Volvo XC90 – Om inte ”om” fanns

Volvo XC90 vore för många den perfekta familjebilen om den inte varit så tung och så dyr och inte haft så hög lasttröskel. Om den hade funnits som miljöbil, eller i alla fall mer miljövänlig till ett överkomligt pris då skulle den vara perfekt. Vi var väldigt sugna på en XC90 D5 2004 när vi letade bil, tills vi insåg vad skatten skulle vara på den eftersom D5 motorn i äldre generationer inte uppfyller miljöklass 2005 utan bara 2000. Till den nätta årsskatten (9389 kr!!) tillkommer service, underhåll och försäkring på en bil som gått 15000 mil, det är vad vi kunde få för 220 000 för några år sedan. Bensinvarianten finns till schyssta priser, särskilt gamla T6 men då bör man dels bo nära en bensinmack och ha ett väldigt välfyllt bensinkonto. Per år med begränsad körsträcka är den (eller 2,5T) ändå ok jämfört med gamla D5 eftersom skatten på bensinaren är förhållandevis låg. Men att sänka ca 220 000 i en bil som drar så mycket bensin var vi inte villiga att göra, vad är andrahandsvärdet på den om några år?

XC90 har ju annars en hel del fördelar, den finns som sjusitsig (och det ska den vara, om inte för en själv så för andrahandsvärdet), har bra lastutrymme (när man inte använder de två extrasätena), den är säker som få ute på vägen (inte många av de som du eventuellt krockar med kommer att ha en lika tung/hög bil), den är lättkörd genom att den är hög, fyrhjulsdriven och har en kraftig motor (gäller inte 2,5T) och den är riktigt bekväm och flexibel vad gäller sätesfällning, skjutning fram/bak av varje plats i baksätessoffan (man kan göra bagageutrymmet större om man t.ex har kortbenta barn i baksätet) och avstängning av airbags. Integrerad barnkudde på mittenplatsen bak är inte dumt heller. Den inbjuder till lugn körning (annars blir man nästan sjösjuk) och det kan ju vara positivt. Till detta kommer Volvos säkerhetstänk och medföljande teknik beroende på vilken årgång du är intresserad av.


Volvo har ju gett XC90 förlängt liv och snart finns den med en mindre diesel, B3, vilket gör den betydligt mer miljövänlig, å andra sidan blir den då endast framhjulsdriven. Det spelar kanske ingen roll för de flesta egentligen men ett minus i min bok i alla fall. Versionen med V8 försvinner också, kan inte tänka mig att det är något större drama för läsarna av denna blogg.

Volvo XC90 har haft lite olika problem med olika årgångar så kolla besiktningsstatistiken för den årsmodell du siktar på. Ett av de mer underliga fel som en kollega (eller snarare chef) hade på sin  XC90 2007 var att de inte hade nollat trippmätaren på väldigt länge. Det var inget fel med det i sig men när de väl nollade den blev det på något sätt för mycket data att hantera för bilens dator och halva bilen slocknade. Inringd vägassistans ”startade om” systemet på något sätt och sedan dess har det inte varit några problem alls av den karaktären.

Tyvärr finns ordet ”om”… det gör att det inte finns något prisvärt sätt att komma över en XC90 på, antingen betalar man ett saftigt nybilspris och åker på värdeminskning eller så köper man en gammal och betalar allt löpande ur fickan, det svider mer men är nog smartast egentligen, om man nu absolut måste ha en XC90. Det finns andra modernare och betydligt mer prisvärda alternativ, t.ex. Kia Sorrento.

http://www.dn.se/motor/tester/bilar/volvo/nu-ar-volvos-xc90-en-modern-klassiker-1.1105723

http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/dueller/h3-xc90-discovery/index.xml

http://www.gp.se/motor/tester/1.216223-volvo-xc90-2-5t

http://www.teknikensvarld.se/test_prov/volvo_1/xc90/index.xml

Trivia:

http://www.gp.se/motor/1.277638-volvo-xc90-pa-5-000-meter

http://www.gp.se/ekonomi/1.458243-jacoby-volvo-foradlar-xc90

EmailShare

14 reaktion på “Volvo XC90 – Om inte ”om” fanns

  1. Pingback: Familjebilar med plats för 6 eller 7, glöm inte Coop testet! « Bil för familjen

  2. Pingback: Hyundai Santa Fe – fula ankungen gone premium (nästan) « Bil för familjen

  3. Pingback: Små och mellanstora suvar – glöm de små! « Bil för familjen

  4. Vårt behov är tre bakåtvända bilstolar och en lång hyfsat bred man o en normal kvinna. Vi testade MB E klass, S-max, Volvo xc90, och en Hondai.
    Eftersom vi har 4 hjulsdrift som krav var den enda vettiga bilen en Volvo xc90 då vi dels kunde placera tre stolar bak i rad, samt alternera den ena stolen fram ELLER bak och oavsett kunde sambon sitta hyfsat bekvämt i baksätet. Det var även den bilen som lämnade mest plats för benen för barnen, något som var väldigt vesäntligt. Dock kunde vi med samma komfort rymmas i S-max, och det är ett bra betyg. Skulle vi inte ha fyrhjulsdriften som krav skulle det sannolikt vara en bättre affär rent ekonomiskt. Vi blev äben rekommenderade Toyota Verso för vår familjekonstellation av kompetent säljare, men där saknades både fyrhjulsdrift o möjlighet att dra tyngre lass.
    Vi skulle gärna vilja läsa om fler lösningar för familjer med liknande behov. Jag upplever att många vänder sina barn för tidigt pga utrymmessjäl.

    • Intressant kommentar! Minibussar är ju oftast det mest prisvärda och praktiska valet med 3 barn under 5-6 år (t.ex. är ju lasttröskeln i XC90 hög) men med fyrhjulsdrift som krav så blir det inte så mycket att välja på som du säger, särskilt om man vill kunna stänga av krockkudden fram. XC70 trodde jag var likvärdig XC90 i fram/baksäte (och uppfyller ju också de andra kraven) testade ni den? Hoppas ni köpte sjusitsigt, kan man ha en bakvändstol på de två extraplatserna?

  5. Pingback: Kia Sorento – familjebilstestad! « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  6. Pingback: Kia Sorento – provkörd och testad! « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  7. Pingback: Bästa familjebilen just nu! « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  8. Hej,
    Tack för en bra och intressant blogg, speciellt om man är på jakt efter en ny familjebil!

    Vi väntar vårt tredje barn och kommer i och med det behöva köpa en större bil, med plats för tre barnstolar, gärna samtliga i baksätet.

    Jag titta bla på Volvo XC90 D5 årsmodell 2012/2013, som gått ca 1500 – 4000 mil.

    Kan du ge mig några reflektioner på om Volvo XC90 fortfarande kan vara ett bra bilköp eller om jag i så fall är den sista som mot bättre vetande köpte en sådan. Det jag framförallt tänker på är den snart kommande nya modellen av XC90 samt kommande nya regler för utsläpp och fordonsskatt. Du har säkert fler punkter jag bör tänka på?

    Tack på förhand,
    Fredrik

    • Rådgivningen är just lanserad på denna adress – din kommentar/fråga är först till kvarn :-)
      Precis som du är inne på så är ju inte XC90 direkt det vassaste/modernaste stora SUVen på marknaden just nu men det är en grymt bra bil, min svärfar har en och den är oslagbar på många områden, förutom de ekonomiska…
      Utan att veta mycket om din situation (ålder på barnen, typ av körbehov/körcykel som du har) så vore förstås en VW Sharan / Seat Alhambra ett mycket bättre köp, finns också med fyrhjulsdrift. Det som är riktigt bra med tex Sharan är (förutom en enorm skuff när man har den som 5 sitsig) att den har isofix på alla 3 platser i baksätet, dessutom finns den att få med inbyggda barnsitsar, precis som XC90. Då får man mer av allt det som XC90 har att erbjuda i termer av flexibilitet, utrymme och mycket liknande komfort, men visst, det är ingen SUV och det kanske är viktigt?
      Ogillar man minibussar/MPVer men behöver ett brett baksäte, stort bagageutrymme och har din typ av budget så skulle jag också snegla på en E-klass Mersa.
      Men är det SUV det ska vara så tycker jag att nya Santa Fe vore värd en titt, den torde stå sig bättre med tanke på andrahandsvärdet – jag har dock inte testat den med tre bilbarnstolar i baksätet utan endast mina vanliga 2 som återkommer i alla familjebilstester. Värt att tänka på är att under första sex månaderna med en nyfödd så har ni ju endast ett litet babyskydd och det ryms ofta på mittenplatsen i många bilar men så fort du behöver en större, riktig, bakåtvänd bilbarnstol till minstingen så blir det kämpigare i många bilar – dock beror det på hur gamla dina andra två barn är förstås.
      Jag skulle inte säga att det är hål i huvudet att köpa en bättre beg XC90, särskilt om man tänker sig ha bilen 3 år eller helst längre, men man ska nog försöka pressa priset ganska mycket när man köper och ha en bra alternativ kandidat som man är påläst kring att bolla mot (tex en Santa Fe) så att säljaren verkligen förstår att man står och väger och att risken kring den framtida kostnaden (värdeminskning+fordonskatt) på XC90 är det som måste kompenseras på köpeskillingen.

  9. Pingback: Sjusitsig eller 7-säten? | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  10. Tråkigt att miljömupp-Sverige straffar ut perfekta familjebilen (svensk dessutom) till förmån för billig skräp… XC90 är som gjord för svenska familje och väderförhållanden!

  11. Kör sedan 2014 en Volvo XC90 D5 summum med automatlåda och med de flesta paketen. Köpte Volvon ny och har nu kört drygt 14 000 absolut problemfria mil där många mil är med hästsläp, husvagn och många resor till fjälls på igensnöade isiga fjällvägar. Körde tidigare Subaru och måste säga att en bekvämare, skönare och säkrare bil en min nuvarande Volvo XC90 kan man nog inte finna. Jag kommer definitivt att köpa den nya Volvo XC90 när min nuvarande Volvo nått 25 000 mil då jag regelmässigt byter bil. Som sagt har jag kört flera Subaru och några Toyotor med AWD drift men ingen av de japanska bilarna kan jämföra sig med Volvo XC givet att man vill ha en rejäl, trygg, driftsäker och inte minst en skrammelfri bil som startar oavsett väderlek / kyla. Vi bor i Norrlands inland med Jokkmokk som närmsta ort.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>