Subaru Outback – familjebilstestad!

Subaru-Ouback-vid-Angermanalven

Subaru Outback är en bra familjekombi med hög komfort både i motorvägslunk och på dåligt underlag. Den permanenta fyrhjulsdriften ger en kraft och stabilitet som är betryggande, men Outback är också förvånansvärt underhållande, bara man ger boxerdieseln tillräckligt med varv.

Det finns många familjebilar att välja mellan och allt beror på de behov du har och vilken plånbok du har att matcha dem med. Jag har testat många familjebilar i familjebilstestet och börjar känna mig ganska luttrad. De flesta familjebilar blir ganska likadana efter några dagar bakom ratten, oavsett om de kostar 250 000 eller 600 000 kr. Behov är också väldigt individuella och inte vidare objektiva, även om man tror det.


Jag köpte en SUV (en 2007 CR-V) för att jag anser att jag ofta åker långt på dåligt väglag (kör väl totalt 2000 mil/år) och mitt gamla torp ligger uppe på ett berg, fyrhjulsdrift kändes som ett logiskt val när man ska åka norrut, särskilt på vintern. Jag tycker mig ha ett behov av fyrhjulsdrift men grannen till mitt torp, som bor där permanent, har en gammal Saab 900, kör ca 3000 mil per år och uppenbarligen klarar han vintern uppe på berget finfint ändå.

Subaru-Outback-i-urskogenMen ibland hittar man bilar som sticker ut från mängden och Subaru Outback är just en sån bil. Den är inte snyggast, roligast, dyrast eller billigast men den har en karaktär som gör att jag numera (efter att ha lämnat tillbaka testbilens nycklar till Subarus pressavdelning) har ett behov av en Outback. Den ger nämligen en känsla av oövervinnerlighet som är lätt beroendeframkallande, lite på samma sätt som att BMW kan framkalla kördjävulen även i den mest inbitet lobotomerade Avensisförare. Men för att bli smittad av Outbacks oövervinnerlighetskänsla så måste du ha en livsstil där du anstränger din bil lite mer än vad vardagens lämna och hämta rutin gör. Visst klarar Subaru Outback vardagliga sysslor utan gnäll – men det är när du får dra loss en XC60 på en leråker (!?) som Outback börjar krypa in under skinnet på dig, eller när skogsvägen fram till ditt favoritfiskeställe är bortspolad av en dags hällregn och du ändå bestämmer dig för att köra vidare och bilen bara tuffar på till synes utan ansträngning – det är då Outback blir en kompis som man också vill ha med sig i vardagen, för man vet aldrig vad man ställs inför.

Eftersom du hittat hit och uppenbarligen är intresserad av Subaru Outback så gissar jag att du och din familj också behöver en kompis att lita på. Först ska du läsa mina första testintryck av Subaru Outback som täcker en del aspekter och sen kan du du läsa hela familjebilstestet på min FACIT.com blogg.

Skulle – mot förmodan – inte Outback kännas som en tillräckligt kompetent kompis så kan du läsa mitt familjebilstest av Subaru Forester.

Tycker du att jag rökt på eller kanske har du också ett Outback-äventyr att dela med dig av? Kommentera nedan i så fall!

EmailShare

14 reaktion på “Subaru Outback – familjebilstestad!

  1. Pingback: Familjebilstestet – hjälper dig hitta en bra bil till din familj | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  2. Det breda baksätet gör den här bilen extra intressant för mig. Mitt utrymmesbehov kommer snart öka till att kunna frakta 3 barn, varav två i bakåtvända barnstolar och ett barn i framåtvänd stol/sittdyna, plus två vuxna förstås. Det verkar tyvärr som att de flesta större SUV:ar och herrgårdsvagnar har 2.5 platser i baksätet och med två bakåtvända barnstolar blir den ”tredje” platsen i stort sett obrukbar. Jag är ute efter att sondera marknaden efter bilar med tillräcklig plats för tre barnstolar, alternativt 2 barnstolar plus en vuxen i baksätet. Om det ska fungera i praktiken så behöver även de 2 två bakåtvända stolarna sitta intill varandra, dvs en av dem på mittenplatsen, så den tredje personen kan ta sig in utan att krypa över en barnstol.
    Eller ska jag ge upp och skaffa 7-sittsig? Känns lite overkill.

    • Mercedes E-klass är en annan möjlig kandidat som matchar utrymmesmässigt på bredden, men kanske inte när det kommer till din tänkta bilbudget? En sak att tänka på är att det kan vara ganska jobbigt att klättra in för att spänna fast ett bakåtvänt barn på mittenplatsen, och böjer man sig kan ryggen snabbt ta stryk (i alla fall när barnet börjar väga lite…) Måste båda vuxna sitta fram? Jag vet att det är trevligt men du kommer att få betala extra för nöjet. Många billigare större bilar av familjekombi-typ klarar bakåtvända stolar efter varandra, en fram (i fallet med Outback måste dock verkstan ta bort krockkudden) och en i baksätet bakom. Tids nog kommer du säkert att behöva (eller i alla fall önska) en sjusitsig bil tex så fort en kompis ska med – men då är nog en minibuss ett betydligt smartare köp.
      Om du har bakåtvända isofix stolar ska du också betänka att inte många bilar har isofix på mittenplatsen bak, även om bredden på baksätet är tillräckligt. Det är typ VW Sharan och några till, dock inga SUVar vad jag kommer på.
      Lobbar in Fiat Freemont också, det är gamla Dodge Journey om du inte visste det.

      • E-klass verkar grymt fin men ligger utanför budget. Att ha en bakåtvänd stol fram är ju helt klart ett alternativ som bör vägas in. Baksätet behöver ändå vara ganska brett om man ska få plats med en bakåtvänd stol, en framåtvänd stol och en vuxen. I den nuvarande A4:an är det lönlöst att försöka men Outback/Legacy verkar klara det. Undrar om inte Volvo V70 klarar det också men jag känner mig inte mentalt redo för den bilen.
        VW Sharan är fin och finns tillsammans med Ford S-max och Fiat Freemont på min lista över bilar som ska testas. Sharan har jag kört en del i tjänsten och komfortmässigt är det en riktig pärla. S-max verkar vara omtyckt av många men det börjar väl bli dags för en ny generation snart?
        Har du några planer på att familjesta Freemont? Det vore intressant.

  3. Pingback: Familjebilstestarens egna favoriter från 2013 | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  4. Hej!

    Riktigt bra reportage på denna sida!

    Jag har en XC60 men funderar på att byta till Outback, mest för utrymmet i baksätet. Men, hur är det med ljudnivån? Vill gärna kunna köra i drygt motorvägsfart utan att det bullrar för mycket. Hur tycker du Outback är bullermässigt jämfört med andra bilar (och XC60)?

    • Jag testade förvisso Outback med sommardäck men jag tycker inte att den låter mer än andra. XC60 är förvisso duktigt tyst så lite ljudligare blir det kanske men mitt tips är väl att se till att få provköra en Outback med dubbdäck eller dubbfritt beroende på vad du ämnar ha.

      • Hej!
        Vi har också köpt en Volvo XC70 då vi fick tillökning i familjen. Tidigare har vi kört Subaru Outback i många år. Problemet med Subaru är att den är skramlig, plastig, obekväm och behäftad med många irriterande småfel. Den gick bra i ca 7000 mil och sedan är det bara irriterande att köra den. Den känns helt enkelt inte säker och AWD systemet på Subarun krånglar också förutom koppling, växellåda, skrammel mm. Subarun var en 2010 års modell och hade rullat knappt 8500 mil då vi sålde bilskrället. Volvo XC70 är så himla mycket bättre på ALLA vis. Volvon är stor, rejäl, tyst, komfortabel, superbra AWD system / drivning i djupsnö på oplogade vägar etc. Volvo XC70 är helt enkelt en kompetent allround bil.

    • Jag har en Subaru och gillar inte alls dess höga vägbulller, slöa motor och plastiga inredning. Har en trist Subaru av 2013 års modell.

      Ska definitivt byta bort skrället mot en Volvo XC60 / XC70 istället.

      • Kör sedan två år och 6000 mil tillbaka en Subaru Outback 2,0d. Överlag är vi mycket nöjda med bilen. Har tidigare haft Bmw xdrive och en kortare tid en Volvo XC70. Jämfört med dessa två tidigare bilar står Subarun ut på följande punkter.

        + Fantastisk på vinterväglag. Gör varje år minst 10 fjällresor och här märks en klar skillnad på riktigt vinterväg speciellt jämfört med BMWn. Faktiskt inte kört nån bättre vinterbil.

        + Problemfri. Inga fel alls än så länge och efter motsvarande mil i med bmwn ( klart färre med Volvon) hade båda dessa varit på verkstan ett flertal gånger.

        - plastig och känns inte helt up to date. Bluetooth och GPS känns inte helt hundra.

        - går ej att stänga av airbag fram utan ingrepp från verkstad.

        • Jag är förvånad över den låga ljudnivån i XC70 med dubbdäck, skulle gissa att även det borde finnas med på listan? Men jag håller med, skulle också helst ha Outback till fjälls. Har en kompis som har X5 och XC70 och han väljer alltid XC70 när de åker till fjällen.

  5. Pingback: Gästinlägg – 4wd för trebarnsfamiljen – det blev en XC70 | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  6. Pingback: Subaru XV – första testintrycken | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>