Kia Sorento – familjebilstestad!

Under 5 dagar utfördes det första riktiga familjebilstestet. Målet är att täcka in de aspekter som är viktiga för en familj och dessutom vill jag ge dig en mer nyanserad bild av hur Sorenton funkar i vardagen. När du provkör den hos en handlare så hinner du inte upptäcka eller ens fundera på alla aspekter som man täcker genom idogt nötande och testande under flera dagar.

Den Kia Sorento som stod till mitt förfogande var en extrautrustad bil med dieselmotor och automatlåda (Sorento säljs endast med dieselmotor). Du kan få en Sorento från ca 309.000 till en bit över 400.000 kronor, beroende på utrustningspaket och tillval (se www.kia.se för senaste information), den bil jag testat gick loss på 391.200 kronor fördelade enligt följande:

Sorento 2,2 CRDi EX Aut. PP…………….. 351 900 kr

Navigation 7″, inkl. backkamera………….. 14 900 kr

7-sits version…………………………………… 7 000 kr

Panoramasoltak………………………………. 11 900 kr

Metalliclack…………………………………….. 5 500 kr

Jag är helt övertygad om att man vill ha automatlåda i en Sorento – det vill nog i alla SUVar av denna storlek egentligen, bilen ska dessutom vara sjusitsig (om inte annat än för andrahandsvärdet), metalliclack köper nog de flesta. Återstår Navigation samt Panoramaglastak (två stora takfönster, det främre kan öppnas elektroniskt som taklucka också)…

Backkameran som ingår till navigationen är inte dum att ha, men den är inte nödvändig – backspeglarna är riktigt bra och bakrutan är stor, de bakre takstolparna (B och C) gör litet intrång på bakåtsikten så det tillvalet kan man leva utan. Likaså panoramaglastaket – det ger en ruggigt luftig och ljus kupe, man kan stänga för ett skydd per takfönster och man kan öppna det främre takfönstret elektriskt som en traditionell taklucka. Ett riktigt trevligt tillval som glädjer en av och till men måste man så är det enkelt att leva utan (eftersom man då inte vet vad man går miste om :-)

Den testade bilen hade även läderklädsel samt läder på vissa kupedetaljer, t.ex. läderratt, detta känns också som en bra familjeförsäkring investeringsmässigt – läder är ju lättare att torka av, dock var en stor del av lädret vitt i provbilen och det är ju kanske inte optimalt för en familj. Tjockt sunkgrått läder brukar vara den mest barnvänliga (eller kanske mest barnavvisande) kombon på läderklädsel, tyvärr hittas den oftast bara på riktigt billiga amerikanska bilar. Du vet – du betalar för läder men alla tror att det är gallontyg…

Min slutsats är att man kan skippa Navigation och Panoramaglastak som tillval och således skära bort ca 25.000 kronor – en liten brasklapp dock om man ofta befinner sig i parkeringsgarage med bilen, då är backkameran i Nav-paketet riktigt bra! Tills sist så vill man givetvis ha en dragkrok – den kostar ca 7200 kr monterad och klar.

Mina första intryck av bilen:

Har just fått nyckeln och letar mig ut till parkeringen i solskenet. Hittar snabbt den brunguld metallic färgade Sorenton och går ett varv runt bilen, den ger ett solitt intryck och den har i alla fall ett eget utseende, om den är snygg eller inte är subjektivt, jag har lite svårt att bestämma mig; jag slås inte stum av Sorentos skönhet samtidigt som jag ändå tilltalas av bilens chunkiness i brist på bättre ord.

Öppnar alla dörrar och tittar runt, dörrarna har lagom hårda hack vilket gör att de stannar i den öppningsgrad som man vill utan att slå tillbaka – bra när barnen är med runt benen. Dörrarna är lite lagom tunga och stumma – det är inget premiumtjoff när man stänger dem men inte heller ett ihåligt klonk – för mig ligger det någonstans mittemellan och om något så är jag positiv till att det är mer åt tjoff hållet än klonk. Jag provade en Ceed för 4 år sedan så mitt minne av Kia var klonk – skulle tro att Ceed ligger närmare tjoff nuförtiden också.

Det är ett ganska högt insteg, man kliver upp i bilen men när man väl sitter känns bilen inte alls som en buss utan som en vanlig kombi. Dubbla glastak (tillval) ger schysst ljusinsläpp både fram och bak.

Bagageutrymmet är delvis en besvikelse för ett lastfreak som jag – bagageluckan är bred och bredden på bagageutrymmet känns klockrent, men höjden är inte imponerande, inga stående diskmaskiner går in där inte – väldigt likt Dodge Journey faktiskt. Nu har ju testbilen sju säten och de två sista sätena  är nerfällda i golvet – allt är plant och fint – men givetvis tar det plats på djupet i lastutrymmet. Bagageluckan har oavsett allt annat bara en viss höjd och den blir nålsögat. Lasthöjden är helt okej för att vara en SUV så höga lyft är det ingen risk för såvida man inte är 1.60 eller kortare.

Hoppar in och kör bilen ut från parkeringsplatsen – den är följsam, lättkörd, känns stadig och motorn ger bra respons och orkar med bilen bra. Dieseln smattrar och knattrar lite när den är kall men det försvinner snart när motorn när når bättre temperatur. Solen bryter igenom molnen och då hittar jag en småirriterande detalj. Jag läste faktiskt om det i något test och tänkte då att det var lite småsint men det sitter kromade ringar runt mätartavlorna och vid några tillfällen så reflekterar de en liten strimma ljus rakt in i ögonen, låter som sagt löjligt men faktiskt störande och svårt att värja sig mot – lite mer borstad aluminium känsla istället för krom borde ligga med i listan på småförändringar som man inför löpande på alla bilar i produktion.

På mindre vägar svänger Sorento in fint, det är ganska intuitivt var man har framhjulen och den känns som en vanlig personbil. Den är inte heller spårkänslig, inte ens under acceleration uppför en speciell backe som Hondan brukar styra sig själv uppför, delvis kan det ha att göra med annan spårvidd men jag är lite impad, det enda som inte känns helt solitt är vissa ristningar som går igenom karossen när främst bakhjulen går över djupare skarvar- där Hondan brukar klonka från bakhjulen så rister Sorenton lite, men nu snackar vi finlir som egentligen inte spelar stor roll speciellt inte i prisklasser där man betalar för pryttlar och utrustning istället för ett varumärke.

Efter några dagar med bilen och en hel del tester genomförda är jag fortsatt positiv – det går inte att hitta några uppenbara brister eller sådant man stör sig på, bilen levererar rakt av på familjens behov. Med sju i bilen är den lite slöare och svajigare men det är fantastiskt att ha flexibilitet att slänga in två personer till i bilen, givetvis på bekostnad av möjligheten att ta med sig packning. Sju åkande och en MacLaren stadsvagn är det man får klara sig med. Det är inte jättelätt att kliva in till de sista två sätena så behöver du sju platser som ska nyttjas dagligen skulle jag kolla på en Sharan/Alhambra istället. Man får dock enkelt in 3 bakåtvända barnstolar i baksätet eller, vilket är bättre, en bakåtvänd stol fram (kom ihåg att stänga av krockkudden!) och sedan en stol bakom passagerarsätet och en på mittplatsen i baksätet. Så för trebarnsfamiljen som vill kunna ta med mormor och morfar på en sväng ibland funkar bilen klockrent – de två sista sätena klarar en vuxen (av normallängd) och man står ut att åka en fem sex mil längst bak utan att bli lomhörd eller få träsmak.

Nedan följer några punkter som jag anser vara viktiga kriterier för en familjebil…

Säkerhet:

Sorento har 5 stjärnor i EuroNcap och den driver på alla fyra hjulen när det behövs. Den är stabil i högre fart och bromsarna klarar bilens vikt på ett förtroendeingivande sätt. Man sitter högt och har bra överblick i intensiv stadstrafik. Det går att stänga av krockkudden fram och det finns krockkuddar i B stolpen för baksätespassagerare samt i C stolpen för åkande på de två bakersta sätena.

Barn:

Det är enkelt att montera bilbarnstolar, det finns isofix men även stolar utan isofix går bra att montera, man kommer åt ”stolsbenen” på framstolarna så att man kan dra runt spännremmar utan större problem. Dörrarna öppnas ordentligt och de är stora även bak vilket ger bra access för in och utlyftning av barn. Jag har haft både framåtvända och bakåtvända barn i bilen (från 11 månader till 8 år) och de som är gamla nog att uttrycka en åsikt har upplevt att de sitter bra, att de ser ut bra (nej jag ställde inte ledande frågor) och de är glada över att de relativt enkelt kan klättra in och ut i baksätet själva. Man får plats med 4 bakåtvända stolar totalt i bilen (en fram och tre bak) – lite absurt jag vet – men det visar att bilen är bred och ger möjligheter till flera olika placeringar av de små guldklimparna.

Det enda negativa är väl att Kia inte har en bra lösning på in car entertainment för de små samt att lädret i testbilen var delvis vitt…

Utrymme/Flexibilitet

Baksätets ryggstöd kan lutas vilket ger möjligheter till ökad komfort där bak. Det är också bra om man har en bakåtvänd fyraåring med långa ben som inte ska skita ner ryggstödet…

Lasttröskeln till bagageutrymmet är lagom hög och bredden samt djupet är det inget fel på, man slänger lätt in en dubbelvagn. Dock är luckan inte jättehög, en minibuss ger bättre möjligheter att lasta skrymmande saker på höjden.


Sväljer lätt en dubbelvagn (av gammal årgång)

Med en golvmatta i bagageutrymmet tål det att lastas, inneväggarna har en tålig (men rep och smutsbenägen) plast. Dock är det på Sorento, som på så många andra bilar, att baksidan på ryggstöden i baksätet är gjord av en mjuk ull-liknande väv, allt fastnar i den, slänger man in en julgran får man plocka barr ur väven ända fram till midsommar. Lite tåligare material där och man har ett riktigt tåligt bagageutrymme.

Sätena i baksätet kan fällas platt och då har man en riktig storlastare – bjud med en polare till IKEA och ni får in det mesta. Ryggstödet på passargerarsätet fram kan lutas bakåt och tar man bort nackstödet så får man nästan in en flaggstång. Dock vill man kanske inte repa instrumentbrädan…

Negativt är att man inte kan skjuta hela baksätessoffan framåt eller bakåt, det skulle ge ännu mer flexibilitet om man behöver öka bagageutrymmets storlek samtidigt som man har åkande i baksätet. En annan negativ punkt är att insynsskyddet sitter ganska lågt längst in mot baksätesryggstöden – det tar i när man vill lasta barnvagnar och ändå ha plats för kassar etc. Mitt råd är att skippa insynskyddet (det silverfärgade röret bakom barnvagnen på bilden ovan) – ställ det i friggeboden eller garaget tills barnvagnsdagarna är över.

Storhandling på Coop med en vanlig barnvagn (Teutonia Spirit) i skuffen klarar bilen bra. Insynskyddet fick åka på golvet framför baksätet för att allt ska få plats annars landar två – tre kassar i framsätet (med tre åkande och en förare).

Sammanfattningsvis är Sorento en riktigt flexibel bil med luftig kupe och lättarbetat bagageutrymme – minus för ej skjutbar baksoffa. Insynsskyddet behöver man nästan ändå inte så länge man har tonade rutor.

Komfort/Ljudnivå:

Förarstolen och passagerarstolen är stora och med bra inställningsmöjligheter, man hittar lätt en bra körställning. Dock är de lite korta i sittdynan när man åker riktigt länge. Ergonomin i knappar och reglage för föraren är helt okej, det mesta sitter där man förväntar sig, endast knappen till infällning av backspeglarna föranledde någon minuts letande.

Känslan i knapparna är väldigt varierande – ratten för temperaturinställning är riktigt premium men direkt under sitter en stor plastknapp men lång tryckväg för stolsvärmen – varierande känsla med andra ord. Från läderratten kan man styra stereo och farthållare med intuitiva och distinkta reglage. Det finns bra med olika förvaringar och mugghållare i fram.

Baksätet är lätt att kliva in i har en generös bredd och luftighet. Tre vuxna får plats utan alltför mycket groll. Det finns ett nät på framstolarnas ryggar som man kan förvara blöjor och våtservetter i (eller annat beroende på behov).

I högre fart (90 km/h) störs man inte nämvärt att motorljud eller vindbrus, det går bra att föra en diskussion med baksätespassagerare utan att skrika. Detta gäller också i 110 km/h men uppåt 120 km/h så avstår man gärna från längre meningsutbyten. De som åker i de två sätena på tredje raden är med i diskussionen upp till 90 km/h sen börjar baksätespassagerarna översätta vad föraren säger till de på tredje raden. De som sitter längst bak hörs ganska bra framöver i bilen men de störs själva en del av vägljudet från däcken i högre hastigheter så de uppfattar sällan vad som sägs när det går snabbare än 90 km/h. En lösning vore att sätta halvdöva tant Stina längst bak men med sina snart 80 år har hon nog med att kliva upp i passagerarsätet bredvid föraren.

För att sammanfatta – föraren och de åkande fram och bak klarar ganska långa körpass utan lomhördhet eller allmän uttröttning – Kia Sorento går t.ex. stabilt utan passning av ratten, men har man folk på tredje raden så kommer det att bli pauser minst var 10:e mil… som småbarnsförälder är det dock ofta betydligt längre än vad ungarna (mina iaf) brukar klara av.

Hantering:

Att backa med Kia Sorento är inget problem, man lär sig snabbt var man har bilen och har man dessutom backkamera är det verkligen lugnt. Inner och framför allt ytterbackspeglarna ger en bra uppsikt över vad som händer bakom bilen. Att fickparkera är inte heller något bekymmer (bara man hittar en lucka som man upplever som stor nog för att försöka). Det finns ingen parkeringsassistans för bilens front men efter några dagar vid ratten känner man gränsen ändå. Det enda som jag upplevde som lite svårinlärt var bilens bredd. Att krypköra precis bredvid en trottoarkant är lite svårt, antingen är man 10 centimeter ifrån eller så kliver gärna framhjulet upp på kanten… detta är dock kanske mest ett problem när man styr in till sidan av vägen för att lämna på dagis. Men det är väl egentligen det enda problem jag upplevde – att det var svårt att veta exakt var man har höger framhjul.

Miljö/Garantier/Övrigt:

Med automatlåda och blandad körning släpper Kia Sorento ut 194 gram CO2 och drar 7,4 liter/100 km. Under mitt test med primärt stadskörning låg jag runt litern per mil vilket är mer än de 0.93 liter/mil som Kia anger, dock var det en hel del start och stopp samt snabba accelerationer med i den ”stadskörningen” :-)

Fordonskatten ligger just under 5000 kronor per år (2011) och man får dra 2000 kilo släpvagn om man har rätt behörighet. Den gamla Sorentoversionen var poppis bland husvagns och hästfolk – antar att det inte är någon skillnad på den fronten med den nya.


Kia har ambitiösa garantipaket ( 7 års nybilsgaranti t.ex.) och serviceintervallet är 2000 mil eller 1 gång per år.  Servicekostnaden för de första 4000 milen (eller första två åren) blir ca 7000 kr:

1:a service vid  2000/mil kostar 3015 kr

2:a service vid 4000/mil  kostar 3921 kr

3:e service vid 6000/mil kostar 4358 kr

Sammanfattning av testet:

Kia Sorento levererar stor flexibilitet för en barnfamilj, bra säkerhetsbetyg, okej driftsekonomi, schyssta garantier och allaround en trevlig bil för under 400.000, topputrustad och klar. Motsvarande XC90 ligger minst 100.000 upp, den starkaste konkurrenten är nog Hyundai Santa Fe. Behöver du en stor SUV till en hanterbar summa pengar bör du definitivt boka en provkörning!

Nedan hittar du andras provkörningar och tester av Sorento, men innan du klickar vidare, ge mig en tumme upp eller ner och skriv en kommentar, all feedback är välkommen!

http://www.teknikensvarld.se/test_prov/kia_1/sorento/index.xml

http://www.dn.se/motor/tester/bilar/kia/kia-sorento-konkurrerar-med-prislappen

http://www.gp.se/motor/tester/1.233057-kia-sorento-2-2-crdi

http://www.automotorsport.se/news/19187/kia-sorento-g%C3%A5r-som-t%C3%A5get/

http://norrteljetidning.se/motor/biltester/1.1087126-kia-sorento-2-2-andrar-inte-ett-vinnande-lag

http://www.sydsvenskan.se/bil/tester/article583898/Kia-Sorento.html

http://www.smartson.se/test/bil/suv-4wd/test_-_kia_sorento_2,2_crdi_ex_pp_2010.html

http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-kia-sorento-22-12993

EmailShare

35 reaktion på “Kia Sorento – familjebilstestad!

  1. Detta var bra läsning! Ett annorlunda angreppssätt än t.ex Teknikens Värld. Var och provade 2 st Sorento idag; en (helt ny) automat med Premium Package (PP), och dessutom en (demobil) Manuell utan PP. Jag lurar lite på din kommentar angående automat; kostar ju extra samt drar mer. Vet inte om man borde inhandla automaten? Känner inte alls för det faktiskt. Fick inget bra grepp om automatlådan som på en 70-väg vägrade att låta sig växlas upp mer än till 3:an.

    Personligen lutar jag åt snikvarianten, utan automat, utan läder, utan PP. Enbart för inköpspriset. Bilen i fråga har gått som tjänstebil hos Kia men är ändå en 2011. Det syns dock att den har gått lite mil men å andra sidan som småbarnsförälder så är det nästan skönt att den inte är helt ny.

    • Alltid roligt med feedback på bloggen, tack!
      Jag föredrar automat av två skäl; dels är stora tunga SUVar aldrig trevliga att stads- eller kö/krypköra med om man har manuell låda och dels tror jag att andrahandsvärdet är stabilare med automat i denna typ av bil. Men dessa argument är givetvis svagare om man bor på landet och ämnar behålla bilen länge. Sen kan man ju växla ”manuellt” också (dra växelväljaren mot dig) så det borde gå att tvinga i fyran den vägen.
      Angående läder så är det knappast ett måste, jag har ju snikvarianten av Hondan själv och kommer väl att få skicka bilsätena på en grundlig recond innan en framtida försäljning.
      Lycka till!

  2. Pingback: Jubileumsinlägget – 1 år vid ratten « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  3. Pingback: Små och mellanstora suvar – glöm de små! « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  4. Mycket bra test, kompletterar de vanliga motortesterna mycket bra med familjeperspektivet. Vi köpte en ny Sorento för någon månad sedan, specad som den du testade. Vi är sjukt nöjda! Smidig som en Polo (lite överdrivet men inte mycket), stor som en Pajero (köpte en sån 2001) och en finish som kanske inte kommer upp i vår bil innan (Audi) men ger oss ingen anledning till irritation eller snik-känsla. Jag håller med i det mesta du skriver även om jag tycker att infällningsknappen för backspeglarna sitter helt logiskt och att bilen skulle behöva parkerings-sensorer fram. Jag vill också lägga till att handsfree-telefonen är oanvändbar p g a ljudkvaliteten. I övrigt är vi som sagt sjukt nöjda! Och om vi jämför vad vi får för samma pengar på marknaden i övrigt, så är det obegripligt att inte alla kör en Sorento! :)

  5. Hej och tack för ett riktigt läsvärt test. Vi funderar just nu på att köpa en 2011 års Sorento. Vi måste få in tre st bilbarnstolar i den, en framåtvänd, en bakåtvänd och ett babyskydd (som ju ganska snart skall bytas mot en bakåtvänd).
    Vilka stolar testade du med när du fick in 3 st bakåtvända i baksätet på Sorenton? Vi har två stycken Britax MultiTech idag och dom känns ganska breda. Vi ska köpa ett nytt babyskydd. Vi kan tänka oss att placera en fram och två bak eller alla tre bak om det skulle fungera. Har du något tips på vilka stolar man ska välja? Vi behöver inte behålla Britax stolarna.

    Tack än en gång för ett välskrivet test!

    • Jag testade med två Britax Highway (ej isofix) samt en Graco (som ett stort lösklickbart babyskydd). Är osäker på om man får in 3 bakåtvända isofix stolar eftersom isofixfästena ofta sitter ganska långt in. Om du kollar på bilder av de bilar jag har familjebilstestat så återkommer dessa stolar på olika bilder.
      Jag har inga direkta stoltips, jag skulle gissa att ni borde kunna sätta en rejäl bakåtvänd stol i mitten bak, flankerat av babyskydd på ena sidan och kudde på den andra.
      Mitt tips, som alltid, är att ta med de stolar/kuddar ni har samt barnvagn och ett lånat babyskydd till en Kia handlare och testa ordentligt på plats, de vet ju inte att ni tänker köpa beg.
      Lycka till!
      /familjebilen

  6. Hej tack för en lysande ressension.

    Håller just nu att kolla runt på olika modeller av SUV:ar, har dock inte provkört sorenton än men det skall göras här i veckan.

    De modeller jag har kollat på är XC90, Touareg, Outlander, Santa Fe och nu Sorenton.
    Men hittils faller mitt öga mest till Sorenton- hyggligt pris med bra med utrustning samt låg skatt på Dieseln jämfört med många andra bilar.
    Sen är det även väldigt generös nybilsgaranti och där är de bra Outlandern med sin fula front som kan konkurera.

    Nä en Sorento blir de säkerligen skall bara hinna provköra den och skaffa mig lite mer intryck av den.

    • Tack för omdömet! Att ni läser och kommenterar är den enda kick back jag har, så det är uppskattat!
      Jag har inte hunnit med ett familjebilstest av Santa Fe men jag tror att Kia har lyckats hitta en bra balans i Sorento, återkom gärna med en kommentar när du provkört.
      Lycka till!
      Familjebilen

  7. Vilken tur att jag hittade hit. Googlade på servicepriser på Kia Sorento…
    Har riktig beslutsångest just nu, måste välja mellan Kia Sorento och Mitsubishi Outlander och båda har sina för- och nackdelar.

    Kollade idag på den nya Sorenton (2013 års modell) och kan meddela att den sägs ha serviceintervall på 3000 mil eller 2 år. Tyvärr visste inte försäljaren hur mkt det skulle kosta, han trodde det låg runt 3000kr.

    Vad gäller barnstolar har vi också Britax Hi-Way och information om att man kan ha två sådana bredvid varandra i mittenraden väger tungt! Nu återstår att ta reda på om det går att ha en stor hundbur och (enkel)barnvagn bredvid varann i skuffen.

    • Kommer att familjebilstesta nya Outlander i början av december men spontant låter din behovsbild mer Sorento än Outlander. Tyvärr ingår inte hundburstestning i mitt bloggande 8-) så det är bara att ta med sig burmåtten och barnvagn till bilhallen och testa – spontant känns det som att det borde gå, iaf om man kan tolerera att barnvagnen står lite på sniskan.
      Lycka till!
      /Magnus

  8. Pingback: Hyundai Santa Fe – första testintrycken | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  9. Pingback: Familjebilar med plats för 6 eller 7, glöm inte Coop testet! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  10. Pingback: Familjebilstestet – hjälper dig hitta en bra bil till din familj | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  11. Pingback: Hyundai i40 – familjebilstestad! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  12. Hej,

    Är på jakt efter en större bil till den nu större familjen jag är delaktig i. Blir inte klok på vad jag ska välja för ”åk”, men känner att denna lilla guide gjorde mig mindre orolig. Det verkar nämligen som att de flesta sitter i samma sits som jag :) Nä, jag ska fortsätta läsa vad du skrivit om alla andra bilar också. Tack för väl skriven text och matnyttigt innehåll.

    /Ricki

    • Ja, visste alla vilket ”åk” de skulle välja behövdes knappast familjebilsbloggen, när jag växte upp hade ju typ alla Volvo 245 så det var nog enklare förr! (men knappast roligare…) Är det SUV som du lutar åt eller är inte biltyp bestämt än heller?

      • Hej igen,

        Vill egentligen ha en bil jag/vi kliver in i mer än sätter sig ned i, vilket gör att det lutar mer åt SUV än vanlig kombi, men jag har inte heller hur mycket pengar som helst att spendera, så det kanske får bli en cross over eller en stor kombi. Är nyfiken på Ford S-max även om jag länge sagt att jag inte vill ha en Ford. Även nya Kia Carens verkar intressant.

  13. spännande läsning!! fastnade för denna bilden har idag en volvo v 50 men har blivit med en 12 åring i familjen så vi har en 2 åring bakåtvänd. en 4 åring framåt o sen en 12 åring… så vi är 5 i familjen… skulle du kunna rek denna för oss i denna familjesitsen?

    • Ja Kia Sorento passar väl alldelens utmärkt då, ni är med andra ord inte beroende av de två extra sätena (den är ju sjusitsig) men de kan användas när någon kompis eller dylikt ska åka med, det är den typ av flexibilitet som man behöver. Ska ni köpa ny bil så kan du också kolla på nya Hyundai Santa Fe. Är ni på jakt efter en ny eller mindre beg bil (max 5000 mil) så kan jag hjälpa er att komma i kontakt med en bra handlare, har grymt kontaktnät efter 3 år som bilbloggare och jag samarbetar med Facit där ni kan jämföra nya bilar, se t.ex. denna jämförelse: http://www.facit.com/se/jamfor-bilar/?id1=7146840&id2=7152384

  14. Pingback: Honda Accord – första testintrycken | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  15. Pingback: Kia Sorento – andra testintrycket | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  16. Tack för ett bra test! Det spelade en roll för mitt bilköp i somras, trots att jag inte har barn. Det blev en lätt begagnad Sorento (4000 mil) av 2010 års modell. Jag är sjukt nöjd. Bilen är snygg, rymlig, bekväm (förarsätet är exemplariskt ergonomiskt utformat, tro mig, jag är ryggradsreumatiker), stabil i körningen och mycket trygg i vinterväglag. Just nu är jag i fjällen. Idag var väglaget besvärligt. På väg upp mot stugområdet stod minst 20 bilar still, slirade och kämpade med att få på kedjorna. Själv gled jag bara förbi utan att det ens kändes halt. Om jag hade stannat vet jag av erfarenhet att jag kunnat ta både en och två på släp och bara kört upp. Nu var de dock många så jag körde förbi måste jag erkänna.
    Nackdelar? Jo visst finns även de. Bilen är stötig i fjädringen. Skarvar i vägbanan märks. Men jag kan leva med det. Dessutom hörs vägbruset från däcken en del. En prioritet vid däckval bör vara tyst gång. Från 2013 års halvtids modellrevision har man dock omarbetat bottenplattan helt, vilket sannolikt innebär att man åtgärdat dessa svagheter.
    Sen finns det liten men mycket irriterande sak. Lampan på instrumentpanelen för helljuset lyser med ett mycket skarpt blått och bländande sken. En riktig katastrofmiss i konstruktionen. Jag antar att man i Sydkorea inte behöver köra på helljus så ofta.
    Men summa summarum: Jag är helnöjd med mitt bilköp. För pengarna får man en oslagbar helgjutenhet till bil. Visst finns det bättre bilar. En släkting har en Lexus RX, bättre utan tvivel. Men jag kommer ganska nära med utlägg av halva pengarna. Jag får instämma med en tidigare kommentator: Det är obegripligt att inte alla kör en Sorento.

    • Kul att höra att du hade användning av testet! Ja Sorento är en finfin bil men jag har en ny favorit i nya Santa Fe, den tycker jag har de flesta fördelar som Sorento men också en trevlig design.
      Det du beskriver är precis den känsla av oövervinnerlighet som gör att jag har svårt att tänka mig en annan biltyp än SUV. Nu är ju min CR-V inte alls i närheten av Sorentos pondus men en lyckad snikvariant. Läs också mitt andra test av nya Sorento.
      God Jul!

  17. Tack för ett superbra test och även bra kommentarer från andra. Vi är en familj med 5 barn och husvagn. Det har varit svårt att hitta en bra dragbil! Nu står valet mellan Sorento och Santa Fe (årsmodell 10-11) så dina tester är väldigt värdefulla för oss!
    Har inte läst testet av Santa Fe än men ska göra det nu. Vilken tror du passar bäst att dra husvagnen med??

    • Tack för omdömet! Jag skulle köpa Sorento om ni inte vill lägga en större peng på att köpa nya Santa Fe (från 2012). Sorenton är rejäl, lastar bra (med 5 säten uppe) och funkar fint som dragbil om man har körkort för totalvikten. Vad gäller sjusits, även om Sorento inte är jätteflexibel i hur man fäller sätena för att klättra in till 3:e sätesraden så funkar det. XC90 är betydligt bättre i detta avseende men kostar ju också mer. Vore inte annars en husbil och en billig beg sjusits ett annat möjligt upplägg?

      • Xc90 hade vi som alternativ men valde bort den av olika skäl. De flesta vi frågar remommenderar också Sorenton.
        Min sambo har tagit B96 för att vi ska få dra vår vagn.
        Tidigare funderade vi på husbil men det var omöjligt att hitta en med 7-sittplatser, om vi inte ville köpa en ny svindyr. Vi har köpt vår drömvagn nu så bara bilen som saknas. Vi drar nu med en Sharan-03 bensinare. Funkar inte så bra…
        Det känns som om Sorenton är det bästa valet så nu gäller det bara att hitta en :-)
        Ska även kika lite på nya modellen av Santa Fe!
        Tack för dina tips!
        Mvh//Anne

  18. Hej!
    Tack för en bra blogg, hjälpsam för oss som har fastnat i ”7-sits bils djungeln”. Vi står nu inför valet av vilken bil som är bäst för oss, blir snart en familj med 4 barn. Så alltså ska det få plats med ett babyskydd (senare bakåtvänd), en bakåtvänd, en framåtvänd stol, och en 10 åring. Plus oss två vuxna. Har kikat på de flesta märken/modeller, men antingen så faller det på att det inte går att stänga av airbag fram eller på att vi är rädda för att det kommer bli för trångt. Idag kör vi en Volvo v70 från 2011 automat så det känns som att vi inte vill ”byta ner oss” i komfort och säkerhet för mycket om du förstår hur vi menar. Kia Sorento är det en bil som du skulle du rekommendera oss eller kan den bli för trång att åka många i kortare turer 1-3 ggr/veckan (1 längre tur i månaden)?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>