till sin spets) så jag väljer Mazda6 – den finns dessutom bättre beg nu under 2014 om man inte vill lägga sina surt förvärvade slantar på en sprillans ny bil – för att göra ett bättre beg-köp av nya Octavia eller Sportscombi så måste du ju vänta ett tag till…

Läs mer om Skoda Octavia, Golf Sportscombi och Mazda6:

Allt på Familjebilsbloggen om Mazda

Allt på Familjebilsbloggen om Skoda

Allt på Familjebilsbloggen om Volkswagen

Och håller du inte med mig så sitt inte tyst utan have your say i kommentarsfältet!

EmailShare

9 reaktion på “Octavia eller Golf Sportscombi eller Mazda6?

  1. … och jag som lämnat in min Mazda 6 mot en splitter ny Audi A6 Avant och kan bara säga att det var ett rejält lyft uppåt. Den slår Mazdan på samtliga punkter med marginal och utan tvekan. Jag är då ändå Mazdapartisk och har kört Mazda 6 i 10 år, men Audin är nåt helt annat. Jävlar i min låda va jag är nöjd, jag åker med ett leende på läpparna konstant och ger mig själv ursäkter för att åka iväg på ärenden. Det är endast en punkt som Audin inte är bättre på och det är som du nämner designen. den är inte ful men väldigt slätstruken, men det kan man ta när bilen förövrigt fanimig är fulländad, och då har jag ändå en instegsmodell som endast är extrautrustad med alcantaraklädsel och tonade rutor förutom sportseditionpaketet och uppvärmd ratt (vilket borde vara standard på alla bilar, sanslöst skönt på vintern)

    • Härligt att du är nöjd! Antar att du inte hade den senaste Mazda6 (från 2013?) så då blir lyftet förstås rejält. Inte för att jag säger att nya Mazda6 kan mäta sig med en A6, men väl med annat från VW koncernen. Rattvärme är toppen, man blir snabbt bortskämd och önskar växelspaksknopp-värme också :-)

  2. Hej! Tack för din fina och informativa blogg! Är på jakt efter en kombi i bildjungeln och din blogg är till mycket stor hjälp :)

    • Ja en djungel kan det nog vara men beroende på behovsbild och budget brukar det inte finnas alltför många kvar att välja på när man väl kokat bort drömbilarna.

  3. Nej det var inte senaste generationen men en från 2011. Jag var länge och väl och nosade på den senaste men kände inte att det var något verkligt lyft från den jag hade. Visst var det lite snyggare, lite bättre här och där, men det var inga lyft som motiverade ett byte som det kändes. Sen måste jag tyvärr säga att för varje generationsbyte som kommer blir bilen mer och mer slätstruken på vägen. Första generationen var som en GTI bil på vägen, rapp och med vass styrning, jag hade då ändå den lilla bensinmotorn och en hopplös automat. Min senaste var lite mer slätstruken även om man lovade en massa zoom-zoom i reklamen, och visst i jämförelse med en passat eller V70 så var det massor av zoom-zoom, men inte med den utgående modellen. Samma med det här generationsbytet. Visst den har fått bättre upplevd kvalitet i material osv, men jag vete fan om jag ärligt talat tycker den blivit snyggare vare sig exteriört eller interiört. Min modell hajjar jag till när jag ser den fortfarande, i synnerhet när jag ser en nytvättad pärlemovit med sommarfälgarna på som jag hade, jäklar i min låda va den var snygg. Det är något med nya modellens design som ser klumpig ut, det är något vid de främre hjulhusen som är inte helt hundra.

    Men visst, jämfört med vilken passat eller V70 som helst så är det fortfarande mest bang for the buck. Men nu när jag jämför med en A6 som kostar en hundring mer så är det bil på en helt annan nivå, på alla plan. Visst den kanske är överdrivet stor utvändigt med tanke på innerutrymmena och bagaget är inte så stort som det kanske borde vara, men jag hari nga barnvagnar längre och för att köra några matkassar och skitiga barnoveraller räcker det mer än väl. Visst saknar jag lite säkerhetssytem som dödavinkelvarnaren, men den kan jag klara mig utan. Sen ställer jag mig frågande till syftet med den här MMI prylen som i praktiken enbart används till att visa vilken radiokanal du spelar för stunden, men ok, det ser ballt ut och har hög imponeringsfaktor på småbarn. Tack och lov för att jag kan fälla ner den till skillnad från hos BMW eller Volvo där jag måste ha skiten uppe jämt. Bortsett från dessa detaljer är det den bästa bil jag haft utan tvekan och för mig är det helt rätt bil här och nu.

    Verkar det som jag är nöjd? Jajamen:)

  4. Hej! Vi vill köpa ny bil. Vi har ingen bil just nu, men hade en Mercedes A-klass innan, typ 2010? en diesel och har även kört B klass. Vi sâlde den bilen för att vi tyckte den var för bullrig pâ motorväg. Vi tyckte även att baksätet var lite för kort. Vi har ett barn och har tänkt oss en ”liten kombi”.
    Det som är viktigt är TYST bil, komfortabel, rymligt baksäte och DEFINITIVT säkert baksäte. Vi har bara ett barn som är 2,5 âr. Vi bor i PARIS sâ en lite mindre bil kanske har sina fördelar men vi har garage? Bilen kommer användas till semester, utflykter och eventuellt kort ”pendling” pâ 2-3 km. (En elhybrid hade varit trevligt men känns inte värt pengarna!) Men jag vill att barnet ska sitta säkert bak och att det ska finnas bältessträckare, krockgardiner eller sidokrockkuddar. Listan just nu: VW Golf Sportcombi, Skoda Octavia Combi, Renault Megane ”combi”, Audi A4?, Volvo V6, Mercedes C klass kombi (lite väl dyr?). En tyst bil med säkerhet i baksätet för 4-12 âringar? Kanske vi inte ens behöver en kombi? men jag vill ha bra sikt ât alla hâll i stadstrafik? och om 3 resväskor fâr plats och en vuxen sitter mycket bekvämt bak är det en fördel… även volkswagen passat men känns som en mycket stor bil? finns det andra märken som har ”säkra baksäten”?

    • Och vi har en Britax Hi-way (kan ju byta stol), även plus om det finns öglor och eventuella isofixfästen, airbag som kan ”stängas av” fram, samt att vuxen 180cm absolut bekvämt ska fâ plats i passagerarsätet fram med stolen bakom.

      • Ni har ju haft A och B-klass som är att se som små minibussar, jag menar att de är byggda lite mer på höjden vilket ger rymd i kupén och bra sikt i stadstrafik men å andra sidan ger rymden lite mer buller, man sitter också mer upprätt jämfört med de kombibilar du listar. När man sitter mer upprätt ryms fler på en kortare yta vilket ger en kortare/mindre bil medans ”vanliga” kombis då snabbt blir betydligt längre för att samma antal personer ska rymmas. Nya Octavia och Golf Sportscombi är i stort sett lika långa som en Passat men inte lika breda, så de känns lite ”mindre” när man kör men inte när det ska fickparkeras.
        Om säkerhet och komfort är viktigast skulle jag titta på Volvos utbud, en V60 passar riktigt bra men jag är inte helt säker på att man som 180 cm lång sitter riktigt bekvämt framför den bakåtvända bilbarnstolen. Givetvis kan man välja att montera stolen mer eller mindre liggande vilket gör stor skillnad på utrymmet i sätet framför – men somnar barnet vill man ju inte att hakan ska trilla ner mot bröstet, så alltför upprätt position är inte att rekommendera (sen är det inte säkert om positionen är för liggande heller förstås). Tyvärr så får blir ni nog tvungna att ta med er stolen och testa själva hos en handlare. Att sitta ”bra” är väldigt subjektivt så det kan ni bara avgöra själva. Förutom detta så skulle jag säga att V60 är en bra match, Volvo är alltid duktiga med öglor för bilbarnstolar mm också förutom allt vad gäller krockkuddar. En annan lite större kandidat är Volvo XC60 – då får du mycket av fördelarna med en högre bil (bättre sikt, bättre kupéutrymmen) och samtidigt säkerhets och komfortaspekterna men det är lite mer pengar så en XC60 köper man kanske med fördel bättre begagnad (1-2 år gammal). XC60 är ju en SUV men den finns med relativt sett snåla motorer och bara framhjulsdrift om man inte vill ha en fyrhjulsdriven variant som blir dyrare i inköp och drift.
        De andra bilarna du listar är storleksmässigt ungefär lika med V60 i sätesutrymme och alla uppfyller nog dina säkerhetskrav (och komfortkraven utom möjligtvis Renault Megane – som ju också är billigare) men i samtliga kommer det att bli upp till er att komma fram till om framsätet blir tillräckligt rymligt med en bakåtvänd bilbarnstol i ryggen – Skoda Octavia är väl den som ligger bäst till vad gäller att erbjuda bra kupéutrymmen från din lista.
        Andra möjliga minibusskandidater är VW Touran, Ford C-Max (ev i Grand utförande) samt Renault Scenic, Citroen C4 Picasso, Opel Zafira men jag gissar att ni kommer att finna alla dessa buller och komfortmässigt lika eller sämre än A/B-klass. Har ni förresten tittat på nyaste B-klass?

        Beroende på vad er budget är skulle jag definitivt testa en bättre begagnad XC60 med snåldiesel och framhjulsdrift, den kanske känns lite stor först men vad gäller balans mellan säkerhet, barnfamiljsvänlighet, komfort, lastförmåga och kupéutrymmen är den svårslagen. Vem vet, det kanske kommer fler barn och då kan det ju vara skönt att ha en bil som klarar det galant?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>