Mitsubishi Outlander – första testintrycken

Inleder nya året med ett familjebilstest av Mitsubishi Outlander. Den kom ju kraftigt uppdaterad 2012 utan större buller och bång i medierna – Outlander ger nu klara Range Rover vibbar (tycker jag) och utsidan är riktigt snygg, Mitsubishin har dessutom start/stop, dynamisk 4×4, en Eco-knapp, back-kamera/sensorer, navigation och rätt så schysst SUV-attityd – tyvärr är Mitsubishi Outlander kanske inte en bil som de flesta ens överväger när det ska inhandlas familjebil, men det är en klart potent sjusitsig (eller snarare 5+2 sitsig) SUV med hela 8 års garanti (3 års nybils och 5 års utökad garanti) – detta slås bara av Mazda med sina 10 års garanti totalt.


Nu ska nya Mitsubishi Outlander testas med bilbarnstolar, barnvagnar och allt som krävs för att den ska kvalificera sig som familjebil. Morgan Alling kör förresten en Outlander ( av förra versionen) och det går att följa hans och andra Mitsubishiförares äventyr på Mitsubishibloggen så länge.

EmailShare

12 reaktion på “Mitsubishi Outlander – första testintrycken

  1. Letar familjebil för fullt och provkörde en outlander 2011a igår. Riktigt trevlig att köra men jag upplevde en något ”burkig” ljudmiljö, typ när en sten träffade underedet så klonkade det i hela kupén. Hur är den nya i der hänseendet?

    • Jag testar nu en manuell diesel Outlander med läderklädsel och lite lull-lull men jag slås av att ”nya” Outlander 2012 är ganska rå, särskilt med den drivlinan. Det är mycket mer SUV än kombi kör- och ljudmässigt, nu har min testbil dubbdäck så det låter ganska mycket från däcken, men jag upplever att både gamla och speciellt nya CR-V 2013 (just testad) är tystare. Jag uppfattar Outlander generellt som en lite mer grabbig SUV, kanske är det vinterdäcken och den drivlina som testbilen har som förstärker det men det klonkar och svajar och susar lite när man kör, men det känns inbyggt i Outlanders image på något sätt. Jag gillar det skarpt men ska du åka mkt långväg och vill ha komfort och tystnad så finns det definitivt andra suvar, men framför allt kombis att välja på.

      • Ok, måste nästan testa den nya också. Körde nya och gamla CR-V idag (bensin) och de var faktiskt helt ok ljudnivå i båda. Nya var otroligt tyst. Fantastiska motorer verkade det vara på båda. Men att de tagit bort justeringsmöjligheterna i baksätet är nästan en showstopper för mig. Gillar också SUV-känslan i outlander och förarmiljön var väldigt clean. Men jag är lite skeptisk till att pynta +200tkr för en så ”bruksig” bil. Bara provkört superb i kombiligan, grym. Men jag vill gärna kliva upp i nästa bil, inte ner :)

        • Ja det är svårt att hitta en flexibel SUV som inte är bruksig. Premium suvarna är ju nice men inte vidare flexibla och man vill kanske inte kliva upp i Santa Fe, Sorento, XC90 storlek bara för att man någongång ibland vill kunna öka skuffen lite. Beg XC60 och en takbox? Annars får man nog ganska mycket 1 år gammal CR-V för pengarna nu…

          • Har tagit ut en Outlander, Diesel, Automat som tjänstebil. Man sitter skönt som bara den, men ljudnivån med dubbdäck är rent dödande för själen. Hoppas på bättre upplevelser när sommardäcken kommer på. Och så är jag jäkligt trött på den dåliga ventilationen, bilen immar igen ganska omgående om man åker fler än en person vid blött väder. Tänk er då hur det blir med två ungar och en blöt hund också. Det krävs att man kör ac på fullt upp på framrutan för att kunna se ut. Och ingen ventilation i B-stolparna på en bil från 2013…. märkligt tänkt där Mitsubishi.

          • Håller på och sätter det sista i familjebilstestet av Outlander men diesel, manuell låda och dubbdäck ger mig en känsla av att köra en Land Rover Defender, vilket jag dock gillar på något sätt men jag gissar att en automatlåda tar bort en stor del av den känslan. Kvar är dubbdäcken och ja, bor man inte där det råder vinterväg (utan söderöver där det oftast är asfalt) så låter det en del, spontant ungefär samma ljudnivå som min CR-V 2007 med dubbfria vinterdäck – man överlever med råge men det finns många som är tystare! Jag har dock kört med dubbfria på min CR-V i 3 säsonger och aldrig riktigt saknat dubb (uppväxt i Umeå med bl.a bakhjulsdriven Volvo 345 och tillhörande bredställ, dubbdäck till trots) så frågan är hur många som väljer dubb till sin Outlander, rekommendationen är väl att tänka igenom behovsbilden ordentligt :-)
            Vad gäller värmen, det är inte intryckt Eco-knapp som ger dålig effekt på AC/ventilationen?

  2. Är det ställbar ratt i längsled? Den gamla modellen hade inte det och det var en klar dealbreaker för mig som antingen fick sitta med knäna i hakan eller inte kunna nå ratten alls

  3. Pingback: Mitsubishi Outlander – familjebilstestad! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  4. Pingback: Familjebilar med plats för 6 eller 7, glöm inte Coop testet! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  5. Hej.

    Ska byta tjänstebil i Mars 2014, har nu en Volvo V70 men funderar på Outlander eller Skoda Superb, har du några erfarenheter av Superb 2014?

    Tips på vilken familjebil jag ska välja.., 2 vuxna o 3 barn.

    • Har inte riktigt koll på Suberbens modell-cykel men den är väl ganska gammal rent modellmässigt och en avlösare kommer gissningsvis inom något år så det kanske inte är ett jättebra köp om man ser till andrahandsvärdet? Men utrymmesmässigt är det förstås en kanonbil, Mercedes E-klass är förstås ännu större (framförallt bredare) – en snikversion av E-klass kanske ryms i din budget? Funderar du på Outlander skulle jag också lägga Santa Fe till listan samt ev Honda CR-V eller Ford Kuga? Beroende på åldern på dina barn skulle XC60 också kunna vara möjlig – nya VEA motorerna verkar rätt intressanta…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>