Audi A6 Avant – kall familjekombi

Jag har under senaste tiden fått upp ögonen för Audi A4 Avant Allroad – jag gillar ju SUV stuket (sad but true) och den bilen har något förtrollat över sig när man ser den från sidan. Den ser lite overkligt hemlig och tecknad ut på något sätt, som en kombi för en avdankad tecknad agent i något av seriemagasinen jag läste när jag var yngre. Eftersom A4 generellt är för liten för att spendera ”familjebilsmöda” på har jag inte tänkt mer på det men nu kommer ju nya A6 och enligt rådande Auditänk så ser ju alla bilarna ut som att man bara tagit en modell och sedan zappat den med förstoringspistolen med olika storleksinställning. Denna strategi är egentligen väldigt tråkig, bilarna ser likadana ut men skiljer sig åt storleksmässigt, tripp, trapp trull. Dock ger det mig i detta fall en förhoppning om nästa A6 Allroad – en uppzappad A4 Allroad som är värd att studera närmare.


Men nu handlar det ju inte om Allroad utan om nya kombin A6 Avant. När man läser pressreleaserna från Audi och de första avskrivningarna och tolkningarna från de vanliga motor-redaktionerna så är det bara att inse att Audi uppfattar sig själva (och även beskrivs av andra) som en tillverkare av extremt högteknologiska precisionsinstrument. Och på något sätt så stämmer det säkert men det blir väldigt tråkig läsning. Passion, egensinnighet och en släng av tokeri går inte att hitta hos Audi, där råder kall klinisk perfektion och det funkar. Somliga säljer bil på passion (t.ex. Alfa Romeo), andra på förnuft (Volvo) men Audi vet att ingen slår de på fingrarna när de kommer till deras paradgren. Således behöver Audi inte hitta på några galna, iögonfallande designer och de behöver inte ge sig in i argumentationer för att bilen är säker eller ens prisvärd; de tyska ingenjörsdoktorerna kan lugnt plocka fram ein zapp-piztohl und vipz så har mann ein neues Audi – nästan likadan som alla andra i modellprogrammet men med rätt storlek för avsedd målgrupp. Vad ska vi namnge den månn tro? De tyska doktorsingenjörerna kliar sig i kopfen. – Vi har ju A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7, A8 (och A9?) så detta blir en schwieriges Nuss zu knäcken. Nu ska jag lägga av – givetvis finns det passion och egensinnighet och en hel del förnuft hos Audi och nya A6 kommer att köpas av alla som vill förknippa sig och sin framgång med kall klinisk perfektion, men för de flesta familjer borde nog en Passat av senaste modell räcka väldigt långt till en bättre peng.

Test av nya A6 sedan:

http://www.dn.se/motor/tester/bilar/audi/chaufforen-njuter–men-klagosang-i-baksatet

Åsikter om nya A6 kombi:

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110518-nya-audi-a6-avant/index.xml

http://www.automotorsport.se/nyhetsbrev/news/22760/officiell-h%C3%A4r-%C3%A4r-nya-audi-a6-avant/

http://www.vibilagare.se/nyheter/audi-a6-avant-alla-bilder-och-fakta-32371

EmailShare

5 reaktion på “Audi A6 Avant – kall familjekombi

  1. Pingback: Sugen på A6 Avant? « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  2. Pingback: Nya Audi A6 allroad – ett sätt att få råd! « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  3. Hej! Superbra blogg, tackar. Jag skulle tycka det vore toppen om du valde ut ett par bilar från Mazda också, gärna cx-5 och Mazda 6, särskilt när den nya kommit till hösten :)

  4. Hej! Bra blogg. Har du testat A6 Avanten ännu? Jag äger själv en och är otroligt nöjd. Valet stod mellan en V70 och Passat och med vettig utrustning så står sig A6:an väldigt bra mot dessa (Businesspaket, 2.0-diesel, multitronic och drag). Kvalitén är snäppet bättre, körglädjen likaså och andrahandsvärdet är också det snäppet bättre för 3 år gamla 6000-milare med liknande utrustning vilket har en positiv effekt på kostnaden under ägandeperioden. Självklart kan man plocka på utrustning i all absurdum och få ett skenande pris som inte ger så mycket bil per krona, men håller man sig till instegsmotorn, drag och den typ av utrustning som man faktiskt får tillbaka pengar för så är det ofta ett klokt val.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>