Nissan Leaf – för den barnvagnsbefriade familjen

Häromdagen när jag klev av tunnelbanan och påbörjade den sista biten till jobbet i rask promenad (är småbarnsföräldrar någonsin före tidtabell?) möttes jag av ett ”event” organiserat av Nissan för att visa upp sina miljöbilar, där fanns Nissan Note, Nissan Micra samt Nissan Qashqai med snåldiesel och endast framhjulsdrift – SUV looken till trots. Kronan på verket i samlingen var förstås den helt eldrivna Nissan Leaf. Det viftades friskt med kaffe och smörgåsar för att fånga intresserade i den halvspringande flocken kontorister som tunnebanetåget just släppt ut och några stannade upp, liksom jag. Dock var det inte kaffet som lockade för min del utan möjligheten att få en första koll på en supermiljöbilspremie-certad bil.
Jag har givetvis läst en del om Nissan Leaf och andra el-miljöbilar, den generella känslan är väl att man skulle känna stress kring räckvidd samt stora frågetecken kring hur den funkar i bistert svensk vinterklimat. Men när jag står face to face med Nissan Leaf så är den ändå väldigt intressant, den skulle säkert funka finfint för 95% av mitt och familjens resebehov, i alla fall så länge man inte behöver en barnvagn med sig. Bagageutrymmet är som en djup balja, större än man törs hoppas på, storhandling och vanlig vardagsshopping blir inget problem och med högsta krockbetyg från EuroNcap åker familjen tryggt i den fullt acceptabla kupen.

Jag kan sitta bakom mig själv i baksätet och utan att ha testat skulle jag tro att ungarna kommer rymmas med sina extra stolar, men det krävs givetvis ett riktigt familjebilstest för att verifiera dessa antaganden, hoppas Nissan ställer upp på det ;-)
Att köra Nissan Leaf är inget dramatiskt, känns som vilken bil som helst med automatlåda. Några skillnader är givetvis tystnaden, coolt och lugnande på något sätt, en växelspak med 3 lägen, P, framåt och bakåt, samt att drivlinan har lite gummisnoddkänsla – jämnt vridmoment och inga växlingar gör att man alltid har drivning, både när man gasar och motorbromsar. Hade den varit kraftfullare hade man kunnat säga att accelerationen är som en flygplansstart utan ljud, nu är det dock ingen racer vi talar om utan en fullt normal bil med normal och förutsägbar kapacitet och prestanda. Instrumentpanelen är modernt funktionell, Nissan har inte vad jag uppfattade byggt in någon playstationkänsla i hastighetsmätare (dock digital) och batterikapacitetsvisare, antagligen vill man visa att det är en vanlig bil och inget futuristiskt freak. Tystnaden inverkar lugnande på mig och jag skulle gissa att man sällan skulle känna sig taggad att busköra med Leaf om man ägde en.


Ägandet då, vad kostar den? Jag har med mig några lösa siffror i minnet från diskussionen med en rep från Nissans team, ca 2 kronor milen i elförbrukning – givetvis beroende på elpriset, ca 370 000 kronor i inköp ( men man får 40 000 kronor tillbaka från farbror staten i suppermiljöbilspremie) och som tjänstebil med 50% marginalskatt landar nettokostnaden för förmånsvärdet på runt 870 kr i månaden, Nissan garanterar 40% restvärde för företagsleasing, antagligen för att få igång marknaden och man kan ju inte veta hur het en Leaf är på begmarknaden om 3 år. 3 års nybilsgaranti (som vanligt) och 5 år för batterier etc erbjuder de också.
Sen är det räckvidden… en polare som hade den gamla Volvo V70 med gas/bensin var alltid stressad över räckvidden men det är nog mest för att man tror att det är en ”vanlig” bil. Nissan Leaf är ju en vanlig bil i mångt och mycket men räckvidden är ca 17 mil, den tar 8 timmar att ladda från helt tomma batterier till fullt i hemmaladdningsstation som Vattenfall installerar åt dig (12 timmar i vanligt eluttag) och top up laddning, när man kanske bara har 60% kräm kvar i batterierna var riktigt snabbt i laddstolpe (som t.ex. många kommuner brukar sätta upp), runt 30 minuter om jag minns rätt . För kalla morgnar finns det en värmingsfunktion som man använder när bilen är inkopplad på laddning och som funkar som en motorvärmare men den värmer batterierna så att vinterkylan inte ger lika stor påverkan. Har för mig att det också finns nån app till din smartphone där du t.ex. kan styra vissa funktioner och kolla bilens status (den hette förresten CARWINGS) .
Räckvidden är ju det som mest debatteras när det gäller el-bilar och givetvis är 17 mil mindre än vad vi är vana vid från andra bilar men delvis tror jag också att det räckviddsångesten beror på att vi är vana att tänka på och leta efter bensinmackar och i el-bilsfallet tänker man laddningsstolpar istället – och uppställda laddningsstolpar avsedda för el-bilar är ju inte jättevanliga, Max-kedjan har tydligen laddningsstolpar och det kommer säkert mer och mer, t.ex. på kommunens parkeringsplatser, men ändå är det inte vanligt idag. Dock är det en trevlig tanke att sitta och mumsa en burgare medans bilen gratistankar. MEN när man börjar leta eluttag istället för bensinmackar tror jag att det inte kommer att vara ett stort problem, t.ex. i många parkeringshus finns eluttag, alla som har villa har ett uttag utomhus gissar jag och möjligen den extrautrustning du behöver inskaffa är en riktigt lång och schysst skarvsladd. På många ställen är också elen gratis (i nuläget) så du tankar utan kostnad…
Dock kan jag tänka mig att man skulle kunna bli impopulär i vänskapskretsen när man kommer med sin el-bil och vill koppla in sig och tanka medans de man besöker bjuder på middag eller barnen har en play-date, jag skulle iaf fundera på hur mycket extra som landar på min (redan alldelens för höga) hemelräkning om en polare med el-bil hade laddat upp sig hos mig några timmar.
Det är på ett sätt early days fortfarande vad gäller den generella marknadens mognad kring el-bilar och vårt sätt att se på vad en bil är och hur lång räckvidd den ska ha. Jag tror att ingenjörerna har tänkt helt rätt kring el-bilen egentligen men vi är alla lite för inkörda på ett visst synsätt för att begripa det, just nu i alla fall. Har du chansen så provkör en el-bil och fundera igenom vad du egentligen behöver för bil, kanske är en Leaf helt rätt?

http://www.dn.se/motor/tester/mitt-leaf-som-elbilsagare

http://www.dn.se/motor/jag-har-alltid-en-25-meters-sladdvinda-med-mig (Bertil Moldén om räckviddsångest i en C30 Electric)

http://www.svd.se/naringsliv/motor/koll-nissan-leaf-elbil-med-forhallandevis-lagt-pris_4745559.svd

http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-nissan-leaf-27927

http://www.teknikensvarld.se/2010/11/01/11374/nissan-leaf–direktrapport-fran-provkorningen/

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20101101/nissan-leaf-elbilen

http://www.klimatsmart.se/?page=videos&id=2661

http://www.autoradial.com/nissan/nissan-leaf-full-electric-car-zero-emission.html

Kostar pengar:

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120626/test-mitsubishi-i-miev-mot-nissan-leaf

EmailShare

4 reaktion på “Nissan Leaf – för den barnvagnsbefriade familjen

  1. Pingback: Sponsrad video – Men hur ska familjebilar bli gröna? | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

    • Tack för bra replik, ja Nissan Leaf övertygar mer och mer, träffade en kille utanför Coop som köpt en också, han var nöjd och entusiastisk men det var till och med hans andra elbil, så jag antar att han har ställt om till att leta eluttag än bensinmackar, han verkade dessutom försöka sig på ganska långa resor (han skulle ta den på skidsemester), det kräver lite planerande men går uppenbarligen.
      /Magnus

  2. Pingback: Bilindustrin på Almedalen 2013 | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>