Saab 2.3t Biopower SportCombi begköp – gästinlägg

En av Familjebilens kollegor har skaffat villa och kombi, här är hans berättelse:

————————————————————————————————

Till slut har vi en bil. Det blev inte alls vad vi tänkt oss från början och resan var lång och smärtfylld men nu har vi precis vad vi behöver – tack Familjebilen.

Vi har flyttat ut på landet. Efter 15 år i centrala Stockholm blir var det alltså dags att skaffa sina sista vuxenpoäng och köpa bil. Mina senaste bilar hade jag för 20 år sedan. Två härliga automatväxlade Audi 80. Båda tillverkade på 70-talet. Jag har köpt och sålt fem bostadsrätter i Stockholms innerstad men inget har gett mig sådan konsumentångest som bilköpet.

Låt oss först klargöra en sak. Jag kunde absolut INGENTING om bilar. Det jag kan, har jag lärt mig det senaste halvåret. Jag visste alltså inte vad vi skulle ha. Det jag visste var att den skulle vara begagnad. Att ägna sig åt nybilsköp som nybörjare kändes inte riktigt säkert. Jag började alltså plåga kompisar och kollegor med frågor.
Den första jag pratade med om mitt dilemma hade två raka svar:
- Kombi och dragkrok, i övrigt kan du köpa vadsomhelst.

Efter att ha läst Fambiljebilsposten om Toyota Avensis var ju valet solklart. Prisvärd lobotomi – vem bryr sig om själ i en bil egentligen?
Vi, tydligen. Det spelade ingen roll hur många kalkyler vi gjorde; hur många blocketannonser med billiga Avensis vi läste; det kändes aldrig helt rätt. Räddningen ur det logiska tråkvalet blev till slut att vi hittade ett mycket svårtillgängligt hus – enter fyrhjulsdrift.

Familjebilen har ju en CR-V och utan att kränga den på oss fick han den att låta tillräckligt attraktiv för en provkörning. Nu blev det så att vi en sommardag satte oss i en bensindriven soltaksbestyckad -11 med automatlåda och vår halvtimme på tur var riktigt angenäm. Min sambo tyckte baksätet var kökssoffe-hårt men lastutrymme och SUV-känslan i förarsätet gjorde att vi nog faktiskt där och då bestämde oss för att skaffa en begagnad CR-V-diesel. Alla föreställningar kom sedan på skam när vi efter idogt Blocketletande hittat en beggad CR-V att provköra. 08:an var inte i samma division. Inte samma sport ens. Högljudd och krängig fick vi faktiskt traktorvibbar – trots att vi kört till provkörningen i en V70. Vi som tänkte att vi skulle bli lite tuffa, klädda i en liten SUV, kände nu att skottkärrekänslan familjebilen brukar prata om var påtaglig. Slokörade åkte vi hem. Att välja bil var tydligen inte så enkelt som vi hoppats.

Tillbaka på jobbet snackade vi om helgens äventyr på vägarna. Passat dök upp som ett alternativ men vi hade ju riktat in oss på något SUV-artat. Sanning att säga har vi väl inte alls gett Passat chansen under resan men en kombo av lite för högt inköpspris – jämfört med Avensisen, rykten om höga servicekostnader, en i bekantskapskretsen otestad fyrhjulsdrift gjorde att den aldrig riktigt blev ett alternativ.
- Outback, säger FB plösligt.
Jag höjer på ögonbrynen. Subaru har för mig alltid varit högljudda Imprezor körda av unga män som gillar att hänga i garaget – och rally.
- Nej nej, tänk kontinuerlig fyrhjulsdrift och boxerdiesel, sa han och slickade sig om munnen. Efter en kvarts diskussion lät det som ljuv musik även för mig som saknar de mest rudimentära bilkunskaper.
Helgen efter provkörde vi en Outback och här hade blogposten kunnat vara slut. Jag är ganska säker på att jag någon gång i framtiden kommer att äga en diesel-Outback. Problemet var att det knappt fanns några med de specar vi önskade inom den budgetram vi hade. Addera en provocerande ointresserad säljare på Subaru i Haninge och plötsligt hade veckorna gått utan att vi gjort något köp.
Någon gång då och då tog vi upp bildiskussionen men det dog ut nästan på en gång – vi skulle ju inte flytta förrän i mars.

Julmats-stinn, sittande i fåtöljen med ett halvt öga och öra riktat mot Rapport vaknade jag plötsligt till. ”REA på Saab” förkunnade ankaret och visade sen en graf över hur begagnatmarknaden för Saab hade dykt de tre senaste åren. Nu fanns annonserna i princip under ”bortskänkes” på bilsajterna. Jag har alltid gillat Saab. Lite på tvärsen, jetplan i generna, uppstickarmentalitet och de var riktigt snygga – åtminstone innan GM satte tänderna i dem. Familjebilen hade pratat om Saab lite i förbigående när vi började prata bilköp.
- Vill du ha en billig bil som du ska köra i graven kan det vara läga att titta på Saab, sa han. Jag brydde mig inte så mycket om det då. Jag ville ju ha en hyggligt ny bil som var billig och hade fyrhjulsdrift. När jag nu började botanisera bland annonserna såg jag ju att vi skulle få en 9-3 XWD för 50-60000 under priset för motsvarande Outback. Men det var när jag kikade på 9-5:orna som snålsvensken i mig vaknade på allvar. Helgen efter provkörde vi en svart 2,3t biopower från 2008. Vectorpaket, pilotpaket, navigator – den hade allt och lite till och kostade knappa hälften av vad vi hade fått lägga på en Outback. Vi köpte den första vi provkörde. Nu ska jag villigt erkänna att kommunens beslut flacka ut backen upp till huset var avgörande. Det hade varit vanskligt att lita till tvåhjulsdrift i vinter i den backen.


I efterhand är jag sjukt nöjd med vårt köp. Det bästa av allt är att den kostade 105000 och som nybliven villaägare var det glatt att få pengar över till grill, högtryckstvätt och utemöbler inför den stundande sommaren. Men den lastar också bra, den är bekväm, den har lite lull lull och även om det inte är världens piggaste bil räcker mina 210 etanolhästar till lite körglädje i alla fall. Och ja, klart den har dragkrok.

EmailShare

2 reaktion på “Saab 2.3t Biopower SportCombi begköp – gästinlägg

  1. Har en 9-5 Aero Sportkombi -06 helt fantastisk familjebil med lite klös i för den (tror han själv) sportige familjefadern. Bra kvalité rakt igenom..förstår inte att dom slog igen den bilfabriken..men det är en annan historia.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>