Besiktningsäventyr

För några månader sedan damp ett brev ner i brevlådan, ett bevis på att vår Honda CR-Vs ungdomsdagar är över. Det var en kallelse till besiktningen och ett sting av ångest bet till. När jag växte upp hade vi nästan alltid gamla bilar och därför var bilbesiktningen alltid en ångestladdad affär för min pappa – med rätta kan man säga, det var inte ofta som han kom undan utan anmärkningar. Denna tidiga lärdom har präglat mig såtillvida att jag bestämt mig för att alltid ha nya bilar som inte ska orsaka mig problem en gång per år. Men även fast jag har en bil som (i min värld) är ganska ny så vet man ju aldrig… med min tur så går väl en lampa sönder på väg till besiktningen eller så hittar de rost på något helt unikt och ovanligt ställe. Jag bokade hursomhelst upp en tid och ruskade av mig orosmolnen, lite is i magen måste man ju kunna ha!

Så kom dagen D och jag gick en sväng runt bilen på jobbparkeringen och kollade lampor, blinkers och vindrutetorkare innan jag åkte iväg till besiktningsstationen.

Väl där hann jag bara anmäla mig innan en besiktningsman kom ut och tog nycklarna och körde in bilen upp på rampen. Han lovordade Honda CR-V generellt och sa att det är ju aldrig några riktiga problem med de bilarna. Höh-höh tänkte jag med ett illa dolt smil. Jag tog en gratiskaffe och en gratiskaka (något har hänt med besiktningsstationerna sen avregleringen!) och när jag mumsade som bäst ropade han över mig till bilen. Han sa att allt såg bra ut men han skulle ändå underkänna bilen med körförbud om en månad – bilen har ju en dragkrok! Ja det har den sa jag, totalt oförstående…”Enligt fordonsregistret har din bil ingen dragkrok, du har inte utfört en registreringsbesiktning” sa han övertydligt. Hmm. Hur? Hmm.

Vi köpte bilen ett år begagnad av en auktoriserad Honda handlare och då satt dragkroken på, jag har till och med kvar annonsen från Blocket som också anger att dragkrok finns på bilen. Morr, det här ska Honda handlaren få för! Jag ringde handlaren på vägen från besiktningen med min bästa arga-konsument-röst och de insåg snabbt efter lite ilsken argumentation från min sida att de nog skulle få gottgöra mig – jag hade 8000 mila service bokad veckan efter och beloppet för registreringsbesiktningen av kroken samt kontrollbesiktningen skulle de stå för… klappat och klart, detta löser sig nog på ett okej sätt trots allt!

När jag kom hem tog jag ur min arbetsväska ur skuffen och när jag stängde bagageluckan trillade Honda ”H” et av sin lilla svarta krominramade plats på bakluckan… det är verkligen min dag idag tänkte jag och såg framför mig nästa ilskna samtal till Hondahandlaren/service verkstan. Ringde dem igen och pratade med samma luttrade servicetekniker som tagit emot arga samtalet nummer 1 också. Han kollade vad det skulle kosta att få det ditsatt igen och det var en historia på cirka 800 kronor. ”Det är en del arbete tyvärr” sa han försiktigt. Då sa jag att det fick vara, om Honda inte anser sig ha bättre kvalité på grejerna och att det är okej att emblemet trillar av en tre år gammal bil så är det okej för mig, jag kan leva utan det. Serviceteknikern grymtade lite och sa sedan att han lägger upp det jobbet också i samband med min kommande service – gratis. –Finemangs, jag tackade för hans servicemindedness (Service 2.0 Volvo, kom igen!)

Sen började jakten på en besiktningstid, dels för registreringsbesiktningen och dels för kontrollbesiktningen – för man är ju tvungen att göra två?! besiktningar. I Uppsala fanns det en möjlighet att få göra båda besiktningarna samtidigt tre dagar innan körförbudet sätter in… jag argumenterade med callcenterpersonen på bilbesiktningen att det verkar lite konstigt att man tycker att det är okej att jag sätter mig och kör en massa mil till Uppsala med en bil som strax ska få körförbud – hur kan man utfärda ett körförbud om en månad men sen inte ge en rimlig möjlighet att hitta en tid för att häva körförbudet? Jag delgav henne min snyftiga historia om hur jag helt oskyldigt köpt en bil med dragkrok och till slut så lyckades hon hitta en tid i närområdet. ”Du har väl förresten monteringsanvisningen?” sa hon precis innan jag skulle lägga på. Vadå? sa jag. ”Utan monteringsanvisning på dragkroken kommer du att få underkänt på registreringsbesiktningen” sa hon med nästan lite medlidande i rösten.


På nästa grej alltså – hur hittar man en monteringsanvisning i efterhand? Efter en hel del jagande på telefon till olika obskyra myndigheter så hamnade jag hos någon tekniker med uttalad dialekt på trafikkontroret i Göteborg – ”ta reda på vilket drag som sitter på bilen och skriv ut monteringsanvisningen från nätet”, Äru go eller!  Kanske något som jag skulle kommit på själv kan tyckas!

När jag några dagar senare lämnade in bilen hos Autopunkten i Enskede (”min” auktoriserade Honda handlare/service verkstad) så bad jag dem att fixa fram monteringsanvisningen också. Det gjorde de så gärna, det var ju en olycklig historia det här tyckte de (eller så sa de i alla fall :-)  Senare under dagen fick jag ett samtal från verkstaden där de också ville byta bromsbeläggen bak – de hade påtalat detta redan i samband med förra servicen och med tanke på att de satte dit Honda emblemet pro bono så var det väl okej att de fick göra något jobb som de faktiskt skulle kunna ta normalt betalt för.

Hämtade ut bilen med stor service utförd (8000 mil), nya belägg bak, nytt emblem (det som trillade av gick inte att använda), justering av handbroms, nysilikonade dörrgummilister, monteringsanvisning för dragkroken, avdrag för den kommande kostnaden för registrerings och kontrollbesiktning – allt som allt ca 4000 kronor.

Snart är det dags för besiktningen av dragkroken – jag hoppas att detta inlägg inte jinxar utfallet på något sätt – dock vill jag säga att Autopunkten i Enskede faktiskt har riktigt bra servicetänk (med tanke på att det inte handlar om några lyxbilar direkt) – sen jag köpte bilen tidigt 2009 har jag varit en jobbig kund och krävt en hel del gratisarbete av dem, givetvis delvis på den treåriga nybilsgarantin (och det får de ju betalt för från annat håll); men de har alltid bemött mig vänligt och gått mig till mötes inom rimlighetens gränser. Sen kostar alltid märkesverkstäder lite mer så man kan ju undra vad deras vinstpålägg är – men utför man sina servicar på samma ställe så har man ofta ett ganska bra case när man kräver lite extra ifrån dem.

Någon som har andra bra eller dåliga erfarenheter av serviceverkstäder? Kommentera!

EmailShare

2 reaktion på “Besiktningsäventyr

  1. Återrapport efter besiktningen:

    Jag körde in bilen på rampen, besiktningsmannen hissade upp bilen och sa:
    -Den har suttit där ett tag va?
    - Ja sen 2008
    -Har du dragit släp?
    - Ja
    - Har du haft några problem?
    - Nej
    - Ok, 580 spänn tack.

  2. Ganska elegant… -ett praktexempel på en ”musikalisk” besiktningsman som ser att kroken sitter OK!
    580 spänn var det väl värt…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>