508 – Robocop

Har fått koll på den robotiserade växellådan i veckans 508 test nu – igår hoppade jag gärna över till manuellt läge och växlade med rattpaddlarna – men nu har jag gett mig hän till robotarmen som utför växlingarna åt mig.

Efter ett tag lär man känna bilen och förstår mer intuitivt när den tänker växla. När växlingen är på g så släpper man gasen lite (ungefär som på en manuellt växlad bil) och då funkar det helt ok – för det mesta. Växlingen mellan ettan och tvåan blir lätt lite gungig.   Hittade dock S-knappen till växellådan och då varvar bilen bättre (och går mindre miljövänligt :-( – i S-läget blir den lättare att förutsäga växlingsmässigt men varvar lite väl mycket…). Vi får se om jag blivit ännu bättre kompis med den mot slutet av provkörningsveckan.

Annars så har jag kommit fram till att B-stolpen är kraftig och skymmer ganska mycket i döda vinkeln och den strutade aktern på bilen inverkar också negativt på bakåtsikten – i ett parkeringsgarage med många stolpar och dunkel belysning är man glad för bilens backsensorer. I parkeringsgaraget fick jag också näst intill en chock när jag hade kört in bilen i en ficka och gläntade på dörren för att kolla exakt var jag hade linjen för parkeringsrutan. Ett sjuhelsikes tutande larm och blinkade meddelande på info displayen varnade mig om att jag inte hade parkeringsbromsen aktiv (ingen krycka utan man drar i en liten flärp för att aktivera handbromsen) samt att jag förväntades lägga växellådan i N läget. Givetvis är det bra med återkoppling och larm till föraren men det var i intensivaste laget. Bältespåminnaren är mycket bättre med sitt subtila plingande som eskalerar i styrka långsamt om man inte knäpper fast sig. Annars är förarmiljön ombonad och stolarna (med lårstöd) väldigt trevliga att nöta rumpa i.


Det har varit varmt idag – närmare 30 grader enligt bilens temperatur mätare och då vill man gärna ställa in fläkten och AC:n optimalt. Knapparna till fläkten/AC och temperatur vreden (två zons) som också har små knappar är just det – ganska små och det blir lite fippligt att hitta rätt knapp (och kolla på displayen att rätt åtgärd utfördes) under gång när man samtidigt ska hålla ögonen på vägen och framförvarande bilar.

Det enorma glastaket är fantastiskt – imponeringsfaktorn på fyraåringen var hög när jag med vredet i taket öppnade hela jalusiet första gången. Att åka runt i sommarlandskap ger cabrioletvibbar och taket ökar faktiskt också runt-om sikten när man är lite trängd – som t.ex. i det dunkla garaget jag nämnde ovan.

EmailShare

2 reaktion på “508 – Robocop

  1. Pingback: Peugeot 508 SW – familjebilstestad! « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  2. Pingback: Familjebilar i olika kategorier – bästa familjekombin för dig 2013! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>