Mitsubishi ASX – första testintrycken

Mitsubishi-ASX-familjebil-front

Testar just nu Mitsubishi ASX, det är inte en vanlig familjebil på familjebilsbloggen kanske du tänker och visst har du rätt – ASX är en liten SUV som småbarnsfamiljer sällan (eller aldrig?) köper men det är roligt att se hur långt en mindre bil klarar småbarnsfamiljens behov.

Den Mitsubishi ASX jag testar har 2,2 liters dieseln, automatlåda, nyckelfritt system, läder, back-kamera, valbar 4wd eller 4wd lock och ett panoramaglastak. Rätt mycket lull-lull i en rätt bruksig bil…

Mitsubishi-ASX-familjebil-bakatsikt

Lite up-lighting som förgyller kupén när man har skyddet mot panoramaglastaket stängt. På kvällen blir denna ljussättning effektfull, särskilt när man elektroniskt skjuter bort skyddet och får en runt kanterna upplyst panoramavy av himlen, sånt gillar ungarna…

ASX är en rätt smal och liten bil men för fyra åkande duger den gott. Jag har inga problem att installera mina testbilbarnstolar men passagerarsätet fram lämnar inte oceaner av knäutrymme med en bakåtvänd remmad bilbarnstol i ryggen, mer detaljer kommer i det kompletta familjebilstestet. Jag kan dock avslöja att jag själv med mina 176 cm sitter helt ok på passagerarsätet.

Jag har 10 år kvar tills mina barn får börja övningsköra men en Mitsubishi ASX skulle vara helt rätt typ av bil att sätta barnen i, så kanske är den familjemålgrupp om någon ASX tilltalar bäst de som har 15-16 åringar som snart ska skaffa sig eget körkort? ASX känns också som en bil man kunde tänka sig att släppa iväg ungarna i själva när de väl passerat uppkörningen… För många familjer är nog ASX att betrakta som en andrabil men jag känner många äldre par ute på vischan i Norrland som kör ASX och för dem är den klockren.

Mitsubishi ASX är rätt plastig och bruksig men den har charm och det kommer man långt på. Ett avlyst avsnitt på en grusväg, man slår i 4wd knappen och sen kan man ha riktigt roligt. Det saknas sidostöd och rätt rattvinkel för riktigt aktiv körning men 2,2 liters dieseln knuffar på riktigt bra och det är underhållande. Jag har snittat 1,2 l/mil hittills så den är faktiskt, mot förmodan, riktigt rolig att gasa med. Snart ska jag lugna mig och köra mer som vanligt och bara ha igång drivningen på framhjulen, gissar att den trillar ner till 0,7 l/mil då.

Kommentera nedan om du har tankar eller synpunkter på Mitsubishi ASX!

EmailShare

9 reaktion på “Mitsubishi ASX – första testintrycken

    • Kärt återseende! Jag håller med dig men å andra sidan får man väl också typ 4 ASX för priset av den X3 du testade :-) ?
      Någon magi mer än solidare plast måste väl BMW uppbringa för prisskillnaden?

      Jag tittar bara på trippmätaren och återger vad den säger. Men det är kallstarter, korta kvällsturer, vinterdäck och buskörning i siffran 1,2 – man bör således inte dra för stora växlar på det om man är ASX-spekulant. Jag kan meddela att jag nu är nere i 0,7 l/mil i min testkörcykel med vinterdäck och det är inte så tokigt för en 2,2 liters diesel med en automatlåda av brukstyp.

  1. Pingback: Mazda3 – första testintrycken | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  2. Har i dag provkört en ASX, diesel, automat och har till 98 nästan 100 % bestämt mig för köpa en sådan. Enligt försäljaren skulle den vara betydligt bränslesnålare än en Subaru.

  3. Köpte en asx åt frugan i 50 års present. Hon älskar den, jag tycker att den är alldeles för bullrig. Vägljudet tränger in i cupen och det blir jobbigt att åka långt i den.
    Aldrig mer en asx!

    • Så du köpte henne en bil som hon är så nöjd med så du nu alltid måste åka med henne – det är ju lite roligt på något småironiskt sätt! Får man fråga vad du har för bil?
      Håller med om att asx (eller det mesta från Mitsubishi faktiskt) inte har låg ljudnivå, jag har samma slutsatser i mina tester av Outlander.
      Underbart iaf vad en fin gåva kan ställa till med! Du får spara undan till en mer ljudisolerad gåva när frun fyller 60.

  4. Mer eller mindre, alla japsar tar in vägljud och är lite bullriga. De lägger pengarna på driftsäkerhet. Vill man åka tyst så är peugeot ett bra val, men en sån vill man ju inte ha av alla andra skäl, då de inte lägger pengar på nått annat än tystheten… verkar det som. Personligen tycker jag ASX är för trång som familjebil, liksom bmw x3 och övriga små suvar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>