Gästinlägg – Mercedes E-klass bruksrapport

Min svåger har en E-klass och vill gärna dela med sig av några erfarenheter och tankar kring bilar och modern elektronik … I grunden är jag väldigt nöjd med vår bil, en Mercedes E200 kombi. Den är fantastiskt bekväm, går tyst och vid inköpet blev den billigare än motsvarande V70. Att den kör fast i snö/is otroligt lätt tar jag som en egenskap jag fick på köpet, och att reparationer är dyra kom kanske inte som en överraskning.

Men några saker kan irritera mig väldigt, och det är när ”interface-ingenjörerna” inte tänkt till riktigt ordentligt. För att ta några exempel:

1. AC – sidoskillnad. En självklarhet med separata fläktar/tempinställningar för förare och passagerare borde väl vara att någon inte vill ha sin fläkt på? Varför kan man inte stänga av sin fläkt, utan istället ska man försöka hitta ”optimal” temperatur så att den inte blåser så mycket utan är nöjd med temperaturen på den sidan bilen.

2. AC – inställning av läge. Om jag ändrar manuellt till att den skall blåsa endast uppåt mot fönstret, varför tar det elektroniken 30-45 sekunder innan den ändrar till det? Om jag har immigt vill jag få bort det på en gång, och inte vänta. Vad behöver den ”tänka” på?

3. AC – defrost. OK, för att slippa vänta enligt punkt 2 ovan,  trycker man på defrost. Maximal fläkt, riktat uppåt (även om en hyfsat stor del fortfarande åker framåt men det kan man avhjälpa genom att stänga ventilerna)…och maximal värme!! Now why on earth?? På vintern gör det ju inget, men på sommaren, om det är väldigt fuktigt inne vill man ju inte brassa på med 30+?? Enligt mercaverkstaden skall det vara så, och går inte att programmera om.

Sammanfattningsvis: vår gamla Renault Scenic hanterade AC:n bättre än Mercan gör.

4. Varningsmeddelanden. När man står still får man ingen varning. När bilen rullar får man varningen. Således efter en stund: ”släpp handbromsen”. Hmm, varför inte säga det innan man börjar köra? Eller varför inte ”bagageluckan öppen”. Man stannar, går ut, slår igen och sätter sig. Ingen varning. Man blinkar, svänger ut och – voilá – ”bagageluckan öppen”. Vem har kommit på idén ”vi väntar med varningen tills bilen kommer upp i hastighet”?


I dagens datatekniska tidsålder skulle man vilja göra en lista, lämna in den till sin verkstad och säga ”så här vill jag att min bil ska uppföra sig” och sedan fixas det på en timme. Men det verkar ju vara en utopi.

Som avslutning måste jag bara tillägga att svågern är en jäkel på att fickparkera med sin Mercedes E-klass, fick dessa bilder i ett stolt MMS för ett tag sedan…

 

EmailShare

2 reaktion på “Gästinlägg – Mercedes E-klass bruksrapport

  1. Ovanstående stämmer bra med det som min mekanikervän, anställd på Mercedes, berättat länge för mig. Mercedes andas kvalitet. Men där slutar det. Vill du ha kvalitet – köp Toyota eller Hyundai. Eller en fransos. De har motsatta ryktet, men är många gånger smart konstruerade. Skulle de underhållas som Mercedesbilar så skulle de hålla mycket bättre än Mercedes, vågar jag hävda.

  2. Pingback: Familjebilar i olika kategorier – bästa familjekombin för dig 2013! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>