BMW X3 – familjebilstestad!

Jag har alltid varit förtjust i BMW X3, innan vi köpte vår Honda CR-V var vi väldigt nära att köpa en X3 (år 2007) tills jag insåg skillnaden mellan den bil jag provkört och den bil jag hade råd med. Denna förtjusning kommer sig av att BMW X3 kombinerar egenskaper som FAMILJEN ville ha (högre bil, SUV-look, fyrhjulsdrift) med egenskaper som JAG ville ha (körglädje, premiumkänsla). Ni förstår ju allihop vem som vann den kampen. Förra versionen av BMW X3 kombinerade alla dessa egenskaper men det fanns en ganska stor minuspost – den var lite trång i kupen (eller ombonad som jag försökte sälja in det:-) och lastutrymmet var heller inget som med lätthet svalde en småbarnfamiljs semesterpackning.
Nya BMW X3 (2011) är förändrad och framförallt förbättrad på alla dessa punkter samtidigt som den fått ett mer potent utseende från att ha sett lite smal och toppig ut i gamla versionen. Nya X3 är större, erbjuder ännu mer körglädje och kan fås fullsmackad med premiumguff och således är den definitivt en kandidat för familjen, om än för ett fåtal som är villiga att betala. Den X3 som jag lånade var rikligt utrustad och hade en underbar rak dieselsexa under huven – antagligen inte den bil man borde köpa såvida man inte har en extremt okänslig bilbudget – men mer om köp och utrustningsrekommendationer senare.
Här är specen på den BMW X3 som testats:

BMW X3 xDrive 30d………………………………… 475 000 kr
M Sport paket ………………………………………. 49 100 kr
Comfort paket ………………………………………. 18 100 kr
Övriga tillval …………………………………………. 151 700 kr
Summa……………………………………………….. 693 900 kr

Direkt när man sätter sig tillrätta bakom ratten inser man att man kommer att ha en angenäm resa. Stolarna med lårstöd och rejäla sidokuddar (inkluderade i M Sport paketet) hjälper dig att känna dig som ett med bilen, man är nästan fastskruvad i stolen, på ett positivt sätt. Ratten är tjock och rejäl (och uppvärmd för 2 200 kr), den har generös inställningsmån så man kan nästan ha den under hakan (rally-style) eller längre ifrån – mer laid back – beroende på körstil och ambition.

Start/stop funktionalitet är standard och funkar riktigt bra, visst rister det till lite när man släpper bromspedalen och motorn startar men det tar man gärna i utbyte för den tystnad och känsla av miljömedvetenhet som infinner sig vid t.ex. ett rödljus när automatiken stänger av motorn. När jag testade Peugeot 508, som också har Start/stop så var det tydligt att den inte gillade långa stopp – stod man mer än (vad som upplevdes som) 20 sekunder gick motorn igång igen, antagligen för att underhålla batteri och kanske motortemperatur. BMW X3 å andra sidan står tyst och still så länge det behövs (det finns dock säkert en övre gräns), men antagligen har man hos BMW dels bättre logik/kontroll på hur bilen mår (utomhus/motor temp, hur laddat batteriet är, etc) och batterikapaciteten är troligen högre än i Peugeot (ren spekulation från min sida, om nån vet så kommentera gärna).

Ibland behöver man komma iväg lite geschwintare från ett rödljus och då kan man väldigt enkelt slå av Start/stopp på en knapp bredvid startknappen och sedan får handen gå ner till reglaget bredvid växelväljaren och trycka två gånger på körstilsknappen, från Normalläge till Sport och sen till Sport+ – då ändras bland annat motorstyrning, stötdämpning och antispinn – när ljuset slår om till grönt är det klokast att luta huvudet mot nackstödet, bilen trycker iväg dig på ett väldigt förtroendeingivande sätt (och med ett stort smajl i fejset). När du älskar att köra heter det ju hos BMW.

Säkerhet:
Nya BMW X3 har år 2011 krocktestats av Euro NCAP med 5 stjärnor som resultat på den nya (hårdare) mätskalan. Till alla krockkuddar och antisladdsystem som givetvis finns kommer den säkerhetsökande och avancerade fyrhjulsdriften som är inställd på att ge ett bakhjulsdrivet beteende men som mer eller mindre eliminerar de (för vissa förare) läskiga aspekterna med överstyrning. Med andra ord, vill man ha kul på vintern så kan man definitivt ha det i en X3 men den kan också vara snäll och förlåtande när den inte provoceras. Detta är en av de verkliga anledningarna att välja denna typ av bil, du som förare väljer om du vill att bilen ska vara en kattunge eller en tiger. Som den SUV X3 är sitter man också lite högre vilket ger bra koll på trafikläget och bilen är väldigt lättkörd i stadstrafik.
Head-up displayen (12 300 kr) som suveränt projicerar t.ex. hastigheten på vindrutan gör att du blir mer fri att ställa ratten som du vill – du behöver inte kolla på intrumenteringen såvida du inte vill. Några mil med en digital hastighetsmätare på rutan (du behöver bara sänka blicken en millimeter från vägbanan framför dig) och du tycker helt plötsligt att det känns väldigt omständigt att sänka blicken hela vägen ner till instrumentpanelen. Vid körning i mörker är denna typ av lösning förträfflig, ögat behöver inte ställa om sig mellan ljust och mörkt lika mycket.

Flexibilitet:

Den största minusposten för BMW X3 är bagageutrymmets storlek och lastflexibilitet. När man fäller baksätets ryggstöd (40,20,40 kan fällas separat) så får man inte ett plant lastgolv, ingen biggy egentligen och tar man bara bort den kombinerade bommen för insynsskydd och lastnät så sväljer bilen en schysst dags handling på IKEA.
Men när man fraktar två barn i baksätet och behöver 10-15 cm extra i bagageutrymmet så hade det varit väldigt bra om man hade kunna skjuta fram baksätet, barn behöver inte samma rymd i baksätet som vuxna, däremot behöver man extra lastkapacitet när man har små barn. Jag är säker på att BMW övervägt detta och antingen kommit fram till att det är svårt att få till en hållbar premiumlösning eller så tänker man att 5 serie Touring ska ta de kunder som behöver bättre lastkapacitet, vad vet jag – synd är det i alla fall.


Min gamla dubbelbarnvagn går efter lite meckande till slut in i skuffen om man tar bort insynsskyddet och monterar av två av däcken, vill man sen lasta något mer får det ställas i vagnen och det är inte helt optimalt då lastens höjd gör att man vill ha lastnätet, men det sitter i samma konstruktion som insynsskyddet som ju åkte ut för att få in vagnen.

Kombination insynssskydd och lastnät i samma bom är annars en förträfflig lösning, när den kan nyttjas. X3 kräver inga höga lyft för att ställa in grejer i skuffen, lasttröskeln är lagom hög och man når bra in i bagageutrymmet när det ska storpackas.

Bakluckan kan öppnas och stängas automatiskt (10 800 kr) och det som är bra är att man kan hjälpa den när den öppnas utan att automatiken gör motstånd, man behöver således inte vänta på att den ska masa sig upp om man har bråttom, vilket var fallet med den den automatiska öppningen hos t.ex. Peugeot 508.
Solklart är dock att du bör köpa en 5 serie eller möjligen X5 om du behöver lasta dubbelvagnar – jag vet – det är ett hårt liv, fullt av jobbiga val. Så snabbt man klarat av småbarnsåren och nöjt sig med ett eller två barn kommer X3 att vara en bra och underhållande partner i familjens vardag.

Barn:
Givetvis kan man stänga av den främre krockkudden för passagerarsätet, en bakåtvänd stol fram funkar men inskränker som vanligt på sikten till höger samt jag undrar om instrumentbrädan klarar mil av gnugg mot en barnstol i hårdplast. Dessutom är det ju väldigt trevligt att ha sin partner med där fram.

I baksätet sitter barnen riktigt bra, för fyra åkande (vuxna fram, barnen bak) är BMW X3 en grym långfärdsvagn – man kan lätt föra en konversation med ungarna där bak i 120 km/h och har man inget att prata om så gör stereon om kupen till en konserthall, dock klarar man inte Barnens visor hur länge som helst.
Med två barnstolar i baksätet nådde dock X3 sin gräns som familjefraktare – att klämma in en liten farmor på mittenplatsen gick inte, utrymmet mellan en isofix och en bakåtvänd bältesstol tillåter inga sittande såvida inte höftmåttet på personen är klart åt barnhållet, en smal tolvåring kan man således klämma in men då åker man inte långt utan tonårsklagan (fast tonåringar klagar ju allt som oftast ändå). Alternativet är att sätta ett av småbarnen fram, då ryms farmor, men detta säger något om bredden på baksätet, eller snarare, hur generösa yttersätena är på bekostnad av mittenplatsen.
Isofix finns givetvis och en bakåtvänd bilbarnstol i baksätet låter fortfarande framsätespassagerare åka bekvämt – dock med lite mer begränsat benutrymme.
Dörrarna till baksätet öppnas inte upp till 90 grader vilket begränsar accessen till baksätet när man ska lyfta i, spänna fast eller lyfta ur barn. Dock är detta inte värre än på de flesta bilar. I och med SUV höjden blir det i alla fall enkelt att luta sig in och spänna fast barn.
Under testet var min fyraåring klart nöjd med tillvaron, hon satt och smånynnade med bra utsikt och var mycket positiv till att man som förare faktiskt hörde vad hon sa även när hon inte tog i.

Komfort/Ljudnivå:
Det är lätt att köra för fort i en BMW X3. Med Head-up displayen finns det ju ingen risk att du inte vet om att du kör för fort, men lika fullt är det lätt att ryckas med av bilens tysthet och styrka. Man sitter bra, bilen går stabilt och förutsägbart, man hör vad medpassagerare säger, det finns med andra ord ingen anledning att hitta snabbaste vägen till resans mål. Behöver man bromsa biter de riktigt bra, på torrt underlag får man stopp på bilen betydligt snabbare än man tror.
Fyra vuxna sitter riktigt bra i bilen och det finns trevliga tillval även för baksätespassagerare, som tidigare nämnts är ljudnivån i alla svenska hastigheter klart acceptabel, detta är trots allt en lite högre bil med ganska stora däck (18 tum), men det är inget man märker av. Något litet kluck ibland från klimatanläggningen (antagligen när den styr om luftflöden) är sånt som man hör – det säger något om hur bortskämd man snabbt kan bli.
Känslan i knappar och reglage är som förväntat i en bil med stor prislapp och premiumstämpel. Distinkta klick och korta fjädringsvägar för knappar och greppvänliga ytor för vred. Dock tyckte jag att växelväljaren kändes lite mer plastig än jag hade föreställt mig, den ser så solid ut på bilder så min förväntningsnivå var nog lite för hög.

Hantering:
A-stolparna stör inte sidosikten nämnvärt, B-stolparna är ganska tjocka och begränsar bakåtsidosikten till viss del, bakåtsikten är dessutom ganska snål om man har nackstöden i baksätet uppfällda. Allt detta kan man givetvis råda bot på med tillvalet backkamera med Top View (7 800 kr), det gör parkering till en dans. De yttre backspeglarna är dessutom stora och ger en bra bild av vad som händer utanför det område som täcks av Top View när man backar lite längre sträckor.
Som förare fattar man snabbt hur bred bilen är och var man har hjulen, det är inte svårt att glida in snyggt längs trottoarkanten när man ska lämna på dagis utan risk för fälgskador eller att hjulen klättrar upp på trottoaren.

Pengar/miljö:
Den testade BMW X3 med 3 liters dieseln drog ca 0.88 liter per mil under mitt test, det ska jämföras med det av BMW angivna 0.6 liter per mil för blandad körning. Mina tester brukar landa närmare (eller över) stadsförbrukning och i fallet med X3 så fanns det ju anledning att låta den vara en tiger ibland istället för den kattunge den kan vara och som sannolikt de officiella förbrukningssifforna är baserade på. Den kostar 3 175 kr i fordonskatt per år vilket är fullt rimligt när man har 258 hästar och 560 Nm till sitt förfogande. Utsläppen ligger på 159 gram CO2 vilket är bra och som också givetvis ger den förhållandevis låga fordonskatten, vi tackar BMWs ingenjörer och Start/stopp för det!
Garantimässigt kommer en X3 med 2 års nybilsgaranti, 12 års rostskyddsgaranti och fri service i 3 år eller 8000 mil.


Om man nu inte har nästan 700 000 att lägga på en X3 men ändå vill ha just en sådan med lite utrustning och lull-lull, vad bör man satsa på då? Kliver man in på 2 liters dieseln så kostar den 378 900 kronor, där sparar man 100 000 på ett bräde men har kvar stora delar av behållningen med bilen förutom det värsta tigerklöset. Komfortpaketet vill man ha (18 900 kronor) eftersom xenonstrålkastare och parkeringsdistanskontroll fram och bak är bra.
Lägg därtill sportstolar för 6 900 kronor och du kan spara ca 43 000 kronor från M sportpaketet, givetvis innehåller det mycket mer men stolarna skulle jag säga är den absolut viktigaste komponenten som du har glädje av varje gång som du inte sitter i baksätet. Slutligen skulle jag kryssa för eluppvärmd ratt (2 200 kronor) – jag är från Norrland, ibland är det kallt – och infällbar dragkrok för 11 900 kronor.
Head-up display (12 300 kr) samt backkamera med Top View ( 7 800 kr) är trevligt men man kan leva utan det, dock tar jag helst Head-up display om jag skulle välja mellan dem. Med ingen av de två sista tillvalen inräknade kan man få ihop en riktigt trevlig BMW X3 för ca 420 000 kronor. Fortfarande mycket pengar men som jag sa i början av detta familjebilstest, om du har en känslig bilbudget så kollar du nog inte på en sprillans X3 och vänder på slantarna när du funderar på tillvalen, du köper för att du vill ha en BMW och för att X3 är den bästa kompromissen för dig och din familj.

http://www.dn.se/motor/tester/bilar/bmw/fenomenal-kansla-men-dyrkopt-1

http://www.svd.se/naringsliv/motor/biltest-bmw-x3-xdrive-20d_5661713.svd

http://www.gp.se/motor/tester/1.265890-bmw-x1-xdrive20d

EmailShare

16 reaktion på “BMW X3 – familjebilstestad!

  1. Pingback: Små och mellanstora suvar – glöm de små! « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  2. Tack för en bra genomgång! Hur stor var den bakåtvända barnstolen? Jag funderar på en X3 och har en dotter som är 1½ och sitter bakåtvänd några år till.

    • Den stol jag testade med är en britax med inklickbar bärdel, den håller nog inte inte fram till det är dags för en framåtvänd stol. Jag har en britax highway (ej isofix) som jag också provade med och det går bra men den inverkar lite på flexibiliteten i framsätet, man sitter ok fram men det blir lite upprätt i ryggen samt om man är lång kan det bli tajt. Eftersom du ändå behöver en ny stol skulle jag köpa/låna en och sedan åka till BMW och testa, säljaren kanske ser det som en möjlighet att sälja på dig en X5 :-)

  3. Mycket bra skrivet, letar efter en x3, x1 eller liknande SUV av andra märken. Det här gav mycket bra information och var trevligt formulerat med fniss-varningar!

  4. Pingback: Kia Sportage – för liten för familjen, eller? « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  5. Pingback: BMW 525d Touring – familjebilstestad! « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  6. Pingback: Små och mellanstora suvar – glöm de små! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  7. Pingback: Mazda CX-5 – vissa tester är viktiga nog att göras om… | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  8. Pingback: Mazda CX-5 – familjebilstestad! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  9. Pingback: Nya BMW 3-serie Touring – första testintrycken | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  10. Pingback: Familjebilstestet – hjälper dig hitta en bra bil till din familj | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  11. Pingback: Familjebilar i olika kategorier – bästa familjeSUV för dig 2013! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  12. Haha, den där barnvagnen får jag in på andra hållet (längden) i bagaget på min Octavia utan problem. Köp en kombi istället!

    • Ja den testbarnvagnen är lite av en gammal häck men väldigt bra för att illustrera hur begränsat bagageutrymmet är på vissa ”åtråvärda” bilar. Kombi-formen är svår att slå när det ska lastas!

  13. Hej och tack för (som vanligt) väldigt fyllig och relevant recension!

    Mycket sugen på att hyra en sådan här under USA-semestern om några veckor. Utmaningen – tre barn i baksätet (7+5+2): två sitter på bilkuddar och en i bakåtvänd stol.

    Vi kommer inte att åka längre sträckor om max två timmar i stöten.

    Möjligt eller omöjligt tror du?

    Mvh Gustaf

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>