Subaru Outback – första testintrycken

Subaru-Outback-skymnning

Höga Kusten bron är en hängbro och i stort sett lika cool som Golden Gate, bara lite mer undangömd – men visst är det en ganska snygg bild? Iphone 4!

Ett familjebilstest av Subaru Legacy/Outback har länge funnits på min (och många läsares) önskelista och just nu hårdtestas en Subaru Outback i helt rätt miljö:
Världsarvet Höga Kusten mellan Härnösand i söder och Örnsköldsvik i norr. Detta område bjuder på alla typer av utmaningar som en Subaru Outback ska fixa på pappret och jag är redan nu rätt säker på att inte bli besviken – inte på något väsentligt område i alla fall.

Har du läst mitt tidigare familjebilstest av Subaru Forester så vet du att jag inte riktigt lyckades utmana Forester – det har jag försökt råda bot på nu i detta test av Subaru Outback.
Subaru-Outback-i-urskogenDen Subaru Outback som testas har 2 liters dieseln med Business paket och den sjuväxlade automatiska växellådan Lineartronic. Testbilen har ljus läderklädsel och taklucka vilket livar upp lite och ger en lyxigare känsla i kupén – det skriker inte premium men det känns rejält men ändå lite klassigt.

Subaru-Outback-info-meddelande

Jag brukar inte kalla förardörren för bagagelucka men ok…

Det finns en massa starka sidor hos Subaru Outback (och många av dem gäller även Subaru Legacy förstås som har identiska innerutrymmen) men jag ska börja med det som jag inte är rå-impad av… Först och främst står det att bagageluckan är öppen så fort som man har en dörr öppen, oavsett vilken dörr det är… – det ser lite EPA ut och fick min svåger att skratta av skadeglädje. Sen är det trippmätare som sköts med två gammaldags långa tryckknappar inne i kupan med mätarna, men datat visas mitt på instrumentbrädan tillsammans med klockan. Mellan hastighetsmätaren Subaru-Outback-kupeoch varvräknaren sitter en modern snygg display som styrs från ratten men som inte visar trippförbrukningsdata eller klocka utan bara hur långt bilen gått samt hur långt den gått på en tripp och hur länge bilen varit igång (och en del annat). Detta förstår jag inte, varför visas inte all viktig data mellan visarna och varför behövs olika knappar för att styra visningen?

Dessa två konstigheter är dock Subaru-Outback-bakatsiktdessbättre inga showstoppers gott folk – man lär sig snabbt att hantera och tolerera dessa underligheter och de blir faktiskt till slut lite charmiga, på ett töntigt och lite klantigt sätt.

Över så till Subaru Outback’s starka sidor, och de är riktigt många… jag ska börja med att säga att skulle jag köpa en ny SUV idag med min behovsbild så blidde det definitivt en Outback, en Subaru Legacy vore i det Subaru-Outback-hoga-kusten-bronmesta likvärdig men den extra markfrigången har jag uppskattat flera gånger under testet av Subaru Outback. Och det är inte designen som gör mig knäsvag utan den perfekta balansen mellan bruksig råbuse och komfortabel familjebil. Jämfört med en Subaru Forester (som ju är ännu bättre offroad) är Subaru Outback en riktigt underbar jämkning mellan rough och lean – den klarar riktigt tuffa tag på usla vägar (jag svär, rally-arvet är närvarande om man vågar utmana :-) ) och den svävar lent fram med dig i 120 km/h på motorvägen med väldigt hög komfort.

Subaru Outback går allra trevligast i hastigheter över 50 km/h med lite last – stötdämpningen och bilens följsamma chassi är gjorda för att också klara tunga släp så när man kör ensam och Subaru-Outback-med-dimljusolastat i bilen under 50 km/h kan den nästan bli lite stötig.

Kupén är väldigt rymlig, baksätet är nästan slösaktigt stort både till bredd och längd och bilbarnstolar funkar alldelens fintfint i baksätet, man sitter också helt opåverkat framför en bakåtvänd, remmad bilbarnstol – jag har testat med en Britax HI-WAY.

Subaru-Outback-fullpackad

Även utan barnvagn hade det inte skadat med takbox

Bagageutrymmet är inte stort om du har behov av en rejäl barnvagn – barnvagnar ryms förstås bra tillsammans med veckohandlingen i vardagen men ska du ut och semestra kommer du att behöva en takbox.

Jag återkommer till rekommendationer om köp i mitt kompletta familjebilstest av Outback men man kan väl säga att har du två barn som är äldre än 2,5 år (vilket brukar innebära att barnvagnen oftast stannar hemma) så ter sig Outback/Legacy som ett smart köp.

Under Outback-testet har jag provat att sjösätta en sjumeters cabinbåt Subaru-Outback-snesida-2på trailer – gick helt odramatiskt och back-kameran tillsammans med Hill Hold knappen är fantastiska hjälpmedel (samt fyrhjulsdriften och vridmomentet i Boxerdieseln förstås). Under en bondgårdsauktion med parkering på tillhörande äng/åker hade jag nöjet att dra loss en XC60 2WD – ibland är SUV-look och markfrigång inte tillräckligt :-)

För min del så är Volvo XC70 den Subaru-Outback-detaljstörsta konkurrenten till Subaru Outback (i Sverige) även om man förstås behöver titta på en beg XC70 för samma pengar som en sprillans Outback. När jag jämför dessa två känns XC70 mer behaglig på motorvägen, men den är tung och nästan klumpig på mindre vägar, för att inte tala om smala grusvägar – Outback är istället alert och körglad (sin faktiska storlek och vikt till trots) men saknar den riktiga tyngden och sävligheten för att matcha XC70 på motorvägen.

Under tiden som jag skriver ihop Familjebilsbloggens familjebilstest av Subaru Outback är du förstås varmt välkommen att ställa frågor, kommentera här nedanför. I mitt inlägg inför testet av Subaru Outback finns redan några kommentarer. Sen kan du passa på och jämföra Outback’s pris, förbrukning, bagagevolym och massa andra parametrar med några väl valda konkurrenter så som XC70 och Passat Alltrack på FACIT.com.

Subaru-Ouback-vid-Angermanalven

Är du på gång och ska slå till på en Subaru? Hör i så fall av dig på mailen (familjebilen@gmail.com), jag har koll på bra säljare och brukar dessutom kunna få till en drivmedelsbonus eller något annat bra.

Vill du veta mer om Höga Kusten och varför Subaru ska testas här? Läs på nedan:

Höga Kusten är en jordbruks- och skogsbruksbygd med stor fiskeri-tradition där Epa-traktorerna är ett måste bland bondsönerna och där det ta mig tusan står minst en Subaru på gårdsplanen till varje större bondgård. Under sommaren fylls också de många campingplatserna i Höga Kusten med husvagnsfolk – Subaru är en given dragbil och speciellt Subaru Outback (med takbox!) i olika versioner och årsmodeller kryllar det verkligen av här just nu i semestertider, precis som det kryllar av V70 och Passat utanför radhuslängorna i storstadsförorten den övriga tiden på året.
Längs efter E4:an just norr om Härnösand ligger en liten håla vid namn Älandsbro och förutom ett långtradar-Sibylla-hak vid namn ”Matvraket”, en bensinstation samt några småaffärer så finns det egentligen bara en sak som inte är helt förutsägbart – det är att det finns en bilaffär där… en bilaffär som säljer (ja du gissade det) Subaru. Men bilaffären ligger inte vid stora vägen (E4:an) och du ska inte tro att det skyltas i någon större utsträckning… nej då, det behövs inte serru. Det ligger ju en Sibylla precis bredvid och en OK/Q8 mack – dessa två borgar för att bönder, hästfolk, skogsfolk, timmermän, åkare och fjuniga moppefjortisar (blivande Impreza-trimmare) kommer att stanna förbi också hos Subaru-handlaren, har bilspekulanterna dessutom ett ”Tradarmål” från Sibyllan i kistan är de också mätta och glada, Subaru-handlaren i Älandsbro torde inte behöva lägga fram många argument, ”alla” har ju en Subaru eller vill ha en Subaru – största frågan är nog om det ska vara en Outback eller en Forester och hur ny den ska vara … för en sak är tydlig:
det nyare beståndet av Subaru Outback, Legacy och Forester man ser ute i trafiken i Höga Kusten om sommaren är mestadels semesterfirare och turister – de som bor här nöter i högre grad på äldre årgångar av Subarus olika modeller – utflyttningen från området är stor, arbetstillfällena är få och de flesta entreprenöriella initiativ dödas med jantelagen av de som egentligen borde vara de största supportrarna, de som har mest att tjäna på skapandet av nya arbetstillfällen. Köper du en ny Subaru så behöver du inte oroa dig nämnvärt för efterfrågan på beg marknaden, Subaru har väldigt nöjda bilägare och en anledning är att bilarna håller trots att de används i tuffare miljöer än många andra bilar.
Så höga berg, djupa dalar, långa vintrar, långa avstånd och dålig snöröjning tillsammans med ett liv nära djur och natur gör Höga Kusten till ett riktigt Subaru-fäste (denna slutsats är helt ovetenskaplig och totalt subjektiv – bör tilläggas).

 

EmailShare

6 reaktion på “Subaru Outback – första testintrycken

  1. Hej!

    Vi har en Outback 09 som vi är väldigt nöjda med på det hela taget. På grund av tillökning behövs nu en andra bil i familjen för att få logistiken att gå ihop. En Outback står högst på önskelistan. Något förvånad blev jag idag när jag pratade med en bilhandlare och fick höra att endast verkstad kan stänga av airbagen på passagerarsätet fram. Det är helt klart ett minus i protokollet. Det borde vara standard med nyckelavstängning i handskfacket. I övrigt undrar jag om dragkroken är avtagbar som tidigare eller fast eller har automatiserats?

    • Jag förstår på ett sätt hur du tänker, varför sabba ett vinnande koncept? Jag gillar också Outback men två likadana på uppfarten… jag vet inte, man lever ju bara en gång så kan man inte testa en annan bil? Eller tänker du köpa ny Outback och sedan byta ut 2009:an mot en annan? Så skulle nog jag göra. En Outback och en Mazda CX-5 SUV på uppfarten, det vore nåt… småbarnsåren varar inte för evigt.
      Hursomhelst, lycka till med köpet, rejta gärna din Outback på denna sida. Dina frågor ska hursomhelst bli besvarade i familjebilstestet av Outback, det är på korr nu och kanske hinner jag få ut det under helgen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>