Nya Honda CR-V 2013 – första intrycken

Givetvis har vi sett en hel del ströbilder på nya CR-V under ganska lång tid men nu är väl i stort sett all info ute – riktiga journalister har till och med fått provköra den – således dags för lite kommentarer från en som äger en modell av den numer ”gamla” karossen, en stackare som riskerar att värdeminskningen tilltar eftersom modellen tar ett stort kliv framåt på alla sätt och vis… Min CR-V (2007:a) är förvisso gammal redan och den faceliftades 2010/2011 (då jag också familjebilstestade den) men den uppgraderingen gick ju nästan inte att se med blotta ögat.


En besvikelse är att nya Honda CR-V inte kommer med sju säten vad jag fattat, hade de inte kunna klura till det och klämt in två nödsäten så hade ju saken varit biff, jag skulle skriva på för en 2013 på en gång. En annan stötesten har varit att främre passagerarkudden inte gått att stänga av – det borde funka på nya modellen men jag har inte faktakollat det än. På säkerhetsområdet får vi hoppas att nya CR-V lyfter sig från sina 4 EuroNcap stjärnor till 5 i den nya tuffare skalan.

Designmässigt så är väl fronten en ganska logisk Hondaifiering av rådande trend, baken däremot kommer jag nog att måsta vänja mig vid lite – det är svårt att sätta fingret på det men den känns lite oväntad och överdimensionerad men samtidigt är den inte over the top heller – får suga på bakdelskaramellen ett tag (usch, det lät inge vidare)…

Tester:

http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/120303.pdf

http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-honda-crv-2012-40236

http://www.gp.se/motor/tester/1.1075771-diskreta-nyheter

http://bilmagasinet.dk/article/157500-forste-test-overbevisende-honda-cr-v/gallery/626008

EmailShare

9 reaktion på “Nya Honda CR-V 2013 – första intrycken

  1. Pingback: Gästinlägg: Mats krockade med en älg på väg hem från semestern | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  2. Pingback: Extrautrustning och tillval som du behöver och det du kan skippa | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  3. Jag har också en cr-v, en sen 08′a som jag nog byter till en ny nu. Honda i Örebro får in sina demobilar 6 nov så jag kom via mitt intresse för den nya åt att få den som lånebil när min är inne på 18000 mil service samma dag, vet inte om jag blivit särbehandlad för att man har haft 12000 mil i en 06′a innan och har med andra ord gett dem en del intäkter över åren. Att demobilarna kommer runt den 6 nov borde innebära att du också kunde komma åt en för test därikring! följer din blogg och tycker den är kanon, tack!

    • Det låter lovande och du verkar ha tur eller få VIP behandling, när jag har min på service får jag betala för att ”låna” en Honda Jazz över dagen… Meddela gärna vad du tycker om nya CR-V i en kommentar, har inte stora förhoppningar om att hinna få in en provkörning av den under närmaste veckorna.
      Tack för omdömet om bloggen, gör mig glad en lördagsmorgon som denna när två-åringen just använt den vita soffsittdynan som underlägg till en teckning med lila tuschpenna (!?), och jag spenderat följande halvtimme i tvättstugan med Vanish, tvättmedel och gnugg. Fingertopparna är snart bortnötta… Så går det när man gör sig till, låter frugan få frukost på sängen och således vänder ryggen till de små odjuren i (typ) 2 sekunder…

  4. Pingback: Nya Honda CR-V 2013 – vad vill du veta? | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  5. Även om krockkudden går att stänga av så har jag ändå valt att sätta barnet i bak i vår bil. Jag litar lixom inte till 100% på dessa avstängningar även om man säger att det är ingen fara. Att ha barnet bakvänt bak i bilen har faktiskt funkat bättre än jag trodde, har endast åkt åt sidan 2ggr för att stanna på hela perioden vår dotter satt bakvänd bak. Hon vande sig snabbt.

    • Jag känner mig också tryggast med barnen bak, även om sprängladdningen till airbagen är avstängd så sitter ju ungen ändå på en explosiv laddning och man vill kanske inte vara undantaget som bevisar regeln. Kruxet kommer dock när man har 3 barn som alla kräver skrymmande stolar och de alla ska få plats där bak, kan man då ha en unge fram så behöver man oftast inte gå upp en storleksklass bilmässigt. En släkting kör 3 småttingar i en V70 men då har de tagit ut airbagen också (eller snarare beställde de en ny bil för några år sedan utan passagerarkrockkudde fram).

  6. Automotorsport skriver i sin provkörning av nya CRV : ”vår provbil har en bensinfyra på 2,4 l som ger 185 hk….” Tidningen tycker inte motorn känns särskilt upphetsande, trots storleken.
    Honda säljer 2,0 bensinmotorn som nu har ökats till 155 hk och 2,2 dieseln på 150 hk.
    VAR HITTADE Automotorsport en CRV med 185 hk och 2,4 motor ???? Provkörde reportern ö h t den nya modellen eller satt han hemma och hittade på ??

    • Den motorn är standard i USA-versionen och jag gissar att du syftar till en av AMS tidiga provkörningar när nya CR-V endast fanns tillgänglig för provkörning där. Det är nyttigt att ibland gå in på t.ex honda.com och kolla på utbudet, det finns Accord plug-in, gasdrivna Civics och Honda Pilot, man inser att svenska generalagenten skär bort en ansenlig mängd modeller och versioner pga marknadsmässiga förutsättningar som pot försäljningsvolym och politiska/legala omständigheter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>