Bilköpartips – räkna på bilköpet

När man ska köpa ny eller begagnad bil så kommer man förr eller senare till en punkt där man ska jämföra några möjliga kandidater till framtida familjebil för din familj. Man är snabb att jämföra motorstyrka, säkerhet, färg och utseende men många drar sig väldigt länge för att jämföra mer än bara listpriset. Det är ju så svårt och tråkigt och dessutom vet du någonstans undermedvetet att den bil du helst vill köpa inte kommer att framstå som den smartaste familjebilen ur ett ekonomiskt perspektiv. Det är trevligt att glömma sin bilbudget för ett tag och drömma…

-Måste jag verkligen räkna på mitt bilköp? Nejdå, du behöver inte, du slipper förstås – men du kommer alltid att undra om du gjorde rätt val, en bra ekonomisk jämförelse kommer att få dig att sluta drömma och inse hur verkligheten ser ut.

Bilköpartips 2: Räkna på köpet

Jag vet att detta är riktigt jävla pissjobbigt men eftersom ett bilköp handlar om mycket pengar så får du tänka att du har bra timpenning för den tid du spenderar på att räkna, och så lång tid tar det egentligen inte. Genom att räkna så kan man snabbt ställa sig frågan om den roliga bil, det får bli en BMW 320 Touring (förlåt BMW!) som ”bara” kostar 2000 kr mer i månaden verkligen är värd de kanske 60 till 80 000 kronor som det handlar om när man väger in allt som kostar och ser det på 2 till 3 års sikt.


Så, vad ska man väga in?

Inköpspris: Den är enkel!

Finansieringskostnad: Lånar du till bilen betalar du en ränta, det gäller även förmånsbil förstås, man får inget gratis. Även om du tar ut ett lån på villan och betalar bilen kontant så är det lånade pengar. Hur mycket ränta betalar du sammanlagt på 3 år?

Försäkring: Vad kostar bilen att försäkra under 3 år?

Fordonskatt: Vad kostar fordonskatten de kommande 3 åren?

Service: Vad kostar all service du behöver göra under 3 år /6000 mil (om man antar att du kör 2000 mil /år) Kom ihåg att det brukar vara olika kostnad för stor och liten service!

Drivmedel: Vad kostar drivmedel under 3 år/6000 mil? Räkna alltid med högre förbrukning än den som anges. Om bilen ska dra 0,65 l/mil i blandad körning så kan du gott räkna med 0,70 l/mil.

Värdeminskning: Hur mycket kommer bilen att minska i värde de kommande 3 åren? Du kan läsa mer om värdeminskning på denna länk.

Däck: Vad kostar det att köpa en helt ny uppsättning sommar och vinterdäck?

Reparationer: Vad kostar det totalt att byta bromsbelägg+skiva, kamrem (om bilen har det?), spindelled och en strålkastarinsats?

En bil kostar hutlöst mycket när man ser det på 3 års sikt men som du också ser är värdeminskningen oftast den största kostnadsposten, och tur är väl det då att värdeminskningen också enklast att påverka genom valet av bil. Eller hur?

 

 

EmailShare

4 reaktion på “Bilköpartips – räkna på bilköpet

  1. Ville gärna räkna på just byta bil, men tyvärr funkade inte din värdeminskningslänk :-(
    Vi har idag en ”rolig”, skön BMW 325i Touring, köpt bättre begagnad 2008 (gissar att den då är från 2006-2007, hade inte gått 1000 mil). Frågan är när går brytgränsen för att byta eller köra slut på en bil? Idag har vi kört 12 000 mil. Gillar BMW, så det kan bli en sån igen. Min man kollat lite på XC60, men vi har inte provkört. Har testat Passat och V70, men jag gillar känslan i BMW bättre. Tack!

    • Hmm… länken borde funka, det gör den för mig iaf. http://familjebilsbloggen.se/2010/09/23/att-rakna-med-vardeminskning/
      I ert fall är det ganska långt tills bilen är färdig för skroten så om den funkar för era behov (nu och framöver) och ni inte har en massa problem med den så kanske ni ska ha kvar den? Utan att veta gissar jag att ni förlorat minst ca 100 000 kr i värdeminskning på er bil och säljer ni realiserar ni ju den förlusten och dessutom hoppar ni antagligen på en ny värdeminskningssväng av samma eller större hastighet med nästa bilköp. Ju äldre bilen är desto mindre minskar den i värde och så länge den funkar för ens behov och man inte har så mycket reparationer etc som kostar för mycket (tid och pengar) så finns det ingen rationell anledning att byta. Sen kan det förstås vara trevligt och kul med en ny bil men det är isf ett nöje man betalar ganska mycket pengar för. Om kostnaden för reparationer (bortse ifrån servicekostnad) är högre än de ca 10 – 15 000 kr per år som bilen minskar i värde så börjar det vara dags att ekonomiskt sett byta. I kostnaden får man själv värdesätta sin tid och det besvär som man har om bilen ständigt står på verkstan, det är förstås väldigt subjektivt.

  2. Hej vi är två vuxna och två små barn under tre år och väntar en liten goding till inom kort.
    Vi har en V50 flexifuel -07 ca 10 t mil . Har dubbelvagn och barnen sitter i baksätet . Det är trångt men det funkar.
    Bilen har ingen av och på funktion för airbag på passagerarsidan , kan få den helt ur kopplad för ca 7000 kr hos Volvo , och som jag har förstått det är det endast Volvo som kan göra det. Har haft bilen 5 år inga fel, drar ca 7-8blandad körning, Det är trångt men det funkar just nu innan barnet kommer. Mina frågor : Ska man sälja och köpa en större bil isåfall vilken? Eller ska man behålla V50 och koppla ur airbag och köra den ett par år till trots att det blir trångt.
    Har lån på bilen ca45. Tkr kvar .

    • Ni kan säkert rymmas ett tag till i V50:n men det finns ju dels en trivsel och dels en säkerhetsaspekt i att åka för trångt. Jag skulle försöka köpa upp mig åtminstone en storlek, tex en V70 med minsta motorn eller kanske Passat?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>