Hyundai Santa Fe – fula ankungen gone premium (nästan)

Första versionen Santa Fe har sålde riktigt bra i Sverige och det är väl konstigt med tanke på kvalitetsintrycket när man åker i en bil som ser ut som en hyllning till Kalle Anka (i fejset i alla fall).

Men det var fyrhjulsdrift med schyssta utrymmen i en kaross som nog mest pensionärer fann tilltalande (alla som kör den är minst 50+) till en rimlig peng. Hyundai insåg att ”den där modellen verkar sälja bra, undrar vad som händer om vi gör den lite snyggare?” PANG ! Tre år senare och min lokala handlare kan inte få fram en begagnad Hyundai Santa Fe med nya karossen eller ens låta mig provköra en ny demobil – ”Sålde demobilen igår… du är möjligtvis inte intresserad av en begagnad med den gamla karossen? Denna fars utspelade sig i somras och störde mig rejält eftersom jag hade kommit till det *mycket* rationella beslutet att Hondan skulle bort till förmån för en Santa Fe, detta mest på grund av leda, jag får dessa bilbytartvångstankar till och från som endast en överviktigt bilsäljare med liten musch, magen framstickandes mellan skjortknapparna och Robin Hood frilla kan avhjälpa, speciellt effektiv är behandlingen om den jäveln inte ens kan skotta fram en bil för provkörning. Nog för att jag kört Hyundai Santa Fe både gammal som ny kaross men en provkörning hör ju onekligen till köpa-bil-ritualen, hälften av alla prutargument kan oftast (helt vetenskapligt, jag vet) härledas till intryck från provkörningen. Nu tvingades jag åka hem utan att ha fått utlopp för min leda och med tillkommen frustration.


Första årgången (2006) med den nya (SNYGGA) karossen hade en del kvar av Kalle Anka föregångarens kvack-känsla men senare årgångar (2010) har givetvis hängt med det kvalitetsryck som Koreanerna inlett. Versionen som kom 2006 är egentligen en helt annan bil än föregångaren, den är större på alla sätt och vis. Detta är mest tydligt i testlistan nedan där tidiga tester ofta stod mot Honda CR-V, Toyota RAV etc (med andra ord ”små/mellan suvar”) och på senare tid är testerna ofta mer mot XC90 klassen (stora suvar).  Det tog med andra ord ett tag innan motorjournalisterna förstod i vilket fack man ska placera nya Santa Fe…

Den allra senaste Hyundai Santa Fe versionen är en riktigt kompetent utmanare på många fronter till Volvo XC90 och Kia Sorrento. Man känner igen den senaste versionen på att Hyundai ”H”:et på grillen sitter precis under motorhuvens slut. På den version som kom 2006 sitter loggan mer i mitten av grillen.

Ok, men utseendet är inte allt –  hur är den som familjebil? Det är enkelt besvarat för mig själv men det beror på att jag har en Honda CR-V, jo Hyundai Santa Fe känns som en CR-V on steroids. Den är större, har sju säten istället för fem, lite klonkigare i hjulupphängningen och mycket törstigare. Kvalitetskänslan i knappar är likvärdig (dock är instrumentbelysningen jobbig i Hyundai vid mörkerkörning) och jag upplever Santa Fe som lite mindre flexibel vad gäller lastning (inte lastutrymmets storlek, men fällning/justermöjligheter av baksätet, etc)  men å andra sidan kan den ju ta sju människor, de längst bak ska dock vara människor av den lilla sorten…

När man kommer upp i XC90/Sorrento/Santa Fe storlek så är det diesel som gäller och Hyundais dieslar är lite råa men fullt dugliga. I senaste versionen är också automatlådan sexväxlad vilket avhjälper en del av den bruksiga känslan som finns på årgångarna 2006-2009. Hyundai Santa Fe är hög och man sitter högt som förare, det inbjuder till samma körstil som i en XC90 – mer av ståndsmässigt glidande/cruising snarare än bredställsprovocering ala mer körglada SUVar, t.ex. nya BMW X3, Audi Q5.

Vill man inte betala för SUV looken – för i ärlighetens namn så är det utseendet man oftast är ute efter, man använder fyrhjulsdriften och den högre markfrigången väldigt sällan, dock kostar den en hel del i däck och soppa – så finns det många MPVer som har sju platser och som blir billigare på alla sätt och vis, t.ex. nya VW Sharan eller en Galaxy, Grand Scenic, Voyager, etc.

Test av den gamla (fula) versionen:

http://www.teknikensvarld.se/documents/toyota/rav4_widebody/index.xml

http://www.vibilagare.se/test/biltester/nybil/biltest-mitsubishi-outlander-hyundai-santa-fe-12215

Test från 2006 när den nya Santa Fe modellen kom (kan vara intressant vid beg köp):

http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/hyundai/santa_fe_2_7_v6/index.xml

http://www.vibilagare.se/test/biltester/nybil/biltest-hyundai-santa-f-toyota-rav4-11922

2007 – Test mot CR-V, Nissan X-Trail, Opel Antara, Jeep Patriot

http://www.teknikensvarld.se/documents/honda/cr-v-santa-fe-x-trail/index.xml

Ägarrapport från de första köparna av 2006 års modell

http://www.automotorsport.se/biltester/2007/0724/072408.pdf

2010 Test av nyaste versionen

http://www.dn.se/motor/tester/bilar/hyundai/hyundai-santa-fe-dyr-men-snalare-1.1105057

http://www.svd.se/naringsliv/motor/biltest-hyundai-santa-fe-22-crdi-r_3885597.svd

http://www.automotorsport.se/news/20353/hyundai-santa-fe-crdi-r-radikalt-f%C3%B6rb%C3%A4ttrad/

Bra bruksbetonat test:

http://www.nilehnteknik.se/?p=4060

Kommentera gärna!

EmailShare

8 reaktion på “Hyundai Santa Fe – fula ankungen gone premium (nästan)

  1. Pingback: Familjebilar med plats för 6 eller 7, glöm inte Coop testet! « Bil för familjen

  2. En bil/suv som många verkar glömma är Suzuki Grand Vitara, helt ok bruksjeep i klass med Rav4. Sen gillar jag med litet garage att det är en sidohängd bakdörr

  3. Pingback: Små och mellanstora suvar – glöm de små! « Bil för familjen

  4. Pingback: Kia Sorento – familjebilstestad! « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  5. Pingback: Kia Sorento – provkörd och testad! « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  6. Pingback: Jubileumsinlägget – 1 år vid ratten « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  7. Pingback: Nya Hyundai Santa Fe – första intrycken | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  8. Pingback: Hyundai Santa Fe – första testintrycken | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>