Citroen C4 Picasso – första testintrycken

Citroen-C4-Picasso-sidan

Jag har många mil bakom ratten i femsitsiga minibussar men det är 10 år sedan nu och det är primärt en 2002 Renault Scenic som satt avtrycket i min uppfattning av MPVer. Därför är det väldigt roligt att nu testa Citroen C4 Picasso, grundfunktionen jämfört med min gamla Scenic är densamma – upprätt sittställning, behagligt insteg, bra flexibilitet i sätena och ett bagageutrymme som är mycket rymligare än man kan tro.

Men jämfört med Scenicen i mitt minne så är C4 Picasso en mycket modern bil – den har i stort sett all utrustning som man vill ha och kan önska sig och den har också det där unika som Citroen alltid varit grymt duktiga på – Citroen C4 Picasso har charm.

Citroen-C4-Picasso-instrumentpanel

Det första som slår mig är frontens design, den ser mycket coolare ut än vad den egentligen är men det gör inget, C4 Picasso sticker ut från mängden och bara det i sig är lite kaxigt. På insidan är det slut på knapphysteri, i alla fall vad gäller analoga knappar. Nu är det stora tryckskärmar som gäller och jag gissar att det avskräcker en del som annars verkligen borde tilltalas av denna bil (pensionärer till exempel). Att ha ett schysst insteg, sitta bra och upprätt samt ha väldigt bra utsikt genom den förnämliga framrutan torde annars vara ett mycket bra recept för att locka bilköpare som kanske inte längre vill ligga bakom ratten.


C4 Picasso upplevs som en liten och alert bil, perfekt för stadstrafik med sin tudelade A-stolpe som gör det omöjligt att missa fotgängare och andra medtrafikanter.

Citroen-C4-Picasso-stadstrafikStart/stop och döda vinkeln varning samt en riktigt tydlig back-kamera med sensorer både fram och bak gör ytterligare sitt till för att ge Citroen C4 Picasso ypperliga stadsegenskaper. Dock får man ge sig lite tid till att förstå alla valmöjligheter och funktioner som är dolda i de två skärmarna. Vissa funktioner, som att man kan ladda upp ett eget bildspel med kort från senaste semestern är kanske inte kritiska i en bil men det är ett försök att föra in den digitala vardag som de flesta av oss lever i även i bilens värld.

Baksätet är 3 separata stolar, samtliga med isofix och de minibuss-obligatoriska brickorna i framsätenas ryggstöd. Det låter inte så mycket men för barnfamiljen är det ofta mycket viktigare än man kan tro. En bakåtvänd remmad Britax HI-WAY får också plats och man kan sitta bra i passagerarsätet framför så på det hela taget är detta en riktigt fint förpackad familjebil.

Citroen-C4-Picasso-bagageutrymme

Bagageutrymmet är rätt fyrkantigt och som alltid i minibussar kan man lasta duktigt på höjden, det gör att C4 Picasso sväljer betydligt mer än man kan tro. Men har man behov av dubbelbarnvagn ska man kanske inte slå till på en gång, den sjusitsiga C4 Picasson kommer snart.

Citroen-C4-Picasso-snett-framifran

Mitt enda riktiga aber än så länge med C4 Picasso är att jag absolut inte skulle vilja putsa insidan på framrutan, det är så långt fram till nedre delen av framrutan att jag gissar att till och med recond-firmorna kommer att kräva extra betalt för att få den riktigt ren. Dock är framrutan underbar, i framsätena sitter man i framrutan (du ser inte var taket börjar om) så det är lite som att köra i en glasbubbla, härligt!

Har du funderingar kring C4 Picasso är det bara att kommentera nedan, återkom gärna om ett tag när det kompletta familjebilstestet av Citroen C4 Picasso är klart!

EmailShare

4 reaktion på “Citroen C4 Picasso – första testintrycken

  1. Pingback: Kia Carens – första testintrycken | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  2. Pingback: Citroen C4 Picasso – familjebilstestad! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>