Extrautrustning och tillval som du behöver och det du kan skippa

I AMS nya nummer tar man upp värdeminskning och vilka tillval/extrautrustning som man man kan skippa samt det som är bra för andrahandsvärdet.

Att välja smart när du sitter med tillvalslistorna kan spara dig tusentals kronor både på en gång men det finns också pengar att tjäna ur ett värdeminskningsperspektiv, vem köper t.ex. en begagnad XC90 som bara har 5 säten när de flesta har 7? En viktig aspekt att fundera på när man tänker kring värdeminskning är vem som kommer att köpa bilen av dig i framtiden när du ska byta? Hur ser målgruppen ut? Med vissa bilar är det ganska enkelt, en V70 eller annan traditionell familjekombi kommer säkert att köpas av någon som har familj men särskilt SUVar kan vara betydligt lurigare.

Ta min Honda CR-V t.ex… de människor jag ser åka runt i Honda CR-Vs är dels barnfamiljer som jag själv men nästan vanligare är äldre par, typ 60 plussare där barnen är utflugna och man vill ha en lite högre och driftsäker bil med plats för den (i brist på hemmaboende barn) bortskämda hunden. Jag ser inte många unga DINKs ränna runt i CR-Vs – då åker de nog hellre Nissan Juke eller BMW X1 eller liknande om de nu har ett SUV behov.

Så skulle jag köpa en CR-V idag skulle jag välja i tillvalslistan så att mina familjebehov fylls (dragkrok, takräcken/takbågar, motorvärmare, etc – mer om detta längre ner) och sedan fundera på vilken målgrupp som de valda tillvalen/paketen/extrautrustningen passar och då kanske välja till något som jag inte direkt behöver men som kanske begagnatköparen efter mig kommer tycka ha stort värde – detta är ingen exakt vetenskap så man kan ju aldrig veta att man gör rätt, men t.ex. lastskydd/galler bakom baksätet kommer antagligen att tilltala både barnfamiljer och 60 plussare med vovve, så det kan vara ett bra komplement även fast jag inte skulle valt det enbart för eget behov – dock kommer jag säkert att använda det om jag väl har det.

Generellt kan man ju säga att t.ex. Navigation är ett dumt tillval, det är den typ av funktionalitet som åldras snabbt och det är nog smartare att köpa en billig fristående navigationsutrustning. Dock är ju biltillverkarna smarta och vill man ha back-kamera så måste man ha en display och har man en display så måste man ju också ha Navigation… Således kan man bli inlåst i dyra tillval även om den primära funktionen som man behöver (back-kamera) inte i sig är så dyr.

Ur ett familjebilsperspektiv så finns det några tillval och extrautrustning som man bör slänga in:


Flexibilitetdragkrok, takräcke/takbågar, fällbart framsäte (tillval på vissa bilar), enkel fällning av baksätet från bagageutrymmet, Stow’n Go paket eller liknande ”lasta” paket – gäller framförallt MPVs/minibussar. Riktigt tonade rutor bakom B-stolpen är också grymt bra att ha även om det ser lite bondigt ut på vissa bilmodeller.

Säkerhet – extrakrock-kuddar, urkopplingsbar krock-kudde fram (ibland tillval), isofix fästen, öglor i golv för bakåtvända bilbarnstolar, trötthets-, dödavinkeln- och vingelvarnare, lastnät/galler för bagageutrymmet och andra prisvärda säkerhetssystem.

Säljbarhet – en familjebil kommer att skitas ner, stökas om och kräkas i (jag rengjorde faktiskt en kaskadkräkning i baksätet igår!!) därför ska du ögonaböj se till att fixa gummimattor, både för kupe och bagageutrymme, gärna läderklädsel om den är prisvärd och då kanske inte vit till färgen, sparkskydd under barnstolarna eller helskydd (täckfilt) för baksätet. Gör det innan en unge släpps i närheten av bilen!

Om jag vore dig skulle jag skita i panoramaglastak eller liknande om du måste vända på slantarna för att få dem att räcka till något av tillvalen som jag nämnt ovan – det är jättetrevligt men glastak men har du inget kommer du inte att veta vad du saknar – men när du torkar kaskadspya eller slyngelslungad mjukglass kommer du att tacka din lyckliga stjärna för att du har skydd på sätena och förhoppningsvis en lättavtorkad läderklädsel därunder.

Håller du med eller inte? Kommentera gärna.

 

EmailShare

En reaktion på “Extrautrustning och tillval som du behöver och det du kan skippa

  1. Pingback: Familjebilar med plats för 6 eller 7, glöm inte Coop testet! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>