Världens sämsta familjebil?

slk-amg-front

Jag hade nyligen det fruktansvärt stora nöjet att dels åka och dels provköra vad som möljligtvis är en av världens sämsta familjebilar – en Mercedes SLK AMG S8… Ser ni mina mungipor som kittlar örsnibbarna?
Mercedes SLK AMG S8 är en tvåsitsig roadster med plåt-cabriolet som i vanligt utförande är en trevlig och underhållande sportbil, med AMG emblemet kommer också några extra hästkrafter och en stor portion körglädje. Men vad är väl mer än 300 hk i en liten sportbil när man kan låta Mercedestrimmaren Kleemann gå loss på SLK AMG och därmed ge bilen tillägget S8…

slk-amg-sidaSportbilen är inköpt för att ersätta en underhållande motorcykel eftersom SLK-ägaren nuförtiden är ansvarsfull familjefader och inte vill åka runt alltför oskyddat men gärna med motorcykelns prestanda bibehållna, i så stor utsträckning det går i alla fall. Så efter en vända inne hos Kleemann har man just under 600 hk och 770 Nm i en bil som tar dig 0-100 km/h på 3,7 sekunder (det är jävligt snabbt på ren svenska) om du lyckas få ner hästkrafterna i backen vill säga. Även med snäll körstil är det svårt hålla antispinn-triangeln släckt – i 90 km/h börjar den blinka vid försiktig acceleration :-) och det är något smått surrealistiskt för en familjebilsnisse som jag att sitta nedcabbat i lukten av bränt gummi i en tvåsitsig sportbil med 100 km/h fartvind om öronen – Livet på en pinne? Javisst! Så länge man slipper betala för nya bakdäck, för de seglar upp som en återkommande utgift efter bensin, spolarvätska och motorolja – i alla fall om man kör bilen som den förtjänar…


Jag har läst många sportbilstester där någon smått lyrisk skribent går an om motorsången av en V8 på högvarv – jag brukar alltid tänka att det låter säkert fräckt men lite överdrivet är det nog allt?
Tyvärr kan jag meddela er alla som inte upplevt detta att det inte är en överdrift… När man sitter precis bredvid en motor som kan sjunga så finns det få saker i livet i som toppar känslan. Med växellådan i manuellt läge på SLK AMG S8 och växlandes med rattpaddlarna kan man framkalla en sång från 5,5 liters V8:an som är totalt beroendeframkallande – Kryssar man i 100 km/h, lägger lådan i manuellt sportläge, växlar ner med paddlarna till 3:an och ger lite extra gas så är det som att halsa adrenalin på flaska samtidigt som man ser Iron Maiden live – oförglömligt. Äger du en sån här bil har du således denna oförglömliga och beroendeframkallande upplevelse tillgänglig när du vill, i alla fall på sommarmånaderna – svårslaget!

Den Mercedes SLK AMG S8 som testats är en 2005:a som är inköpt begagnad så någon annan har fått ta en stadig värdeminskning. Precis som många sjukt kompetenta sportbilar är Mercedes SLK AMG S8 jättelätt att hantera om man kör som en pensionär och nercabbat är det en riktigt trevlig glidarbil, om än lite hårt satt fjädringsmässigt. Man kan också stänga av krockkudden på passagerarsätet fram och ägaren har en bilbarnstol som han brukar sätta i bilen när 5-årige sonen ska med – så helt oäven som familjebil är Mercedes SLK AMG S8 kanske inte ändå.

slk-amg-bak

Mercedes SLK AMG S8 fyller i alla fall de skor som den var tänkt att fylla ganska bra, en bil blir aldrig lika underhållande som en motorcykel men min kompis verkar vara rätt tillfreds med livet som förståndig familjefader och samtidigt ägare av en SLK AMG S8. Man kan kanske både äta tårtan och ha den kvar trots allt…

http://www.kleemann.dk/Cars/Special-Editions/SLK55KS8

EmailShare

3 reaktion på “Världens sämsta familjebil?

    • B-klass är ingen dum bil och kan säkert funka för många familjer om man inte behöver maximera bagageutrymmet, ska försöka bredda mitt familjebilstestande lite framöver :-)
      Jag visste inte att man kunde montera bilbarnstolsfästen själv, eller snarare, har inte ens kommit på tanken att googla på det – är man lite händig verkar det ju inte vara ”rocket science” direkt, tack för tipset!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>