Små och mellanstora suvar – glöm de små!

Jag håller mig säkert inte alls till definitionerna av crossover/suv, för mig är t.ex Volvo XC70 och Audi Allroad crossovers medan Volvo XC60 och Audi Q5 är suvar… det spelar inte så stor roll, det enda som hänt är att begreppet jeep nu oftast heter stadsjeep och nästan alla bilar som kallades jeep på 90-talet är sumera SUVar eller stadsjeepar. Det jag vill säga är att det inte är nåt nytt egentligen, det är en trend och alla biltillverkarna har hakat på för att rida på vågen (så länge den håller i sig). För visst är det lite konstigt att vi idag har väldigt bra vägar och oftast okej snöröjning, samtidigt köper fler och fler (undertecknad inkluderad) bilar med högre markfrigång och fyrhjulsdrift i någon form. Hur fasen tog vi oss fram på 80-talet i våra bakhjulsdrivna Volvo 245:or utan ABS och antispinn? Det handlar inte alls om framkomlighet utan om en önskan hos oss att signalera för omvärlden vilken (aktiv) livsstil vi har.


Uppdatering! I detta inlägg har jag samlat alla SUV tester! Behöver du hjälp att hitta den bästa SUVen för dig och din familj ska du också läsa detta inlägg:

Familjebilar i olika kategorier – bästa familjeSUV för dig 2013!


Många suvar av liten och mellanstor modell som t.ex. VW Tiguan, Nissan Qashqai, Mazda CX-5, Hyundai ix35, Kia Sportage, Hyundai Tuscon, Honda CR-V, Toyota Rav, Nissan X-Trail, Volvo XC60, Mercedes GLK, BMW X3, Audi Q5 har betydligt mindre lastkapacitet i skuffen än en traditionell Svenssonkombi (V70, Passat, Mondeo, Avensis, Hyundai i40) dock har vissa en bättre lasthöjd (mer likt en MPV som t.ex. Renault Scenic) än vanliga kombis och det kan delvis kompensera. Större suvar så som Volvo XC90, Hyundai Santa Fe, Toyota Landcruiser, Kia Sorento, BMW X5, Audi Q7 och Mitsubishi Outlander 2013 har givetvis bättre kapacitet, men kostar också därefter i inköp/drift/skatt/försäkring. Så ”aktiva” familjer med begränsad plånka väljer en liten suv, förnuftet till trots.

Passa på och kolla in alla mina familjebilstester, där hittar du t.ex. nya Hyundai Santa Fe 2013, klicka här!

Min granne bytte nyligen sin V70 mot en XC60 och visst, jag tycker redan att de verkar lite sportigare och mer aktiva, särskilt när de ska packa sig in i bilen för semestern. När de hade V70:n och skulle iväg på semester kom pappan ut med väska efter väska, barnvagn, en knattecykel och diverse påsar och kassar. Han öppnade bagaget och staplade in allt på några minuter. Nu med XC60:n kommer han ut med samma mängd packning, börjar packa, plockar ut igen, springer runt bilen och fäller mittsätet, springer bak igen, tittar över berget av packning och sedan ställer han bestämt knattecykeln åt sidan. Han packar in barnvagn och några väskor, kliar huvudet, tar ut allt, ställer barnvagnen på högkant, börjar packa in väskorna igen. När skuffen är full så blickar han med desperation på det som inte rymts och sen börjar nödplanen… alla behöver inte så mycket fotrum, och frun får gott ha sin orkidé i knät. Så håller det på, och när resten av familjen kommer ut från huset får sonen frispel när han ser sin knattecykel stående vid cykelskjulet. En aktiv livsstil betyder alltså packning och blommor i kupén, trångt för fötterna samt missnöjda barn. Nåväl, vi jämförde vid något tillfälle våra bagageutrymmen, jag och grannen. Vår Honda är ju som jag sagt tidigare en flexibel skottkärra så den klarar det mesta ganska bra, Volvo XC60 är ju mer rejäl, ombonad och stoppad, en helt annan klass vad gäller komfort men det kostar när man ska knökpacka (eller köra diskmaskiner för den delen)  eftersom dels kan man inte flexa baksätet och dels vill man ogärna pressa in för mycket, bilen förtjänar inte det, tar kanske ett tag innan XC60 kommer att kännas väl använd och bruksig.

Jag inser att väldigt många av mina inlägg handlar om lastförmåga och flexibilitet, men det finns en bra anledning till det. För mig är skillnaden mellan en vanlig bil och en familjebil att familjebilens främsta egenskap är att den kan hantera de transportutmaningar som en familj ställs inför, helst på ett så miljövänligt och säkert sätt som möjligt. När väl det är säkrat så kommer de andra kraven så som körglädje, utseende, etc beroende på hur mycket man har i bilbudget.

Nedan listar jag en del små och mellanstora suvar med snabba omdömen och länkar till tester, maila mig gärna på familjebilen@gmail.com om du tycker jag har missat några!

Dessa är för små för småbarnsfamiljen!

Audi Q3 - Det går att hitta något betydligt rymligare till en rimligare peng.

BMW X1 – Det går att hitta något betydligt rymligare till en rimligare peng. (ekar det??)

Dacia Duster – Tydligen prisvärd, men jag är myyycket skeptisk.

Ford Kuga - fram till årsmodell 2012 är den för liten för småbarnsfamiljen, se dock mer nedan om Kuga 2013.

Hyundai ix35 & Kia Sportage – syskonbilar med två eller fyrhjulsdrift. För små för småbarnsfamiljen, här ett test mot CR-V. Jag har familjebilstestat Kia Sportage 2012, läs hela testet här.

Mazda CX5 – En dubbelvagn inte går in i skuffen men jag har familjebilstestat Mazda CX5 och den har väldigt mycket att bjuda på, läs hela testet här.

Mitsubishi ASX – För liten för familjen, men grymma garantier!

Nissan Qashqai (femsitsig) – köp +2 versionen så har du två nödsäten och större skuff.

Hyundai Tuscon – finns bara som begagnad

Volkswagen Tiguan – för liten för familjen, satsa på en Cross Touran istället

Dessa kan funka för familjen, men kom ihåg – en vanlig Svenssonkombi är alltid betydligt bättre lastmässigt:

Audi Q5 – Har man råd så är detta en härlig bil, men lastförmågan är klart begränsad, spara pengar till takbox och dragkrok, eller köp en A6 direkt. Q5 kommer som hybrid 2011

BMW X3Familjebilstestad!- Gamla modellen hade mig på kroken tills jag insåg vad jag skulle ha råd med, dessutom är den ingen laståsna, nya X3 (2011) är större men nya 5 serien Touring (2012 Familjebilstestad!) lastar nog mer.

Ford Kuga – årsmodell 2013 har fixat mycket som familjen behöver och som saknades i tidigare versioner, kolla på Ford Kuga 2013, den är en helt annan bil!

Honda CR-V -Familjebilstestad!Funkar för min familj, flexibel, köp automatlåda! Jag har också familjebilstestat Honda CR-V 2013, läs hela testet här.

Landrover Freelander – Vem är det som springer bakom bilen? Det är butlern som bär packningen. Nej så är det inte, Freelander är ett intressant alternativ som dessutom ger lite extra gentlemannavibbar.

Mazda CX7 – Finns endast som begagnad men värd en provkörning om du letar begagnad bil.

Mitsubishi Outlander upp till årsmodell 2012 (syskonbilar: Peugeot 4007, Citroen  C-Crosser) – Helt okej, jag skulle köpa Mitsubishi med tanke på garantierna, men den är ganska bullrig. Jag har familjebilstestat nya Outlander som kom senhösten 2012 och den är definitivt värd en titt, läs hela mitt test här.

Mercedes GLK – Jag har familjebilstestat GLK 2013, läs mina första intryck från testet här.

Nissan X-Trail – Bra suv men CR-V toppade den i tester

Saab 9-4X – Provkörd av Teknikens värld och Auto Motor Sport - Ta en Cadillac SRX istället

Skoda Yeti – Jag gillar Superb men Yeti känns för mycket Golf Plus på något sätt. Ytterligare ett test här.

Subaru Forrester – Är säkert helt okej, men jag har aldrig testat den.

Suzuki Grand Vitara – sidohängd bagagelucka, bra enligt vissa, annars ingen åsikt

Toyota RAV – Rätt okej men mindre än CR-V (2007 när jag testade den iaf). Nya RAV4 2013 verkar lovande till storleken men de tester jag läst hittills gör mig inte direkt exalterad.

Volvo XC60 – Den duger bra… fast det beror på vad du körde tidigare.  Nu också med fotgängar”skydd”

EmailShare

27 reaktion på “Små och mellanstora suvar – glöm de små!

  1. Tänk om Dacia hade gett Duster antisladd/spinn som standard och visat upp en minst 4 i Euroncap! Då hade den varit riktigt intressant. Nu tar jag hellre en begagnad Tucson eller varför inte Octavia 4×4

  2. Intressant blogg du har – att jag inte hittade den tidigare :)
    För mig har jag två absolute krav på nästkommande familjebil – sen är allt annat avvägningar och kompromisser :)
    Automat och fyrhjulsdrift – 4wd är som AC – har man väl haft det vill man inte tillbaks -speciellt inte med dessa vintrar och den snöröjningen, eller brist därav som förekommer (samt mina 7km halvplogad grusväg till sommarstugan)

    Jag har tittat på lite olika bilar, känt klämt provat, läst osv
    Jag har nu ett par kandidater i min prisklass (Max 300k):
    - Tiguan: Lite liten, lång lev tid, bara snålutrustad törstig bensinare i denna prisklass.
    - Qashqai +2: Bra på alla sätt på papperet – gillade inte att köra den tyvärr dock – inte alls :(
    - Ford Kuga: Jättetrevlig att köra, pigg distinkt osv. Lite liten – får isf bli takbox
    - Honda Cr-v: Fastnar inte riktigt för denna, har dock inte provat senaste generationen
    - Toyota Rav4: Räckte med en provsittning – rejält plastig och tråkig. Relativt dyr alternativt rätt törstig.

    /K

    • Ja det finns sällan en bil som klockrent checkar alla boxar. Octavia Scout kanske? CR-V faller man nog inte för på samma sätt som t.ex Tiguan/Kuga, kräver lite mer logiskt resonerande ;-) Gamla X3 kommer säkert att finnas till ok beg pris snart, minsta dieseln kanske vore nåt? Synd bara att försäkringen på X3 inte är gratis

      • X3orna har två problem:
        1. Priset – nej dom är inte rimliga ännu – iaf inte om man vill ha en bil som är max 3år med mindre än 5000mil
        2. Image – BMW ger för mig negativa vibbar tyvärr – även om bilarna är mkt fina. Som en bekant sa ”BMW bygger juste bilar, men förarna är ena riktiga svin” :)

        C-RV har jag kikat på – en sund bil – dieseln är ngt för dyr och gammalmodig (gammal automat)

        Nej har en Kuga på gång nu – kan återkomma med en recension :)

    • Kvalitetsmässigt ligger Rav4 i topp, dessutom drar den förmodligen mindre än de flesta. Äger själv en Rav4 2.0 av årsmodell 2006, den ligger på omkr 0.8 l/mil blandad körning. Dock är den inte mycket snålare på långkörning. Rav4 som är ett mycket vettigt suvalternativ satt standarden för klassen den själv leder. Nästa år ryktas fjärde generationen göra entré.

      /The Toyota-way!

  3. Sådär, nu har vi haft Kugan i en vecka – lite klokare är jag iaf :)
    Det blev en Svart, 3mån gammal 2011, 163 hk, MPS Titanium, med Glastak+ nav….
    Jag har inte hunnit köpa takbox än men det ser faktiskt ut att kunna finnas mer plats än på en Subaru legacy iaf på taket – har även sett en Kuga med en Thule pacific 200…

    En punktrecension av den hitills:
    - Bra med kraft, lite ovan vid deiseln korta varvtalsområde än så länge – men det är en vanesak
    - Väghållningen är mkt bra och styrningen rapp – särskilt för en crossover
    - Mkt. bra komfort
    - Gillar växellådan, det är rät intressant, när man är van vid en vanlig automat, att den tom. motorbromsar :)
    - Stereo m bluetooth är suvveränt, handfreee+ telefonbok i stereon :)
    - Kuga är inte ngt för barnfamiljer med barnvagn, även om bagaget är större än mitt första intryck (fick plats med 3 st 17″ hjul därbak – det 4e fick åka i baksätet)
    - Utrymmet i baksätet är ok för både vuxna och barn, men bakåtvända barnstolar för säg 2-3 åringar blir nog rätt tajt (det brukar vara tajt redan i kombibilar)
    - Medelförbrukningen på första tanken blev 7.2 l/100 km – då var det stadskörning och motorväg – dvs ingen landsväg – så jag har faktiskt hopp om att komma ned i den deklarerade – vilket i så fall vore bättre än jag räknat med (de flesta deklarationer är lite väl snåla)

    /K

  4. Hej och tack för din blogg. Håller just nu på att köpa en ”mindre” suv…för familjen. Kollade på en del suvar men tyvärr, är ca 1,90 och dessa bilar passar inte mig alls: Tiguan, kuga, Qashqai…
    IX35 var bättre (lite bättre utrymme, både som förare och last utrymme).
    Fastnade så länge på Outlander lilla syra peugeot 4007 (tycker att 4007 ser grym ut, bättre än Outlander enligt min smak). Men diesel smakar en del här i Sverige (vägskatt). Så än så länge efter många veckor av provkörning och blocket ser det ut som IX35/4007.
    Andra suvar som xc90, X5, Q7 är för dyra i allt (köp, drift, försäkring mm). Synd :-)

    • Tack för att du läser bloggen! Håller med om att Outlander inte är snyggast i syskonskaran men med den nybilsgarantin och även billigare hos verkstan (jämför servicekostnader och slitagedelar mellan 4007 och Outlander) så skulle jag nog ändå välja en Outlander (har sett den kittad och då var den lite vassare). Jag skulle dock inte kalla dessa för små suvar och när du ändå är i den klassen varför inte en Subaru Outback, den passar långa!
      Kia Sorrento och Hyundai Santa Fe är i alla fall billigare i inköp än de stora SUVar som du listar men drift och försäkring är ju inte att bortse ifrån förstås.
      Lycka till, återkom gärna med vad det blev!

    • Outlander tittade jag lite kort på också – passade inte mig, för stor och törstig och sen tyckte jag den kändes lite ”tunn” i upplevd kvalitet även för en japan. Men det är en ren subjektiv känsla.
      Säkert en bra bil dock, Mitsubishi gillar jag rent generellt.

      Dock inte en ”liten” suv utan en normal skulle jag påstå.
      Crossovers/minisuvvar är just Tiguan, Ix35/Forester och möjligen Subaru Outback/Audi Allroad/XC70 osv

      /K

  5. En liten fråga till. Ska man välja bensin eller diesel på ”mindre” suvar ?
    -Bensin: Kan tänka mig att man får en ”bättre” motor (effekt)
    -slipper vägskatt på ca 5000:-
    -tyst

    Diesel:
    -Dra mindre
    -bullrigare motor
    -högre vägskatt

    Så i stort sätt +-0 så länge. Andra handsvärdet på båda ? Någon som kan komma med lite synpunkter ? :-) vad väljer ni ?

    • Jag tror diesel (förutsatt modern konstruktion) ger ett bättre andrahandsvärde långsiktigt. Ett problem med just SUV är väl att det inte finns några bensin/etanol/gas kombinationer för de vanligaste SUVarna som det gör för mer vanliga kombis, t.ex. Passat. Det man bör kolla upp om man köper diesel är vad det kostar att byta partikelfilter och vilka intervall som gäller – det har varit en del skriverier om det. Om man nu köper en diesel så se till att det är en modern konstruktion + den bör uppfylla de senaste miljökraven (vilket också slår positivt på vägskatten). När vi köpte vår Honda så valde vi bensin för att dels så drar den faktiskt inte så mycket (jämfört med vilken annan 2 liters bensin familjebil som helst) + vi hade inte råd att köpa en ny bil, ska man köpa diesel så ska det vara den senaste versionen från tillverkaren för att det ska löna sig långsiktigt. Någon annan som har nåt att tillägga?

    • Vår Kuga är ju en Diesel.
      När jag letade var jag öppen för båda varianterna.
      Båda har för- och nackdelar.
      Vad beträffar vägskatten så får man räkna på break even. Kugan kostar 4100 kr/år och drar 0.68 deklarerat. Det innebär att break even ligger på ca 1400 mil vid 14 kr/litför både bensin och diesel.
      Dock tror ju jag att vi ser ca 17 kr/lit för bränsle nästa år – och sedan säker en 2-3 kr upp per år framåt – och då börjar dieseln löna sig både i kostnader och andrahandsvärde…

      Effektmässigt så är Dieseln mycket (!) bättre. Det var i slutet det avgörande, jag körde en 140 hk bensinare (i enQashqai iof) som var otroligt trött i jämförelse (funkar säkert fin-fint till vardags för de flesta dock – dock hade jag en 173 hk subaru innan och hade provkört en 140 hk diesel i forden).
      I just småsuvar/crossovers så vill iaf jag hellre ha bra vrid än högvarvigt drag – och eftersom bilarna ofta är rel tunga så passar det ännu bättre tycker jag.

      Dieselbullret -well en smaksak. Det blir lite ”traktor” när man kallstartar – låter mindre mesigt än en 4-cyl bensinare iaf ;)
      Inuti bilen märks inte ljudet…

      Vad gäller biobränslen så finns både raps och tallolja till diesels. I Tyskland har Vw och Audi gått ihop och utarbetat en strategi för 10-20 år frammåt, där dom tror att biobränslen för just dieslar är framtiden. Etanol bedöms för oeffektivt.
      Inte för att man skall räkna ut biogas o etanol, jag tror vi måste ta till flera olika alternativ när oljan blir dyrare och dyrare att leta upp – men om två av de stora tyskarna satsar på dieslar som kan köras på olika biobränslealternativ (vilket dom gör) så kan man iaf vara relativt säker på att det kommer finnas även framöver som ett alternativ.

      I slutändan handlar det dels om ”break even” och framförallt om inköpspriset tycker jag: Kostar den modell man tittar på 20000 kr för dieselversionen så kan man knappast räkna hem det, ens med andrahandsvärdet, utan då är det smaken som får avgöra – gilalr man dieselkaraktären och råstyrkan så kanske man betalar för det iaf
      Ligger diesel eller bensin lika skulle jag tagit dieseln…kolla upp vägskatten innan bara – det skiljer rätt mycket om man kommer ned i förbrukning (Qashqai diesel liger nästan 1000 kr upp jämfört med Kugan trots några deciliters skillnad i förbrukning bara)

      Jo partikelfilter: På Kuga är det självrengörande, så det skall inte bytas. Dock beror det förstås på hur man kör – många småsträckor gör att det kan klägga igen – och sen lär det väl liksom andra delar inte vara för evigt. Jag kommer nog inte köra 20000 mil med bilen dock, om jag känner mig själv (Brukar byta bil var 3e år ca) :)

      /K

  6. Hej till alla ! Nu är det gjort, köpte idag en ix35 2,0 bensin, enbart 2×2. Väldig nöjd med köregenskaperna, utseendet, komfort plus packet, utrymme fram och bak. Man får mycket bil för pengarna.

    Hade provkört outlander med diesel motor samt Peugeot 4007 (samma bil men inte samma motor tillverkare, beroende på tillverkningsår) och blev inte så imponerad av det (motorerna). Säkert en smak sak Men håller visst med att diesel har definitivt ljusa år framför sig. Tyvärr fanns bara 2 små diesel motorer för IX35an (undantag för den dyraste modellen med 4×4 på 184 hk, men den kostar en del). Hoppas att jag gjorde ett bra val ändå om att välja bensin framför diesel. Vi får väll se sen :-) om 3 år när det är dags igen att byta bil…Dröm bil skulle faktiskt vara 100% el. Men det är en annan tråd och tid.

    När det gäller bensin konsumtion, än så länge har jag inte märkt någon stor skillnad med min lilla Peugeot 308 turbo. (ca 8 L blandad körning). Så för mig är det helt ok.

    Kuga var också en av mina favoriter men tyckte att bilen (trots den fantastiska designen) var en aning lite för liten för mina behöv.
    Mvh
    //F

    • Hur mkt större är ix35an ?
      Jag tror inte du behöver oroa dig för 2a hands värdet på såpass kort sikt som 3-5- år iaf
      Etanol vore ju tex vara givna vinnare då – men 2a handvärdesmässigt ligegr dom som de flesta andra tycker jag, förutom om samma modell finns som enbart bensin eller båda – då är etanolerna lite bättre.

      Och som jag sa: Man måste ju räkna på om man tjänar in en diesel, annars är det bara ”känslan”/Kraften som räknas om man vill lägga de där extrakronorna, särskilt om man dessutom måste lägga på en massa annat som man egentligen inte ville ha (som paket, 4wd osv).

      Själv hade jag som krav: Automat + 4wd :)
      /K

  7. Intressant bloggning mellan V70 och XC60 i fråga om lastutrymme. Dock verkar det lite konstigt att din granne inte får plats med nästan allt som han fick i V70n. Det skiljer nämligen ”bara” 80 liter (VDA) mellan V70 och XC60.
    V70: 575 liter 109x122x80 cm (längdxbreddxhöjd)
    XC60: 495 liter 97x116x80 cm
    Dvs. V70n är 12cm längre och 8 cm bredare. Klart är dock att den sluttande bakrutan på XC60n stjäler utrymme, men som ägare av en XC60 så måste jag framhålla att det är en fantastiskt rolig bil att köra i. Som jämförelse kan sägas att V50n lastar 417 liter. Jag provade massa olika små-SUV, men insåg snabbt att de extra pengarna för XC60 var väl investerade.

    XC60 D3 DRIVe – 0,71 på första tanken, 0.65 på andra :)

    • Bra kommentar! Jag antar att den upplevda skillnaden i lastförmåga dels handlar om hur mycket golvyta det finns tillgängligt (längd och bredd) samt hur tillgängligt det är. XC60 är ju högre samt har den sluttande bakluckan så det kanske är så att man undermedvetet inte vill stapla lika högt i XC60 som i V70? Sen kan det också handla om att vissa väskor etc var lättare att packa i V70 än i XC60 – grannen kanske måste se över sina Samsonites…
      Annars är jag helt med dig kring XC60 – den duger gott som familjebil och är trevlig att köra och snål med rätt motor, jag skulle välja den framför V70 alla dagar. Du får gärna skriva ett gästinlägg om XC60 om du vill, skicka till familjebilen@gmail.com så kan vi bolla :-)

  8. Pingback: Ford Kuga – gästinlägg « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  9. Pingback: Honda CR-V – familjebilstestad! « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  10. Pingback: Bästa familjebilen just nu! « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  11. jag funderar på att köpa en SUV Yeti vs Kuga och jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken.
    jag måste medge att Kuga har fina former och fina köregenskaper men men men varför ska den ha ett så litet bagage för att vara en cross-over??????????
    innerst inne så vill jag ha Kuga men det är bagageutrymmet som skrämmer mig eftersom jag måste prioritera utrymme.
    Yeti gillar jag också den var förvånansvärt kul att ratta och bra utrymmen men som sagt mycket svårt att bestämma sig.
    annars vill jag tacka dig för en mycket intressant blogg.

    • Inte lätt när hjärtat säger Kuga men förnuftet säger Yeti…
      Det finns givetvis ganska många alternativ i mellanSUV klassen men behöver man inte allt utrymme dagligen så kanske en takbox och en Kuga funkar?
      Lycka till!
      Familjebilen

  12. Bra blogg med mycket information.

    Vi har idag en Honda CR-V (2005) som vi varit ganska nöjda med (bortsett från väldigt hög ljudnivå, att den känns plastig och börjar få ett par ytliga rostfläckar) – men den börjar närma sig 14´mil och vi funderar på att sälja den innan den tappar allt för mycket i värde (har tappat ca 20-25´ per år). Vill ha något liknande och kan betala mellan 130-160´ kronor.

    Vi hade gärna köpt en ny Honda CR-V men det går inte att koppla ur krockkudden fram, förutom på senaste versionen (vi har bebis på gång). så totalt blir vi 5 pers (1 bebis, 2 barn och 2 vuxna).

    Har sökt på Blocket och Bytbil och hittat några intressanta bilar, men vill gärna ha råd och tips om vilka som är bra/dåliga

    Har hittat: Nissan Qashqai (varför så billig och så många till salu?), Toyota RAV4 (Toyota kvalitet?), Mazda CX-7 (tillverkas bara kort tid), Mitsubishi ASX/Outlander….är just nu mest intressanta. Kia Sportage/Sorento, Hyundai Santa Fe, Chevrolet Captiva (liksom franska/italienska alternativ är jag lite oroliga för i form av kvalitet och värdeminskning, men helt ogrundat).

    Volvo XC90 är för stor och misstänker drar för mycket. Många intressanta SUV’ar (XC60, Ford Kuga, CX-5, Subaru, Audi/BMW och VW osv är för dyra än så länge)

    Krav:
    - Kunna koppla ur krockkudde fram
    - 4WD
    - SUV eller möjligtvis upphöjd kombi.
    - årsmodell 2008 och framåt
    - max 9000 mil
    - driftsäkra och inte rosta
    - inte dra allt för mycket

    Önskemål:
    - automat växellåda.

    • Det svåra att ha koll på är väl om man kan koppla ur krockkudden fram eller inte på begagnade bilar, där är jag tyvärr inte helt kompetent men det är ju förstås enkelt att kolla när man har några modeller som man väljer mellan. Dock har då i alla fall vi kört med spädbarn i baksätet från dag 1 i vår CR-V 2007 och det funkar utan problem. Kör man väldigt mycket långväg ensam med barnet så är det dock kanske inte att föredra, men har man inte det behovet så tycker jag man ska vara öppen för bilar där man inte kan stänga av krockkudden fram.
      Så utan att veta ang. krockkudden skulle jag kolla på begagnade Subaru Forester (eller Outback), Mazda CX-7 som du listar är en lite rolig uddafågel men ingen dålig bil, Nissan X-Trail. Jag gissar att du får en riktigt trevlig CR-V för de pengar du har att spendera också men som sagt, krock-kudden går inte att slå av. Jag ska fundera vidare om jag kommer på någon fler…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>