Honda CR-V – familjebilstestad!

Honda CR-V är inne på sina sista år sedan den kraftigt uppdaterade modellskiftet 2007. En facelift kom 2010 och 2013 är det dags för en stor uppdatering av modellen. Vältajmat värre – förra veckan kom det ut bilder på nästa modell (nåja, det är egentligen ett koncept), den ska bli större, miljövänligare och bättre på alla sätt och vis sägs det (jippi) men baken kommer att bli en snackis vad det verkar. Avstängningsbar airbag fram verkar också t.ex på gång då.
Men åter till nutiden. Förutom minusposten med bristen på airbag avstängning är CR-V en riktigt prisvärd familjesuv med flexibla lastningslösningar, helt ok komfort/driftskostnader och en bra materialkvalite med tanke på priset samt en värdeminskning som är acceptabel, speciellt om man köper en ett år begagnad bil, då har man ändå två års nybilsgaranti kvar och värsta värdeminskningen avklarad.

Jag kör till vardags en CR-V årsmodell 2007 (bensin/manuell) men för att kunna ge Honda en chans att tvätta bort den skottkärrestämpel jag gett min egen trotjänare så testas här en CR-V med diesel/automat av 2011 års modell. Den är dessutom lyxad med skinn/backkamera/nav, dubbla takfönster och större fälgar vilket ökar trivselfaktorn.
Honda CR-V säljs primärt med olika paket, de som gillar långa tillvalslistor där man kan bygga sin bil enligt Lego-modellen kommer att bli besvikna. Den testade Hondan kostar och är utrustad enligt följande:

DIESEL EXECUTIVE NAVI 2.2 AUT
HID, P-sensorer, Glastak, Mörkt. rutor, Lack. stötfång
+ hjulsidor + sidotrösklar + stänksk, 8 stegs. man. f.stol,
Läder, Satellitnavigation med HFT och backkamera…………………………………368.900:-

Eftersom jag har bra många tusen mil i ryggen i en lite mer snålt kittad CR-V (en 2011 Elegance bensin manuell kostar som jämförelse ca 260 000 kronor) så är det svårt att vara helt objektiv kring vissa åsikter och tankar som bubblar upp.

CR-V har t.ex alldeles förträffliga backspeglar och man lär sig ganska snabbt var bilen slutar baktill (speciellt om man har fastmonterad dragkrok :-) så backkamera/sensorer är inget måste. Lägg därtill att navigationsutrustningen (skärm/knappar/mjukvara) luktar 90-tal (nåja, riktigt så dålig är den kanske inte) så finns det lite grejer i testbilen som man lätt kan leva utan. Skinnklädsel är bra, speciellt med söliga ungar, men takfönstren kan man också leva utan, dock ger de givetvis en betydligt mer luftig karaktär i kupen. De större fälgarna (18 tum) gör bilen mycket trevligare att titta på men den blir å andra sidan lite stötigare. Dock har man tajtat till köregenskaperna med faceliften 2010 vilket gör att jag definitivt kan leva med lite mer markkänning. Kurvtagning, spårkänslighet och ristningar i karossen på guppig väg har också blivit avsevärt bättre jämfört med min 2007:a. Likaså klonkar det mindre i hjulupphängningen, speciellt stor är skillnaden när man svänger i låg hastighet på ojämn väg, det kan dock delvis ha med slitage att göra.
Dieselmotorn på 2.2 liter funkar väldigt bra i bilen, jag upplever inga vildsinta accelerationer eller tydliga varvområden som ger avsevärt mer skjuts. Motorn drar istället fint i hela registret med ett förtroendeingivande dieselknorr. Dock är automatlådan 5 växlad, en sjätte växel vore inte fel, bränsleförbrukningen drar lätt iväg vid lite inspirerad körning och ibland växlar lådan ner från fyran till trean på ett upplevt onödigt sätt.

 Säkerhet
CR-V har fyra stjärnor i Euro Ncap, den primära bristen är att den inte är snäll mot fotgängare. Det finns Isofix i baksätet och barn sitter högt med bra utsiktsmöjligheter. Baksätet klarar tre bakåtvända barnstolar till nöds, men det är kanske inte en setup man vill åka långt med. Två bakåtvända och en framvänd isofixstol går bra att trycka in i alla fall och tur är väl det för passagerarairbagen fram kan inte stängas av så alla småttingar är förpassade till baksätet.
Honda CR-V är en fyrhjulsdriven bil men den driver endast på framhjulen vid bra väglag och lugn körning. Detta sparar drivmedel och ger bilen förutsägbara egenskaper i stil med de flesta framhjulsdrivna bilar. Om framhjulen förlorar fäste, vid t.ex körning på snö och is förs drivkraften över till bakhjulen. Möjligheten att få drift på alla fyra hjulen ger betydligt tryggare egenskaper när man t.ex på vintern byter fil och korsar en snösträng, när man ska komma iväg vid grönt ljus och hundratals bilar före dig har slirat och skapat en välpolerad isgata eller när du behöver sega dig över en plogvall efter en dags vintershopping i stan. En sak är dock förrädisk med det saftiga drivgreppet; bara för att man ofta har bra drivfäste på vinterväglag så betyder inte det att du har bättre grepp om underlaget när du bromsar. Givetvis kan man motorbromsa men i en paniksituation så glider din fyrhjulsdrivna bil lika okontrollerat som en tvåhjulsdriven, kanske till och med mer eftersom du framfört bilen i för hög hastighet, kaxig som man kan bli av 4×4 hybris.

Barn
De bakre dörrarna kan öppnas upp i 90 grader vilket ger grym access till baksätet när man ska hjälpa barnen. CR-V är också ganska hög vilket ger en behaglig arbetshöjd när man ska luta sig in och spänna fast ett barn. Baksätet kan skjutas fram ca 15 cm (2+1) och ryggstöden i baksätet kan lutas bakåt individuellt vilket gör att man dels kan öka ben/fotutrymmet för bakåtvända barn och även enkelt stödja en bakåtvänd stol mot främre ryggstöden utan att de som åker i framsätena behöver ha en obekväm sittposition.
Ovanför den inre backspegeln kan man fälla ut en surroundspegel som ger lite klarhet i vad som händer i baksätet utan att man behöver rikta om backspegeln. Apropå speglar, en baksätesspegel fäst på valfritt nackstöd i baksätet ger en bra bild av hur bakåtvända barn i baksätet har det, dock räcker inte surroundspegeln till utan backspegeln måste riktas om, annars blir barnets ansikte för otydligt. Att använda speglar på detta sätt för att hålla koll på barnen är lite nervigt i början men man hittar snabbt en acceptabel inställning.

Utrymme/flexibilitet:

CR-V har inte riktigt samma lastbredd som en rejäl kombi, hjulhusen inkräktar lite mer men det kompenseras av en god lasthöjd, man får som jag tidigare skrivit in en diskmaskin stående i skuffen. Därtill kan man då skjuta fram hela eller valda delar av baksätet och då har man ett grymt djupt och högt lastutrymmet. Köper man också ett lastgaller så kan man utnyttja hela höjden vid t.ex långfärd. Trots att Honda CR-V är en SUV och således har den lite högre markfrigång ändå är lasthöjden (från marken till bagagerumsgolvet) helt acceptabel, en Volvo XC60 kräver ett betydligt högre lyft.
Mycket av säteskonstruktionen i CR-V påminner om en MPV/minibuss, baksätet står på golvet, vilken ger 10-15 cm mer lasthöjd jämfört med en vanlig kombi där hela baksätets sittdyna oftast ligger under bagageutrymmets nivå. Baksidan med detta är att när man fäller sätena får man fyrkantiga klumpar som vilar mot framsätenas ryggstöd. Det finns ganska gott om fack där man kan stuva olika grejer, t.ex finns det två handskfack och en stor låda mellan framsätena (samtliga med lucka) för att hindra insyn. Två dryckeshållare fram och i bakdörrarnas sidor finns det också, liksom i armstödet i mellansätet bak som kan fällas ner till att bli ett litet bord.

Komfort/ljudnivå
Honda CR-V har bra stolar fram, dock är sittdynan kort för längre personer vilket känns i låren under långfärd. Armstöd fälls ner individuellt för de åkande i framsätena, baksätesåkare (ja ibland sitter det ju en förare där bak också, hmmm :-) delar på mittensätets ryggdel som innehåller ett inbyggt armstöd (bland annat). Med mina 176 cm funkar dock de korta sittdynorna helt okej. Baksätet är hårt och har även där ganska kort dyna, benutrymmet bak beror på hur långt bak man skjutit baksätet samt hur långa framsätespassagerarna är men när jag sitter bakom mig själv har jag väldigt luftigt kring knäna om jag inte skjutit fram baksätet för att optimera lastutrymmet. Baksätets ryggstöd kan också lutas individuellt så en riktigt laid back ställning kan intagas om tröttheten faller på.
Bilen går tyst i farter upp till 110 km/h och man kan föra diskussioner med baksätespassagerare utan att höja rösten markant. Över 110 kommer dock ett vinande från A-stolparna så i 120 brukar det vara slutsnackat.
Man har bra utsikt från alla ytterplatser i bilen och ungarna kan också lätt se vad som händer runt omkring.
Stereon är dock lite av ett skämt, under alla våra långfärder får alltid föraren sitta med barnvisor så det ringer i öronen medans de där bak knappt hör något. Jag testade också stereon i den 2011:a jag lånat men där upplevdes den mycket bättre bak, jag hade dock inte fullpackat och vi åkte endast i 90 km/h. Så är musik viktigt i baksätet för dig se då till att blåsa på i 120 innan du avgör hur bra den är.
Säkerhetsbältena tenderar att bli lite trötta i upprullningsmekanismen, oftast är det då smuts som fastnar på den övre bygeln som bältet löper genom. Rengör med lite handsprit!

Hantering
Modellen som kom 2010 är ett riktigt lyft på denna front, en kollega som går i bilköpartankar testade en 2011 diesel automat executive hos handlare men plånkan räcker mest till en 2008 med samma utförande (dock manuell). Efter att ha hittat ett lämpligt objekt på Blocket kom han besviken dagen efter och sa att han funderade på en Subaru Outback istället, han tyckte att provkörningen av den CR-V han har råd med var lite för mycket traktor. Ja det är lite av en skottkärra och visst upplever man en klar skillnad men man vänjer sig ju å andra sidan snabbt oavsett modell. Så bli inte alltför avskräckt, båda modell-lyften 2007 och 2010 går riktigt bra och stabilt även i hög fart och t.o.m tung semesterlast inverkar ytterst lite på känslan i styrning och krängbenägenhet. Från 2010 är den bara ännu lite bättre på vägkänsla, stabilitet, gensvar från styrningen, etc. Hondas fabriksingenjörer har väl dragit åt några skruvar i hjulupphängningen och tajtat chassit lite, inget som en vanlig servicemekaniker märker vad jag har hört men fullt tillräckligt för att förbättra en redan bra bil.

 Som tidigare nämnts är de yttre backspeglarna riktigt bra men bakåtsikten med alla nackstöden i bak uppfällda lämnar en del att önska. Har man back-kamera så blir det inga problem men jag tycker att skärmen ofta blir svår att se i dagsljus, särskilt om man har taklucketillvalet. Givetvis kan man skjuta för ett skydd för takfönstren (eldrivet) men det orkar man ju sällan såvida det inte handlar om precisionsbackning.
Den manuella växellådan har fått en del kritik (kolla vid intresse kommentarsfält hos de mer etablerade motortidningarna, t.ex Vi Bilägare) för att vissa växlar inte glider in perfekt ibland. Man upplever ett litet motstånd och osäkerhet – Fick jag i trean eller inte? Så köper du begagnat med manuell låda se till att gå igenom alla växlar vid både upp och nerväxling.

Miljö/garantier/övrigt

Honda CR-V är ingen miljökämpe direkt men inte heller en riktig miljöbov. Utsläppen ligger på 195 gr/km med diesel automat, årsskatten är på precis under 5000 kronor (ouch!). Under min provkörning låg förbrukningen runt 0.9 l/mil vilket jag tycker är lite i övre smärtgränsen för en diesel. Honda anger stadskörning till 0.95 l/mil och blandad körning till 0.74 l/mil. Dock brukar mina biltester ligga lite över tillverkarens angivna snittförbrukning för blandad körning, så detta följer mönstret men i överkant. En manuell diesel bör ta ned förbrukningen ordentligt, de anger 0.65 l/mil (171 gr/km) för blandad körning. Med dieselmotor drar en automatlåda ca 1 liter mer på 10 mil än den manuella, så automatlådan är inte jättevass med sina 5 växlar (manuell låda har 6 växlar). Jag börjar därmed vackla i min favorisering av automatlåda…  Honda ger 3 års nybilsgaranti och 12 år rostgaranti, värdeminskningen är inte farlig men när nya modellen kommer 2013 så kommer nog värdefallet att tillta. Eftersom 2010 faceliften av 2007 modellen endast innehöll mindre förändringar (samt modellens erkända driftsäkerhet och kundnöjdhet) så har värdeminskningen hållit sig förhållandevis låg än så länge, även CR-V före 2007 håller ett gott andrahandsvärde.


Honda CR-V har nog fått flest omnämnanden här på bloggen eftersom att jag har en själv, är du intresserad av en 2007-2009 bör du läsa de tidigare inläggen. Om du är på jakt efter en nyare prisvärd SUV så ta en sväng i en CR-V diesel manuell, gärna med läder/Executive pkt, ställd mot de flesta konkurrenter vinner den oftast tester.

Testbilen är ju fullfläskad och kostar därefter ( 368.900:-), det finns dock mer optimala paketlösningar för diesel:

DIESEL ELEGANCE 2.2 MAN eller 2.2 AUT
ABS, VSA, TSA, 17” Al. fälgar, Insynsskydd,
Regnsensor, Dimljus fr, Farthållare, ACC,
Lasthylla, CD, USB + AUX-uttag ………………294.900:-(MAN) 308.900:- (AUT)

DIESEL ELEGANCE LIFESTYLE 2.2 MAN eller 2.2 AUT
SOM ELEGANCE + 18” Al. fälgar,
P-sensorer (2+4), Läder + Alcantara ………….312.900:- (MAN) 326.900:- (AUT)

De lastmässigt mindre Skoda Octavia 4×4 och Subaru Outback är två bra kombiliknande konkurrenter, Cross Touran likaså men som femsitsig, lastflexibel, 4×4 SUV är nog Volvo XC60 närmast, största skillnaden är pris och den mer premiumbetonade inredningen i Volvon. Allt beror på vad man vill lägga sina pengar på, men Hondan håller de flesta stången. Jag listat och diskuterat en hel del konkurrenter i detta inlägg.

EmailShare

13 reaktion på “Honda CR-V – familjebilstestad!

  1. Pingback: Små och mellanstora suvar – glöm de små! « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  2. Pingback: Kia Sportage – för liten för familjen, eller? « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  3. Pingback: Nya Honda CR-V 2013 – första intrycken « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  4. Pingback: Hyundai i40 – familjebilstestad! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  5. Pingback: Honda CR-V (2013) – familjebilstestad! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  6. Pingback: Små och mellanstora suvar – glöm de små! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  7. Pingback: Familjebilstestet – hjälper dig hitta en bra bil till din familj | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  8. Har läst mycket om Crv på nätet och det verkar finnas ganska många som klaga på problemet med vägljud men hur störande är det i egentligen?

  9. Har en 07 cr-v bensin automat. Superbil förutom att den är så slö +90km/h. Funder på en 2010 diesel automat. Men är den lika slö vid omkörningar i högre hastigheter +120km/h ? Annars får det bli cx-5 eller xc60

  10. Jag kör en CR-V 2.0 bensin Aut Executive med Aero-Kit från 2007.

    Att den är slö är ingen nyhet för någon och man förväntar sig inget annat från en 2.0 sugmotor i en stor suv med automatlåda.

    Något som förvånat mig och vänner när vi åkt på långresor (100 mil eller mer) tillsammans är följande. Vi åker 5 pers med absolut fullpackat bagage, AC på fullt flås, farthållaren är på, i farter mellan 90 – 110. Förbrukningen landar på 0,72 liter milen i snitt.

    Finns ingen ide att köpa en diesel tycker jag. Mycket nöjd med bilen förutom omkörningsprestanda.

  11. Hej,

    går det att koppla ur airbagen på verkstad? Eller kan man få plats med tre bakåtvända stolar i baksätet?

    Hälsningar Lina

    • Ja det går att koppla ur airbagen på verkstad, men sen har du en bil utan airbag också när du ska sälja. Tre bakåtvända i baksätet kan gå men det kommer nog att vara lite av ett helvete att sätta fast alla barnen i vardagen och sen kanske inte det är optimalt säkerhetsmässigt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>