Nya Honda CR-V 2013 – vad vill du veta?

I helgen introducerades nya Honda CR-V formellt på den svenska marknaden.


Det betyder att du kan åka och provköra en ny Honda CR-V själv, men jag vill förstås puffa för kommande familjebilstest, jag hämtar ut nya CR-V tisdagen den 27:e nov och hårdtestar den 6 dagar. Har du något du vill veta eller som jag borde testa, ställ dina frågor i kommentarsfältet nedan så ska jag besvara dem allt eftersom jag betar av dem.

EmailShare

25 reaktion på “Nya Honda CR-V 2013 – vad vill du veta?

    • Det blev dieseln 2,2 med manuell låda. Jag kör ju en 2007:a manuell bensin vanligtvis och har även testat den lyfta 2011 modellen, då som diesel 2,2 automat. Testbilen nu är en Lifestyle med halvläder så den känns inte toppkittad. Spontant är bilen väldigt mycket tajtare och nättare än förra generationen, den känns som en mindre bil att köra fast den är rymligare. Den har ”eco-knappen” och med den intryckt så ligger jag på 0,72 l/mil – det är stadskörning med några testaccelerationer, bilen har inte gått långt så dieseln behöver nog lite tid att bli helt inkörd också. Motorn räcker riktigt bra till och CR-V har kvar sin lite bruksiga karaktär men den känns mer som en kombi (körmässigt men även hur ljudet uppfattas i kupen) jämfört med tidigare. Mer ombonad är väl den korta beskrivningen.

      • Jag fick faktiskt låna just Lifestyle modellen 2 dagar så jag hade gott om tid att testa den. Jag har inte kört de tidigare modellerna men har själv Honda Civic 2010 och mycket känns igen, även om Honda CR-V är bättre på alla punkter. Själv så är jag intresserad utav Excecutive modellen men den har ett lite för saftigt pris. Min Civic drar 7.3l i snitt så förbrukningen kommer vara lägre i CRV. Frågar mig dock om utrustningen i Lifestyle räcker.

        • Är det läder, elstol, panoramaglastak och adaptiv farthållare som lockar? Läder är ju klokt och prisdiffen får jag till 20 000 kr så det är nog värt pengarna, men elektrisk baklucka är jag personligen tveksam till…

          2,2 Elegance-Lifestyle aut. 333 900 kr
          18” aluminiumfälgar, takrails, Bi-HID, HSS, ACL, Klädsel alcantara/läder, DAB radio med premium sound/subwoofer

          2,2 Executive aut. 353 900 kr
          Som Lifestyle + Panoramaglastak, smart entry, eldriven baklucka, läderklädsel, eldrivet förarsäte med minne

  1. Hej jag har beställt nya honda cr-v 4×4 2,2 Elegance får den snart. Nu kommer min fråga Har ni läst nyaste Teknikens värd? Ingen trevlig läsning om deras test om 4×4 jag tänkte är det fel på deras testbil? Jag vet att det inte är någon terrängbil. För övrigt en kanonbil tror jag. Har en honda cr-v -03 nu som jag byter in och den har fungerat väldigt bra. Har den som dragbil och denna 4×4 fungerar bra på isigt och snöigt underlag, hoppas den nya inte är sämre. Vad tror eller vet ni om de nya 4×4 systemet?Tacksam för svar

    • Jag har inte hunnit med senaste Teknikens Värld än men jag förstår att nya CR-V faller igenom lite vad gäller 4×4. Allt jag kan säga att under min vecka med bilen märkte jag inga skillnader jämfört med min CR-V 2007 under normal/inspirerad körning (under testet rådde vinterväglag) förutom att det inte gick lika lätt att mana upp bredställ från stillastående (vänstersväng med antispinn avslagen) eftersom kraften skickas jämnare över till bakhjulen på nya 2013 modellen än på min 2007:a (som har tydlig ketchupeffekt), så där min 2007:a varvar ur med bakhjulsspinn och påföljande bredställ som måste pareras, går CR-V 2013 modellen istället som på räls raskt genom kurvan utan varken nämnvärd över- och understyrning, mycket bättre såvida man inte (som jag) här en dold rallydröm som behöver pysa av sig lite då och då.
      Jag tror att det ligger i Hondas intresse att se till att svara upp på resultat som orsakar frågetecken för köpare, Honda känner sin målgrupp väl och vet att många som köper nya CR-V är precis som du och jag, nuvarande CR-V ägare som använder den som bruksbil för att dra släp/transporter, båtar och husvagnar på alla typer av väglag. Att Honda skulle våga att avsevärt försämra den funktion som antagligen är avgörande för de flesta köpare av nya CR-V tror jag inte och om det visar sig att ingreppet är för försiktigt eller liknande så kommer det nog att fixas på goodwill eller garanti om möjligt, de har inget annat val. Är du orolig så skulle jag be den handlare du beställt av se till att ge dig möjlighet att testa nya CR-V under de omständigheter/situationer som du med anledning av TVs resultat är fundersam över. Det är bara att kräva det.
      Hoppas svaret hjälper /Magnus

      • Har varit och pratat med säljaren han hade testat den själv med släp i uppförsbackar utan några problem.Hade också testat lite terrängkörning där hondan tog sej fram men inte kias modeller med 4×4 de känns ju bra. Dom säljer ävan kia Han sa på en gång, låna hem och test men jag avböjde.Håller med dig honda inte skulle försämra något.Blev mest knäckt på en gång efter läsningen i Teknikens värd, känns bra nu . Får kanske bilen på fredag ,LÄNGTAR .Jag skriver nå mer när jag haft den ett tag.Tack för ditt svar föresten.

        • Hej. Jag beställde en ny Cr-v i förra veckan. I helgen läste jag Aftonbladets test av den,och dom hade samma problem som teknikens värld. Upptäckte senare att det var exakt samma bil dom hade testat.Vet inte vad man ska tro…Har skrivit till Honda och frågat,återkommer när dom svarar. Grym blogg btw! /Henrik

          • Tack för omdömet! Ja nåt fel är det kanske på testbilen eller så har Honda tabbat sig, har svårt att utvärdera såna här saker i mina tester. Åkerkom som sagt gärna när du får svar!

          • Idag blev jag kontaktad av Honda. Snabba ryck,då det var igår jag skrev till dom. Det var en trevlig herre som ringde till mig,från Nice där han befanns sig för tillfället. Han var medveten om testerna och problemen de haft med fyrhjulsdriften. Han kunde inte svara på vad som hade hänt,men saken skulle utredas då de tog problemen på största allvar. Han lugnade mig dock genom att försäkra mig om att fyrhjulsdriften inte var så dålig som man kan få intryck av. Han påpekade också att man sålt ca. 100 000 cr-v i Nordamerika och inte fått några klagomål därifrån. Nåja,blev väl lite lugnad,men skulle gärna vilja veta vad som orsakade problemen i testerna. Jag får väl ringa tillbaka om ett par månader och höra om dom kommit fram till nåt,skulle iofs inte bli förvånad om han ringde mig och berättade. Kul att Honda bryr sig om sina kunder iaf. /Henrik

  2. Vi har också beställt nya Hondan, för oss blev det Executive, bensin/automat; det kändes som ett naturligt lyft från vår Elegance från 2009 som vi gillat som tusan men nu känns den riktigt tråkig och omodern. Laddade ner testet som ni pratar om och det känns spontant som att något blivit fel, det refereras till att ”yttersidan slirar” eller liknande. Måste ju ha blivit något knas? Vi alla är väl medvetna om att det inte är en terrängkärra.

    Kul blogg förresten!

    • Enligt min kontakt på Honda ska de titta på den testade bilen ordentligt – men med så pass många bilar testade, sålda och levererade i USA/Canada under ett helt år innan den kom hit till Sverige så känns det ju mer som att den bil som testats (samma bil i två test) har något fel.

      • Ska bli intressant att se hur dom löser problemet om dom hittar nåt fel på bilen. Testerna är ju redan publicerade och lästa av massor av potentiella kunder. Ett filmklipp där dom kör lite oplogat och backigt vore kul. För övrigt tycker jag att ett svenskt hondaforum vore bra./Henrik

        • Japp det blir lite av en kommunikationsutmaning för Honda, antar att tidningarna där testerna publicerats kommer att säga något men en ”rättelse” läses ju sällan av alla som läst ursprungstestet.
          Det här med forum tål att tänkas på… men ett svenskt Hondaforum blir väl mest fjuniga Civic-trimmare som byter tuningtips :-)

  3. Hej nu har jag haft min nya cr-v 4×4 i två veckor.Har inte testat fyrhjulsdriften i några svåra förhållanden,men den är bättre än min gamla -03 med tanke på snabbare fyrhjulsdrift. Har varit ute på isiga och snöiga vägar, bilen går som tåget. Känner inte igen det som Aftonbladet skrev om att bakdelen kastades ut så antisladdsystemet fick gå i av de grövsta.Måste varit fel på testbilen.Är supernöjd med nya bilen. Ska ut och kära ned hästtransport och testa hur fyrhjulsdriften funkar då. Hör av mig senare om det / Fredde

  4. Vi hämtade vår CR-V Executive 2,0 aut i tisdags och jag måste säga att den är ett rejält lyft från den 2009 Elegance 2,0 aut vi bytte in. Den är tystare, piggare, mer lättkörd och den känns väldigt välutrustad. Självklart blir det skillnad bara att gå från Elegance till Executive, men Elegance anno 2013 känns väldigt mycket bättre utrustad än den 2009 vi hade. Nu är vare sig jag eller min sambo några bilnördar (hey, jag tog körkortet vid 38 års ålder), så alla tekniska aspekter har vi ingen koll på, men det känns som att den skuttar iväg lättare än vår gamla bil. Tumme upp också till Honda för snabb reaktion på Vi Bilägare/Teknikens Värld-testerna. Det är sådana saker som bidrar till att jag är en nöjd ägare. :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>