Ford Galaxy – familjebilstestad!

Under första ruskveckan i november har en Ford Galaxy 2,2 TDCi familjebilstestats för att kunna ge dig en bild av hur Ford Galaxy funkar i verkligheten, i din värld utanför den varma och väl upplysta bilhallen där hämtning och lämning, storhandling och barnvagnar regerar. Det råder väl egentligen ingen tvekan om att Ford Galaxy funkar för familjen; det är en rejäl sjusitsig minibuss/MPV som gett avkall på design (inga sluttande bakluckor här inte!) för att kunna vara en flexibel storlastare – och det är den verkligen; utan de två sista sätena uppfällda så kan du stuva tills du tröttnar eller tills du nått gränsen för baksätenas nackstöd. Ford S-MAX är den lite snyggare lillebrorsan som säljer bäst av de två i Sverige men Galaxy erbjuder mer för den som behöver 7 riktigt användbara säten, även vuxna kan sitta längst bak i Galaxy utan att klaga (på en gång i alla fall).

Den Ford Galaxy som testats var rikligt utrustad för att visa vad Ford kan åstadkomma och säkerligen kommer du inte att kryssa för alla tillval och paket som testbilen hade. Under huven sitter dessutom en 200 hk dieselmaskin på 2,2 liter som säkerligen inte är gemene mans val, men motorn är egentligen inte jätteviktig för det du behöver Galaxyn till – nämligen att hålla partner och ungar nöjda i vardagen.

Den Ford Galaxy som provkörts är utrustad enligt följande:

Ford Galaxy 2,2 TDCi Automat (6 växlar) …….374 800 kr

Tillval (se längre ner)………………………….. ….ca 100 000 kr

Totalt pris…………………………………………………….471 000 kr

Ford Galaxy är ju primärt en praktisk bil som har fått mer och mer utrustning över tiden men utan att egentligen göra avkall på dess grundfunktion, nämligen att kunna transportera människor och svälja grejer. Den Ford Galaxy som testats har kraftigaste dieseln på 200 hk och ställbart chassi, men efter att ha testat Sportläget och lite acceleration en gång så är jag nöjd. Missförstå mig rätt, trycket i motorn och styrning/chassi är helt ok så det är inget fel alls med bilens prestanda, förutom att allt övrigt med bilen signalerar komfort och jag blir liksom inte sugen på aggressiv eller inspirerad körning. Med sju vuxna i bilen åker dock chassiläget ”Normal” i samt den automatiska nivåregleringen hjälper till att hålla ordning på vikten så dessa tillval har givetvis en funktion att fylla beroende på hur bilen ska användas.

Förarmiljön är bra – man sitter bekvämt och kan enkelt hitta en bra körställning. Känslan i knappar, vred och touch display är helt klart godkänd, den manuella handbromsen är någon form av flygplansinspirerad ”nu lyfter vi!” spak som gnekar när man drar åt eller släpper upp den – inte helt coolt men automatisk parkeringsbroms finns som tillval… Mycket av den information som multidisplayen i mitten visar kommer också upp mellan varv och hastighetsmätare och det funkar ganska bra att navigera menyer etc efter några timmars invänjning. Jag saknar en tydlig klocka som finns när multidisplay är avstängd men när den är avstängd visas inte back-kameran, så den är på mestadels. Via displayen kan man ställa in all sköns grejer och även hantera flerzonsklimatanläggningen så att ungarna där bak kan få ökad värme utan att vi i fram behöver svettas ihjäl.


Från förarsätet är runt-om sikten riktigt bra, det finns också en liten ruta i A-stolpen som avhjälper en vanlig blind spot. Testbilen har dessutom Driver’s Assistance 3 paketet (ca 26 000 kr) som har varning för döda vinkeln (BLIS) samt Driver Alert, Lane Departure Warning, Helljusassistent, Adaptiv farthållare (ACC) och IVDC (inklusive nyckelfritt låssystem). Det betyder bland annat att ratten durrar om man inte håller sig till sin fil, farthållaren håller avståndet till bilen framför och helljuset slår av och på automatiskt – ett mycket bra paket om man tillbringar många mil i bilen. Dock krävs att man också har ett ljudsystem som har Bluetooth men åker man mycket är det ju ingen tokig investering heller.

Bakåtsikten är godkänd, nu hade testbilen svarta rutor i bak (vilket man vill ha) men det inverkar förstås på siktmöjligheterna när det är lite skumt ute – de yttre backspeglarna hjälper till och visar mer av backen när man backar men back-kameran är tacksam att ha. Dock funkar den riktigt dåligt i mörker, jag kan knappt se skillnad på gräsmatta och uppfart när jag testbackat sent på kvällen.

Att köra en Ford Galaxy är väldigt odramatiskt och allt med bilen upplevs som förutsägbart i trafik – det är lätt att glida in snyggt till kanten vid dagislämning, man vet var man har hjulen och den fyrkantiga bakdelen gör dessutom att den är relativt enkel att fickparkera (om man bortser ifrån alla hjälpsystem som piper förstås). Bromsarna känns schysst dimensionerade och biter till bra när man ökar trycket på pedalen. Bilen gör sig bäst i lugnt innerstadsmak eller på långväg – den är inte supertyst i högre hastigheter men man hör bra vad de i första baksätesraden säger i 100 km/h i alla fall utan höjningar av röstläget. Som tidigare nämnts,  Ford Galaxy inbjuder inte till buskörning och när man kör snällt kommer den bäst till sin rätt – dock är det förstås inte fel att ha lite reservkraft att ta till när man ska snabbt upp i hastighet så de minsta motoralternativen skulle jag testa ordentligt innan jag slog till såvida du inte köper en Galaxy endast för att ha inomskärs för hämtning och lämning.

Komforten i Ford Galaxy är det som sagt inget fel på, dock rullar bilen en del i sidled över ojämna farthinder och det slår ibland lite hårt från däcken på små potthål och skarvar – man vänjer sig dock snabbt. Den sexväxlade automatiska växellådan är ibland lite ovillig att växla upp med högt motorljud som följd, även ibland vid motorbroms växlar den inte ner helt silkeslent men detta märks primärt när jag är ensam i bilen – den är ju byggd för att hantera betydligt tyngre last. Galaxy finns med PowerShift-lådor till vissa motorer så hör med säljarna i hallen – kanske kan du få provköra båda automatlådorna.

I Ford Galaxys vanliga baksäte sitter man bra på skjutbara säten och det finns gott om benutrymme så kan man också ge hygglig plats till de två längst bak om de behöver mer benutrymme. Ryggstöden kan också vinklas så en tupplur i baksätet är inget problem. En vanlig negativ aspekt med barnstolar och sjusitsiga bilar är att man måste planera var man sätter bilbarnstolarna så att det finns ett säte som kan vikas fram för åtkomst till sista sätesraden. En remmad universalstol (som min Britax Highway) flyttar man ogärna på men en isofix stol är ju dels enkel att ta loss eller så kan den få plats på mittensätet om du har rätt storlek på dina barnstolar (och barnen klarar av att sitta bredvid varandra förstås). De två sätena längst bak har dock inte isofix så där är det babyskydd eller gammaldags bilstolskudde som gäller om barn ska åka där. Givetvis kan man sätta ett barn fram om man stänger av krockkudden också, nyckelavstängning kan fås mot ett mindre pristillägg.

Isofixstolar är inget problem att montera, bälteslåset sitter inte heller för nära isofixfästena så det är väldigt enkelt att spänna fast ett barn; arbetshöjden är perfekt (för mina 176 cm) och det är gott om utrymme i den stora bakdörren så i och urlastning av barn funkar grymt bra. Likaså för bakåtvända barn, dörröppningen är stor och man behöver inte böja sig eller riskera att dunka lillans huvud i övre dörrkarmen när man hjälper ett bakåtsittande barn på plats heller. Att montera en remmad bilbarnstol kräver lite mer trixande men det är enkelt att hitta bra ställen att fästa remmarna i och det finns gott om utrymme på golvet framför baksätet så att man ska kunna komma åt. Annat var det när jag testade BMW 525d

Barnen trivs bra i bilen under färd, de kan se ut riktigt bra tack vare låga rutor och brickorna bakom de främre sätenas ryggstöd ledde till glädjetjut hos femåringen. Bilen är som gjord för att stuva ungar med andra ord… förutom på en punkt – de stora bakdörrarna funkar ju jättebra när man är ensam på en parkering eller har lyckats få en ”familjeplats” utanför Ica Maxi, men står man trångt parkerad så är det inte kul alls. Det finns bara en medicin och det är att Ford fixar skjutdörrar – det har de på andra modeller och jag hoppas innerligt att det kommer på en eventuell uppföljare till Galaxy. I min värld är bristen på skjutdörrar lite av en walkover seger till nya Sharan/Alhambra – som ju Galaxy också var systerbil med i tidigare versioner.

Galaxy är en mycket flexibel bil och utrustad med galler bakom baksätet så kan man lasta hur mycket och högt som helst. Dubbelvagnar, packning, en fotölj – ja det är bara att hiva in. Bagageluckan är stor, utrymmet är fyrkantigt och lyfthöjden löjligt låg – bilen formligen skriker ”Lasta mig full!” Baksätena (främre baksätesraden) kan vikas individuellt (40/20/40) och även skjutas framåt om man behöver några centimeter lastgolv till. De två sätena längst bak fälls ner i bagagegolvet men det blir inte helt jämnt, dock är det inget som stör. Med det två extrasätena uppfällda får man in några matkassar och en Maclaren vagn så det blir takbox som gäller och man måste få plats med mer. Med endast ett av de bakersta sätena uppe (så bilen är 6 sitsig) hittar man en bra balans, man får in en vanlig barnvagn eller annan packning (fotbollssäcken för knattelaget?) samtidigt som bilen ändå tar 6 personer bekvämt till resans mål. Bagageluckan är som sagt stor och kanske lite tung, när det är minusgrader ute orkar den inte upp helt så man får hjälpa till lite extra för att få den i topp.

Förvaring av mindre grejer i Ford Galaxy hanteras av diverse mindre fack men när de inte räcker till så är ju de nedfällningsbara facken i takkonsollen duktiga på att svälja solglasögon, ritblock och annat. Dock verkade låsmekanismen på ett av testbilens takfack lite trött så i gupp öppnades takfacket – och då var det dessutom tomt. Taket på testbilen har även glaspartier och det är en trevlig och uppskattad ljuskälla för de akteröver i bilen, dessutom finns små gardiner som man kan dra för om det blir för direkt solljus. Annan bra att ha utrustning är givetvis tonade rutor samt solskyddsgardiner på bakdörrarnas insidor.

Ford Galaxy är en säker bil med 5 stjärnor i EuroNCAP och med Driver’s Assistance paketet hjälper den dessutom dig som förare att förebygga eller undvika farliga situationer. Ford erbjuder 2 års nybilsgaranti, 1 års Ford assistans (förlängs om man servar hos Ford), 1 års lackgaranti och 12 års rostskyddsgaranti. Inget under av garantigenerositet alltså men acceptabelt om man tittar till konkurrensen. Förbrukningsmässigt för den testade Ford Galaxy 2.2 Duratorq TDCi med 200 hk och automatlåda anger Ford 0,94 liter diesel/mil i stan, 0,58 l/mil på landsväg och 0,71 l/mil i blandad körning. Jag landar på ca 0.85 l/mil under mitt test och det stämmer ganska bra, det har varit mest blandad körning med mer dragning åt stadskörning än landsväg och som sagt, ingen buskörning alls faktiskt – det är liksom inte det Ford Galaxy är till för.

För att summera skulle jag rekommendera dig att fundera igenom din behovsbild och titta efter hur djup din plånbok är. Ford Galaxy finns att få med 7 olika motorer ( alltifrån 1.6 liters bensin, till en bensin/etanol variant samt en hel radda dieslar) och givetvis har du också att välja på manuell eller automatlåda för många av motoralternativen. Automat finns dessutom som vanlig automat och Powershift beroende på motor . Till detta finns 3 utrustningsnivåer (Trend, Ghia, Titanium) och en massa paket där jag särskilt vill framhålla Driver’s Assistance paketet. Ford Galaxy är en grym familjebil där de flesta nybilsköpare kan hitta en kombo för sina behov och plånbok – man får en flexibel laståsna för den stora familjen, dock med ett tydligt minus för att den inte har skjutdörrar.

Andra tester:

http://www.teknikensvarld.se/2011/03/03/14254/alpin-sjukamp/

http://www.automotorsport.se/artiklar/biltester/20080401/voyager-mot-galaxy-rymdresan

http://www.bilsport.se/nyheter/77754/galaxy-och-s-max-fords-familjebussar-provkorda/

http://www.gp.se/motor/tester/1.17133-ford-galaxy-2-0-tdci-giha

http://www.vibilagare.se/alltom/Ford/Galaxy

http://bil.guide.dk/MPV%20&%20minibus/Ford/Familie/Ny%20bil/Jobbil/Test_af_Ford_Galaxy_2066024

http://www.klikk.no/motor/bil/article484585.ece

http://www.whatcar.com/car-reviews/ford/galaxy-mpv/summary/25566-7/

http://www.topgear.com/uk/ford/galaxy

http://www.autocar.co.uk/car-review/ford/galaxy

EmailShare

6 reaktion på “Ford Galaxy – familjebilstestad!

  1. Pingback: Hyundai Santa Fe – första testintrycken | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  2. Pingback: Ska du köpa 7-sitsig minibuss? | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  3. Pingback: Familjebilar med plats för 6 eller 7, glöm inte Coop testet! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  4. Hej! Vilken bra genomgång! Vi har just köpt en Ford Galaxy och är nöjda. Tills vi skulle sätta in en bakåtvänd bilbarnstol…det finns ju ingenstans att fästa remmarna?!?! Vi hittade inga i alla fall. Jag skulle vara jätteglad om du kunde hjälpa oss – var fäste du remmarna? Kommer du ihåg?
    Hälsningar Kristina

  5. Helt otroligt. En så stor bil, och så har den ett bagageutrymme som en Polo med alla säten i bruk. Varför är det så med alla 7-sitsiga oberoende av hur stora de är? Det är ju ingen skillnad på en zafira och galaxy. Vart tog den metern vägen??

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>