Bilindustrin på Almedalen 2013

Almedalen-2013-bil-lobby

Miljöfokus är väl det ord som bäst summerar bilindustrins och bil-lobbyns närvaro på Almedalsveckan i Visby. Givetvis är det mycket gratisåkande av el bilar och andra mer miljövänliga fordon som är tänkt att dra publicitet och intresse men det finns förstås intressanta projekt och samarbeten som faktiskt behöver politisk backning.

Rakt fram på bilden ovan ser du Volvos tält och lite till höger en laddstolpe från Vattenfall. Jag har kört och åkt en del el-bil, (läs t.ex. mitt test av Nissan Leaf) och det alla talar om är räckviddsångest – det finns också en anledning till det. Man tar inte gärna omvägar eller spontana avstickare när man kör el-bil, lika gärna som du gör det om du har 5 liter bensin kvar i tanken och tanklampan lyser.


Vi har vant oss att kunna vara spontana i vårt användande av transportfordon, oavsett om det är en bil, en moppe, en cykel eller till och med kollektiv trafik, i alla fall i storstäderna. Detta går förstås stick i stäv mot el-bilen som har en okej teoretisk räckvidd men som i nuläget för privatpersoner bäst kan ses som en pendlarbil, en dyr sådan i inköp. Kirrar man en gammal Golf för 15 000 kr och köper utsläppsrätter istället för att kompensera miljön så kan man pendla bra många mil innan man nått kostnaden för en el-bil.

In kliver på scenen rullar således laddhybriden. En smart mellanväg som kräver utbyggnad av laddningsnätet och driver på batteritekniken (precis som el-bilen gör) men som fortfarande har kvar transportfordonets spontanitet genom att ha en kompletterande bensin/diesel/etanol/gas driven motor.

Almedalen-2013-bil-lobby-1

Som du kan se är det inte bara en biltillverkare som funderar på hur man ska komma vidare och tillhandahålla bilar som kan användas som fullgoda alternativ (eller bättre) till dagens transportfordon utan att behöva belasta miljön. Det finns mycket som är möjligt med tekniken idag men det krävs en sammanhållen agenda på högre politisk nivå än Sverige för att biltillverkarna ska kunna utveckla och framförallt sälja miljöbilar på en större marknad – det krävs en global riktning för att all forskning och utveckling ska kunna betala sig i sålda bilar, idag sker för mycket på landsnivå vilket suboptimerar framtagandet av miljövänliga transportfordon med bibehållen spontanitet för ägaren.

Vad tycker du? Kommentera nedan!

EmailShare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>