Gästinlägg – Familjebilar med mer än 7 säten

Vad gör man när de sjusitsiga familjebilarna på marknaden känns för små? Jo man tittar på familjebilar med åtta eller fler säten… Utbudet är inte jättestort och en av Familjebilsbloggens läsare, Joakim, delar här nedan med sig av sin analys och slutsatser kring några av de större familjebussarna baserat på egen erfarenhet:

2005 skulle vi välja en större bil. Då var det samma visa som det är för många föräldrar så jag vet vad det innebär att välja en större bil. Vi tittade på alla de vanligaste mpv’erna och kom fram till att VW bussarna hade det vi önskade. Den bil vi fastnade för och som vi faktiskt fortfarande har kvar är en VW Caravelle T4 Lång med Syncro. Det som skiljer mot den kortare standardmodellen är framförallt hjulbasen som är 3400 mm. 400 mm längre än standard. Dessutom går sätena att vända så att barnen åker säkrare vilket tyvärr inte går på de nyare modellerna som har en annan lösning för fästen i golvet.


Vi har varit väldigt nöjda med vårat val och vi är 7 i familjen så vi har ett säte över i bilen som vi plockat bort för att få det enklare att kliva in och ut via skjutdörren.

Det vi saknat som har kommit på VW Multivan är skenor i golvet så att man kan konfigurera sätena som man vill. Det har varit ett problem innan 2010 med Multivan. De har inte funnits i långt utförande. Men från 2010 finns det och det gör den modellen mer attraktiv. Skenor i golvet finns också på andra bilar idag så som Mercedes. Det man tappar om man väljer ex. Mercedes är takhöjden och att man sitter lägre i förhållande till T4 /T5 karosserna. Kan vara värt de där extra lilla ståhöjden när man ska kliva in i bilen för att spänna fast de minsta i bilen. Det var helt underbart när vi bytte från vår Volvo 960 där man fick stå som en byggkran för att lyfta i och ur barnen.

Drömbilen för oss idag hade varit en VW Multivan 4M Lång med dubbla skjutdörrar samt den tidigare motorn som inte går att få i de nya från 2010 tyvärr. De hade nämligen 2,5 liter och kamkedja. Alltså inga dyra servicear med kamremsbyten. Vi har även tittat på specialbyggen och då de finska tillverkarna Carsport. De bygger en variant av Multivan kan man säga fast med sina egna lösningar på skenor och stolar. Tyvärr är de dyrare och jag tror att de nya Multivanarna har mycket av det som Carsport bilarna har förutom deras förhöjda tak vilket jag inte tycker om då det blir mer luftmotstånd och drar mer bränsle. Det finns specialbyggen utan det förhöjda taket men de är väldigt sällsynta. Har sett en på alla de år vi haft vår bil.

En nackdel med just Multivanarna är att de inte går att få med dubbla dörrar så som det är på Caravelle. Multivan har en stor lucka istället vilket gör att det inte är lika lätt att öppna och lägga in mindre saker. Säkert en vane sak men hade det funnits det alternativet så skulle säkerligen de flesta välja den lösningen. Det har även en praktisk betydelse för snö och is som kan lägga sig uppe på taket och skava när man öppnar luckan.

Läs också:

Familjebilar med plats för 6 eller 7, glöm inte Coop testet!

EmailShare

En reaktion på “Gästinlägg – Familjebilar med mer än 7 säten

  1. Du som har koll på allt. En vän håller på och tar körkort och jag kollar upp mest på skoj vad för bil dom skulle kunna tänkas ha. Dom är 8 st allt som allt. Dom minsta är väl dom som, mest kommer att åka med men det finns tre större som ibland kommer att åka med. Så en liten bil med plats för 8 varav en rad kan vara utav typen nödsäte. Minibuss är för stort då dom mesta gångerna kommer att vara 5 i bilen. Förslag?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>