Första testintrycken – BMW 3-serie GT

BMW-3-serie-GT_profil

Okej, jag ska villigt erkänna att jag inte varit helt övertygad om GT varianten som först kom på BMW 5-serie och nu också på BMW 3-serie – jag har inte riktigt tyckt att det borde finnas tillräckligt många kunder som vill ha/behöver en BMW i GT utförande. Men efter någon dags testande av en BMW 320i GT kan jag rapportera att jag numera inte tillhör tvivlarna.


Tidigare i vintras familjebilstestade jag ju vanliga BMW 3-serie kombi (en 328i Touring) och det är ju en jättetrevlig bil/körupplevelse men tveksam som praktisk familjebil så länge du har behov av flera bilbarnstolar och barnvagnar. Alternativet om man gillar BMW har hittills varit att kliva upp till BMW 5-serie Touring som jag också har familjebilstestat. Den är föstås rymlig men fortfarande ganska låg och kan säkert upplevas som en för stor bil av vissa. Ytterligare ett alternativ är förstås också redan familjebilstestade BMW X3, men alla vill kanske inte ha en SUV. Det låter lite krystat, men BMW 3-serie GT fyller faktiskt ut ett hålrum på marknaden, ett hålrum som många familjebilsköpare nog skulle vara intresserade av om de tog sig en provtur i en GT. Jag säger så för jag har testat BMWs egna alternativ och ta mig tusan om inte BMW 3-serie GT är en riktigt bra jämkning:

1. Den är bara lite mindre i bagageutrymmet jämfört med 5-serie Touring.

2. Den är 20 cm längre än en vanlig 3-serie, hela 11 centimeter av de 20 har lagts på att öka axelavståndet, den känns inte trång någonstans i kupén.

3. De restrerande 9 centimetrarna har kommit bagageutrymmet till gagn – vad säger du, visst låter det som ett bra recept på vanliga 3-seriens tillkortakommanden?

4. BMW 3-serie GT är högre än en vanlig 3-serie också, man sitter 7 centimeter högre och det är verkligen något som känns.

5. Baksätet i 3-serie GT tar 3 vuxna hjälpligt, hjulhusen inkräktar mindre på baksätets bredd än i 3-serie Touring vilket bådar gott för kommande montering av bilbarnstolar. Dessutom kan lutningen av baksätets ryggstödet ändras, det blir en liten extra stjärna på familjebilshimlen.

BMW har ju ingen minibuss/MPV (än…) i mellanklassen och 3-serie GT är faktiskt så nära man kan komma en luftig och mer vardagspraktisk BMW utan att behöva kompromissa med BMWs vanliga styrkor så som körglädje och premiumkänsla. Jag fortsätter testandet, går en dubbelbarnvagn in i skuffen mån tro?

EmailShare

7 reaktion på “Första testintrycken – BMW 3-serie GT

  1. Vad har hänt med hela testet av GT:n? Jag är väldigt nyfiken på hur bagageutrymmet funkar i praktiken ex. med dubbelvagn….

  2. Är väldigt nyfiken hur det går för dig med GT’n
    Fungerar det med barnvagn och i vardagens alla bestyr?
    Har känslan och inställningen för bilen förändrats eller förstärkts åt något håll?

  3. Jag köpte nyligen en GT. Den är supertrevlig och mkt praktisk med bra utrymmen. Vi får in valfri barnvagn där bak, det är både bra djup och rymliga utbuktningar på sidorna. Baksätet är fantastiskt, två bakåtvända barnstolar och man får plats bredvid som vuxen … med gott om benutrymme.

    Den är helt enkelt bättre än övriga 3-serien och snyggare än 5-serien. Med M-Sport såklart.

    • Hoppas BMW kan göra samma förvandling av 5-serie GT som av 3-serie GT, 5-serie GT är väl i stort sämre i allt jämfört med en vanlig femma kombi

      • Hej

        Vi har en 5-serie Touring nu, men är lite fundersamma kring hur det blir med tre framåtvända barnstolar.

        En 5GT är bredare, så jag tänker mig att det borde funka?

        Vad är 5GT sämre på än 5 Touring?
        Jag skulle gärna läsa ett test av 5GT.

        Vänligen
        Per

  4. Låter jättebra att det gör att klämma in två barnstolar och en vuxen person i baksätet. Jag har en Hyundai I40 och klämmer in tre barn bak varav två har stol. I40 är en riktigt bra kompromiss, men det är inte en BMW 3-serie GT. :-)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>