Ford Mondeo – ”rallyjärn” för begravningsbranschen

Det är nåt med Ford Mondeo som får mig att tänka på en begravningsbil… Gamla Mondeomodellen har jag sett konverterad för kistkörning men inte den nya, dock är det något med hjulbasen, taklinjen och fönstren som för mina taknar dit. Bortsett från den något morbida kopplingen så bådar detta gott för familjen, en Ford Mondeo sväljer onekligen en hel del last.

Den är också väldigt trevlig att köra, känslan bakom ratten är betydligt närmare BMW 3 serie (okej, kanske inte av nyaste modellen dock) än Volvo V70 och det är bra en för en så stor bil. Observera att denna liknelse handlar om chassit, hur bilen är att köra och hur den tar kurvor. Kvalitetskänslan bakom ratten är inte nära en gammal 3 serie eller Volvo, hela inredningen känns lite löst ihopskruvad, inte alls solid och det finns materialval som skvallar om att man sparat slantar här och var. Synd på ett fast, dynamiskt och till känslan solitt chassi, det är som att köra ett löstkokt ägg, fast och hårt på ytan men lite simmigt inuti. Detta spelar kanske inte så stor roll för barnfamilijen, när man efter några års ägande monterat bilbarnstolar runt om i bilen och haft ungar som sparkat på inredningen i allmän tristess så brukar de flesta bilar kännas simmiga och rassla lite här och där.


Ford Mondeo har funnits i nuvarande modell i några år och en facelift är här, dock handlar det mest om nya (snålare) motorer. Mondeo är med andra ord i grunden ganska beprövad och det finns en hel del två till tre år begagnade bilar för den som inte vill köpa nytt.

Många svenskar har starka negativa känslor kring Ford, ”Aldrig en Ford på våran gård” hänger fortfarande med i mångas medvetande, det har handlat om att bilarna historiskt sett är rappliga samt rostproblem. På ett sätt har de lite samma stämpel som Renault, när jag refererar till ”Renault kvalité” på bloggen så är det negativt menat, det handlar om småsaker som tvingar dig till verkstaden (vinden verkar dock ha vänt för Renault Laguna i alla fall). Ford Mondeo är ingen rappelkärra men en kollega som bytte från 3 år gammal Avensis (av gamla modellen) till en ny Ford Mondeo räknade till 4 besök hos verkstaden under bilens första två år utöver servicetillfällena. Det var inte så att den inte funkade men det var stolsvärme som lade av, klonkningar i hjulupphängningen fram, en halvljuslampa som lade av 3 månader efter bilen hämtats ut, etc. Under sitt treåriga Avensisägande hade han bara åkt till verkstaden när det var service…

Ford Mondeo lastar bra (men den passar inte bara Fonus) och är ganska rolig att köra, den kommer säkert att ge dig mer huvudvärk än en Avensis men å andra sidan kan du få ett körglädjens leende av och till. Jag skulle nog ändå hellre satsa på en Passat då den har fler drivlinealternativ samt ett snäpp bättre kvalitetskänsla.

Några tester:

http://www.automotorsport.se/news/22033/ford-boostar-nya-mondeo/

http://www.svd.se/naringsliv/motor/biltest-ford-mondeo-flexifuel-kombi_1596897.svd

http://www.gp.se/motor/tester/1.21349-ford-mondeo-kombi-2-0-td-140-hk

http://www.gp.se/motor/tester/1.255598-ford-mondeo-econetic

http://www.automotorsport.se/nyhetsbrev/news/21768/ford-mondeo-roligare-och-billigare/

http://www.automotorsport.se/news/17754/ford-mondeo-mot-toyota-avensis-kombikungen/

http://www.hbl.fi/text/motor/2010/9/27/d52362.php

EmailShare

5 reaktion på “Ford Mondeo – ”rallyjärn” för begravningsbranschen

  1. Pingback: Köp så stort ni kan! « Bil för familjen

  2. Pingback: Toyota Avensis – prisvärd lobotomi « Bil för familjen

  3. Pingback: Små och mellanstora suvar – glöm de små! « Bil för familjen

  4. Pingback: Familjebilar i olika kategorier – bästa familjekombin för dig 2013! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>