CR-V 2013 – mindre minibuss och mer kombi

Honda CR-V 2013

Försöker samla lite tankar efter några dagars testande – jag upptäckte att man inte kan skjuta baksätet framåt längre (och därmed öka bagageutrymmet vid behov) och genast blev jag lite nedstämd och började fundera på facebook grupper och organisering av protester. Men efter lite bollande med Honda så inser jag att skuffen ju är bättre nu än förr och bilen är mer ombonad och baksätena är mer lättfällda – detta tog liksom bort den riktiga eggen i min argumentation, samtidigt så tycker jag förstås att det är synd, en del av  MPV flexibiliteten är förlorad men å andra sidan är det väldigt mycket nytt som är positivt med bilen. När jag kör den är igenkänningsfaktorn på ett sätt så hög att jag tror jag sitter i min vanliga CR-V – insåg detta när jag halvskrek till dottern i baksätet för att höra vad hon tyckte om bilen och hon svarade (utan att höja rösten) att röda knappen (för varningsblinkers) sitter längre upp nu. Nya CR-V är betydligt tystare än tidigare generationer men man har behållit mycket av det goda som gör bilen till en finfin familjeSUV. En ny grej är Stop/start funktionen som jag gillar skarpt, funkar riktigt bra med manuell låda och dämpningen av motorn är rejäl, både vad gäller ljud och vibrationer. Jag får påminna mig själv om att det är en diesel och inte min vanliga bensinare jag rattar, det märks förstås på vridet och bristen på spets när man varvar ur men inte på ljudet, inte så att jag tänker på det i alla fall.


Hela upplevelsen ger mycket mer av kombi känsla nu, Honda CR-V 2013 är lättare och roligare att köra, den är nätt och alert, tyst och ombonad. Med Mazda CX-5 färsk i minnet önskar jag att Honda tjockade på ratten lite och gav den ett snabbare utslag, då skulle körglädjen få ytterligare några pluspoäng.

Jag fortsätter mina tester – tur att jag tog några bilder innan snön föll, nu ser den ut som en snögubbe, men slår man av anti-spinn och skippar eco-knappen så ger snön ju andra fördelar :-)

EmailShare

4 reaktion på “CR-V 2013 – mindre minibuss och mer kombi

  1. Hej!

    Jag skulle gärna vilja veta vad du tycker då du har testat både Nya Honda CR-V och Mazda CX-5, hur du skulle resonera genom att ställa dem två mot varandra avseende körkomfort för dig som förare, körupplevelsen, lastning med barnvagn och ljud inne i bilen? Och vilken bil skulle du i slutändan föredra?

    • Jadu, det är verkligen att ställa sig själv mot familjen :-)
      * Körkomforten är god i båda dock skulle jag säga att CR-V är tystare och mkt behagligare/vilsammare på långväg, mindre nervös.
      * Körupplevelsen/körglädje vinns direkt av Mazda CX-5, Hondan är inte långt efter men den är inte lika lätt/alert/snabbstyrd och av de två testbilar jag återger hade Mazda roligaste motorn.
      * Lastmässigt med barnvagn så är Honda CR-V mil före CX-5, visst man får in en barnvagn i CX-5 men det får man nog också i en BMW Z4 om man ger det lite tid (oschysst jämförelse jag vet). Jag håller på och skriver ihop familjebilstestet nu men jag kan avslöja att skuffen är det inget fel på!

      Rekommendation: Har du dagligt behov av riktig barnvagn i mer än 1 år till skulle jag satsa på CR-V, man kan ha skoj med den också. Är du precis i slutet på din barnvagnstid här i livet och det inte kommer att trilla in ett kärleksbarn snart så skulle både jag och så även frugan (tro det eller ej) nog köra på CX-5. Visst det betyder mer buller, jobbigare långfärder och kortare shoppingdagar på IKEA, allt för lite buspotential, men det får man ta. Dock ska tilläggas att vi nog skaffar nummer 3 någon gång så CX-5 är en dröm minst 5 år bort i framtiden – det är ju lätt att säga men frågan är om vi verkligen skulle slå till ändå, kanske bättre köpa CR-V lite beg och klämma in en Mazda MX-5 för mellanskillnaden, då får man ju både och…

      • Topp! Vilket jättebra och snabbt svar!

        Den bild man hade stämmer rätt bra med andra ord. I mitt fall har jag både pendlingsbehov och vi har +1 år kvar minst med barnvagn. Visst är CX-5:an snålare kring pendligt men i mitt fall så är tystnad och stolarna viktigare än +1/100 km.

        För skoj skull gjorde jag en simulering i bilpriser också, allt är relativt, men på 6000 mil respektive 9000 verkar CR-V ge mer tillbaka (eftersom jag pendlar är detta också viktigt).

        Keep up the good work!

        • Tack, glad att kunna hjälpa till! I januari kommer ett test på nya Mitsubishi Outlander, har aldrig kört en Outlander så den blir intressant att ställa mot CR-V…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>