VW Golf Sportscombi – första testintrycken

VW-Golf-Sportscombi-sida

Nya Golf Sportscombi är mycket mer än kombiversionen av populära Golf som vi vant oss vid under namnet Variant. Och det är väl därför VW byter namnet och kallar den Sportscombi – det signalerar att något större har skett – jag är efter några testdagar helt beredd att hålla med. Jag testar en Golf Sportscombi 1,4 TSI med DSG7. Det betyder en bensindriven 122 hästars motor och sjustegad automatisk växellåda. Testbilen är dessutom utrustad med flera säkerhetssystem och en dragkrock som man drar fram från bagageutrymmet, rörelsen påminner om att dra igång en motorsåg eller utombordsmotor – mer om detta i det kommande familjebilstestet.

Nya Golf Sportscombi känns designad från grunden som kombi, tidigare har Golf kombi (under namnet Golf Variant) haft ett tydligt påhäng som känts lite påklistrat men nu ser Golf Sportscombi ut som en mindre Passat och även om inte Passat kanske är en stilikon och världens snyggaste kombi så tycker jag att det är till det bättre i alla fall.

På insidan är det välorganiserat, cleant och schysst ihopskruvat utan att ge några kreativa eller nytänkande WOW-känslor. Det är väl så nära premium man kan komma utan att vara i premiumligan – det ska bli väldigt intressant att se hur nya Skoda Octavia känns i detta avseende, den ska jag ju testa nästa vecka.

Drivlinan (1,4 TSI DSG7) är fullt tillräcklig för bilen och efter en hel del dieseltester är det uppfriskande med en riktigt tyst bensinmotor. Eftersom växellådan har sju växlar sker också växlingarna ofta och utan att märkas. En lugn acceleration upp till motorvägsfart ger mig känslan av elbil – en kontinuerlig kraft istället för en massa varvande och kännbara växlingar. Det går också att ha roligt bakom ratten, ställer man DSG lådan i sportläge går det att flänga Golfen med förvånande hög hastighet och precision genom kurvor och rondeller, greppet på de dubbfria vinterdäcken är bra (det är inte halt än), styrningen är direkt utan att vara översportig eller nervös och chassit kränger lite men är inte hårt satt, man åker komfortabelt och märkbart tyst när man inte forcerar Sportscombin. En riktigt väl avvägd bil körmässigt med andra ord!

Bagageutrymmet är mycket större än man kan tro och klår faktiskt V70 volymmässigt men det har mer av en djup, rektangulär form än den rätt kvadratiska lådan som alltid karaktäriserat V70. Dessutom är bagageluckan mindre än på en V70 så bara för att volymen är större i Golf Sportscombi ska du inte räkna med att du kan knöka in samma skrymmande grejer som du får in i en V70.

Har redan monterat in min framåtvända Britax KID-FIX och det funkar bra, det är genomtänkt i baksätet med små skydd för isofixfästena och låset för säkerhetsbältet hamnar inte för nära isofix-stolen, man behöver med andra ord inte ligga över barnets ben för att hjälpa barnet att spänna fast sig – jättebra! Min bakåtvända remmade Britax HIWAY är också monterad i baksätet och där måste jag be att få återkomma med slutgiltigt omdöme- det var lite av ett helvete att få igenom remmarna under den främre passagerarstolen och jag antar/hoppas att VW inte missat det – kanske är det bara så att min testbil saknar några öglor? Men väl på plats sitter man fortsatt bekvämt i det främre passagerarsätet.

Nya Golf Sportscombi var ju en av 3 finalister i ”Årets familjebil” – Skoda Octavia tog hem titeln men en sak som slår mig är att det finns ett område där bilens egentliga storlek lyser igenom, och det är bredden på baksätet. Med två bilbarnstolar där bak kan man inte få plats på mittenplatsen så bilen är strikt fyrsitsig om du har större bilbarnstolar i baksätet, inte helt optimalt när man vill ta med en femte passagerare. Givetvis kan man sätta ett av barnen i bilbarnstol fram för att frigöra plats i baksätet men det är ändå trångt – här plockar Passat och V70 en klar poäng över nya tidens lite mindre familjekombis. Tydligen är en familj 2 vuxna och två barn utan behov av vänner, släktingar eller kompisar enligt juryn för ”Årets familjebil”. Jag vet inte vad din spaning är men i min bekantskapskrets känns det dessutom som att de flesta siktar på 3 barn, jag vet inte hur det ser ut med antal barn/familj statistiskt sett i riket som helhet men det är i alla fall helt otänkbart i Golf Sportscombi. Eftersom folk köper bil med en 3 års horisont ägandemässigt ska man således verkligen vara säker på att man inte skaffar fler än två barn i närtid om man köper en ”mindre” kombi.

Nu fortsätter testet och stormen Sven ska dra in och ge snö enligt SMHI så förhoppningsvis hinner vi få med lite moddkörning också innan jag byter Sportscombi mot nya Octavia (diesel 4×4 :-) ). Har du funderingar kring nya Golf Sportscombi får du gärna skriva en kommentar nedan!

EmailShare

7 reaktion på “VW Golf Sportscombi – första testintrycken

  1. Pingback: Ett sätt att möta stormen Sven | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  2. Skippa enorma framåtvända stolar, kör med en enkel kudde, både billigare, smidigare och säkrare för barnet! (Efter 15-17 kg).

    • Ja det är väl så man får göra. Jag lyckades faktiskt klämma ner rumpan mellan de ”enorma” bilbarnstolarna men det gick inte att sätta fast säkerhetsbältet och höften/högerbenet hade en riktigt oskön vinkel för att komma förbi den bakåtvända stolen.

  3. Pingback: Skoda Octavia – första testintrycken | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  4. Pingback: Familjebilstestarens egna favoriter från 2013 | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  5. Hej!
    Det vore jätteintressant om du skulle ta och testa Prius Plus. Vi undrar hur den står sig i jämförelse med andra sju-sitsiga min vans.

  6. Hej! Har precis beställt en Golf sportscombi. Är lite nyfiken på den bakåtvända stolen du hade i också skulle återkomma med svar om. Jag har två bakåtvända stolar, fram till nästa år då en av mina barn blir framåtvänd. Vi har inget behov av en med passagerare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>