Hyundai Santa Fe – första testintrycken

Just nu testar jag nya Hyundai Santa Fe och efter en dags testande och provkörande kan jag rapportera följande:

- Det är inte lätt av vara gift med en bilnörd, nån som är så tokig att han testar bilar på fritiden, familjebilar dessutom. Min hårt prövade hustru som bara de senaste månaderna levt igenom en hel del tester (med Ford Galaxy, Mazda CX-5, Hyundai i40nya Honda CR-V, Kia Cee’d, Volkswagen Sharan och senast nya Mitsubishi Outlander) är inte alltid så positiv till all den tid jag lägger på bloggandet av förklarliga skäl, det har blivit lite mycket kanske, särskilt med julens alla bestyr.

MEN – efter en kort sväng i nya Santa Fe säger hon: ”Den här är premium, en sån här skulle vi ha”.

Nu letar vi ju inte efter ny bil utan är väldigt nöjda med vår gamla trotjänare (mer känd som skottkärran) men för en gångs skull är jag och hustrun överens när det gäller bilar, trevligt, det händer inte ofta!

Nya Hyundai Santa Fe upplevs som den bil den ser ut att vara – en mullig, kraftfull och snygg premiumSUV (eller crossover som vissa kallar den). Visst kan man hävda att den lånat drag av både en och två andra etablerade premiumbilar – men faktum kvarstår och den levererar också på det, det är i alla fall min slutsats efter en dags rattande.


Testet fortsätter nu med bilbarnstolar, barnvagnar och uppfällning av de två sätena längst bak, det blir spännande att se hur den står sig mot koncernkusinen Kia Sorento, som jag ju redan testat. Om du är intresserad av äldre Santa Fe ska du läsa detta gamla inlägg!

Uppdatering! – Familjebilstestet av Hyundai Santa Fe finns nu att läsa här på denna länk.

Är du redo att slå till på en Hyundai och bor i Stockholm? Maila mig på familjebilen@gmail.com så kan jag sätta dig i kontakt med en riktigt bra handlare som kan ge dig en bra offert – slår du till får du dessutom extra bensin/diesel på köpet.

EmailShare

25 reaktion på “Hyundai Santa Fe – första testintrycken

  1. Hej. Om du ställer nya Santa-Fe mot nya Honda CR-V hur blir din bedömnning då? Båda är rätt nära varandra i pris idag om man tittar på dieselalternativen och skippar 2WD/4WD differencialen.

    • Jag kör nu en Santa Fe 2,2 diesel med automatlåda och Premium-7 paketet, den kostar ca 415 000 kr.

      Den CR-V 2013 jag testade kostade 318 000 så för mig är det stor skillnad mentalt men precis som du säger får man nya Santa Fe för samma pengar om man köper en avskalad variant. Det blir lite äpplen och päron eftersom Santa Fe dessutom är dyrare i drift och osäkerheten kring andrahandsvärdet på en snikigare modell av Santa Fe är mycket större än på en Svenssonutrustad CR-V, det är i alla fall min gissning. Därför skulle jag säga att Hondan är det bättre köpet, även om jag ogillar nya utvändiga designen. Nya Santa Fe kräver 19-tummare, läder och en del krimskrams för att leverera rätt känsla rakt igenom.

      • Nu efter avslutat test vill jag göra en liten rättelse. Den Santa Fe som testats visade sig vara fem sitsig, kände mig lite lurad på konfekten när jag skulle till och börja testa de sista två sätena. Hyundai har tydligen bara 5-sits pressbilar just nu, ska vid tillfälle åka förbi en handlare och provsitta en sju-sitsig Santa Fe…

    • Vobbuari har drabbat oss, det är tur att julledigheten kommer före Februari, annars skulle man ju fasen inte palla med. Så svaret är, när influensan lagt sig och jag hunnit ikapp på jobbet, då kommer familjebilstestet av Santa Fe (du är inte den första som frågar…) – nåt speciellt du undrar som jag kan köpa mig lite tid med att svara på :-) ?

  2. Hej!

    Vi hade en Hyundai i40 som frugan körde på en älg med. Nu blir det inlösen på i40n och vi funderar nu på att inhandla en Santa Fe istället. En 5 sitsig blir det och hur ställer du dig till 2wd eller 4wd, jag vet ärligt talat inte om jag har behov av 4hjulsdrift. Eller blir bilen mer svårsåld om den inte har 4hjulsdrift tror du? Jag är mer ute efter att få ett bekvämt i och ur steg vanliga bilar är inte bekväma att ta sig i och ur.

    Sedan nästa fråga är vad ska man välja Buisness eller Premium version med panaoramaglastaket, navigation, läderklädsel, visst det är snyggt jag vet men det kostar också….jag vet inte om det är värt det. Eller blir en Buisness version mer svårsåld tror du än Premium? Jag tror jag skulle klara mig med en sådan Buisness. Vi hade visserligen en Sport version av i40in med all utrustning som går att få så man kanske saknar glastaket och all grannlåt på en Santa Fe….men det kostar. Är man dum om man inte köper en Premium Santa Fe eller duger det med Buisness tycker du om man tänker på andrahandsvärdet och hur lättsåld bilen är i andrahand?
    Men den kostar också 50000kr mer!

    mvh Conny och Eva.

    • Låter inte kul med älgkrock, det har vi sett bilder av här på bloggen tidigare, allt verkar ha gått rätt ok då iaf om ni nu är på jakt efter en ny bil. Jag är att uppfattningen att sjusits och 4wd vore väldigt dumt att skippa på en Santa Fe, jag har hört många som t.ex försökt sälja sina beggade femsitsiga XC90s och fått gå ner löjligt mycket i pris. Finns sjusits som val ska man ta det även om man aldrig kommer att använda dem själv. Så i ert fall skulle jag köra på en Business-7 med 4wd, lull-lullet i Premium faller ganska snabbt i värde jämfört med den grundläggande flexibilitet som 4wd och 7 säten ger. Business paketet är ju inte direkt snålt utrustat heller.
      Lycka till!

  3. Hej,
    Två snabba frågor ang. Santan.
    Har de första intrycken som du skrev hållit i sig hela vägen under testet, eller avtog premiumkänslan fort?
    Kan du kortfattat beskriva om den fungerade som familjebil för er eller inte, och då vad saknas?

    Jag kan få lägga vantarna på en demobil nu, annars blir det inte leverans för ens i slutet på april..

    Tacksam för svar.
    Med vänlig hälsning,
    Fredde

    • Premiumkänslan höll då i sig testet ut! – Skillnaden till tysk-premium är väl egentligen mest Autobahnkonversation i 200+ knyck och sånt som man väldigt sällan använder en bil till i Sverige ändå.
      Nya Santa Fe fungerar väldigt fint som familjebil – jag upplever den som bred och lite lyxigt slösaktig med innerutrymmena (t.ex. ganska breda säten) lite som en Mercedes ML eller en VW Touareg. Men man kan skjuta baksätet, luta ryggstöden, etc – den är rymligt även när man spänner in lite bilbarnstolar och kör in en barnvagn i skuffen – jag tycker det är en grym bil för den som har råd (jag menar inte att den är dyr jämfört med konkurrenterna men den är ju fortfarande inte gratis, dessutom ska man ju ha en 4wd Business-7 minst för att säkra andrahandsvärdet tycker jag).
      Så är din demobil 7-sits och 4wd så är det nog bara att slå till!

  4. Pingback: Hyundai Santa Fe – familjebilstestad! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  5. Jag har en Premium 5 sedan drygt en månad och har kört styvt 400 mil. Är mycket nöjd med bilen som bara känns bättre och bättre ju mer jag kör. Som familjebil är den mycket komfortabel och långresor på vinterlandsväg upplevs både som säkrare och behagligare än andra bilar jag ägt och kört.

    Komforten är ypperlig, ljudnivån i kupén med dubbade vinterdäck ligger på en helt klart acceptabel nivå och spöar andra bilarna i klassen som jag kört med hästlängder. Bränsleförbrukningen vid ”aktiv” landsvägskörning och fullastad bil ligger runt 6,7L.

    Motor och drivlina jobbar fint tillsammans och det finns tillräckligt med drag för att den drygt två ton tunga bilen ändock ska kännas relativt smidig. Så totalt sett är jag mycket nöjd. En ska, jag håller inte med bloggaren om att sju säten är nödvändigt. Premien för dessa är för hög och det är ”nödsäten” vi talar om. Funkar för kortare transporter men inte för längre resor, dessutom får man inte plats med något bagage att tala om. Är sju säten ett krav, titta på en annan biltyp.

    • Håller helt med, är sju säten ett krav ska man titta på något annat. Men jag vidhåller nog fortfarande att kan man välja sju säten i en bil så bör man göra det, även om de två sista sätena är primärt för barn, dock har Hyundai valt att sätta ihop paketen på ett sätt som gör att premien blir högre än den behöver vara. Enligt Hyundais PR-chef Ann Sundfeldt hade det från lansering fram till feb 2013 sålts 3 ggr fler 5-sits än 7-sits av Santa Fe vilket ju styrker att det kostar för mycket att köpa sju-sits versionen av det utrustningspaket man riktat in sig på annars hade nog fler kryssat för den sju-sitsiga versionen. Jag är själv villig att avstå en hel del extrautrustning för några extra säten och skulle med den logiken välja en Business 7 istället för Premium 5 men alla är vi olika och har olika behov. Jag gissar dock fortsatt att sju-sits versionen kommer att stå sig procentuellt sett bättre i andrahandsvärde än motsvarande 5-sits version.

      • Hej Magnus

        Jag kan också tänka mig att 7-sist är ett plus på en andrahandsmarknad, om det väger upp Premiumpaketet återstå att se. Tror att det delvis är en annan målgrupp för denna typ av bil. Jag hade sju säten i min gamla bil. Dessa användes ca: 10 ggr under tre år. Blir en ganska dryg kostnad för att skjutsa några extra barn till en fotbolsträning eller två :-) Dessutom gillar jag skarpt det extrautrymme som finns under golvet. Där kan man förvara en massa bra saker!

        • Det blir nog en målgruppsfråga i slutändan på beg marknaden. De som tänkt att det är bra med två extra säten (oavsett hur välförankrat i ett verkligt behov det är) kommer snabbt att rata alla annonser på fem-sitsiga Santa Fe och den målgrupp som vill ha en schysst femsitsig SUV kommer att inte att bry sig. Håller med dig om att extrautrymmet under golvet är praktiskt, allt som är bra att alltid ha med men som man nästan aldrig använder ryms där, får du in en cykelhållare? Skulle önska att jag slapp ha min cykelhållare i skuffen, klinkandes och klånkandes mot returglas och annat som åker med där bak.

    • Rikard.

      Nu blir jag förvånad, hur lyckas du komma ned i förbrukningen 6,7l/mil under landsvägskörning? Jag har en Premium -5 automat och har gått ca 150mil och mycket försiktig landsvägskörning och bilen har dubbdäck men bara lyckats komma ned i 8,4 l/mil mätt vid pump. Det lustiga är att färddatorn visar exakt denna förbrukning som den verkliga. Det är första gången i en bil det hänt, annars brukar de vara en riktiga glädjemätare. Hur har du mätt din förbrukning?

  6. Hej Conny,

    Nu har min bil gått lite längre ca 500 mil och den har antagligen ”släppt” lite mer i både motor och drivlina. Jag har nollställt förbrukningsmätaren i början på färden och bara utgått ifrån vad den visat för resultat när färden var slut. Huruvida den stämmer eller inte kan jag inte säga men jag vet att bilen senast hade dragit 7,7 l/mil och då var det ca: 5 mil stadskörning med kallstart, 55 mil landsväg och ca: 8 mil upp och ned till skidbackarna med ett flertal kallstarter så jag tror att den visar relativt rätt.

    Nu kör jag med väldigt jämn fart och det var inte så många omkörningar denna gång vilket påverkar förbrukningen ganska radikalt. Jag tror att siffrorna stämmer ganska bra men jag ska för skojs skull kolla förbrukningen mer exakt nästa gång jag tankar. Återkommer med en rapport när det sker.

    • Framåt eller bakåtvända? Det finns inte isofix på mittenplatsen i vanliga baksätet, 3:e raden gissar jag inte har isofix, fick tyvärr testa en 5 sitsig Santa Fe

        • Det borde egentligen inte vara något problem med tanke på baksätets bredd och om man inte har isofixstolar, men har man det så dels finns det bara isofix på ytterplatserna och dels sitter isofixfästena ganska långt in i bilen. En mindre gammaldags sittkudde i mitten funkar nog mellan två framåtvända isofixstolar, alt får man sätta barn fram eller köpa sjusits-versionen. Nån annan som vet så jag kan sluta gissa?

  7. Här kommer en uppdatering på förbrukningen.

    Till och från landet med diverse turer till skidbacke och annat samt två dagar ToR kontoret. Totalt 71 mil på mätaren och 55 liters förbrukning. Det ger lite styvt 7.7l/100km och bilen visade 7.5. Det tycker jag är helt OK även om det är lite glädjesiffror. Trippmätaren stämmer bra överrens med GPS sträckan. 150km landsväg gav en förbrukning på 6,4 enligt förbrukningsmätaren. Kanske ska man lägga på en 3-4% på det.
    //Rickard

  8. Hej!

    Eftersom du testat en hel del SUV:ar av den större klassen, i detta test Santa Fe, undrar jag om (läs gärna när) du inte kunde testa en Lexus RX 400 h, dvs som begbil? Tycker det hade varit väldigt intressant som jämförelse. Tänker på kvalitet, värdeminskning, driftkostnad och förbrukning och hur den står sig.

    Tack för en väldig bra blogg annars, nyss funnit den och betar av test efter test :)

    Mvh,

    //Martin

    • Förstår hur du tänker och för många står förstås en ny ”billig” bil mot en bättre beg bil från en högre prisklass, det kan vara smart att tänka så. Problemet med att testa begagnade bilar är tillgången och lånetiden. De bilar jag testar tillhandahålls av generalagenten, vanliga handlare som har beg-bilar vill inte släppa dem ur hallen såvida de inte tror man ska köpa, recond kostar för mycket för dem. Dessutom skulle man bara få låna i 30 min… Pressbilarna som generalagenterna tillhandahåller är inköpta för att misshandlas av motorjournalister och såna som mig, de är mer eller mindre avskrivna innan de ens tas i drift och recond mellan varje test tas på marknadsföringsbudgeten (som är betydligt större för GA än för en enskild ÅF).
      Men jag tar gärna in gästinlägg där folk som vill redovisa lite kring sin bil får göra det, dock vill (läs orkar) få göra det så det är svårt att få igång en rulljans där man kan läsa beg rapporter från ägare. Vad kör du själv idag? Skulle du vilja skriva ett gästinlägg om din bil?
      Jag skriver ihop en förfrågan till alla läsare att skicka in ett beg test av sin nuvarande bil, för eller senare kanske det dimper ner en RX 400 h om man ar tur.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>