Mazda CX-5 – familjebilstestad!

Mazda CX-5 är inte det självklara valet för dig som letar familjebil men den har faktiskt en hel del att erbjuda utan att prislappen avskräcker för mycket. Du som gillar att köra bil men inte vill lägga dina surt förvärvade slantar på t.ex. en BMW X3 kommer att bli positivt överraskad men behöver din familj få plats med en dubbelbarnvagn så kan du leta vidare, nog för att den går in men sen är det stopp – gillar du Mazda är CX-7 (som dock är på väg bort) kanske ett bättre alternativ eller kommande Mazda 6.
Den Mazda CX-5 som familjebilstestats har en 2,2 liters diesel, 150 hk, automatlåda och fyrhjulsdrift. Utrustningsnivån på bilen heter Advanceplus (Go, Advance, Advanceplus, Sport) som ger dig allt som jag tycker man behöver (mer detaljer längre ner) – Sport är nästa utrustningssteg och då får man 19 tums fälgar, lädersäten, elstol, backkamera och en del annat men förutom då möjligtvis läder duger Advanceplus gott. Kolla på www.mazda.se för att se exakt vad som ingår i de olika nivåerna och vad du har råd med. Prislappen på testbilen är:

Mazda CX-5 2,2 Diesel Advanceplus……………324 800 kr

Mazda CX-5 tillhör ett segment som jag skulle kalla för folksuvar, de har en prislapp som en vanlig kombi men erbjuder andra egenskaper på bekostnad av primärt lastutrymmet. Dels ger folksuven dig lite stöddigare attityd (vissa i alla fall) men det handlar egentligen om viktiga egenskaper som att man sitter högre, har lite lättare att forcera trottoarkanter och andra urbana hinder så som mindre snövallar och fartgupp (ja det finns ett mått av ironi i detta) och oftast finns fyrhjulsdrift eller mer bränsleoptimalt, 2+2 drift där bakhjulen kickar in om man får dåligt grepp på framhjulen. Den senaste trenden för att göra dig mer eco är att erbjuda folksuvar med bara framhjulsdrift (vilket även Mazda CX-5 kan fås med), visst sparar det soppa och vikt samt gör att en sak mindre måste servas och kan gå sönder men jag vet inte, fyrhjulsdrift, AWD, 4×4 eller allt vad det kan kallas är en funktion som ökar säkerheten och framkomligheten, det kan vara värt de extra slantarna, i alla fall ur ett andrahandsvärdesperspektiv! Du ska ju sälja bilen någon gång och frågan är om framhjulsdrivna suvar står högt på önskelistan hos den som köper en 3 år beggad folksuv i framtiden, jag vet givetvis inte men gissar gärna!

Förarmiljön i Mazda CX-5 är bra organiserad och förarcentrerad. Bilen rymmer en hel del funktionalitet och finesser men de görs det inget stort nummer av, de finns bara där redo att upptäckas och för att hjälpa till även om du inte hittat dem. Känslan i knappar och reglage är fullt godkänd, touch displayen är enkel att fatta och kan även manövreras med en ratt mellan sätena. Den viktigaste informationen finns bredvid hastighetsmätaren i den tredje kupan. Den lilla knubbiga läderratten släpper man ogärna och den har knappar för att styra de viktigaste funktionera.
Växelväljaren i automatlådan är enkel och lätthanterad, dock hade jag gärna sett en tydligt indikering på vad man lägger i, det syns under varvräknaren men jag skulle gärna haft någon form av uppenbar markering nere vid växelväljaren också, det är ju där man tittar när man är ovan. Handbromsen är en härlig riktig krycka som sitter precis bredvid föraren, känns som om den nästan ber om att bli ryckt i när man tar kurvor i lite hastighet :-)
Den mest påtagliga plastkänslan av negativ karaktär får man när man öppnar handskfacket eller när man stänger förardörren och har en sån rektangulär hårdplast isskrapa i sidodörrens förvaringsfack (vilket jag alltid har i alla fall) – hårdplast klonkar fult mot annan hårdplast…

Från förarsätet har man bra koll på bilen framåt och åt sidorna, bakåtsikten är inget att att hurra för med alla nackstöden i baksätet uppe men ytterbackspeglarna gör mycket för att avhjälpa det. Sen finns sensorer fram och bak också för mer finlir när man t.ex ska fickparkera. I den högre utrustningsnivån (Sport) finns backkamera men det behöver man inte, detta är en ganska nätt bil.


Sätena fram är ganska mjuka och saknar lite sidostöd, känns inte lika sportiga som förarupplevelsen i övrigt men de duger gott för långfärd. Att Mazda har fokuserat på att hålla vikten nere tycker jag märks på t.ex stolarna, de känns lätta och tunna utan att vara klena, men någon slösande fotöljupplevelse är det inte. En annan förvånansvärt lätt konstruktion är förresten bommen som håller insynsskyddet i bagageutrymmet, den ser rejäl och tung ut men min två-åring skulle lugnt ta den på axeln.

Baksätet är väldigt upprätt i ryggen och ser betydligt obekvämare ut än det är, men när man sitter är det skönt, med mycket bra plats för benen bakom mig själv ( jag är ju ändå hela 176 cm). Sittdynan är ok för mig, är man längre blir det kanske jobbigt efter några mil. Dock är sidostödet obefintligt bak, vilket är positvt när man vill få plats med 3 vuxna i baksätet men obekvämt när pappa vill köra inspirerat på kurviga vägar, tur då att ungarna där bak sitter i egna stolar med rejäla sidostöd.
Mazda CX-5 är gjord för att köras och det märks, bilen – chassit och hjulen kommunicerar bra vad som händer, det kan upplevas som lite småstötigt i låga hastigheter men märks allt mindre över 30 km/h.
Den Mazda CX-5 som testats har 2,2 liters dieseln kopplad till en sexstegad automatlåda och fyrhjulsdrift. Motorn har bra drag och svarar fint och växellådan växlar både upp och ned utan konstigheter, självklart hänger det också ihop med att bilen är förhållandevis lätt och att 2,2 dieseln är stark och orkar fint med även på lägre varv. Som du redan förstått är bilen underhållande att köra och man kan ta kurvor i hastigheter som min vanliga CR-V bara kan drömma om. Bromsarna ger ett säkert intryck och biter till bra när det behövs. När man kör Mazda CX-5 märks säkerhetssystemen väldigt lite, de känns inte begränsande, men ibland lyser det till i en liten lampa längst ut i backspegeln när man har någon i döda vinkeln och vingelvarning hjälper dig att hålla dig till din fil.
Mazda CX-5 har också start/stop och den känns väl integrerad, den stannar inte förräns motorn har bra arbetstemperatur och det härliga är att du kan styra den själv med bromspedalen (sen kan start/stop också förstås helt slås av om man så önskar). Trycker man lätt på bromsen kan du stå vid ett rödljus med motorn igång men trycker du lite mer på bromsen stängs motorn av, väldigt praktiskt och subtilt, Mazda har överlåtit till föraren att bestämma om det är värt att stänga av motorn, föraren vet ju bättre än bilen om stoppet är långvarigt (rödljus) eller om man bara ska släppa fram någon snabbt vid ett övergångsställe. Motorn startar med ett lågt boffande som från en dämpad lufttrycksmaskin utan att det rister i bilen eller dieselknattrar. Precis som var fallet i BMW 5-serie upplevs start/stop som en väl integrerad del i bilens funktionalitet och inte som ett sent påkommet appendix.
Vägljudet är närvarande i alla hastigheter men man kan föra en diskussion mellan fram och baksäte i ca 100 km/h utan att anstränga sig – därefter slår man gärna på stereon som hade bra tryck och hördes fint även i baksätet, lovande för sommarens bilsemester och senaste Absolut Kidz skivan kanske?
Mazda CX-5 är inte en bil för familjen som behöver mycket utrymme och stor lastflexibilitet, men den räcker längre än man kanske kan tro. Bagageutrymmet är djupt och lastgolvet är ganska lågt i förhållande till baksätets ryggstöd vilket ger en bra stuvhöjd utan att man behöver ha galler eller dylikt för att skydda passagerare från projektiler vid en krock. Hjulhusen inkräktar en del på det plana golvets bredd men det är tillräckligt brett för att få in en barnvagn.
Baksätet fälls med några flärpar från bagageutrymmets sidor (40/20/40) så det är enkelt att öka utrymmet om man inte har barnstolar i baksätet förstås. Den lilla flärpen/handtaget för att enbart fälla mitten sätet var en detalj som jag tyckte om (vet inte riktigt varför dock). Det blir inte helt plant med baksätet fällt, men när man lägger lite vikt på på den sluttande delen sjunker det ner lite mer. Insynskyddet sitter ganska högt och man behöver inte ta ut det om man ska lasta en barnvagn vilket är jättebra, det följer även med bagageluckan vid öppning så det man stuvar kommer alltid att hamna under skyddet. Om man vill ta bort insynsskyddet är bommen lätt att avlägsna och den väger, som tidigare nämnts, läskigt lite. Lyfthöjden från mark till bagagerumsgolv är fullt acceptabel för min längd men högre än en vanlig kombi eller min Honda för den delen. Minus får Mazda CX-5 för att baksätenas ryggstöd inte kan lutas bakåt om man vill undvika att bakåtvända barnet skitar ner med skorna samt för att man inte kan skjuta baksätessoffan lite framåt för ökat bagageutrymme.
Montering av isofix stolar är enkelt och arbetshöjden bra när man ska hjälpa ett framåtvänt barn på plats. Dock är det en bit att luta sig in för att lotsa säkerhetsbältet in i låset, man behöver inte lägga sig över barnet som i t.ex. BMW 5-serie men helt enkelt är det inte att nå. Bakåtvänd bilbarnstol med remmar är jättelätt att hitta bra förankringsställen till under passagerarstolen, dock måste främre passageraren vara beredd att flytta fram en hel del och försaka en del knä och ryggkomfort med en sådan stol bakom sig. Givetvis kan man stänga av främre airbagen om man hellre vill ha ett barn fram.

Bakdörrarna är ganska smala och höga men öppningsmånen är god och det upplevs inte som en för liten öppning när man ska lyfta in och spänna fast ett bakåtvänt barn, arbetshöjden är också bra. Bakåtvända barn ser ut bra under färd medans kuddsätade framåtvända barn under 115 cm sitter lägre, de ser ut men inte med massor av marginal som var fallet i t.ex. Ford Galaxy.
Mazda CX-5 är en säker bil med 5 stjärnor i EuroNCAP 2012 (då den testats efter den nya tuffare skalan) och den har en hel del stödsystem som hjälper dig som förare att hålla koll på döda vinkeln, hålla dig till din fil etc (om du väljer Advanceplus får du full pott i detta avseende).
Mazda erbjuder 3 års nybilsgaranti/10 000 mil, 12 års rostskydd och upp till 10 års Mazda Assistans om man ser till att göra service hos Mazda. Mazda är ju kända för att deras bilar rullar på bra, inte som Toyotas kvalitetsrykte kanske men bättre än många andra.

Den testade bilen har en 2,2 liters diesel på 150 hk som enligt Mazda ska dra 0,55 l/mil blandad körning och 0,64 l/mil i stadstrafik. Jag brukar landa mellan angiven blandad och stadsförbrukning i mina familjebilstester men testbilens snittförbrukning säger något helt annat när jag lämnar tillbaka den… Det var en del kallstarter och jag accelererade väl någon gång extra men det är något som inte stämmer och jag får återkomma med riktiga siffror när vi (jag och Mazda) kollat vad som är galet. Eventuellt var motorn inte helt inkörd, diesel behöver ju helst några tusen mil innanför västen men det förklarar inte allt.
Mazda CX-5 finns också som 119 grammare – då som framhjulsdriven manuell med 2,2 liters dieseln på 150 hk. Oavsett om du vill ha en 119 grammare eller en CX-5 med fyrhjulsdrift och kanske automatlåda skulle min rekommendation vara att välja 150 hk versionen av 2,2 liters dieseln, den kommer att räcka dig gott och väl, den hade (och jag tror inte att jag säger detta) kunnat bantas till 130 hk – i Mazda CX-5 är det nämligen inte bara motorn som ger den sköna körupplevelsen utan chassit och viktåterhållsamheten är de stora komponenterna tillsammans med rapp styrning och schyssta bromsar. Ett tjog hästar under huven hit eller dit spelar ingen roll när så mycket annat är trimmat för att stödja (och fram-mana…) aktiv körning.

Har du barn (max 2) som sitter framåtvända (oftast från 4 år) och söker en körglad och nätt SUV med god lastförmåga där säkerhet, miljötänk och buspotential finns inbyggt redan från början så skulle jag ta med resten av familjen till en Mazda handlare och provköra. Det är ingen premiumbil byggd för lugn konversation i 200 blås på Autobahn men den har nästan allt annat till en för många hanterbar prislapp.

EmailShare

23 reaktion på “Mazda CX-5 – familjebilstestad!

  1. Vad landade testförbrukningen på egentligen? Har tidigare hört siffror på en bit över 0.8 i verklig förbrukning för denna motor.

    • Jag landade på 0,87 l/mil under testet men vissa sträckor var snittet väldigt högt vilket fick mig att fundera på om det var något fel med testexemplaret, vilket jag också förmedlat till Mazda för översyn. Men det var vinterdäck, kallstarter och ej inkörd motor, samt en ”allmän” varningslampa som lös av och till under testet. När bilen var varm och jag körde i lugnt flytande stadstrafik hade jag snitt på 0,67 l/mil så den angivna siffran 0,64 l/mil i stadstrafik är inte tokig, man når nog den med sommardäck.

      • Hej Magnus.

        Jag skulle om jag vore dig ta en till runda med mazda. Jag har en 2,2 med framjulsdrift. gått nästan 3000 mil.(så den borde vara inkörd) 90% av dom på landsväg med farhållaren på. (100 väg) och en förbrukning på 6,5. enligt spec skall blandad körning vara 4,6. Det betyder 50% högre förbrukning än vad tillverkaren anger. Och jag antar att du inte blir förvånad när jag talar om att mazda inte hittar några fel…….

        • Låter inte kul! Jag har sedan testet av CX-5 testat samma motor i en Mazda6 och då håller den utlovade nivåer – känns som att du borde ha ett case för reklamation?? Vet inte vad gränsen för falsk marknadsföring är i anslutning till förbrukningssiffror men 50% högre förbrukning på farthållare är svårt att bortföklara. Jag skulle kolla med Teknikens värld om de fått in liknande klagomål – de drar ju ibland såna här case.

  2. Pingback: Kia Sportage – familjebilstestad! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  3. Pingback: Små och mellanstora suvar – glöm de små! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  4. Pingback: Familjebilstestet – hjälper dig hitta en bra bil till din familj | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  5. Vilken superb blogg du har! Slumpade in igår och fastnat för kloka ord.

    Jag är jättesugen på Cx-5 med sportpaket. Har du testat stora dieseln också? Eller kan man nöja sig med bensinaren?

    • Tack för omdömet! Jag testade 150 hk dieseln och den stora har väl 25 hk till. Jag skulle nog nöja mig med bensinaren, den typ av busbil som CX-5 är gör sig nog bäst med bensin såvida man inte lastar in en rejält mkt större diesel, t.ex. den X3 3.0d som jag testat tidigare var riktigt busig men då var det ett helt annat vrid i motorn. Jag skulle inte stirra mig blind på hästkrafterna, både CX-5 och Mazda6 erbjuder kanonfin balans och härliga chassin, det är det som gör dem härliga körmaskiner, inte exakt hur snabba de är från rödljuset.

  6. Pingback: Familjebilar i olika kategorier – bästa familjeSUV för dig 2013! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  7. Saknar tillval för vinter i denna bil. Fanns ingen dieselvärmare, ingen elupvärmd vindruta etc. Blev det att skrapa rutor när du hadde denna eller fanns något vettigt defrost system? var värmesystemet bra i bilen i övrigt?

    • Jag är van vid en CR-V 2007 så vad som är ett ”vettigt” defrost system blir lite relativt :-) Jag fick skrapa rutor ja, men värmen i bilen upplevde jag inget fel alls på, men det var inte heller snorkallt under testet. Generellt tycker jag dock att t.ex VW upplevs som bättre vad gäller att värma upp kupen och behålla värmen jämfört med alla japsare och koreaner. De är inte dåliga men värmen känns mer lättflyktig i dem, lite som skillnaden mellan el och vattenburen värme i huset.

  8. Mycket bra test, objektiv framför allt. Själv har en cx5 sport med 175 hp 4×4 och vill lägga till en kommentar angående 150 hp diskussion.
    Har kommit i söndags från skidsemester. Hade 2par skidor och ett snowboard med tillhörande pjäxor och mycket annat-i bagaget och min kära fru som passagerare. Precis som beskrevs i testet, man är skeptiskt när man ser japsen med klena stolar, med ”oväsen” i kupé, dålig röstskydd, säkerhet mm. bara för att dem liknar inte dem premium bilar ….Men sitter man bakom ratten i 12 timmar på väg hem, på isiga vägar, med varierande fart förhållande, blir man jätte glad och nöjd när man är hemma och drycker kafé och är lika tröt som om det var en 100 tusen dyrare premium bil.
    130 hp (diesel) skulle räcka got om väl, men jag ångrar inte det minsta att jag valde 175 hp. Acceleration i kombination med 4×4 är enastående och mycket säkrare (egen åsikt), men valet är personligt, beroende vad man är ute efter. Saknar du nerver att köra i två timmar bakom en som kör i 50 km/h på landsväg och accelerar till 80 på rakan, köp med många hästar, det blir säkrare, bryr du dig inte, det räcker 150 hp och det blir över som dem beskrevs i testet.
    När det gäller förbrukningen, tycker jag att den ligger något högre än som mazda deklarerar, jag har med fyrhjuls drift,man. växel., vid fart mellan 70 och 90 nästan 100 mil enligt bilens datorn. Partikel förbränning kommer ofta emellan (beroende på hur man kör) som sänker återstående miltal i kombination med att den är så roligt att köra aktivt, sänks miltal lätt till dryga 70 mil per tank. Jag pendlar varje dag Malmö-Lund och tankar i snitt efter 80 mil upp till 50 liter
    Jag är nöjd, det är inte nissan micra eller liten polo…
    Mitt val stod mellan volvo xc60 (drömde om bmw 5 suv) som jag alltid velat ha och cx5 men prislappen gjorde sitt. Ska man gnälla om att cx5 är för enkel, inte så många lampor i instrument panelen fast är mycket bra utrustad och är ”bullrig”, inte snygg, fast jag tycker att den är lite sexig hehe ska man köpa dyrare bil och inte klaga.
    Glömde att skriva att jag märker väldigt lite av omtalade buller ( kanske vi alla är lite bortskämda:)) pga att man antingen vänjer sig eller min cx5 har sååååå himla bra BOSSE stereo som kompenserar ”obehag”.
    Mycket, mycket bra test, jag kan säga efter 120 mil, mycket, mycket bil för pengar.

    • Har lika dan CX 5a partikelrengöringen var 50 mil kör e del stadstrafik, förstör medelförbrukningen, lika så klättrar man upp i hastighet till 120 så har man genast en förbrukning på närmare 0,9 än 0,8
      de bästa är att liga på 70-90 km/h då har man en snitt förbrukning på ca 0,7 -0,75
      Angående Bosse stereon blev jag lite besviken vart är mellanregistrets inställningar, men basen låter ju utmärkt.
      mycket lullull för pengarna fulltutrusad med det man behöver skulle vilja önska är elektrisk öppning och stängning av bakluckan när man har händerna fulla.
      Bilen har rullat idag 425 mil så jag hoppas förbrukningen sjunker något

  9. Pingback: Gästinlägg – 4wd för trebarnsfamiljen – det blev en XC70 | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  10. Pingback: 3 x SUV-crossovers testade av Carbuyer - SUV Test

  11. Håller med alla om att den har alldeles för hög bränsleförbrukning. Köpte 2013 en CX5 175hk automat diesel modellår 2014 som drar 0,75 på landsväg. Är betydligt mer än vad Mazda går ut med. Har varit i kontakt med Mazda Sverige ett antal gånger och dom tycker det är fullt normal förbrukning för en så stor bil. Om det är så ska man väl gå ut med det i faktainfo.? Innan skyllde dom på mitt körsätt och att bilen var så hög och flyttade så mycket luft. Efter det körde en servicechef på bilfirman där jag köpt bilen körde 50 mil landsvägskörning med en förbrukning på 0,72. Fullt normalt säger Mazda. Bytte ut min XC90 2003, automat, bensinare som drog 0,9 på motorväg i hopp om att få en förbrukningssnålare bil, men det blev bara marginellt mindre förbrukning.
    I USA stämmer runt 200000 Fordägare Ford p.g.a. marknadsföring om mycket lägre bränsleförbrukning än vad deras bilar egentligen drar. Mig veterligen fick dom rätt och blev kompenserade.

    • Vet inte om jag tycker 0,7x är så farligt med tanke på vikt/storlek. Bilen är dessutom 4×4 och med Automat. Hade tidigare en BMX 520d som förvisso var lite snålare. Då 0,68 – 0,7. Nu har jag en CX5 med 175hk diesel som drar ca 0,75.

      Visst önskar jag att det vore lägre. Men ärligt talat är inte skillnaden stor mot min tidigare bil. Dessutom så har BMW haft ett rykte om sig att göra snåla/effektiva diesel motorer.

      Kontentan är som vanligt. Köp ingen tung bil med stor motor och 4×4 om det är minimal förbrukning som ska stå i första rummet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>