Honda Accord – första testintrycken

Honda-Accord-familjebil-front

Honda Accord är lite av en doldis. Den har likartade drag med vissa Lexusmodeller och den är underhållande att köra och lite trång i kupén (eller ombonad…) – en billigare japansk variant av en BMW 3-serie kort och gott.

Senaste tiden har jag testat en hel del bilar (Qashqai, Volvo XC70, Citroen C4 Picasso, Citroen C5, Kia Carens och omtest av min allra första testbil Kia Sorento) och vissa av dem var kanske lite roliga att gasa på med rakt fram (XC70 och C5) men den allmänna känslan är att jag fokuserat på komfortbetonade och praktiska bilar sista tiden. Inget fel med det och Honda Accord i Business utförande är också mycket komfortabel och rolig att gasa med rakt fram – men det är i kurvorna som körglädjesdjävulen tittar fram och den lille teufeln har jag saknat lite inser jag nu.

Låt mig göra en sak klar – förra versionen av Honda Accord var en rymligare familjebil. Nuvarande Accord (som testas) har trendigt sluttande bagagelucka och slimmad linjeföring, det ger inte optimala innerutrymmen. Förarplatsen är riktigt trevlig med skön läderstol med bra sidostöd, ratten går att få i en position för aktiv körning och den automatiska växellådan som slussar kraften i 2,2 liters dieseln är distinkt och sportigt satt, den växlar hellre ner en gång för mycket än ligger kvar på en högre växel – kul – men det kostar lite extra soppa förstås. Tillsammans med ett styvt chassi och en rätt direkt styrning blir Honda Accord en underhållande bil som man gärna tar en extra sväng i.

Baksätet funkar för barn och bilbarnstolar men jag tycker du ska ha vara bilbarnstolsfri innan du köper en Accord, min dotter undrar varför jag måste ligga över hennes ben när jag använder båda händerna för att spänna fast henne i sin framåtvända isofixstol… – det är trångt.

Bagageutrymmet öppnas elektriskt på testbilen och jag brukar ha mina åsikter om elmanövrerade bagageluckor – de brukar vara hopplösa när man vill använda dem manuellt men Honda har löst det snyggt. Trycker jag på öppningsknappen på nyckeln eller på dörrens insida från förarplatsen så öppnas bagageluckan automatiskt, den kan då också stängas automatiskt när man lastat klart. Om man däremot öppnar luckan (som vanligt) via knappen på bagageluckan slås elektroniken/hydraliken av och luckan kan öppnas och stängas utan motstånd, som en vanlig bagagelucka. En bra jämkning som gör att jag kan välja själv om jag har bråttom och inte vill vänta på elektroniken eller om jag vill flasha på Coops parkering när jag kommer med kundvagnen och möts av ett öppet och väntande bagageutrymme.

Honda-Accord-familjebil

Bagageutrymmet i sig är inget att hurra för, du får in en barnvagn och några kassar, nya BMW 3-serie är rymligare i skuffen och den brukar jag inte direkt rekommendera till småbarnsfamiljer… En bil med både körglädje och i alla fall bättre utrymmen än både Accord och 3-serien är Mazda6, den ska du också ha med på din lista om det är körglada kombis du suktar efter.

Jag ska fortsätta mitt familjebilstestande av Honda Accord men har du tankar och funderingar kring Honda Accord som familjebil får du gärna kommentera här nedanför!

EmailShare

3 reaktion på “Honda Accord – första testintrycken

  1. Har drömt om en Accord i flera år, Trots att jag vet att det inte är en familjebil, alls. Vi har två barn, 3.5 år och en nyfödd.
    Nu börjar ju denna modellen bli väl gammal, en ny har vi nog ganska snart på den svenska marknaden. Ska man vänta på den?

    • Ja eller testa nya Civic kombin när den finns hos handlarna, jag tror att den gör Accord (i sin nuvarande storlek) överflödig.

      • Bra tips, men funderar mera på senaste generationens CR-V, nu när den varit på marknaden ett tag så kanske man snart kan hitta en begagnad till ett pris som passar oss. Det är en nackdel med Accorden, om man ska vänta på nästa generation, så kommer den säkert vara för dyr för oss som ny.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>