Nya Kia Cee’d – första intrycken

Håller just nu på med test av nya Kia Cee’d Sportswagon. Det är ju en systerbil till Hyundai i30 Kombi och det man skulle nog kunna kalla dem för tvillingar hellre än syskon. Jag testade ju nyligen Hyundai i40 Kombi och väldigt mycket känns igen i Kia Cee’d, det är som en mindre variant på samma bil, ni som kört Audi A6 och sen satt er i en A4 vet vad jag snackar om. Kia Cee’d är inte familjebilen för dig som behöver slösande utrymmen utan passar nog bättre om man har större barn som passerat värsta bilbarnstoleåldern – med andra ord när barnvagnen förpassats till friggeboden eller sålts på Blocket.


Kia Cee’d är en riktigt trevlig bil (jag var ju väldigt förtjust i i40:n också) med riktigt sköna stolar fram, hustrun tyckte att hon satt bättre än i en BMW… Testbilen har 1,6 liters dieseln med manuell låda och Executive paketet samt navigation (cee’d sw 1.6 CRDi Exec på Kianska) så det blir lite smålyxigt med läderstolar, back-kamera, glastak och keyless system. Rattvärmen är grym med tanke på årstiden som du ser på bilden och Cee’d tar sig fram riktigt duktigt i snömodden. Jag har ju testat både Sportage och Sorento från Kia tidigare och för varje test upplever jag en höjning kvalitetsmässigt i små detaljer; med tanke på prislappen får i alla fall jag svårt att försvara köp av traditionella premiumbilar för mig själv.

Några dagar in i testet kan jag rapportera följande: Testbilen har elektrisk handbroms som ska släppa automatiskt och det tog mig ett tag innan jag förstod att jag måste sätta på mig säkerhetsbältet innan den går med på att släppa på bromsen, inte för att jag tänkte köra utan bälte men jag tillhör tydligen dem som släpper upp kopplingen innan bältet sätts på. Kalla mig gammalmodig men en hederlig traditionell krycka är nog att föredra :-)

Ratten har förutom uppvärmning och bra ställbarhet höjd- och djupmässigt även förmågan att ta sig an olika körstilar. Man kan elektroniskt ställa den i olika lägen; i Comfort läget är den lättvevad och alldeles för motståndslös i mitt tycke – Sport läget däremot ger en tyngd och motstånd som känns helt rätt, nu är ju bilen ingen sportbil men jag blir alltid lite nervös när ratten inte förmedlar en känsla av soliditet.

Snart kommer ett komplett familjebilstest av Kia Cee’d kombi, ska bara bli klar med motsvarande för nya CR-V först. Tyvärr innebär december månad en massa andra åtaganden för den perfekta familjefader som jag försöker vara…

EmailShare

2 reaktion på “Nya Kia Cee’d – första intrycken

  1. Frågan är om inte Kia och Hyundai är nutidens familjebilar framför Volvo som verkar vara på kraftig väg uppåt, i prisklass alltså. Det börjar bli dyrt att köra Volvo som barnfamilj. Jag har dock mer fallit för Kias garanti än bilen i sig, men vi får väl se när det är dags att lämna vidare Volvo V70:n.

    • Volvo V70 är en grym familjebil för de flesta men på något sätt blev jag så glad under testet av framförallt i40 att dessa ”budgetbilar” dels känns riktigt schyssta kvalitetsmässigt och att det gått in omsorg och eget kreativt tänkade kring bra lösningar för familjens behov. Många bilar (t.ex. min gamla hatkärlek Toyota Avensis) kan få en tick i en massa boxar så att den ser skitbra ut på pappret men sen saknas liksom glädjen i detaljerna eller själen om man nu vill säga så om bilar. Jag blev nog egentligen glad över att jag hittade lite glädje och själ i i40 eftersom jag nog förväntat mig en gråskuggig copycat. Sen att garantierna är bra gör ju inte saken sämre!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>