Familjebilsrådgivning


December har handlat om familjebilsrådgivning. Kollegor, vänner och familjer som tagit kontakt via bloggen, alla behöver en ny bil och alla har en massa frågor. Jag försöker se mönster i alla frågor för att kunna koka ner informationen till några snabba punkter som man ska tänka på när man köper bil till familjen, men alla har olika behov, preferenser och framför allt väldigt olika bilbudget.
Diesel eller bensin? SUV eller kombi? Ny bil eller begagnad? 5 eller 7 sitsig? På ytan liknande frågor men varje enskilt fall har sina specifika förutsättningar. Några konkreta exempel:
Saab 9-5 kombi är prisvärd just nu men hur blir det med andrahandsvärdet?
CR-V kommer snart i en ny modell och går inte att få i Elegance utförande med endast tillval av läderklädsel, ska man köpa en äldre Executive och då få läder eller en nyare Elegance utan läder?
Vilken sjusitsig bil med skjutdörrar är problemfri och tillräckligt stor för att få plats med sex åkande, hundbur och matkassar?


De svar jag gav kommer jag att lägga i kommentarsfälten nedan, men först när du har gett din åsikt/kommentar till någon av frågorna. Har du inga svar? Berätta då om dina bilvalsdilemman (vem vet du kanske får svar!) eller hur du resonerat när du köpte din familjebil
God fortsättning!

EmailShare

21 reaktion på “Familjebilsrådgivning

  1. Nåt jag fått klart för mig beträffande just CR-V är att trots 2012, så drar deras automatlådor mer soppa än andras moderna lådor. I t.ex. BMW förväntas det motsatta.

    Med det facit i hand tvingas man ändå att motvilligt välja just automat, bara för att komma över lite ”premium” i deras Executivemodell.

    En fråga jag vill kasta ut med tanke på premium och dess läderklädsel, vågar man sig på begie med 3 barn eller är det omöjligt att hålla fint?
    Samtidigt, av samma skäl, svart – är det görbart? Går det att hålla fint eller skapar man sig bara merjobb?

    • Håller helt med kring CR-Vs automatlådor, den diesel jag provkörde drar 1 dl mer/mil med automat än manuell… inte modernt alls.
      Vad gäller klädsel skulle jag nog köra på beige, det är snyggt och ljust (säkert också positivt på andrahandsvärdet om man lyckas hålla den ren) – köp rejäla klädselskydd på t.ex. Mekonomen att fästa under samtliga bilbarnstolar (särskilt bakåtvända) så kommer nog klädseln i baksätet att hållas schysst, se dock bara till att plocka ut allt och rengöra nångång i kvartalet för det letar alltid ner sig bananbitar, russin och bullsmulor under klädselskydden och får de ligga och gotta sig mot klädseln för länge blir det inte snyggt.

  2. - Diesel eller bensin?
    Beror på tillverkare och merpris skulle jag säga. Vissa tillverkare är bra på att göra även små starka och snåla bensinmotorer och där prisskillnaden är betydande (billigare) än motsvarande diesel från samma tillverkare. Just nu är tex Volvo V70 ett sådant exempel, du kan ta en T4 och få en prisvärdare bil än en diesel. I andra fall är det tvärtom. Det är lite onödig dieselhysteri just nu.

    - SUV eller kombi?
    Så länge det inte handlar om en jätte-SUV – ta en SUV. Biltypen är så bra som familjebil, med hög sittposition, lätt att få in barnstolar, stort bagage (oftast). Som bonus är de bra som vinterbilar, särskilt om det är fyrhjulsdrift på dem.

    - Ny bil eller begagnad?
    Nästan alltid klokare att köpa en lättare begagnad. Jag skulle nog köpa en som har lite kvar av nybilsgarantin, bara för att känna mig tryggare.

    - 5 eller 7 sitsig?
    Har du inte fler än 3 barn är det sällan nödvändigt med 7-sitsig.

    - Läderklädsel
    Ta svart! Du slipper fundera för mycket och rengöra för mycket…

    - Växellåda
    Ta alltid automat om du kan! Även om det är en bilmodell där du plussar på bränsleförbrukningen kommer du att glädja dig i längden.

    Själv tog jag lite av en kombination av det ovanstående, mest för att jag hade fastnat för en viss biltyp. En fabriksny Volvo XC70 D5 AWD Aut (alltså stark dieselmotor, fyrhjulsdrift, automatlåda) med svart läderklädsel. Kanske inte ett ekonomiskt smart val, men är en drömfamiljebil…

    • Vad egentligen är det som får en glädja sig med automatlådan i längden ? Alltså om man nu bortser komfortaspekten …

      • Komfortspekten är det största plusset men det beror givetvis vilka miljöer du kör i, mycket start/stopp och köer så är automaten trevlig. Sen är det en aspekt till som man bör ta in och det är andrahandsvärdet, vissa bilar förutsätts nästan ha automatlåda (speciellt om den är lite lyxigt utrustad) så då bör man eventuellt köpa automat för att skydda andrahandsvärdet den dag du ska sälja bilen vidare. Det är givetvis väldigt spekulativt men en koll på blocket brukar ge ett svar om det är en befintlig modell som finns som beg.

  3. Hej,

    Undrar om du kan hjälpa oss att bestämma vilken bil ska vi köpa?. Egentligen vill jag ha halvkombi men tänker på framtiden kanske är det bra att ha kombi.
    Alternativen är 1. Ford ny focus kombi diesel (halv kombi har förliten bagage utrymme men den är fin) 2. Opel Astra sport tourer kombi bensin (halv kombi är så fin men den har lite mindre bagage utrymme än ford) och 3. KIA Sportage bensin eller diesel. Ford har vunnit pris för bäst i klassen så att den är favorit just nu, men Opel Astra är så fin utsidan och Sportage är so tuff men den är KIA (vet inte om dem är bra eller inte). Alla ligger på nästan likadana pris. Så blir jag förvirrad här.

    • Jag skulle välja Ford Focus kombi diesel 115 hk med säkerhet/hjälpsystemspaketet, förutom att det är bra att ha en massa säkerhetssystem så tror jag att det paketet är ett måste för att optimera andrahandsvärdet.

  4. Precis beställt en ny cr-v och skulle vara tacksam för råd i från dig som pappa och ägare till denna bil… Behöver nämligen barnstolar/kudde till 3 barn. Bäst i test – perfect match…? Ungarna är 9 år, 5 år och nästan 1 år.

    • Jag antar att den äldsta bara har en vanlig kudde, kan väl till och med åka fram då?
      Vi har kört på Britax ( mest slump men Säkerhetsbutiken i Stklm har en senior säljare som kränger dem övertygande) så till din 5 åring skulle du kunna köra en Britax Trendline, den har isofix och rygg/huvudstöd, funkar bra bakom passagerarsätet och man kan ju fälla ryggstödet i baksätet lite bakåt på den platsen så faller inte huvudet framåt om barnet somnar. Till vår 1,5 åring har vi en bakåtvänd Britax (vet ej vad den heter men kolla bilder på de tester jag gjort så ser man stolen) där man kan klicka loss sittstolen, basen sitter med bälte men finns säkert med isofix också. Isofix funkar upp till ca 30 kg tror jag. Det som är bra med bältesvarianten är att den då enkelt kan sitta på mittplatsen bak och sen skulle din 9-åring kunna sitta på kudde bakom föraren.
      Komplettera med en rund spegel som fästes på nackstödet i mitten så kan du se den bakåtvända minstingen i backspegeln. Också bra att ha minstingen i mitten så man kan pilla lite på ungen från förarplatsen utan att släppa blicken från vägen.

  5. Hej,

    Vi köpte en äldre CR-V för med Executivepaketet och automatlåda. Den hade haft en ägare, välskött och precis den utrustningen som vi ville ha. Vi åker norrut ett par gånger per år (ca 60 mil från Uppsala) och vi ville ha en högre bil med fyrhjulsdrift. Vi kompletterade med ett lastrummet från Artfex och vips så hade vi samma lastutrymme som vår V70 från 2005. En vagn, två resväskor samt en massa löst gods som oftast hänger med kring juletider.

    Vi är mycket nöjda och främst för att vi valde en bil med skinnklädsel. Efter många år med utgifter för framvagnen, bromsar och omöjliga byten av halvljuslampor relaterat till V70:n så är jag ännu nöjdare då denna bil inte ger ifrån sig ett ljud från hjulupphängningen och det går att byta en lampa själv.

    Skall också tilläggas att jag har kompletterat med extraljus för en längre ljuskälla då helljuset lämnar mer att önska. Halvljuset, av typen xenon, är dock underbart.

    Jag vill rekommendera CR-V från årsmodell 2007 och framåt för familjer med 1-2 barn utan hund som reser land och rike runt under storhelger.

    Väl mött,
    Andreas

  6. Bara ordet bil är det samma som dilemma i mina öron just nu. Jag har ingen aning om vad vissa grejer betyder och det är för mig, som för många andra, en riktig djungel det här!

    Spontant tänker jag att man ska köpa begagnat, nyare begagnat kanske? Om man nu inte är gjord av pengar.

    Varför ska man ha skinn (har för mig att jag läste att du tipsat om det, eller var det läder?)? Man kan väl likaväl köpa skydd- om man nu inte bryr sig otroligt mycket om att det ska se ”snyggt” ut. Själv avskyr jag skinnklädsel i bilar. Det är svinkallt på vintern och varmt och klibbigt på sommaren.

    Våra dilemma är:
    Vi utökar snart familjen med en till liten knodd. Det kommer skilja 17 månade (ca) och därför ska de kunna sitta bakvända länge, men samtidigt ska en lång och stor person få plats i båda framsätena ( inte på samma gång, han tar bara upp ett säte i taget!).
    – Skjutdörrar är ETT STORT plus (hade inte en tanke på det innan jag hittade din blogg:), så tack!)
    - 5 – 7 sits spelar ingen större roll för oss just nu, eftersom vi bara är fyra. Men sjusits kanske är att föredra då jag knappast tror att vi kommer byta bil på många år. Ett plus är ju om sätena går att fälla så de inte tar så stor plats. Inte att man ska behöva plocka ur de.
    - Vi kommer garanterat köpa en begagnad (runt 80 – 90 000 :-)
    - Just nu bor vi i stan (där skjutdörrar absolut är att föredra), men kommer förhoppningsvis flytta till hus. Vilket då innebär att man ska ha en bil som ”kan f´ölja med”. ( Men det känns ju som att det varit svårare om man skulle gjort tvärtom)
    - Diesel eller bensin?… Ja du. Det spelar i nuläget ingen större roll. Helst ska bilen inte dra så mycket per mil – såklart!
    - Helst vill jag ha manuell.
    - Bagagen ska få plats med en ganska stor syskonvagn (går att göra mindre för lång färd) och packning.

    Om du ska skriva ihop ett inlägg för att försöka matcha mångas olika önskemål – så är det ju bra att skriva för- respektive nackdelar med de flesta frågor. Som du skrev, alla har olika behov. Men det alla familjer sätter först och främst är nog säkerhet (självklarhet!) samt utrymme- både bagage och baksäte.

    • En bra bil med skjutdörrar i den prisklassen skulle kunna vara Toyota Previa. Den är kanske lite stor i stan men blir en bra kompis när ni ska flytta. Om ni hellre vill ha en traditionell kombi så får man mycket Saab 9-5 för pengarna just nu och om man tänker behålla bilen länge kan det vara en bra affär.
      Jag har själv tygklädsel och skydd för barnen men det kryper in en massa junk under skyddet över tiden, skinnklädsel i kombination med skydd är nog bäst om sätena ska hålla sig bäst, men om man ska ha bilen länge och inte oroar sig för andrahandsvärdet så ska man köpa den utrustningsnivå som man trivs bäst med.
      Eftersom ni inte har samma behov av att skydda andrahandsvärdet som om man köper nytt blir diesel vs bensin eller automat vs manuell något som ni kan välja efter preferens eller räkna på vad som blir billigast, skulle tro bensin/manuell om ni inte kör långa sträckor ofta.
      Lycka till!

  7. Måste köpa ny bil nu – har inte råd med min nuvarande. Men vet inte vad jag skall välja!
    Vill ha en så billig bil som möjligt, efter mina önskemål.
    - 2010-2011
    - 5+2 säten
    - automat
    Hade bestämt mig för en VW Touran tills jag pratade med några taxichaufförer, som sa att jag absolut inte skall köpa den pga att dem haft flera nya bilar där växellådan rasat.

    Så finns det nån som kan ge mig lite kloka råd, så vore jag tacksam.

  8. Hej!
    Jag undrar från vilket år Honda CR-V har delbara baksäten som går att luta bakåt?
    Hälsningar Emma

  9. Pingback: Saab 2.3t Biopower SportCombi begköp – gästinlägg « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

    • Förutom värdeminskningen då kanske som är väldigt svår att förutsäga, köper man en Saab ska man nog vara beredd på att äga bilen länge eller riskera att den rasat mer i värde än konkurrenterna den dag man säljer. Givet att man är medveten om detta så får man mycket bil för pengarna nu.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>