Peugeot 508 SW – familjebilstestad!

Under 5 dagar har familjebilen och tillika miljöbilen Peugeot 508 testats för att se hur bra den duger till för familjen. Den nya herrgårdsvagnen från Peugeot har provkörts, lastats och allmänt hanterats som den familjekombi den aspirerar på att vara. Som vanligt med familjebilstestet är målet att täcka in de aspekter som är viktiga för en familj och dessutom vill jag ge dig en mer nyanserad bild av hur 508:an funkar i vardagen. När du provkör den hos en handlare så hinner du inte upptäcka eller ens fundera på alla aspekter som man täcker genom idogt nötande och testande under flera dagar.
Om du har letat ivrigt efter tester av Peugeot så har du säkert också hittat Peugeots egen reklam där de åkt till IKEA och knökpackat 508:an för att bevisa dess lämplighet. Helt klart bra marknadsföring i min smak men det måste givetvis testas lite mer än så.
Den bil jag fick låna var en Peugeot 508 SW 1.6 e-Hdi i Allure utförande, en kombi med en miljödiesel och start/stopp funktion och lite lull lull, t.ex. halvläder.

Allure 1,6 e-HDi automat MCP ……………………. 259 900 kr
Motoriserad bagagelucka …………………………… 5 900 k
Pack Pilote paket ……………………………………..12 900 k
Svart Perla Nera ………………………………………. 5 900 kr

Metallic-lack och Pack Pilote paketen är inte jättemycket att dividera om, el-justerbara stolar fram, utdragbart lårstöd och xenon med räckviddsjustering och helljusautomatik (den bländar av automatiskt efter aktivering) finns på min ”bra att ha” lista. Dock vill jag höja ett varningens finger för motoriserad baklucka. Det är ett sådant tillval som gör sig skitbra i säljhallen och på din 30 min provkörning men i verkligheten… nej! Luckan öppnas automatiskt (från nyckel, inifrån förarplats eller med en knapp på bagageluckan och stängs med en knapp på undersidan av luckan) och det gör att man står och väntar på den. Automatisk stängning är jättebra men öppning vill i alla fall jag sköta själv och med detta tillval så får du vackert vänta tills luckan masat sig upp. Den är inte långsam – men långsammare än jag vill att den ska vara och eftersom säkerheten kommer först så kan den inte gärna slungas upp med automatik heller, säkerligen en svår avvägning för teknikerna. ”Jag ska bara slänga in nåt i skuffen” tänker man och sedan står jag och stampar med foten (som lilla gubben i C-64 Boulder Dash om ni minns) i väntan på att luckan ska vara helt uppfälld. Så av de cirka 285 000 SEK som testbilen kostar kan man skippa cirka 6 000 SEK med gott samvete. Annars finns det en hel del att välja på i tillvalslistan och i paketväg så kolla på www.peugeot.se för hur du vill kitta din 508 och vad det kommer att kosta dig.
Halvläder är standard i Allure utförandet och med barn i bilen så vet vi ju att läderklädsel eller ett galonskynke över de barnutsatta sätena är allra bäst.

Jag vill börja med att beskriva min kamp för att bli kompis med växellådan. Jag har beskrivit delar av kampen i två inlägg publicerade under testveckan:
- http://familjebilen.wordpress.com/2011/06/28/508-robocop/
- http://familjebilen.wordpress.com/2011/06/28/508-robotarm/
”Automatlådan” är en robotiserad manuell låda vilket betyder att man ska släppa upp gasen när den växlar, precis som på en manuell bil, men man behöver inte trycka ner kopplingen (finns ingen) eller växla själv. Låter helt ok på pappret men det tar tiiiiiid att vänja sig. Åtminstone för mig. Det finns paddlar på ratten för den som vill växla själv och de ger givetvis bättre kontroll – i början vet man ju nämligen inte när roboten i lådan behagar växla och mellan speciellt ettan och tvåan blir det en hel del gung. Min första dag med 508 gav jag mig tusan på att jag skulle kunna köra bra med robotlådan, andra dagen gav jag upp och körde med paddlar, tredje dagen hade jag fattat nytt mod och lät roboten växla igen. Paddlarna funkar helt ok men dels förlorar man en del av miljövinsten (eftersom man oftast varvar mer än behövligt) och dels så glömmer man av och till att växla upp eftersom man någonstans långt bak i de grå tror att det är en automatlåda man kör. Dessutom är ju paddlar (när de sitter optimalt placerade på ratten i en schysst sportbil – inte bakom ratten som i 508) ett sätt att kunna köra på gränsen mellan kontroll och galenskap och den typ av körning är inte 1.6 e-Hdi motorn riktigt tänkt att leverera. Därför återvände jag hela tiden till att låta roboten växla med olika mängder gung som följd.
Jag är imponerad av modet Peugeot visar (eller är det lite hederlig fransk galenskap?) genom att sätta in en sådan semi-automatisk växellåda i en bil avsedd för köpare som oftast ser bilen mest som fortskaffningsmedel – jag tror inte att de riktigt bilintresserade köpare ens överväger detta motoralternativ, i alla fall om detta är den enda bilen i familjen. Dessa (oftast ganska bilokunninga) familjebilsköpare förväntas slanta upp 260.000 SEK eller mer efter en 30 minuters provkörning, det tycker jag är modigt av Peugeot – För mig tog det merparten av tre dagars aktivt brukande av bilen för att bli kompis med lådan, jag skulle aldrig köpa den efter 30 minuter. Så om du är skeptisk till växellådan får du bara lita på mig… Du kommer att vänja dig och tycka att den funkar som vilken automatlåda som helst men ge det lite tid.

Nog om transmissionen – hur är den annars att köra? 508:an går stadigt i hela fartregistret och man sitter bekvämt – särskilt med lårstöd – och man kan enkelt sluka många mil utan att bli trött i kroppen. Ratten kräver just ingen passningen heller. Dieseln ger ett bra grunddrag som räcker fint för normal körning och växellådan beter sig mycket mer likt en traditionell automat i högre farter. Det jag saknar i förarmiljön är något bra ställe att stödja armbågarna på. ”Armstödet” mellan framsätena sitter ganska långt bak (jag är bara 1.76 dock) och stödet i dörrsidan är lite lågt om man inte ställer in ratten lågt – med följd att man inte ser mätarna… det finns dock heads up display att välja till.

Funktioner som farthållare och radioreglage sitter på ratten och övriga knappar och funktioner sitter där man förväntar sig. Knapparna till fläkten/AC och temperatur vreden (två zons) som också har små knappar är just det – ganska små och det blir lite fippligt att hitta rätt knapp (och kolla på displayen att rätt åtgärd utfördes) under gång när man samtidigt ska hålla ögonen på vägen och framförvarande bilar.
Kvalitén i knappar och reglage är av budgetpremium stuket; jag menar att de känns ofantligt mycket bättre än vad jag minns från min gamla 206:a och de är fullt konkurrenskraftiga med hänsyn till priset. Kvalitéintrycket är generellt bra också i materialval och lämnar inte mycket att önska såvida man inte vill pröjsa betydligt mer för en riktig premiumvagn.

Det enorma glastaket (standard) är fantastiskt – imponeringsfaktorn på fyraåringen var hög när jag med vredet i taket öppnade hela jalusiet första gången. Att åka runt i sommarlandskap ger cabrioletvibbar och det ger kupén en härlig känsla av rymd. Dessutom ökar det runt om sikten eftersom B-stolparna är ganska breda och bakåtsikten men uppfällda nackstöd i baksätet är delvis begränsad. Bilen körs bäst framåt med andra ord och döda vinkeln lär man sig att kolla av lite extra efter en stunds invänjning.

Nedan följer några punkter som jag anser vara viktiga kriterier för en familjebil…

Säkerhet:
Peugeot 508 har 5 stjärnor i EuroNcap enligt den nya tuffare skalan. Bilen går stadigt framåt och tar kurvor fint. Bromsarna biter bra även om bilen knorrar och gnekar lite vid hård inbromsning. Det går att stänga av krockkudden fram och det finns givetvis bra skydd för baksätesåkare också. Den breda B-stolpen (tillsammans med de rejäla nackstöden fram) skymmer döda vinkeln och bakåtsikten är lite begränsad.

Barn:
Isofixinfästningen funkar bra och barn sitter bra både framåt och bakvänt i baksätet. Med en Britax Highway bakåtvänd stol bakom passagerarstolen så blir det lite trångt där fram men platsen går att nyttja för kortare färder. Barnstolar kan även monteras fram (avstängningen till krockkudden sitter i handsfacket) och även där sitter barnet bra men placeringen inverkar som vanligt negativt på förarens siktmöjligheter till höger och eftersom B-stolpen också är bred så känner man sig som förare lite inburad med ett bakåtvänt barn i fram. Dessutom är materialet på instrumentpanelen ganska mjukt och jag skulle tro att man kommer att få fula nötmärken ovanför handskfacket om man använder bakåtvänd stol som vilar på instrumentbrädan. Bakdörrarnas storlek är helt okej dock önskar jag att de kunde öppnas ytterligare ett hack för optimal access när man ska hjälpa ett barn att spänna fast sig.

 Jag är van vid lite högre bilar och 508 kräver lite ”kröka rygg” när man ska lyfta in och ut barn, det är dock så på alla vanliga (låga) kombibilar. Baksätet är inte brett nog för 3 barnstolar såvida det inte handlar om de sittkuddar man använder till ganska stora barn.
Barnen upplever att de har bra möjligheter att se ut och särskilt panoramaglastaket håller de nöjda några extra mil på resan.

Utrymme/Flexibilitet
Om man bortser ifrån att bagageluckan öppnas motoriskt så när luckan väl är öppen har man bra access att lasta i bagageutrymmet. Med två flärpar i skuffen fäller man enkelt baksätets ryggstöd (1 + 2) och man får då en stor plan yta att arbeta med. På testbilen fanns inga plastmattor och det måste man ha – ulltygsbeklädnaden i skuffen är ömtålig.

Närmast bakre stötfångaren finns ett ganska stort fack under golvet i bagageutrymmet där man kan stuva lite grejer. Lastnät etc finns också. Insyns-skyddet sitter ganska högt och man kan lasta relativt stora grejer med det på plats (med andra ord, man behöver inte ta ut det).
Man kan inte justera baksätets lutning eller skjuta hela soffan framåt/bakåt för att ge ett mer variabelt bagageutrymme. Det är endast en liten kardantunnel-bulle så sittande i mittsätet bak behöver inte slåss med sina medåkare om fotutrymmet. Som vanligt i bilar med mörk inredning är plasterna/gummit på slitytor också mörkt, ett barn med dammiga skor som klättar in i baksätet lämnar tydliga spår efter sig.

En stor dubbelvagn går enkelt in i bagageutrymmet och lämnar dessutom plats till en Samsonite resväska eller 5-6 matkassar, helt ok – Peugeot 508 har ett bagageutrymme som sväljer en hel del och med en takbox så klarar man enkelt semestern även om man har små tvillingar (och behov av dubbelvagn). Storhandling med en vanlig barnvagn i skuffen är inga problem.

Komfort/Ljudnivå:
Man sitter bra både fram och bak med stora inställningsmöjligheter (fram). Vet inte var jag ska stödja mina armbågar men man får väl träna axlarna lite. Lårstödet (på båda framstolarna) är givetvis ett plus.
Knappar och reglage sitter bra men bitvis små knappar. Panoramaglastaket ökar känslan av rymd och samtliga åkande kan hålla normala diskussioner i normal motorvägsfart. Motorn går tyst – dock finns ett visst vinande bi-ljud från backspegeln/A-stoplen i hastigheter över 90 km/h. Karossen tar skarvar och potthål bra och bilen spårar inte nämnvärt.

Det är förhållandevis dåligt med stuvutrymmen för föraren, det finns en låda (under höger armstöd) och en liten ficka vid radion (min iPhone passar precis). Jag brukar vilja bli av med telefon, plånbok, nyckar och solglasögon och det finns inget naturligt (och lättåtkomligt) ställe för allt det. Man får sprida ut grejerna i olika fack helt enkelt. I baksätet sitter tre vuxna till nöds på bredden, benutrymmet är det dock inget fel på.

Hantering:
Man lär sig snabbt ungefär var man har (den för föraren dolda) kofångaren på bilen, bakåt är det sämre och där är det bra att ha backsensorer (standard) till hjälp. Fickparkering tar några gånger att få kläm på, B-stolpen är bred och bakåtsikten begränsad. Med tonade rutor (standard) kan jag tänka mig att backning i mörkt höstruskt blir halvkul.

Miljö/Garantier/Övrigt:
Peugeot 508 1.6 e-Hdi under blandad körning släpper enligt tillverkaren ut 116 gram CO2 och drar 4.5 liter/100 km. Under mitt test med primärt stadskörning låg jag runt 0.55 per mil vilket är mer än de 0.51 liter/mil i stadstrafik som Peugeot anger, men jag växlade en hel del med paddlarna och laborerade också med S-portknappen så jag får nog skylla mig själv.
Bilen är en miljöbil och således skattebefriad i 5 år och det sammanfaller fint med den 5-åriga nybilsgarantin – riktigt bra!
Man får dra 1400 kilo släpvagn och serviceintervallen/kostnaden är 2885 SEK årligen eller varje 1500 mil. Det finns ingen skillnad mellan stor och liten service vilket kan vara skönt – dock är det ganska korta serviceintervall för att vara en diesel kan jag tycka.


Sammanfattning av testet:
Miljöbilen Peugeot 508 SW 1.6 e-Hdi är en riktig kombi för familjen; den lastar bra och man åker tyst, bekvämt och säkert i en prisvärd miljöbil med schysst nybilsgaranti. Den känns optimal för tvåbarnsfamiljen men klarar nog tre ungar om det är tillräcklig spridning åldersmässigt. Den har sina egenheter (primärt växellådan) men som med de flesta relationer ökar attraktionen när det blir lite strid och givande och tagande (så länge jag går segrande ur kampen :-) . Miljö-Passaten är nog främsta konkurrenten och vilken man väljer är extremt subjektivt – jag kan tycka att Peugeot 508 är en frisk ny fläkt utseendemässigt på våra vägar medans Passaten är tyskt stram (förutsägbar?) och av invänjd design. Dock har ju Passaten bevisat sig under många år; Peugeot 508 kommer säkert att behöva putsas lite i kanterna under de kommande åren men den femåriga garantin gör den till ett bekvämt köp med brasklapp för värdeminskningskalkylen som alltid är klurig för bilar av ny modell.

Under bilden nedan följer länkar till en massa artiklar, tester och provkörningar av Peugeot 508. Happy reading!

För oss som gillar plastkjolar, ökad markfrigång och fyrhjulsdrift så kommer Peugeot 508 (RXH) som XC70 och Cross Passat utmanare:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/peugeot/pressrelease/view/peugeot-508-rxh-en-lyxig-braenslesnaal-fyrhjulsdriven-dieselhybrid-660543

http://www.vibilagare.se/nyheter/peugeot-508-rxh-fakta-och-bilder-33154

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110711-peugeot-508-rxh/index.xml

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110711/peugeot-508-rxh-4wd-hybriden/?page=1
http://www.teknikensvarld.se/bilspionen/nyheter/110704-peugeot-508-talt/index.xml

Andra provkörningar/tester:

http://www.svd.se/naringsliv/motor/bilduell-peugeot-508-sw-vs-vw-passat-variant_6071769.svd

http://www.gp.se/motor/tester/1.641383-peugeot-508-utmanar-tungviktarna

http://www.gp.se/motor/tester/1.556852-peugeot-ger-sig-in-i-kampen

http://www.vibilagare.se/nyheter/peugeot-508-utmanar-i-mellanklassen-544

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20100712/peugeot-508-siktar-pa-v70-passat-och-mondeo

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110210-peugeot-508-test/index.xml

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20101001/peugeot-508-och-den-franske-presidenten

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110210/peugeot-508-lattare

http://www.dn.se/motor/tester/bilar/peugeot/peugeot-satsar–dubbelt

http://www.vibilagare.se/video/peugeot-508-sw-plus-och-minus-32986

http://www.vibilagare.se/nyheter/peugeot-508-rapport-fran-provkorningen-30238

EmailShare

5 reaktion på “Peugeot 508 SW – familjebilstestad!

  1. Hej,

    Tack för en riktigt bra test av 508 SW som jag själv funderar på att köpa. Jag har dock funderat på 2 liter dieseln eller 2.2 liters dieseln just av den anledningen att jag blir åksjuk av MCP lådan men man kanske ska ge den en chans då det skiljer en bra slant dem emellan. Jag tyckte annars att 2.2 dieseln den som heter GT gick ganska mycket mer franskt på vägen lite mer svävande och mjukare. men den har ju annan framvagn vad jag förstår. …och ett annat pris men dom hundringarna extra i månaden kanske det kan vara värt? kan tillägga att jag provkörde en Passat variant 4-motion 170 TDI med DSG låda och tycker 508 SW var några snäpp trevligare…jämförde då med 2 liters diesel med vanlig automat. Motorn i 508:an var mindre dieslig dvs mindre knatter och ja trevligare helt enkelt och automaten var också mjukare. Så Passaten går bort, den var trist helt enkelt.

  2. Pingback: Familjebilar i olika kategorier – bästa familjekombin för dig 2013! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  3. Pingback: Familjebilstestet – hjälper dig hitta en bra bil till din familj | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  4. Pingback: Upp till bevis för Peugeot 508 | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  5. Pingback: Familjebilar i #fulltankchallenge : Peugeot 508 SW och Volvo V60 är snåla | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>