Volvo V70 – fortfarande sossecontainer?

Jag har svårt för V70. Det är en bra familjebil, men jag är säker på att de flesta som köpt den egentligen kunde ha gjort ett mer optimalt val om de ansträngt sig. Många som äger en V70 har inte gjort ett val av bil, inte på riktigt i alla fall.

Vissa argument är svåra att slå hål på, t.ex. att V70 är en svensk bil och köper man svenskt så är man lite schysst med alla de som har sitt levebröd direkt eller indirekt via Volvo, samma argument funkar onekligen också på Saab. Visst kan man raljera om att det är allt annat än svenskar som äger våra nationalbilmärken, men skit samma, det ger jobb åt en massa svenskar just nu i alla fall. Sen har Volvo också en lång tradition av säkerhetstänk (kanske inte jätteunikt längre i de prisklasser man konkurrerar) och flexibiliteten i en V70 är bra, vilket är superviktigt för en familjekärra. Inte heller detta är unikt längre med tanke på prislappen.

Det svåraste argumentet att döda är att man lyckats förpacka in lagom mycket av allt till en peng som de flesta familjer har råd med, eller snarare, en försvarbar kostnad, särskilt om man betänker utbudet av begagnade V70s i Sverige.

När en familj köper en V70 så kan de inte bli utmanade av omgivningen, ingen kommer att säga att det var ett dumt köp, ingen kommer att säga att det var ett extravagant köp, man är klanderfri men delvis beror detta på jantelagen, det är ok att göra som alla andra. Köper man en V70 så signalerar man inget uppseendeväckande som kan ansättas av jantelagen, det enda man signalerar är ”Jag tycker säkerhet och lastför måga är lika viktigt som alla andra”. Jaha, va är det för fel med det då undrar du säkert? Det är väl inget fel i sig, men i alla prisklasser som du kan köpa en V70 (ny eller begagnad) så finns det flera andra möjliga bilar att välja, om man är villig att göra just ett val, för det är lite jobbigare än att göra som alla andra. V70 säljs inte med vidare bra garantier, den har har inte vidare bra driftsekonomi (där håller det dock på att lossna för Volvo), driftsäkerheten är inte på topp, ägarna är inte nöjdast, märkesverkstäderna inte billigast eller vidare serviceminded (även om Service 2.0 nu finns, wohooo! snacka om konkurrensfördel (jag är ironisk… mycket ironisk, vem betalar för den ”personliga” servicemannen? Just det, du gör det.). Kostnaden för stora servicen på gamla V70 2.4 hos märkesverkstad har nog chockat en och annan familjefar (eller mor) under åren. Är man störst (och därmed tror att man är mest attraktiv på marknaden) kan man fetta på utan att riktigt ifrågasättas, man kan sko sig på massan av janteduperade Svenssonpuckon. De starka sidorna hos V70 är att man sitter skönt (fram), man åker säkert och man kan lasta en hel del. Dessa ”starka” sidor delar V70 mer eller mindre med alla konkurrenter, håller du inte med så skriv in en kommentar nedan med en familjebil som inte har sköna säten fram, som är osäker eller som man inte kan lasta grejor i!


VÄLJER man en V70 så är väl allt detta helt ok, det jag ogillar är den svenska mentaliteten att det finns en ”folkhemskombi” som indirekt den socialdemokratiska staten under åren har tagit till sitt hjärta för att ”ge” konformitet åt folket. När jag var liten hade jag en kompis vars föräldrar var VPK:are, detta var på den tiden då sossarna och vänstern inte drog jämt, och denna 12 åriga kille skickades ut i Norrlandshålan där vi växte upp för att räkna ”sosse-containers”; Volvo 745 hade nyligen gjort entré på marknaden, och det var några lokala kommunpampar (sossar då antagligen) som hade haft råd att köpa sig en. Redan då ansåg alltså VPK att Volvo kombin var ett statusverktyg för sossarna. Det är inte alls så att alla som har en V70 är sossar och även om man är det så spelar det ingen roll, det jag ogillar är att vi numera tycker det är lite småtrevligt att alla kör V70, att det liksom tillhör den svenska folksjälen (Villa, Volvo kombi och Vovve är svenskens melodi). Detta har Volvo kunnat sko sig på utan att behöva prestera mer än rymliga, säkra bilar. Fast nu har vinden vänt, inte bland folket, utan hos Volvo… givetvis är man inte mer dum än att man fortsätter sko sig på sånt som säljer, speciellt när man har en sån unik konkurrensfördel som att vara en del av en folksjäl, men nu är man tvungen att ge mer, man måste leverera körglada, men framförallt, miljövänliga bilar. Det har skett en förändring, inte primärt på grund av att svenskarna slutat köpa V70, utan för att internationellt så säljer inte det som vi svenskar nöjt oss med, Volvo måste ha mer att komma med om man ska kunna sälja volym utanför ankdammen.

Den nya ”60″ familjen från Volvo tar många steg närmare målet, XC60 är fortfarande delvis kvar i gamla gängor (den kom ju först också) men V60 verkar vara ett steg i rätt riktning (dock liten som kombi) och S60 levererar på kärnvärden som säkerhet, men erbjuder därtill körglädje och miljömässighet.  Det ska bli mycket intressant att se nästa generations V70… Om de kan få in säkerhet, körglädje, starkt miljöutbud och lastförmåga/flexibilitet i nya V70 och tillhandahålla bra garantier (3 år i alla fall) samt ruska till återförsäljarledet och serviceverkstäderna så de kommer ut ur hybrisdimman och trimmar priserna då kommer jag att vilja ratta en sossecontainer jag med. (Dock kanske XC versionen :-)

Trivia:

http://blogg.sydsvenskan.se/bil/2010/06/14/brollopsbilar-snart-till-salu/

EmailShare

12 reaktion på “Volvo V70 – fortfarande sossecontainer?

  1. Körde en V70 här för ett tag sen, och det första jag tänkte på var att den var så trång! Satt på passagerarsätet så var det inte mycket svängrum för benen. Nu är jag bortskämd med en Seat Alhambra visst, men V70:n var liten, inget för mig, och då är jag ganska liten byggd..

  2. Pingback: Peugeot 508 – spännande utmanare #2 « Bil för familjen

  3. Pingback: Små och mellanstora suvar – glöm de små! « Bil för familjen

  4. Pingback: Besiktningsäventyr « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  5. Jag väljer v70 på grund av krocksäkerheten och den lyxiga känslan till ett billigt pris. Har en fullutrustad -06 med beiget helskinn och träpaneler. Den är inte att jämföra med de vanliga standardsvarta tygsätena.

  6. Pingback: Kia Sportage – familjebilstestad! « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  7. Pingback: Saab 2.3t Biopower SportCombi begköp – gästinlägg « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  8. Pingback: Volvo V70 – sista stöten sen kommer V90? | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  9. Pingback: Familjebilar i olika kategorier – bästa familjekombin för dig 2013! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  10. Pingback: Volvo XC70 – första testintrycken | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  11. Jag köpte mig en volvo v70 2,4 1998 för några månadersen jag tycker den fungerar utmärkt till två vuxna och två barn.. vi får med mycket packning.. men jag har läst att dom ädre v70 är snäppet större och bättre lastutrymme, dock är v70 en väldigt krocksäker bil och dom kostar inte så jättemycket.. den ä perfekt till min ”lilla” familj så jag tror folk väljer bil efter ekonomin och familjens behov.. Jag arbetar på industri och tjänar väl inte bäst och frugan går hemma arbetslös och vi har två barn att försörja så v70in blev det val efter ekonomi och man får mycket bil för pengarna :) så vi får rulla på och se hur länge den håller :) volvo betyder ju som sagt jag rullar.. sen finns det säkert dom som bara köper en v70 för resten av grannarna har det ;)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>