Kia Sportage – familjebilstestad!

Kia Sportage är inte den självklara bilen för en småbarnsfamilj, men under 5 dagar har jag testat den för att se hur långt den räcker till. Lite förvånande klarar den vardagen rätt bra men det finns givetvis begränsningar som vi kommer till lite senare.
Den bil jag hade till mitt förfogande var en Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive med en hel del lulllull och extrautrustning. Tvålitersdieseln finns att få med 136 eller 184 hästkrafter och testbilen var av den senare sorten :-) Dock tryckte jag snabbt in ”Eco” knappen som tar bort det riktiga klöset i motorn – tanken är givetvis att man kan spara dieseldroppar (droppar verkligen diesel…?) eftersom man sällan behöver en riktigt alert bil i vardagen. En sexväxlad automatlåda och fyrhjulsdrift ingick också, liksom taklucka/panoramaglastak, xenonljus, läderklädsel, keyless system, navigation/backkamera, självparkeringssystem, uppgraderat ljudsystem och 18 tums fälgar – fullsmetad med andra ord.
Prismässigt ser testbilen ut så här:

Kia Sportage 2.0 CRDi AWD EX Aut Executive…….359 350 kr
den består av:
Kia Sportage 2.0 CRDi AWD EX Aut………………….. 262 900 kr
Komfortpaket för 2.0 CRDi (inkl. 184 hk)…………….35 000 kr
samt Executive paket som innehåller :
Panoramasoltak……………………… …………………….10 900 kr
Läderklädsel, svart………………………….. …………….9 900 kr
Navigation 7”, inkl. backkamera &
uppgraderat ljudsystem med subwoofer…………….14 900 kr
18” lättmetallfälgar…………………………………………4 000 kr
*OBS för den nogräknade: Självparkeringssystem och Nyckelfritt system ingår också i Executive paketet.

Om man behåller automatlådan men väljer bort all den extrautrustning som jag listar ovan (med andra ord Executive paketet) så kostar bilen ca 300 000 kr. I sin råaste (i betydelsen billigaste) form får man en Sportage med 1,6 liters bensin motor och 2WD för 188 900 kr så spannet är ganska stort och det borde vara möjligt för dig att hitta den kombo som du och din plånbok kan leva med om du nu gått och bestämt dig för en Sportage.
Jag tycker att läderklädsel samt en dragkrok (ca 3000 kr) räcker bra ovanpå Komfortpaketet (kanske också en motorvärmare) men vill man gå all in så får man ganska mycket för pengarna om man jämför samma tillval hos andra märken – dock kan det i och ju för sig skilja på genomförandet också – allt påverkar prislappen givetvis. Kolla på www.kia.se för den senaste informationen.

 Min spontana känsla kring bilen är att den är lättkörd, alert och följsam – jag trivs bakom ratten och det går att hitta en bra körställning. Som på många bilar är dynan lite kort, stödet för högerbenet hade kunnat vara lite bättre, men det är inget man riktigt tänker eller stör sig på i någon större utsträckning. Förarstolen har ett manuellt svankstöd, skillnaden med och utan stöd är inte enorm men jag gjorde inte direkt några mångtimmars körningar med bilen heller, det är kanske först på långväg som det ger effekt. En sak som är lite förvånande var att förarstolen var helt manuell, ingen elinställning alls fanns – först tänkte jag att det känns lite B på en bil i Executive utförande men om jag skulle köpa och äga bilen så är det kanske inte så dumt, en sak mindre som kan gå sönder och i ärlighetens namn så är det ju faktiskt ganska sällan man ändrar stolen i vardagen (jag och min fru är nästan lika långa, men jag är liiite längre – viktigt att få det sagt..:-)


Förarmiljön går i den svarta plastens tecken – generellt tycker jag att kvalitetskänslan är god, det finns ett handtag på vänster sida om passageraren (där åkande kan hålla i sig när man kör offroad (!?) och det är i typisk kallplast men annars är ratt, reglage och handtag helt ok. Man ser bra ut runt om bilen från förarplatsen, rakt bakåt är det lite dåligt om nackstöden i baksätet är uppe men varken A eller B stolparna skymmer. Från ratten kan man styra radio, färddator, farthållare, telefoni, etc så man behöver inte släppa händerna i första taget. Navigatorn har givetvis en massa funktioner knutna till displayen, jag är ingen storanvändare av sånt egentligen och saknade mest en klocka som är synlig hela tiden… går säkert att ställa in om man ger sig tusan på det.

 Eftersom Kia Sportage tillhör den typ av bil som jag spontant tycker är för liten för en småbarnsfamilj så är det extra intressant att se hur det står till med lastförmåga och flexibilitet. Bagageutrymmet är ganska djupt och lyfthöjden är helt okej – men bommen med insynsskyddet åker ut på en gång. Baksätet fälls enkelt (40/60) men jag tycker det är väldigt synd att det inte går att skjuta baksätessoffan framåt, med barn bak kunde man på så sätt frigöra ytterligare en 10-15 cm lastdjup. Med de centrimetrarna hade man kanske fått in en barnvagn på längden istället för på bredden, det hade varit bingo. Det går inte heller att luta ryggstöden i baksätet, kan bli trångt för stora barns fötter/ben året innan man sätter dem i framåtvända stolar.
Min gamla dubbelvagn var det inte tanke på att försöka få in i skuffen, men en vanlig barnvagn går in på bredden och lämnar då lite utrymme för några matkassar så vid storhandling får barnen sitta i stormarknadens varuvagnar eller så får det bli bärsele för de riktigt nyfödda – hur du än gör så lämna barnvagnen hemma.
Ett lasttest med två stora resväskor och två kabinväskor gick i alla fall galant så det finns definitivt kapacitet, synd bara att man inte kan flexa baksätet, små minibussar har verkligen satt en ny standard i hur man kan trolla med inredningen för att matcha vardagens skiftande behov.

Utrymmet i kupen/baksätet är annars riktigt bra, jag sitter bra och luftigt bakom mig själv (176 cm) och en bakåtvänd barnstol i baksätet inkräktar inte i större utsträckning på platsen i sätet framför, lite trängre om benen blir det men fullt acceptabelt. Baksätessoffan är ok, inte pinnhård och inte fatboy cosy, bredden funkar för 3 vuxna men jag tror inte att bobybuilderföreningen samåker i den direkt (om jag uttrycker mig försiktigt), mittensätet är som brukligt rätt jobbigt, så två vuxna eller två barn är vad man ska nöja sig med där bak för längre transporter.
Att lyfta in både framåt och bakåtvända barn till sina stolar i baksätet är inga problem, SUV höjden ger en behaglig arbetsnivå och dörröppningen är stor, även när man ska luta sig in för att spänna fast framåtvända barn så behöver man inte lägga sig över barnet (vilket definitivt kan vara fallet i lägre bilar, då blir det en sorts armhävning men eftersom i alla fall minst en hand behövs för att klicka fast bältet så blir det ofta synd om ungen samt det ser ganska lustigt ut för en betraktare). Om något skulle jag gärna sett att bakdörrarna kunnat öppna ytterligare ett hack – men jag är nog mest bortskämd av att min Honda öppnar upp bakdörrarna till 90 grader. Testbilen hade svart skinn som ser schysst ut (med andra ord inte galonlook) och det är ett klart plus för barnfamiljen, särskilt eftersom sätena inte hade en massa jobbiga veck som är hopplösa att rengöra.
I högre hastigheter (110 km/h) blir Kia Sportage lite bullrig och diskussioner mellan fram och baksätesåkande dör ut, jag upplever den dock som en ganska tyst bil (dieseln hörs inte mycket inifrån heller) i de flesta normala hastigheter. Körmässigt går den stadigt, testbilen var lite hård över vissa gupp men 18 tummare som satt på bilen är ju inte vidare förlåtande.
Kia Sportage har 5 stjärnor i EuroNCAP och bromsarna biter bra, man sitter halvhögt med bra utsikt och fyrhjulsdrift är aldrig fel – det är en säker bil som man gärna ränner runt med en massa ärenden i, nätt på något sätt – min Honda kändes liksom slö, jobbig och bulkig i jämförelse.
Kia ger 7 års nybilsgaranti (eller 15 000 mil) och 12 års rostskydd vilket är generöst, dock ska man ha med i beräkningen att vagnskadegarantin är på 3 år så därefter betalar man som vanligt om bilen ska vara helförsäkrad. Serviceintervallen på dieseln är 3000 mil (eller 1 gång per år…) och kostnaden är ca 3800 kr för första och tredje servicen (den ”lilla”). Vid 6000 mil, eller år 2, kostar servicen ca 4800 kr. 3 års vägassistans ingår också.
Fordonskatten för 2,0 dieseln med 184 hk och automat är 4585 kr – jag har inte kört Sportage med manuell låda men 184 hk och manuell låda ger ”endast” 3004 kr i fordonskatt och den angivna förbrukningen faller också med mellan 1 och 2 dl per mil beroende på typ av körning (stads/blandad/landsväg). Under testet låg jag på 9,4 l/10km vilket är högre än den angivna förbrukningen för stadskörning – dock följer det samma mönster som vid mina tidigare familjebilstester, man måste ju testa gasen lite också!
Eco knappen hade jag intryckt ca 90% av testperioden så jag antar att den skulle legat runt litern per mil utan Eco mode. Ingen snålspis direkt men väljer man den klenare 2 liters dieseln på 136 hk och manuell låda så kan man nog spara 2,5 dl per mil – vilket också reflekteras i fordonskatten – 2647 kr/år kostar den svagare dieselvarianten med manuell låda.
Ja så vad är det slutliga omdömet om Kia Sportage som familjebil? Jag tycker att det är en riktigt trevlig, alert, säker och lättmanövrerad bil med acceptabla utrymmen, takbox är starkt rekommenderat om familjen ska på semester, men man får faktiskt in en hel del även i vardagen. Tvillingföräldrar eller de med förkärlek till stora barnvagnar göre sig ej besvär men för de flesta 1-2 barnsfamiljer kommer nog Kia Sportage att vara en ganska bra mix. Med 136 hk diesel och manuell låda samt Komfortpaket och några väl avvägda tillval (läder, dragkrok och ev motorvärmare) så får man en schysst bil med bra garantier. På minussidan finns bristande flexibilitet vad gäller baksäte och lastutrymmet är ju ingen V70 konkurrent men för många kanske SUV look, 4WD och andra värden är viktigare. Är du fundersam på en Sportage så åkt till Kia och provkör – om den överraskar dig så kommer det att vara i positiv bemärkelse.

Om du gillar detta test från Familjebilsbloggen bör du läsa också läsa:

Familjebilstest av Mazda CX-5

Familjebilstest av nya Honda CR-V 2013 samt Honda CRV 2011

Familjebilstest av BMW X3

Några tester av Sportage:

http://www.gp.se/nyheter/1.445515-kia-sportage-awd-2-0-crdi/1.445508?pageNr=1

http://www.svd.se/naringsliv/motor/biltest-kia-sportage-crdi-awd-ex-2011_5202283.svd

http://www.dn.se/motor/tester/allt-ar-battre-i-kias-nya-suv

http://www.vibilagare.se/nyheter/kia-sportage-rapport-fran-provkorningen-371

http://www.teknikensvarld.se/kia/sportage/

http://bilmagasinet.dk/article/83537-kia-sportage-20-crdi-active

EmailShare

10 reaktion på “Kia Sportage – familjebilstestad!

  1. Det finns en syskonvagn som passar jättebra i denna bil. 2me by riko san Diego heter den går in på bredden eftersom den bara är 78cm bred. Grymt bra eftersom den också går igenom en vanlig dörrpost.

  2. Bra test! Tycker dessa ”nya” märken i Sverige som denna KIA saknar lite själ eller vad man ska kalla det men den var inte alls ful tyckte jag!

    7 år/15000 nybilsgaranti känns tryggt och är lockande men har du koll på om KIA har villkor för att denna skall gälla eller om den är tunnare än garantin på en Volvo eller Volkswagen?

    • Jag tror inte att den är tunnare i egentlig mening men jag antar att de (biltillverkare med långa garantier) är mer strikta kring vad som verkligen går på garanti och inte eftersom längden är så pass generös. T.ex. Volvo eller VW är kanske mer flexibla i sina tolkningar av sina korta garantier ibland och eventuellt mer villiga att åtgärda problem på goodwill.

      • Måste säga att mer generösa på garantin kan man knappt förväntas vara. 10 000 mil har jag kört, allt som jag tagit in den för har de fixat på garantin. Aldrig något knorr om något. Köpt en ny Sportage nu, ett kvitto på nöjd ägare.

  3. Pingback: Nya Kia Cee’d – första intrycken | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  4. Pingback: Kia Cee’d – familjebilstestad! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  5. Pingback: Små och mellanstora suvar – glöm de små! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  6. Tjena.

    Som tipps för att öka utrymmet i en suv som denna och många andra så lastar man ur reservdäcket ( I kias fall en full storlek) många bilar säljs som denna med vägassistans så händer något får man helt enkelt ringa dem. En beräkning man kan göra.

    Dessutom är det bra för miljön att inte släpa runt på Xkg reservdäck på alufälg.

    /Jonas

  7. Pingback: Familjebilar i olika kategorier – bästa familjeSUV för dig 2013! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  8. Pingback: Familjebilstestet – hjälper dig hitta en bra bil till din familj | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>