Kia Sorento – andra testintrycket

Kia-Sorento-familjebil-bak

Som du kanske läst har Kia Sorento familjebiltestats tidigare här på familebilsbloggen. Detta är således det andra testintrycket. Första testet var 2011 och nu är det 2013 – det är en facelift emellan och det har gjort Sorento gott, även om det inte syns vidare mycket på utsidan. Baklyktorna har en lite annan skärning, det är väl den mest iögonfallande förändringen.Under detta familjebilstest tog jag en längre sväng med Sorento och fann att det är en riktigt skön långfärdsbil. Den rymliga kupén är trevlig och tystare än jag trott – baksätet var fullt utnyttjat med bilbarnstolar, döttrarna, deras dockor och iPads – cruising i 120 km/h blev ett skönt lunk utan surr i öronen eller arbetsam passning av ratten.

Kia-Sorento-familjebil-blair-witch-project

Det var Halloween och årstiden, vädret och den spökiga högtiden ger mig lite Blair Witch Project vibbar när jag tittar på den här bilden. Skulle inte velat spendera natten utomhus. Det finns dock inget läskigt med Kia Sorento, den känns som en stabil kompis som man vet var man har och på leriga småvägar med lite stock och sten kommer den till sin rätt – man sitter högt och bilen tuggar sig fram till synes okänslig för dåliga underlag.

Tog tillfället i akt och gjorde lite jämförande tester med svärfars XC90 – för många är kanske en ny Sorento eller en 1-2 år beg XC90 ett möjligt val-dilemma när man ska köpa familjeSUV med sju platser? Driftskostnaden är inte till XC90s favör, men gammal är stark på mycket annat :-)

Är det någon annan SUV med sju säten du vill se Sorento jämförd med? Kommentera nedan och kom tillbaka om ett tag då hela familjebilstestet är klart!

EmailShare

8 reaktion på “Kia Sorento – andra testintrycket

  1. Grymma tester! En vän av snålhet skulle dock gärna få lite jämförelser gammal vs nytt. Hur står sig tex gamla Sorenton mot nya? Är den nya värd 100 lock mer än en bättre beggad -12:a?

    • Vill man hålla i slantarna är det förstås alltid billigare att köpa en bättre beg. Nya Sorento är tystare och lite mindre bruksig på något sätt, ev är den också lite snålare vid pumpen. Men tycker jag att du får extremt mycket mer för de sista 100 000 kr? Nej då ska det vara för att du får dig en helt ny bil – nybilslukten är ju de flesta beredda att betala ganska mycket för men jag har iaf väldigt många andra hål att stoppa den typ av pengar i.

  2. Du som kört Santa Fe, skulle du säga att det bara är utseendet som skiljer de båda modellerna åt eller finns det teknik/funktioner som är utmärkande för endera modellen?

    • Den största skillnaden är bruksfaktorn skulle jag säga. I Santa Fe är körställning och komfort mer personbilslik medans Sorento känns mer bruksig, den känns också lite större och mer åbäkig. Men den är ingen traktor komfortmässigt. Ev finns det några funktioner på säkerhetssidan som också skiljer men det bestående intrycket är att Sorento känns mer oöm, mer riktig SUV och Santa Fe är mer en förfinad crossover – på landsväg väljer jag Santa Fe och över stock och sten Sorento – men de delar nog en hel del under huven och i drivlinan så kompetensmässigt är de rätt lika men med olika framtoning.

  3. Hej!
    Tack för en jäättebra sida! Guldvärt i bilköpartankar! har idag tittat på en Sorento och hittar nu din sida och ser att du verkar tycka santa fe och denna är snarlika. (Har inte själv sett Santa fen) Därav några frågor.
    Vad har du för uppfattning vad gäller rymlighet i de olika stolsraderna om man jämför Sorento och Santa fe? Vi är en familj med två stora tonårskillar och en 8-årig flicka som gärna vill kunna ta oss till fjällen och tillbaka med någorlunda frid i bilen. Ibland kanske även få plats med en mormor och flickvän (kortare sträckor). Vilken bil tror du då passar bäst? Säkerhets mässigt…vad är skillnaden? Hur säkert åker man i sista raden? Undrar också om du har någon annan åsikt att ta i beaktande vad gäller tex ekonomin att äga dessa bilar. Underhåll/försäkring etc. Vi har även tittat på Grand picasso….
    Mvh Camilla

    • Grand Picasso blir nog billigare på alla sätt och vis men är också en helt annan typ av bil. Kia och Hyundais bilar är syskonbilar precis som Skoda och Seat är syskonbilar till VW – därför delar Sorento och Santa Fe mycket under huven. Jag skulle säga att Santa Fe och Sorento är likvärdiga utrymmesmässigt och säkerhetsmässigt, Sorento är lite luftigare i kupén (rymd för huvudet) men bygger på en äldre konstruktion än nya Santa Fe som kom 2013. Ni kommer att rymmas i båda – Santa Fe känns mer som en hög kombi på långväg jämfört med Sorento som känns mer som en riktig SUV men båda är bekväma att åka långt i. Skulle säga att Santa Fe från årsmodell 2013 är snäppet tystare än Sorento från samma år.
      Den absolut största kostnaden är förstås värdeminskningen och med Sorento kan du hitta en 1-2 år beg för bra pengar men än så länge är det få Santa Fe från 2013 som är ute på beg-marknaden. Santa Fe är lite snålare (liter diesel/mil) men kan du å andra sidan köpa en 1 år beg Sorento så har du sparat 25 till 40 000 kr och det får du köra väldigt många mil för att köra upp då skillnaden i driftskostnad inte är jättestor dem emellan. Ingen av dessa två är riktigt bra för access till 3:e sätesraden – vill man nyttja dessa säten ofta och vill ha en SUV skulle jag kolla på en beg XC90.

  4. Hej

    tack för en bra sida. Finns fortsättningen på detta test?

    Hade varit intressant att läsa vidare då jag just nu väljer mellan xc90 3-4 år gammal eller nyare Sorento

    • Det kommer någongång när jag kommer ikapp… Behöver du sjusits ofta eller är det en nice to have? Hur viktigt är driftsekonomin för dig?
      Är sjusits nice to have och ekonomin viktig skulle jag satsa på en ca 1 år beg Sorento (faceliftade versionen).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>